![]() |
Transporter tietäjät!
Nyt olis hakusessa kyseinen auto, Tarkoituksena hommata 1+8 pikkubussi, kun on tuo postimies vieraillu liika usein:D. Katsomassa olen käynyt muutamaa ja ainakaan noista ei omasta mielesta ole otettavaa ollut(ruostevikaa) Tarjolla on ollut tdi:tä ja vaparia,manuaalia ja tomaattia. Yllättävää ollut että -99 vuosimallia vielä vaparina? ja että ruostuvat vielä noin paljon (lokarit+pystysauma+etulasin ympäristö) ,Eli millaisia kilometrejä noilla ajaa?? Kaikkihan on melkein entisiä takseja eli puoli miljoonaa takana, toisiin tehty remppaa toisiin ei, automaattilaatikko kuulemma ei kestävin:confused: . Tarkoituksena hommata korkeintaan 12.000€ auto, eli kaikenlaiset huomioitavat seikat kyseisestä autosta otetaan vastaan,,,,,
|
Lainaus:
Tomaatin saat unohtaa, ja kannen ehjänä olo on sit pakko tarkastaa... |
Lähinnä kiinnostas tuo 2,4d kulutus/kestävyys tuohon tdi malliin, itellä on tuo 850tdi volvo jossa vw:n tdi kone ja ainakin tuohon oon ollu tyytyväinen. Vaihdelaatikko viosta on kanssa paljon varoteltu, hintaa noilla ainakin näyttäs olevan:confused:
|
Lainaus:
|
Mulla oli parivuotta sellainen 2.5 TDI+manuaali. Ostin kun oli ajettu160tkm ja itse ajoin 60tkm. Sinä aikana ei ollu mitään vikoja. Yksi iso huolto tehtiin. Kulutus 7 Litraa ja ilmastointi päällä litran enempi. Möin sen auton Punkaharjun kuntaan ja jokin aika sitten näin sitä peliä ja mittarissa 380 tkm. Koneelle ei edellenkään oltu mitään tehty lukuunottamatta normaaleja huoltoja. Kurvisilla oli vastaava syncro jolla ajoivat yli 500tkm kun hihna napsahti joten sen taru loppui siihen. Itselläni on taas transu enkä varmaan merkkiä vaihda.
|
Jos puhutaan siitä ensimmäisestä etuveto kopasta, niin 1.9 on aina TD, ei TDI. Tottakai kaikki tietää, TD = turbo diesel, TDI = turbo direct injection. Usein vaan ovat TDI-malleina myynnissä, vaikka ne on etukammio koneita.
2.4 D ahtamaton viitonen on aika laiska esitys. 1.9 TD:llä en ole ajanut, mutta tuskin sekään käsistä lähtee. 2.5 TDI sen sijaan kulkee jo mukavasti. Niitähän oli alunperin 102 hv, ja myöhemmin tuli 88 ja 150 hv mallit. |
Lainaus:
|
Lainaus:
1.9 diesel - e i ainakaan tätä, menee koneeta öljypumpun akselin laakeri ja kone vaihtoon sen takia! - turbot ei kestä - ahtamatonkin löytyy ja huimalla 45kW tehoilla! 2.4 diesel (tai 2.5 myöhemmin) - ahtimia menee kun hukkaportin kannake katkeaa - moottorit tehottomia nyrkkipajojen jäljiltä, kun ajoitukset pielessä - ahtamaton sikalaiska - johtosarjavikoja enemmän ajetuissa, kun on vuotanut öljyä !!! - öljypumppu vuotaa ja kallis korjattava! Sitten "yleisiä" vikoja - yläpalloniveliä alkanut viimeaikoina menemään --> kalliit vaihtaa - raidetangonpäät (tarvikkeet) ei oikein kestä - pyöränlaakereita menee taas suhtellisen paljon (vrt T5 malliin) - vetonivelien suojakumit repeilee - kässäri vähän ajetuissa aina rikki ja takasatulat jumissa - äänimerkki lokarissa, kertakäyttökamaa ellei siirrä muualle... - ajovaloumpiot alkaa olemaan suhteellisen tummat joka pelissä |
Niin ja sitten 2.4 pata on esikammio dsl ja 2.5 on suoraruikku turbodsl.
2.5 tdi on noista pannuista luonnollisesti rivakin kulkemaan mutta kyllä sillä vanhemmalla vapari 2.4:lla pärjää kun lähtee vähän aiemmin liikkeelle. 2.5 tdi koneita löytyy sitten useita eri tehoversioita. Pata on ihan sama mitä 850/V70/S80 Volvoissa mutta eri softa ja turbo. Niissä siitä on otettu 140HP ja niillä rullaa puoli milliä helppoon. Tiedä sitten onko se Transun turrbo liika pieni ja sillä rikkoontuu kun joku sitä moitti. Jakopäät kestää kaikissa nippanappa vaihtovälin eli sen huollon kanssa ei sovi aikailla. Ittellä 1.9TD -94 Nurkka/raksapyörityksessä menee mutta kuorman kanssa haistaa tietysti mäet. Niin ja se V70 TDI, 452tkm mittarissa eikä venakoppaa avattu. Hinnathan näissä käytettynä menee ihan oikein eli parhaasta (2.5 tdi) saa maksaa eniten ja häntäpäässä 1.9:t. |
Asiasta kukkaruukkuun...
Mites sitten noi ihan uudet? Menin tilaan semmosen. 140hv ja 4Motion tietty. |
sellainenkin 2,5tdi kotkotus nähty, jolla mittarissa jo 951tkm. Kytkin uusittu muutamaan kertaan. Pyörien laakereita on menny vaihtoon mutama ja nyt on taas menossa.
Iso vika jonka tuntuvat tietävän huollossa on dieselpumpun ongelmat kun väljääntyy, ei lähde kuumana käyntiin, mutta taitaa olla ennemmin kilometrien aikaansaamaa kulumista. = Moottorit kestää, muut osat ei välttämättä, korissa ruostevaurioita, mutta tuntuvat olevan enemmän kosmeettisia. Edelleen tykki ja timmi peli ajaa. |
Lainaus:
- turboja menee kuin leipää - vesipumppuja hajoaa (kohtuu helppo vaihdettava, mutta vaatii erikoistyökalun) - pyöränlaakereita saa vaihtaa kohtuu paljon - kääntölaakereita menee kohtuullisen usein - v#ttumainen auto tietyssä mielessä, kun melkein jokaista öljynvaihtoa isompaa toimenpidettä varten joutuu joko purkamaan keulan tai irrottamaan etukelkan - pikkupaha, öljynsuodatin tungettu hiukkasen kettumaiseen rakoon, saa kaivaa aika syvältä letkujen keskeltä ahtaasta välistä - laturin ja ilmastoinnin kumikytkimet (gates-kytkin) työläitä vaihtaa - PA-tankin huohotuksessa ongelmia (mutta helppo korjata deaktivoimalla huohotusventtiili) - 4motionissa ei oo ainakaan meillä ollu ongelmatapauksia, kunhan vaan vaihtaa haldexi-öljyt aina ajallaan Nuo nyt ekana tuli mieleen. Ja toki, tuo ihan uusi facelift T5 jonka tilasit, on eri koneella kuin nämä mitä mä oon joutunu korjaileen (vanha AXD jäi pois mallistosta -09 lopussa) joten joitain ongelma kohtia voi olla senkin myötä kadonnut ja toisia ilmaantunut... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
2010 mallin "lastentauteja"
- Cooleri jäätyy (onneksi vain talvella) - suuttimien johtosarjoja alkanut menemään - kansia haljennut TEHOmoottoreissa Ja nämä ovat "vanhoja vikoja" jo aikaisemmista versioista (Passat,Golf, ym) |
Onko heittää mitään mutu-tietoa kuinka paljon on ongelmattomia tapauksia, korjaamon kaveri kun näkee helposti vain ne hajonneet?.
Eli käykö yhtä hajonnutta kohti 10 vain LL-huollossa, vai toisinpäin... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
jep
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Eli summa summarum. EGR systeemi tappaa näistäkin ne turbot. Siispä tulppaa laipan väiin ja kovaa ajua tai ainakin se letku irti EGR venalta.
|
Meillä on ollut t4 102hv caravelle + automaatti. 282tkm ja aski porsi.Aski tehtiin osittain vanhoin kuoriin ja muistaakseni 2900,- € kustansi tämä. Automaatti versiona erittäin mukava ja kulutuskin pysyi n.8l tuntumassa. Virtalukon pohja taisi olla askin lisäksi ainut "ylimääräinen" huoltotoimenpide. Vw oli taloudessa 50tkm ja vaihtui -00 6.5td vaniin. Vani makaa kormaamon hallissa ( ehjänä kylläkin ) kun syöttöpumpun aivolaatikko otti siipeensä.. Volkkarit on sentään halpoja huoltaa/ylläpitää verrattuna ameriikan ihmeisiin. Toki kyydeissäkin on eroa.
|
Nythän tuommonen pornstartteri löytyy pihasta, Kaikesta varoittelusta huolimatta:rolleyes:. On vuosmalliltaan 2000 ja ajettu 420tkm 2.5tdi ja tomaattilaatikolla. Kauhiasti tuohon on joku jo rahaa upottanu 280tkm on momentinmuunnin vaihdettu, 340tkm sitten uus loota ja turbo, 419tkm uus syöttöpumppu. Noita palloniveliä tuntunu syövän ihan päivätyökseen:D ,mutta huollettu ihan liikkeessä ensin V.a.g lahti---> 350tkm sitten Mr.Auto lahti ,liekkö tuttu kellekkään:confused:. Hyvin on toiminu tuon muutaman tuhat kilsaa mitä mulla ollut.Mistähän tuon moottorin mallinumeron tietäs autodatan mukaan on ACV tai AUF ? liekkö noissa eroa? ps: Olis muuten tuommonen samanlainen valorauta myynnissä jos jollain tarvetta, olikohan Cobran tekele.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=57225 |
Sivu luotu: 02:49 (GMT +2). |