Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.08.2010, 00:42
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Juu, HJ:n etuakseleita saa satasesta pariin, ja niistä voipi vaihtaa kaikki osat. Käytännössä sulla jää vanhaa berttaa vetarit ja akseliputki. Loput HJ:n akselista.
Pääsylinterikin kannattaa ottaa HJ:sta, kun nyt en ite muista, oliko bertan sylinterissä joku takaiskuhauli vai pitikö sen nyt antaa olla... Joku muu muutoksen tehnyt varmaan muistaa?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.08.2010, 07:43
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Nii HJsta voi laittaa koko kääntökuulan/navan bertaan mutta silloin otettava huomioon että jos on bj vanhaa mallia niin kääntövarret ei käy pulttijaolta vaan käytettävä hjn kääntövarsia. Silloin muuttuun raidetangon päiden kartio ja käytettävä hjn osia jolloin joutuu tekemään lyhyemmän raidetangon putken bjn akselileveydelle. Samoin vetotangon joutuu myös säveltämään riippuen onko tehostettu vai tehostamaton ohjaus. Ei paha homma mutta kuten Viipokin jo sanoi niin lähtökohdaksi kannattaa varmaan ottaa vähintään täydelliset hjn navat + täydellinen raidetanko + vetotanko paketti + pääsylkky.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.08.2010, 09:19
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ja BJ-42 akseli kävisi suoraan


joko osina tai kokonaan. ja samalla olkatapin takakallistumaa vois tulla lisää, mikä puolestaan parantaa suuntavakautta.
Tosiaan nuo nivelten kartiot/kierteet muuttuu hj-60 akselissa isommiksi.
Ja jos vanha bj-40, niin silloin pitkät napalukot, ohuemmat vetonivelet, ja silloin hj-60 nivel ei mahdu
akseliputkeen
Ja tuo hj-60 pääsylinteri halkaisijaltaan pienempi, ja vaatii yleensä myös paineen alentimen/säätimen taka-akselille, tahtoo olla takapainoiset ilman tuota säädintä.
Nuo "kääntöpallot", joihin olkatapit ja pyörän napa pultataan kiinni, pitää vaihtaa aina, koska niissä jarrusatulat kiinni.

p.s FJ-40 ja BJ-40 sama akseli jos saman ikäisiä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.08.2010, 09:51
mikkohen mikkohen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 24.05.06
Sijainti: Suomussalmi Finland.
Viestit: 209
Perusasetus

Minä puuhastelin nuo levyt eteen LJ:n kääntöpäistä/navoista. Kääntövarret passasi suoraan. Levyt jne. oli vanhemmasta LJ:stä, eli nuo jäähdyttämättömät levyt. Murrosnivelet ja vetarit kävivät alkuperäiset. Jarrujen pääsylinteriksi joutu vaihtamaan HJ:n ja takajarrupiiriin paineensäätöventtiili.
__________________
SLCK#378
ORK
http://kuvablogi.com/blog/2396/14/
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.08.2010, 20:37
Vilz:n Avatar
Vilz Vilz ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.11.06
Sijainti: Raahe, Finland.
Viestit: 52
Perusasetus

Tuossa vielä kuvalliset ohjeet muutokseen.

http://www.kotinet.com/vlahti/garage...rrumuutos.html
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 02.08.2010, 21:39
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Läjästä?


Ennen kuin alat istuttaa läjän jarruja, niin tarkista riittääkö niissä massat bj:n!
Jos läjästä löytyy olka-akseleihin ja bj/hj napaan sopivat "kääntöpallot" ja hj:n pyörän napa ja jarrusatula sopii siihen, niin silloin raidetankojen kanssa helpompaa. (mahdollisesti k.o osa LN-65 hilux 4wd:ssä, jollion
k.o palikalle löytyy paremmin kantavuutta, ja bj-42 voi olla samalla osalla?)

Vanhassa bj-40:ssä olkatapin pultit halkaisijaltaan 11mm (ja nousu 1,5mm)ja hj-60/61 12mm(ja nousu sama 1,5mm) vanhemmassa pultit ajoneuvon pituussuunnassa likempänä toisijaa.

nuo hj:n olka-akselin pulttijaot löytyy tallista, mahdollisesti tuosta vanhemmastakin.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 02.08.2010, 21:56
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.710
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ennen kuin alat istuttaa läjän jarruja, niin tarkista riittääkö niissä massat bj:n!
Jos läjästä löytyy olka-akseleihin ja bj/hj napaan sopivat "kääntöpallot" ja hj:n pyörän napa ja jarrusatula sopii siihen, niin silloin raidetankojen kanssa helpompaa. (mahdollisesti k.o osa LN-65 hilux 4wd:ssä, jollion
k.o palikalle löytyy paremmin kantavuutta, ja bj-42 voi olla samalla osalla?)

Vanhassa bj-40:ssä olkatapin pultit halkaisijaltaan 11mm (ja nousu 1,5mm)ja hj-60/61 12mm(ja nousu sama 1,5mm) vanhemmassa pultit ajoneuvon pituussuunnassa likempänä toisijaa.

nuo hj:n olka-akselin pulttijaot löytyy tallista, mahdollisesti tuosta vanhemmastakin.
levyn halkaisija on sama, jarrusatulan männät on saman kokoiset, samat jarrupalat (ainoa ero on että toisen levyn paksuus on 12mm ja toinen 20mm) läjä/hilux jäähdyttämätön vs. hj ja uudempi läjä joissa on jäähdytetty levy. ja jos läjän jakareista riittä massat bj:n kierrejousituksen tekemiseen niin miksi ei jarruissa riittäisi???

ilman muuta kannattaa vaihtaa kääntövarret isommilla kartioilla oleviin jos mahdollista, M23x1,5 kierteellä olevia raidetangonpäitä löytyy hyvin. ja jos etupäätä lähtee muuttamaan niin samalla kannattaa ehdottomasti tehdä/teettää kunnollinen raide- ja vetotanko vaikka ei laittaisikaan hysteerivarsia.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 04.08.2010, 00:26
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.073
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ennen kuin alat istuttaa läjän jarruja, niin tarkista riittääkö niissä massat bj:n!
Helposti, ainaki vanhemmasta. Pyäreevalosessa 1300 kg, neliölampuilla 1150 kg mut siinäpä on samat laikat/satulat? ku esim. HJ:ssa/BJ42:ssa joten vertailujarruja riittää.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 03.08.2010, 17:24
porro1:n Avatar
porro1 porro1 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 15.06.08
Sijainti: VALKEAKOSKI
Viestit: 841
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilz Näytä viesti
Tuossa vielä kuvalliset ohjeet muutokseen.

http://www.kotinet.com/vlahti/garage...rrumuutos.html
kiitos etukäteen kuvallisista neuvoista
kyllä nyt veljelle on tietoa
__________________
mä yritän viä kai saan
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 03.08.2010, 17:31
porro1:n Avatar
porro1 porro1 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 15.06.08
Sijainti: VALKEAKOSKI
Viestit: 841
Perusasetus

bj ei tule enään TIE-LIIKENNE käytöön
siitä tulee metsä ajokki
joten akseli massoilla ei ole tässä tilaanteessa merkitystä.

niin olisko jollain tarjota tarvittavia osia ?
ensi viikolla lähden ajeleen kohti itä-lappia missä bj majailee
niin voisin noutaa osat matkalla kyytiin.
__________________
mä yritän viä kai saan
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Ohut levy mankeli 0ltzi O/M/V Muut 8 09.08.2010 22:54
Ostetaan Turkkipelti/levy Finnmerchant O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 30.06.2009 18:43
bj:n levy/rumpujarru? Tekniikka & Jutustelu 25 12.02.2008 14:35
"jarrut" -> Jarrut? (kuvia) Paavo Tekniikka & Jutustelu 20 12.12.2005 15:21
M: Tojo BJ asetelma + levy dbltrbl O/M/V Muut 0 08.06.2003 12:17


Sivu luotu: 22:17 (GMT +2).