![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Ja onko niin, että heräte laturille pitäis tulla tuon säätimen kautta jotenkin? Hemmetti kun voi olla 70-luvun autosähköt vaikeita ![]() Edit: päättelin ja kokeilin. Heräte on ilmeisestikin lähinnä laturia oleva, siis oikeanpuolienen pystynasta. Vika lienee siis säätimessä, koska lataus lähti skulaamaan kun herätteeseen tökkäs virtaa.
Viimeksi muokannut Holle : 15.07.2010 16:25 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Kääk!
Motonetin luettelo tuntee säätimen, mutta missään ei ole yhtään... Toyota-tiskille vai miten.... Oisko jollain jossain liiterissä moista kalikkaa? |
#3
|
||||
|
||||
![]()
itte ettin kans bjn säädintä, mutta kun ei motonetistä löytyny niin laitoin hjn vastaavan, kun sellainen oli kotona hyllyssä.
tollain kytkin johdot ja rupes pelaan. kuusinapainen liitin on siis säätimeenpäin katsottuna. IG virtalukolta virta. B jatkuva. L heräte lampunkautta. F, N ja E latrin liittimeenpäin katsottuna. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
öhm, eli HJ:n säätimellä, mutta johdotettava uudestaan.
Jatkuvaa virtaa ei mulla ainakaan säätimelle tule, virtalukon kautta kyllä. Ja valokin pitää lisätä. Tarvii penkoa jäämistöjä jos löytäsin hj:n säätimen jostain ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Autosähköliikkeistä saa elektronisia säätimiä parilla kympillä. Jos arveluttaa kestävyys ni ottaa vaikka pari kipaletta. Itellä ainakin toiminu moitteetta vaikka on uitettu vedessäkin. Säädin nimenomaan katkoo herätevirtaa, eli kenttäkäämiä..
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
BJ.n orkkis säätimessä on lankasulake,olikoos se säätimen takapuolella,selviää varmaan kun ottaa säätimen käteen ja tutkailee hetken aikaa.Omastani oli tuo lanka poikki eikä ladannut.Muistaakseni oli kahden tinanastan välissä,sähköjohdosta vaan pari säiettä tilalle niin taas lataa.
__________________
Hämeen Off-Road Kerho HOK Maplehill Productions http://www.pajakallio.fi/ http://www.ipefix.fi/ |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Kun ei ole orggissäädin vaan on jossain vaiheessa vaihdettu.
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Huco 13 2801 Säätimen korjausLainaus:
Laitan tähän jatkoksi kun on samasta asiasta kysymys. Korjasin RIPAXin Kubotan laturin säätimen. Säätimen päällä luki kuitenkin Toyota, Suzuki, Daihatsu eli on samaa kamaa mitä löytyy maastureista. Ripa oli vaihtanut kuvassa olevan Huco säätimen alkuperäisen tilalle. Vahinko on syntynyt siinä, että Ripa oletti laturin herätemagnetoinnin tulevan latauksen merkkilampun kautta kuten useimmissa muissa toteutuksissa. Ripa laittoi 10 ohmin vastuksen lampun tilalle jotta saisi laturin heräämään. Tässä toteutuksessa magnetointi virta otetaa kuitenkin suoraan akusta ja lampulle on ohjaus erikseen. Ohjaus on toteutettu aika pienellä transistorilla mikä tässä tapauksessa paloi. Säätimen piuhat ja niiden kytkennät JG voi olla myös IG Ignition eli jännite virtalukon jälkeen N laturin "tähti" käämien keskipiste F Field laturin magnetointi käämi (hiilet/roottori) E Earth eli maa L Lamp latauksen merkkivalo B Battery kytkentä suoraan akkuun(jännitteen mittaus) Pari selitystä yllä olevaan liittyen. Tässä järjrstelmässä latauksen merkkivalo ei saa olla juuri 1.2W lamppua suurempi N eli tähtikäämien keskipiste roikkuu noin 8V jännitteessä kun laturi toimii. Säätimen latausvalo logiikka seuraa tätä jännitettä ja päättää siitä lataako vehje vai ei. Säädin Kärähtänyt latausvalon ohjaustransistori näkyy säätimen edessä (pieni musta sprägä) |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
psp:n lataus? | ärjy | Chit-Chat | 4 | 30.01.2010 14:36 |
hiluxin lataus | hilux -86 | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 26.12.2009 13:33 |
hj lataus | GENOBI | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 29.05.2009 21:19 |
hj lataus | proto | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 06.04.2009 10:51 |
hj.n lataus | hampuusi | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 25.01.2007 20:35 |