Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   BJ:N lataus (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=73739)

Holle 13.07.2010 22:55

BJ:N lataus
 
Eilikkäs katiskassa putos toinen laturin johdoista röykytyksessä pois, siis niistä apicomallisista. Huomasin vasta maantielle lähtiessä, että amppeerimittari hakkaa edes taas. Nooh tien sivuun, palit seis ja katse pellin alle jolloin toinen piuha irrallaan. Piuha kiinni ja menox, mutta ei lataa. Mittarilla mitattu akuilta, ei lataa, ei tule laturin navasta kuin akkujen jännite.
Kun laturissa on kolme nastaa apico tyylisille liittimille, kaksi ylempänä pystyasennossa ja yksi alempana vaaka-asennossa niin mikä näistä on laturin heräte?
mulla tulee vain kaksi johtoa, joista alhaalla vaaka-asennossa ollut oli pudonnut. mihinkään ei tule virrat päällä jännitettä enää.
Onko BJ:ssä latausäädin + jokin latausrele? Jarrupääsylinterin vieressä on ilmeisesti jompikumpi, joka ei inahdakaan enää virtoja kytkettäessä.
Eli onko nyt etsittävä kyseistä klunssia jostain vai tuliko laturista voimasavut?
Sulakkeet on ehjät.

HANE 14.07.2010 00:05

BJ:ssä on latauksen säädin rele.
toinen mainitsemistasi piuhoista (tulee säätimeltä) on se heräte ja toinen liittyy jotenkin sen säätimen ja latauksen valon? toimintaan

säätimen koppa on aukaistavissa muistaakseni tässäkin (kuten hiluxissa..yms.) kahdella ruuvilla... silloin pitäs nähdä onko kärkiä palanut. HJ60 säädin ei muistaakseni käy BJ:n laturillle muistaakseni... (joskus näitten kanssa taistelin ja laitoin lopulta J61 laturin)

Jare 14.07.2010 07:06

Omasta projekti bertasta ollu kans lataus kateissa jo jonkin aikaa ja aina välillä koittanu selvitellä vikaa, mut vielä ei ole alkanu lataamaan. Eli kiva seurailla miten tää topicci kehittyy, jospa sais itellekkin sopivan vinkin kadonneen latauksen metsästykseen:rolleyes:

Holle 14.07.2010 09:11

se säädin rele on kyllä auki ja kärjet näyttää ihan hyvältä. Uudehkon näköinen osa muutenkin.

Jani E 14.07.2010 18:35

kokeile auton käydessä painella kärkiä kiinni jollain ruuvarilla. ja katto lataako.

aika jännä kun bjssä on sama laturi kuin hjssa, mutta bjssä toimii 3johtoisella säätimellä, mutta hjssa oleva säädin on 6johtoinen. itte sovittelin tänään bjhin hjn säädintä. en saanu vie valmiiksi, niin en tie toimiiko

tulla topikissa oli noita kytkentäkaavoja
http://forums.offipalsta.com/showthr...60%2F61+laturi

Holle 14.07.2010 20:35

Juu, meinasin laittaa tulitikun kärkien väliin kun eivät ite kerran osaa liikkua :D
Ei vaikutusta silläkään :(
Säätimelle tulee virta yhteen nastaan virtojen ollessa päällä, mutta mitään siellä ei tapahdu.
Kertokaas nyt joku, mikä on laturin heräte, jos siellä on liittimien paikat näin | |
.................................................. .................................................. . _
ELikkäs mulla tulee kaksi johtoa, oikealle pystyyn ja tuohon alas vaakaan.
yksi jää tyhjäksi. Jos tietäis herätteen, niin vois tuikata siihen 24v ja kattoo rupeeko
puskemaan sieltä latausliittimestä jotain. Sillon olis laturi poissuljettu.

Holle 15.07.2010 15:54

Ja onko niin, että heräte laturille pitäis tulla tuon säätimen kautta jotenkin?
Hemmetti kun voi olla 70-luvun autosähköt vaikeita :D
Edit: päättelin ja kokeilin. Heräte on ilmeisestikin lähinnä laturia oleva, siis oikeanpuolienen pystynasta.
Vika lienee siis säätimessä, koska lataus lähti skulaamaan kun herätteeseen tökkäs virtaa.

Holle 15.07.2010 16:28

Kääk!

Motonetin luettelo tuntee säätimen, mutta missään ei ole yhtään...
Toyota-tiskille vai miten.... Oisko jollain jossain liiterissä moista kalikkaa?

Jani E 15.07.2010 16:52

itte ettin kans bjn säädintä, mutta kun ei motonetistä löytyny niin laitoin hjn vastaavan, kun sellainen oli kotona hyllyssä.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=63454

tollain kytkin johdot ja rupes pelaan. kuusinapainen liitin on siis säätimeenpäin katsottuna.
IG virtalukolta virta. B jatkuva. L heräte lampunkautta. F, N ja E latrin liittimeenpäin katsottuna.

Holle 15.07.2010 20:09

öhm, eli HJ:n säätimellä, mutta johdotettava uudestaan.
Jatkuvaa virtaa ei mulla ainakaan säätimelle tule, virtalukon kautta kyllä.
Ja valokin pitää lisätä. Tarvii penkoa jäämistöjä jos löytäsin hj:n säätimen jostain :)

piipari 16.07.2010 16:34

Autosähköliikkeistä saa elektronisia säätimiä parilla kympillä. Jos arveluttaa kestävyys ni ottaa vaikka pari kipaletta. Itellä ainakin toiminu moitteetta vaikka on uitettu vedessäkin. Säädin nimenomaan katkoo herätevirtaa, eli kenttäkäämiä..

elhapero 17.07.2010 17:04

BJ.n orkkis säätimessä on lankasulake,olikoos se säätimen takapuolella,selviää varmaan kun ottaa säätimen käteen ja tutkailee hetken aikaa.Omastani oli tuo lanka poikki eikä ladannut.Muistaakseni oli kahden tinanastan välissä,sähköjohdosta vaan pari säiettä tilalle niin taas lataa.

Holle 18.07.2010 13:38

Kun ei ole orggissäädin vaan on jossain vaiheessa vaihdettu.

Holle 09.11.2010 10:27

Tätä nostellaan pinnalle...

BJ makaa edelleen hiukan sähkövammaisena pihassa. Käväsin lahdessa sopenkorvessa kysäsemässä säädintä oikein mallin kera, vastaus ei oo, eikä tuu. No nappasinpa siitä HJ:n säätimen mukaan ystävälliseen 40€ hintaan ja neuvot kytkennästä kaupanpäälle.
ELi kytkentä-ohje kuului ign virtalukolle, field laturin herätteeseen ja ground laturin toiseen napaan. Tulos: tuolla säätimellä ja noilla tavoin alkaa kyllä lataamaan, mutta säädin ei säädä mitään vaan lataa minuutin pyörimisen jälkeen jo yli 30v. Vedin pelit seis, kun plussan puoleisen akun napajännite huiteli melkein 16 voltissa :D

Holle 09.11.2010 23:57

kokeilin lisätä valon nastaan lamb joka ohjelappusessa mainitaan ja valolta tietty toisen piuhan maihin.
Ei syty lamppu kun virrat kytkee, eikä muulloinkaan, eikä mitään vaikutusta asiaan.
Mun saamassa säätimessä ei ole tuota batt-nastaa, joka noissa kuvien ohjeessa on kerrottu.
Pakkauksessa toki lukee, että valkoinen piuha-batt, mutta tuota kuudetta johtoa ei ole ja yksi johto on muutenkin ylimääräinen jonka kohdalla lukee neutral ?!?

Holle 12.11.2010 22:44

kädet pystyssä heilutaan edelleen, täytyykö ruveta kyselemään myyntipalstalta HJ:n laturia vaikka joku väitti sen olevan BJ:n kanssa kokolailla saman? Miten voi olla mahdollista, että edellisellä säätimellä laturi ei lähtenyt lataamaan ja nyt uudella lähtee mutta lataa kaiken mitä irtoaa? Eikö ketään autosähköimmeistä saa sanaista arkkuaan auki :D

Bj Andy 12.11.2010 23:53

Moro.

En tiiä onko jo kokeiltu mutta,asioita mitä ei itse ymmärrä ei kannata maailman loppuun vatvoa.

Eli autosähköliike auttaa tässäkin tapauksessa.Mars sinne siis...

Holle 13.11.2010 11:27

Sitäkin harkittu, ei vaan kiinnostais ottaa autoa liikenteeseen sen vuoksi.
Tarkoitus ajella tuolla kesäisin ja aurailla pihat talvella :)

Jani E 13.11.2010 15:55

tolla edellisellä sivulla olevalla ohjeella kytkin bjn laturiin hjn säätimen ja pelaa...
siis se töherrys mikä on paperille piirretty...

Holle 13.11.2010 16:01

Juu, ainoa ero että tossa mun säätimessä ei ole batt- johtoa, eli jatkuvalle virralle piuhaa.
Löytyy ign (virtalukko), field(heräte), ground (maa laturille), lamb (valo) ja neutral (ei mitään havaintoa)

Säätäjä_setä 29.11.2010 21:31

Huco 13 2801 Säätimen korjaus
 
4 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju (Viesti 681988)
itte ettin kans bjn säädintä, mutta kun ei motonetistä löytyny niin laitoin hjn vastaavan, kun sellainen oli kotona hyllyssä.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=63454

tollain kytkin johdot ja rupes pelaan. kuusinapainen liitin on siis säätimeenpäin katsottuna.
IG virtalukolta virta. B jatkuva. L heräte lampunkautta. F, N ja E latrin liittimeenpäin katsottuna.


Laitan tähän jatkoksi kun on samasta asiasta kysymys.
Korjasin RIPAXin Kubotan laturin säätimen. Säätimen päällä luki kuitenkin Toyota, Suzuki, Daihatsu eli on samaa kamaa mitä löytyy maastureista.
Ripa oli vaihtanut kuvassa olevan Huco säätimen alkuperäisen tilalle. Vahinko on syntynyt siinä, että Ripa oletti laturin herätemagnetoinnin tulevan latauksen merkkilampun kautta kuten useimmissa muissa toteutuksissa. Ripa laittoi 10 ohmin vastuksen lampun tilalle jotta saisi laturin heräämään. Tässä toteutuksessa magnetointi virta otetaa kuitenkin suoraan akusta ja lampulle on ohjaus erikseen. Ohjaus on toteutettu aika pienellä transistorilla mikä tässä tapauksessa paloi.


Säätimen piuhat ja niiden kytkennät

JG voi olla myös IG Ignition eli jännite virtalukon jälkeen

N laturin "tähti" käämien keskipiste

F Field laturin magnetointi käämi (hiilet/roottori)

E Earth eli maa

L Lamp latauksen merkkivalo

B Battery kytkentä suoraan akkuun(jännitteen mittaus)


Pari selitystä yllä olevaan liittyen.
Tässä järjrstelmässä latauksen merkkivalo ei saa olla juuri 1.2W lamppua suurempi
N eli tähtikäämien keskipiste roikkuu noin 8V jännitteessä kun laturi toimii. Säätimen latausvalo logiikka seuraa tätä jännitettä ja päättää siitä lataako vehje vai ei.


Säädin
http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1291058560

http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1291058592


Kärähtänyt latausvalon ohjaustransistori näkyy säätimen edessä (pieni musta sprägä)

http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1291058620

http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1291058645


Sivu luotu: 09:17 (GMT +2).