Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.05.2010, 22:46
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Käyrien luku?


Onko missään ollut juttua noiden käyrien tulkitsemisesta? en löytänyt yht´äkkiä.

Älkää repikö pelihousuja, sillä minä en aidosti ymmärrä noita allaolevia suhteita.
ja jos nuo tehot, esim häviötehot, heittelee noin paljon mittaajasta/dynosta riippuen,
niin silloin se voi aiheuttaa täysin perusteetonta remontin tekoa kun etsitää hukassa olevia
30hv:tä vaikka ne todellisuudessa on "mittavirheessä"
yksi tapa tutkia tuota tehonpuutetta, on mitata sitkeyttä esim. nelosella kiihdytetään 60-120kmh, ja mitataan aika. ja pyydetään kaveri tekemään sama toisella samanlaisella autolla, mittarivirheet ja renkaat huomioiden.

Onko molemmat autot automaatteja/manuaaleja?
Noin maalaisjärjellä ajatellen tuossa matin dynolapussa on jotain häikkää.
Keräsin matin ja lc-95 taulukoita yhteen ja sain seuraavaa:'

LC-95: 2200rpm-> pyorä 60hv, kone 70hv, häviö 10hv
matti : 2200rpm-> pyorä 70hv, kone 100hv, häviö 30hv

LC-95: 4000rpm-> pyorä 60hv, kone 90hv, häviö 30hv
matti : 3800rpm-> pyorä 85hv, kone 150hv, häviö 70hv

(matti : 3000rpm-> pyorä 90hv, kone 135hv, häviö 50hv)

Tuo matin hävioteho 70hv = on yli 50kw ja vaikka se jakaantuu vaihteistoihin ja perään ja renkaisiin,
niin tuo määrä lämpöä on liikaa! laatikko suoraa sanoen palaisi. (ainakin jos ei mitään nimenomaista jäähdytystä, luulen minä)
Ja tuossa matin käyrästössä häviöteho kasvaa samassa suhteessa kierroksiin, vaikka vääntömomentti pienenee tuolla ylakierroksilla.
Tuossa lc-95:n lapussa tuo hukkateho "paremmalla" tasolla.
Joskus taannoin jäi mieleen, että hyvän hammaspyörävälityksen hyötysuhde on 98%

Kun dynotatte noita autoja, niin kokeilkaapa paljonko rengaspaineiden nosto esim. 1,5kg ->3kg muuttaa arvoja?

Ja tuosta toyota4x4 lapusta en saa mitään selvää, teho ja vääntömomentti varmaan ristissa, sillä lapun
alareunassa lukee wheelpower musta ja torque punainen.
Suurin teho on aina maksimivääntömomettia suuremmilla kerroksilla, joten tuosta lapusta lukisin käyrältä
125kw ja 390Nm. tekstit kertoo muuta.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.05.2010, 20:37
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- on kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Onko missään ollut juttua noiden käyrien tulkitsemisesta? en löytänyt yht´äkkiä.

Älkää repikö pelihousuja, sillä minä en aidosti ymmärrä noita allaolevia suhteita.
ja jos nuo tehot, esim häviötehot, heittelee noin paljon mittaajasta/dynosta riippuen,
niin silloin se voi aiheuttaa täysin perusteetonta remontin tekoa kun etsitää hukassa olevia
30hv:tä vaikka ne todellisuudessa on "mittavirheessä"
Onko molemmat autot automaatteja/manuaaleja?
Noin maalaisjärjellä ajatellen tuossa matin dynolapussa on jotain häikkää.

Tuo matin hävioteho 70hv = on yli 50kw ja vaikka se jakaantuu vaihteistoihin ja perään ja renkaisiin,
niin tuo määrä lämpöä on liikaa!
Teräviä huomioita, jotka tosiaan syytä ottaa huomioon. Ei nää penkin käyttäjätkään aina älyä asetuksia muutella henkilöauton jälkeen maasturia rulluutellessa.

Mulla siis manuaali ja ajettu 4-vetopenkissä keskilukko päällä 4. vaihteella 33" mutakuvioilla, joten oikeasti häviötä on! Mutta onko noin hirveesti? Ite oon miettiny jo aiemmin tuota Mrot eli pyörivän massan painoa telat kun painaa näemmä 250 kg ja massaksi on laitettu lisää 60 kg eli ei aivan tarpeeksi. Omassa tapauksessa tuohon olisi pitänyt tuikata 250 kg + 90 kg = 340 kg/akseli (á 45 kg/rengas vanteineen). En tiedä mitä vaikutusta on lopputuloksiin... Ite olisin kuvitellut saavani helpommin taiottua vääntöä dieselistä kuin tehoa, nyt ei käppyrän mukaan oo vääntöä olevinaan paljoakaan vakiota enemmän mutta tehoa jo jonkin verran.

Tässä vielä toinen veto virallisemmalla printillä boxi kiinni (sama paikka):

Kuuleri meinas kuumua, josta syystä jäähdytyskenno nykyään isompi.
Lainaus:
Ja tuosta toyota4x4 lapusta en saa mitään selvää, teho ja vääntömomentti varmaan ristissa, sillä lapun
alareunassa lukee wheelpower musta ja torque punainen.
Suurin teho on aina maksimivääntömomettia suuremmilla kerroksilla, joten tuosta lapusta lukisin käyrältä
125kw ja 390Nm. tekstit kertoo muuta.
Näyttää olevan toyota4x4 lapussa 394 Nm vääntö ja tehoksi otettu joku piste käyrän palattua asteikolle eli jossain 125 kW tasolla näytetään käyneen.

Viimeksi muokannut -MaTTi- : 19.05.2010 20:40
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.05.2010, 00:51
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Matti, käsitinkö oikein?


Tuo sinun teholappukäppyrä on ajettu "kiihdytys-" penkissä?

Joskus yritin järkeillä tuota massankiihtyvyyteen (J-voimaan) perustuvaa tehonmittaustapaa,
ja silloinkaan se ei auennut, sillä jos ladan vauhtipyörää kevennettiin kilo, tuli ämpärillinen heppoja lisää!

Nyt olen pikasen off. sorry. pitää yrittää tomertua huommenna.

Mutta?

Vaikka k.o mittaustavasta saatais määriteltyä kaikki barametrit oikein, niin yksi lisätippa öljyä ahdonalaisen säädön putkeen vie paljon tehoa.

Ja kuten jo aikaisemmin ehdotin, kokeilkapaa tuota rengaspaineiden tuplaamista!
(muutamalle ford- virittäjälle yritin myydä ideaaa, oulun tekun dynolle, mutta eivätpä viitsineet ...)

p.s jos ajetaan staattisia? (jatkuvia) tehoja dynömetriin, niin jo pienimmätkin autot saa aikaan sellaisia
(lämpö)tehoja että iso halli käy kuumaksi, ainut? järkevä tapa on lämmittää/kiehuttaa vettä!

Joskus olin katsomassa kun traktorien olosoton tehoja mitattiin, aavalla kentällä riitti tuulta ja lämpöä!, toki
tuosta ulosotosta tuli reilusti alle puolet tuosta lämmöstä..
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.05.2010, 20:16
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

kyllä sen pitäs olla vääntö kayrä se penkki äijän vekontin tallenti vaan sen vääntö huipun alemmaksi joku piste merkttu siihen käyrään kun se laski huipusta. se on joku jenkki auto penkki joten sitä ei kiinnosta kuin jenkin pa..at!
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.05.2010, 19:08
LC_95 LC_95 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 22.01.09
Sijainti: Lapinlahti
Viestit: 10
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti

Älkää repikö pelihousuja, sillä minä en aidosti ymmärrä noita allaolevia suhteita.
ja jos nuo tehot, esim häviötehot, heittelee noin paljon mittaajasta/dynosta riippuen,
niin silloin se voi aiheuttaa täysin perusteetonta remontin tekoa kun etsitää hukassa olevia
30hv:tä vaikka ne todellisuudessa on "mittavirheessä"
yksi tapa tutkia tuota tehonpuutetta, on mitata sitkeyttä esim. nelosella kiihdytetään 60-120kmh, ja mitataan aika. ja pyydetään kaveri tekemään sama toisella samanlaisella autolla, mittarivirheet ja renkaat huomioiden.
Manuaali ja vakio renkailla (265/70). Kokeilin kellottaa tasamaalla suoralla tiellä 0-100km/h aikoja GPS:n ja sekuntikellon kanssa. Kolme vetoa olivat sekunnin sisällä 22-23s. Ei tullut kokeilltua sitkeyttä nelosella kiihdyttäessä. Mitäs muilla on ajat? Jostakin bongasin, että vakion 0-100km/h olisi n. 17s (aussi versio?)?

Eli onko luulosairautta vai onko tuo minun auto oikeasti tehoton?

Off-topic: Ohjauksessa on klappia ja tarkemmin nosturissa tutkiskellessa syyksi paljastui että raide tanko pääsee vasemmalla heilumaan pysty/sivusuunnassa pari milliä. Eli raidetangon sisemmät ja ulkoiset päät ovat ehjät. Muutama tippa öljyä oli myös vuotanut mutta ei paljoa. Tilaanko jatkossa suoraan Milnersiltä uuden kunnostetun kitin (350£ + alv + rahti) ja asentelen itse vai kannattaako vanhaa alkaa täällä huoltamaan? Paitsi, että ei taika briteistä saada vas puoleisen ohjauksen versiota?

Viimeksi muokannut LC_95 : 23.05.2010 19:40
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.05.2010, 09:00
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- on kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja LC_95 Näytä viesti
Manuaali ja vakio renkailla (265/70). Kokeilin kellottaa tasamaalla suoralla tiellä 0-100km/h aikoja GPS:n ja sekuntikellon kanssa. Kolme vetoa olivat sekunnin sisällä 22-23s. Ei tullut kokeilltua sitkeyttä nelosella kiihdyttäessä. Mitäs muilla on ajat? Jostakin bongasin, että vakion 0-100km/h olisi n. 17s (aussi versio?)?

Eli onko luulosairautta vai onko tuo minun auto oikeasti tehoton?
Kyllähän sulla jotain vikaa siinä on, kuten jo tehopenkkikin kertoi.

Vakion pitäisi mennä 0-100 km/h 14,9 sek. Oman oon nykysäädöillä/rengastuksella saanu menemään n. 12 sek.

Ootko kokeillu pyöritellä Spill Control Valvea?





Eli hattu pois päästä ja ruuvia kestää ottaa n. 1 kierroksen tiukemmalle ennen kuin "ottaa hullut" eli ei reagoi enää kaasuun vaan jää huutamaan täyttä laukkaa. Ikään kuin syöttöruuvi, vaikka ei sitä suoranaisesti olekaan.

Ei se vikaa tietysti korjaa, mutta saisi auton vähän ajettavammaksi ennen kuin oikea vika löytyy. Savuttaako se muuten täyskaasulla kiihdyttäessä yhtään?

Edit: tuo kuva siis erään jälkiasennuscuulerisarjan asennusohjeista, joten siksi kaikkea letkunveto-ohjetta yms. Ja tuo 3/8 kierrosta on tehty kompensoimaan ahtopaineanturin cuulerin takia menettämää painetta.

Viimeksi muokannut -MaTTi- : 24.05.2010 09:03
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.05.2010, 12:17
LC_95 LC_95 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 22.01.09
Sijainti: Lapinlahti
Viestit: 10
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti

Ei se vikaa tietysti korjaa, mutta saisi auton vähän ajettavammaksi ennen kuin oikea vika löytyy. Savuttaako se muuten täyskaasulla kiihdyttäessä yhtään?
Ei kyllä tupsauta ainakaan isompia savuja täyskaasulla kiihdyttäessä. Syöttäjä liian vähän? Turbon ahtopainemittaria kiinni laittaessa ihmeteltiin dynottajan kanssa että mikä letkun pätkä ja siinä oleva pyöreä suodatin roikkuivat ahtoapainemittausnapukassa kiinni. Mikä lie? Laitan kuvan jos selventää kunhan pääsen kotiin.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 24.05.2010, 12:32
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- on kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja LC_95 Näytä viesti
Syöttäjä liian vähän? Turbon ahtopainemittaria kiinni laittaessa ihmeteltiin dynottajan kanssa että mikä letkun pätkä ja siinä oleva pyöreä suodatin roikkuivat ahtoapainemittausnapukassa kiinni. Mikä lie? Laitan kuvan jos selventää kunhan pääsen kotiin.
Se on suodatin siinä. Tuo BJ-40/76:n kommentti "yksi lisätippa öljyä ahdonalaisen säädön putkeen vie paljon tehoa." pitää tietyissä tapauksissa varmasti paikkaansa.

Kannattais ehkä kokeilla laittaa suoraan letku ahtopaineanturille, jos se filsu vaikka olis turhan tukossa siinä välissä. Jos ei saa anturi tietoa paineesta, ei anna ECU lisää soppaa koneelle.

Eikä se anturikaan ikuinen välttämättä ole, pitäisi kyllä sytyttää moottorin härövalon jos rikki. Uusi maksaa vaan yli 300€, mutta esim. Avensis 2.0TD:ssä on sama anturi, löytyy helpommin käytettynä.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 24.05.2010, 13:09
LC_95 LC_95 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 22.01.09
Sijainti: Lapinlahti
Viestit: 10
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Kannattais ehkä kokeilla laittaa suoraan letku ahtopaineanturille, jos se filsu vaikka olis turhan tukossa siinä välissä. Jos ei saa anturi tietoa paineesta, ei anna ECU lisää soppaa koneelle.
Eli olisiko vika tässä koska se letku roikkuu kokonaan irti toisesta päästään (ahtopaineanturin puoli)? Mihin kohtaan se tulee? Pumppuun ilmeisesti? Kuvia?

Edit: Ongelma ratkesi. Ahtopaineanturille menevä kumiletku oli rispaantunut eikä pysynyt paikoillaan. 1,7€ letkun pätkä auttoi ja nyt tuntuu vetävän paremmin.

Viimeksi muokannut LC_95 : 24.05.2010 16:31
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 24.05.2010, 16:36
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- on kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja LC_95 Näytä viesti
Eli olisiko vika tässä koska se letku roikkuu kokonaan irti toisesta päästään (ahtopaineanturin puoli)? Mihin kohtaan se tulee? Pumppuun ilmeisesti? Kuvia?
Tä? No varmasti vaikuttaa!!! Eli letku tulee ekaks imusarjasta sille muoviselle pyöreälle suodattimelle, josta jatkaa toisella letkulla toiselta puolelta suodatinta sille ahtopaineanturille. Ahtopaineanturihan on vaan ruuvilla kiinni imusarjassa (ei ole reikää takana), se ei siis ymmärrä ahtopaineesta mitään ilman tuota kyseistä letkua. Letku kiinni ja sulla on karanneet konit kotona.

Edit: jahas, kerkesitkin korjaamaan vian ennenkuin minä kirjoittamaan viestin loppuun ovelle kaupustelijan keskeytettyä naputtelun.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit


Sivu luotu: 21:27 (GMT +2).