![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() tää on aika selkee? tuossa ahdon alaisen syötön vastapuolella on toinen ruuvvi josta sai muistaakseni alakierroksille syöttöä. joku tais nii sanoo ? siitähän sen näät pistä vähä muistiin vaikka monta kierrosta oot ruuvannu en nyt muista mihin suuntaan nuita piti punoo ![]() ![]() ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]() HJ61 SYÖTTÖPUMPUN SÄÄTÄMINEN
Jatketaan tästä kun on hyvä kuvakin, luin myös tuon Matin linkin.
Ensikesänä siis ihan kohta, pitäisi laittaa välijäähdyttimelle putket, nostaa ahdot n.1bar ja hieman ruuvailla syöttöpumppua. Tarkoitus olisi välttää voimasavuja ja saada mahdollisimman paljon tehoja kohtuu savuilla. Sitä lähdetään etsimään ahdonalaisen syötön säätämisellä, tietysti max syöttöäkin lisätään mutta savututuksen pitäisi pysyä kurissa. Olen ruuvaillut vain Isuzun pumppua jossa varmaan on vastaava ahdonalaisen syötön säätö. Säätökaraan oli kulunut jälki tapista ja liikerata oli vain n.puolet karan potentiaalista. Poistin rajoitinholkin ja avasin ylärajoitinruuvia että sain koko liikeradan käyttöön. Sitten perussyöttöä lisää kunnes savua oli riittävästi. ahdot 1bar+välijäähdytin. Isuzussa ei mitään ihmeellistä tapahtunut mutta tuollaista säätöä suunnittelin hj61seenkin. Onko kellään kokemusta kuinka laaja säätimen säätöalue on käytännössä? Liikkuuko säätimen kara pohjaan jo vakioahdoilla vai liikkuuko lisää suuremalla paineella? Onko joku huomannut em. tapin aiheuttamaa kulumaa karassa, onko karassa enemmän säätöpotentiaalia kun mitä se vakiona säätää? Säädin olisi hyvä saada toimimaan niin että se säätäisi tasaisesti max ahtoihin asti, jos säädin pohjaa jo alemmilla paineilla niin kellon painetta voisi alentaa vuotoventtiilin ja painemittarin avulla,samoin kun hukkaporttiakin. Jos taas säätöalue on liian kapea niin karaa voisi viilata alapäästä syvemmäksi, onko joku ohentanut karaa ja onko siinä varaa ohennukselle? Toimiiko karaa seuraava tappi viilatun karan suuremmalla säätöalueella vai onko vaarana mennä sudeksi? Joku näitäkin varmaan on kokeillut muuten ole kokemuksista kuullut, olis hyvä saada vähän pohjatietoa kuinkapaljon ahdonalaista syöttöä on mahdollista hyödyntää. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
en tiedä kannataako sitä pumppua itte ruuvailla ihan miten sattuu! niitä syöttöruuveja on 61 pumpussa 5kpl. hp diesel otti vuosipari sitten irto pumpun säädöstä noin 200€
ja sääti maksimisyötön 110mm2 1,5bar ahto paineella. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
No eipä tuo säätäminenkään kohtuuttomasti maksanut, tarkoitus ei olisi kajota kaikkiin säätöihin. Saako noilla säädöillä leimattua? Jos ei niin varmaan max syöttöä pienentämällä saa?
Onko sulla vakio ahdin noilla paineilla? |
#5
|
||||
|
||||
![]()
no ainakin tolla hpn tekemällä pumpulla menee leimasta läpi. kun ahdot on jotaini 0,2-0,4 väliltä. tai ei se oikeen enempää paikalla pokiessa edes nosta...
ahdin on isommalla kompuralla (47mm) ja pakopesä jonku subran(vissiinki vähän isompi?) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
mynäpumpulla savuarvo oli 0.7 vaikka vähän pölläyttikin mitään en säätänyt.
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Toi leimattavuus kyllä puoltaa säädättämistä, tuo ahdonalainen syöttö taitaa olla täysin säädettävissä joten mihinkään kotikonstikokeiluihin ei taida kannattaa lähteä.
Kiinnostais tosin tietää mitä säätöjä vakiopumpulle tehdään. |
#8
|
||||
|
||||
![]() ![]() väännä vaikka toi perus syöttöruuvi kokonaan auki, ja kokeile. niin ja ton ahdonalaisen ruuvin vastapuolelta löytyy myös yks perus syöttöruuvi lisää... |
#9
|
||||
|
||||
![]()
ja oikean suunnan löytää kyllä noilla perus syöttö ruuvveille vaikka ei tietäiskää yhtä kerralla säätää ja auto käynnis ja sit ryntäyttää ja kattoo lisääntykö savu vai väheneekö ahdon alaisen saa selville kyllä sitte ajossa mutta taisi olla aukipäin
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Noniin elikkäs ongelma on se että ensin oli tarkoitus vääntää tyhjäkäyntiä lisää ja tein sen ihan väärästä paikasta... otin SLCK:n sivuilta ohjeen siihen ja vituiks meni. joku oli vissiin kännissä väsänny ohjeen.. ja sit löysin oikean kuvan missä oli ruuvi savutuksen estolle ja ahdon alaiselle syötölle... no kun olin väännelly niistä kahdesta ruuvista homman perseelleen niin oli kiva ruveta hakemaan perus säätöä!
Auto savuttaa helvetisti kun vedättää tyhjäkäynniltä ylöspäin esim hidastaa risteykseen ja siitä kiihdytys... ahdon alainen syöttö on todella pienellä kun auto ei savuta yhtään siellä ja soppa tankissa vaan riittää ja riittää... eukon 1.6 hitlerin kostokin syö enemmän... nyt olis bleedi ja aattelin vähän kutitella ahtoja ja kaatamalla soppaa koneseen...
__________________
! Because earth aint not flat ! |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]()
jaa et ei tapahdu??? mitäs HEL... miten sinne sitä soppaa saadaan lissää???
__________________
! Because earth aint not flat ! |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Upataampas tämä vielä kun tuli ajankohtaiseksi.
Ongelmaksi säätämisessä muodustuu se että puhutaan samoista asioista eri nimillä. Toiset tykkää puhua savun rajoituksesta ja toiset ahdonalaisesta syötön lisäämisestä. Mulle selkein ajatus on syötön ns säätöramppi, siis syötönmääräkäyrä paperilla jota ahtopaine säätää.Ahtopaine nousee ja se lisää syöttöä. lIlmeisesti hj61 pumpussa on kartiokara tai vipusysteemi joka ohjautuu ahtopaineen vaikutuksesta. Ahdonalaisen säädön ruuvit vaikuttaa niin että toisestapäästä voidaan säätää karan tms ohjaamaa syötön aloitussyöttömäärää ja toisestapäästä sen maximimäärää. Näin olen ymmärtänyt. Pumpussa on joku ylikuumenemissuojasammutin eikä se vaikuta syöttöön jos se ei kanna sitäkohtaavaan vipuun. Se siis sammuttaa kun siisä oleva "lämpörele" työntää vipua edellään.Näin olen ymmärtänyt. Ahdonalaisen syötön akselin läheisyydessä kannen alla on säätöruuvit tuon säätörampin säätämniseksi. Toinen vaikuttaa alasytön aloitusmäärään ja toinen maximisyötönmäärään.Näin olen ymmärtänyt. Eli mielestäni olisi mielekästä muokata ahdonalaisen syötön säätökelloa vastaamaan käytettävää ahtopainetta, eli jos max ahtopaine on 1bar niin max syöttö saavuttettaisiin sopivasti sitä ennen. Alasyöttö säädettäisiin niin että esim savutus on hyväksyttävää. Maksimoimalla ahdonalaisen syötön säätövara saataisiin paras teho/minimi savutus optimaalisella säätökellon jousivastuksella. Jossain pumpuissa sääkellon jousi on säädettävissä tai siellä on liikerataa rajoittava holkki, nuo säätömahdollisuudet ovat mielestäni tärkeimpiä tekijöitä syötön lisäyksessä. En oikestaan tiedä pumpuista mitään joten toivoisin jonkun viisaamman kertovan mitä kaikkea pumpussa oikeastaan voi säätää. Yleensä asiat ei ole niin yksinkertaisi kun äkkiä luulisi ja varsinkin vipusysteemit aiheuttaa monesti säädettäessä muita vaikutuksia. Kiristin max kierrosten säätöruuvia ja mielestäni se ei vaikuttanut muihin säätöihin ennen 500rpm max kierroksia.Eli pienensin maxkierroksia n 600rpm. Aiemmista viesteistä voi olettaa että ahdonalainen syöttö rajoittuu jo ahtopaineesta ruuvista huolimatta koska 8r avauksella 0,7bar paineilla tehoa tuli n 15hp eikä savua nimeksikään. Säädöt ei varmaankaan ole systeemeistä riippuen lineaarisia ja esim jos pumpussa on ns. säätökara niin sitä muokkaamalla varmaan voi säätöä saada progressiivisemmaksi jota itse haen. Kaikki tieto ja kokemukset varmaan kiinnostaa muitakin.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. Viimeksi muokannut helmapelti : 01.09.2012 18:11 |
#15
|
||||
|
||||
![]() Jatketaas vanhaan topikkii...![]() Mites tuo perussyötönsäätö nyt, tulipeltiin päin ja kuinka paljon? Näkys nyt olevan about samassa kohtaa omassa kuin tuossa kuvassa. Tekkeekö tuo edes kuinka merkittävvää muutosta syötön määrään? ![]() ![]()
__________________
HJ61 -90 Käyttis HJ61 -88 Projekti HDJ80 -93 Käyttis BJ75 -86 Projektijonossa HJ60 -88 Varaosa HJ60/61 -88 -myyty |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Itellä väänsin sen täysin auki, mustaa tulee putkesta ehkä hieman enemmän... Muihin ruuveihin en oo vielä koskenut, ja metsässä vain ajellut, eli ei ihan kauheesti osaa sanoo vaikutuksesta. Mut sen verran vähän tulee tuubaa putkesta, että jumissa ei ei tuu pimee...
__________________
NIIN OONKIN RYYPÄNNYT, MITÄ SITTE!!! ![]() EN SE MINÄ OLLUT, SE OLI PIRKKA... ![]() https://instagram.com/offroadteamruu...d=ZDdkNTZiNTM= http://www.slck.net http://www.mansenmaasturiclub.com http://forums.offipalsta.com/group.php?groupid=32 |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Nojjoo.. sama kai se sitte on pyöritellä kokonaa auki, ahdonalainen näkyki olevan jo tapissa.
__________________
HJ61 -90 Käyttis HJ61 -88 Projekti HDJ80 -93 Käyttis BJ75 -86 Projektijonossa HJ60 -88 Varaosa HJ60/61 -88 -myyty |
#18
|
|||
|
|||
![]()
Elikkäs jos haluan ahdonalaista syöttöä pienemmälle niin pyöritän kiinni päin?
|
#19
|
||||
|
||||
![]()
Joo
__________________
HJ61 -90 Käyttis HJ61 -88 Projekti HDJ80 -93 Käyttis BJ75 -86 Projektijonossa HJ60 -88 Varaosa HJ60/61 -88 -myyty |
#20
|
|||
|
|||
![]()
No nyt painiskelen tuon 12 HT:n kanssa. Eli yöllä koetin hakea vetoa tuohon.
Alkutilanne oli semmonen, et ahto 0,7bar. Mut ei heränny tarpeeks ajoissa. Viitosella ku ajeli 80 km/h, niin ei noussu maantiellä mäkiä hyytymättä. Ahdot 0,2-0,3. Nyt kääntelin noita ruuveja kokeilumielessä miten saattuu. Tuolla ahdonalaisen syötön säädöllä en huomannu olevan juurikaan vaikutusta. Kokeilin kierros kerrallaan avata. Nyt se on yhden kierroksen auki. Mutta sieltä pumpun takapäästä, kun kirras sitä ahtokellolla olevaa ruuvia, niin rupes vastamäet pienenemään. Nyt on 3 kierrosta kiritty ja vetoja ois. Vetääköhän tuo nyt soppaa sankkosotalla, kun tätä topiccia luettuani muut on saaneet vetoa avaamalla tuota etummaista ja tuskin koskeneet siihen kellossa olevaan ruuviin? Savutuksesta ei tietoo vielä, kun oli pimeetä. Ja vetoja tuntus nyt kyllä olevan. Ja ahdinhan on mallia jota en muista. Eikä tuossa lue. Finn-turbolla sen tekivät aikasemman perusteella, mut hieman isommalla pakopesällä. Entinen oli jonkun traktorin ja se ahisti pakopuolelta ja siitä lähti siivet. Viimeksi muokannut dartsan : 09.08.2018 09:13 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
HJ61 SYÖTTÖPUMPUM SÄÄTÄMINEN | Pierunkuori | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 01.08.2010 19:50 |
Vetopyörästön säätäminen Toyotassa? | ZwA | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 08.01.2010 22:27 |
MIG/MAG Hitsauskoneen säätäminen | jkholma | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 14.03.2008 23:32 |
Ohjaustehostimen tehon säätäminen | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 09.08.2007 21:36 | |
Pyöränkulmat ja säätäminen | Tron | Vuosimallit 1984-1996 | 8 | 23.07.2003 09:21 |