Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.05.2010, 10:17
MK MK ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.03.03
Sijainti: Vantaa, Finland.
Viestit: 1.337
Perusasetus

Mulla oli aluksi Range + traileri jolla kuljetin BJ:tä. Bensaa paloi semmonen 20l/ 100 km ja talvella oli tosi huono vetää vaikka oli nastat sekä rangessa että kärryssä. Sitten kun tuli BJ:hin isompaa rengasta ja leveempää akselia niin piti alkaa miettimään isompaa kuljetuspeliä. Kivisen kanssa sitten hommattiin Iveco 79-14 jossa oli kantavuus jotain 4-5 t ja siina oli iso lava ja perälautanostin. Toi perälautanostin toimi hyvin ramppina eli sai auton nopeesti kyytiin. Iveco oli aika iso nurkissa pyörimiseen ja ohjaamokin oli pieni eli sinne ei mahtunut kun ukot kyytiin. Iveco vaihtui sitten 609 mersuun miehistöhytillä ja pieni nostin oli lavalla. Ton kokoseen peliin mahtuu hyvin työkalut ym varaosat kyytiin sisälle. Lava ja kantavuus oli just passeli BJ:lle, isompaa/painavampaa autoa ei oikein pysty laillisesti kuskaa. Ton kokoisella kuorkilla pystyy ajelee ihan hyvin normaalissakin liikenteessä. Mahtuu parkkiruutuun just. Ja jos on vähänkin muutakin käyttöä kun auton kuskausta niin kannattaa ehdottomasti hommaa kuorkki. Itelläkin säästy aika mukavasti kuljetuskuluja talon rakennuksessa kun itse kuskasin melkein kaikki tarvittavat kamat.

Nyt on sit alla 814 mersu nelivedolla ja tietty miehistöhytti ja hiab. Tommonen takavetoinen pikkukuorkki on talvella tyhjänä aika helposti kiinni niin päivitettiin nelivetoiseksi kuljetuspelikin

Kulut noissa olleet aika samoja kuin noissa aikaisemmissa vastauksissa. Bonukset kun on 70% niin vakuutusmaksut on ihan kohtalaisia ja kulutus Ivecolla oli noin 20l/100km ja 609 mersulla 12l/100km ja 814 näyttäis ottavan noin 15l/100km.

Missään noista ei ole kyllä ollut mitään nopeuden rajoittimia, piirturit oli kaikissa ja niissä on käytetty kiekkoa mutta katsastuksessa ei ole tarvinnut esittää mitään todistuksia piirturin huollosta ym. Nosturin tarkastuksistakaan ei ole yksityiskäytössä kyselty. Nestejarrut ollut kaikissa eli katsastus edullisempi. Ivecossa ja 814 mersussa on paineilmatehostetut jarrut eli jos tarvii paineilmaa esim renkaan täyttöön niin sitä saa adapterilla säiliön liittimestä.

Kannattaa sitten myös miettiä korjausmahdollisuuksia. Pientä kuormuria just nostelee normaalilla hallitunkilla ja pystyy korjailemaan perustyökaluilla.

Tossapa pientä tarinaa. Itse suosittelen siis kuormuria varsinkin jos on joskus muutakin kuljetettavaa.


Viimeksi muokannut MK : 01.05.2010 10:22
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.05.2010, 10:35
young n dum:n Avatar
young n dum young n dum ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.09.09
Sijainti: Konnunsuo mamu senter of suomalia
Viestit: 3.483
Post

Muistini mukaan nopeusrajoitin on kuorma-autoissa oltava vm.-87 eteenpäin, kevytkuorma-autoissa 10/2001 ja sen jälkeen rekisteröidyissä...

Piirturin käyttösäännöt muuttui muistaakseni vuoden alusta niin, että kaikissa kokonaismassaltaan 12000kg ja yli olevissa kuorma-autoissa on käytettävä piirturia oli ajo mitä tahansa...
__________________
Offroad Team KeTTu TyTöT/ Lauri

Full Size Jeep Master Fabricator

VALMET = Rerentless reliability
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.05.2010, 11:31
Jouni_S:n Avatar
Jouni_S Jouni_S ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 05.09.07
Sijainti: vesilahti
Viestit: 687
Perusasetus

Eikä katsastusmiestä kiinnosta se piirturitodistus.Mutta poliisi on siitä hyvinkin kiinnostunut, jos pysäyttävät.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.05.2010, 13:24
sunday23 sunday23 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.03.03
Sijainti: Sastamala
Viestit: 65
Perusasetus

Alavuudella jouduin LP:n ratsiaan ajokkina Ateco 815 7,5 tn + kärry 2,5 tn pituus 8 m. Oli kaksi poliisiautoa siviili Audi farkku ja Maija. Oli kuulemma kiinnostavan näköinen yhdistelmä. Meillä kaikilla tuntui olevan runsaasti aikaa käytössä, koska käytimme yhteiseen harrastukseen tunnin aikaa sunnuntai-iltana. Tarkastettiin kaikki mitä voi keksiä, paitsi ei puhallettu.
Kävimme pitkää vääntöä piirturista, ilmeisesti hävisin. Piirturi oltava käytössä aina kun on yli 50 km päässä kotoa, kuulostaa
oudolta. Piirturi oltava leimattu. Ajon tarkoituksella ja tavaroilla ei ole mitään merkitystä. Lopputulos oli "Me tästä jatkammekin matkaa".
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 01.05.2010, 14:08
sössö84:n Avatar
sössö84 sössö84 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.02.08
Sijainti: mikkeli, Finland.
Viestit: 317
Perusasetus

kuorma auto siirtokilvillä


viime syksynä kävin konttuurillä kyselee siirtokilpiä renault kuorma autoon
et pitäs hakee traktori sillä.niin onnistui kunhan kuljetettava tavara on omaa.
35 e 2päivää. entiedä onnistuuko tän vuoden puolella.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 01.05.2010, 15:06
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.708
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sössö84 Näytä viesti
viime syksynä kävin konttuurillä kyselee siirtokilpiä renault kuorma autoon
et pitäs hakee traktori sillä.niin onnistui kunhan kuljetettava tavara on omaa.
35 e 2päivää. entiedä onnistuuko tän vuoden puolella.
tästä kuorma-auton siirtokilpiajelusta tuli taannoin puhetta erään kuljetusfirman omistajan kanssa, hänen kertomana siirtokilvet on tarkoitettu vain ja ainoastaan auton siirtoa varten!!! ei kuulema saa ottaa mitään kuljetettavaa, voi kuulemma tulla ankarat seuraumukset. onko näin että ammattiliikenettä koskee erilaiset määräykset kuin yksityiskäyttöä tässä asiassa?

tuo oliskin mielenkiintoinen juttu jos kuorkkia vois ajella tarvittaessa kuorman kanssa siirtokilvillä...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 01.05.2010, 15:18
JanneBlomgren JanneBlomgren ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Sipoo
Viestit: 995
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti Näytä viesti
tästä kuorma-auton siirtokilpiajelusta tuli taannoin puhetta erään kuljetusfirman omistajan kanssa, hänen kertomana siirtokilvet on tarkoitettu vain ja ainoastaan auton siirtoa varten!!! ei kuulema saa ottaa mitään kuljetettavaa, voi kuulemma tulla ankarat seuraumukset. onko näin että ammattiliikenettä koskee erilaiset määräykset kuin yksityiskäyttöä tässä asiassa?

tuo oliskin mielenkiintoinen juttu jos kuorkkia vois ajella tarvittaessa kuorman kanssa siirtokilvillä...

Minun käsitykseni on juuri se että kyydissä ei saa olla mitään.
__________________
http://jangren.fi/

Tänään tehdään pönttö!

Kyllä jenkki on jees!
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 01.05.2010, 15:06
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=68855
Siitä vanha hyvin koulutettu iveco, kantavuutta 1600kg, b-kortti riittää, oli mulla joskus vuosia sitten, itse kuljetin sillä lyhkästä avo G-mersua. Kaveri lainasi sitä Hki-Joensuu-Hki reissulle, lavalla kulki Lj, jaksoi ylämäkeenkin kiivetä.

Nykyään itsellä käytössä pitkähyttinen chevy pickup, 6,2l jossa reilusti alle 150hv ja traileri kulkee ihan tyydyttävästi perässä, kulutus jotain 14-15l/100km, vaihtovaatteet ja työkalut, vararenkaat ym. mahtuu vetoautoon. Toisena kuljetusvälineenä on dyna, mutta mieluummin kuljetan chevyllä ja trailerilla, on huomattavasti mukavampaa matkustamista kuin noilla kuorma/paketti-autoilla.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 01.05.2010, 17:55
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Trailerilla minäkin olen kalustoa kuskaillut, vetoautona on ollut range, bensaa on mennyt tyypillisesti 22-25 sataselle kun perässä on tosi iso kärry ja siinä 2½ tonnia korkeaa autoa, kärryn kokonaispaino varmaan lähempänä kolmea ja puolta kuin kolmea tonnia.

Meneehän se, kovin ahtaisiin paikkoihin ei vaan kannata alella.

Hommasin sitten puolivahingossa syksyllä pikku-volvon, FL408, kokonaispiano 7500kg ja kantavuutta reilu kolme tonnia. Menee kivasti C1E kortin kanssa, perään saa trailerin jos haluaa, ja kun vetoauton omapaino on reilu neljä tonnia niin ei ole kärryn painojenkaan kanssa ongelmaa, kolmen ja puolen tonnin kärry menee kevyesti.

Sitä en tiedä miten loistokkaasti tuollainen laiskimus jaksaa kahta autoa viedä, suska lavalla ei vaikuta kulkuun juuri mitenkään. Tyhjänä 14 sataselle ja suskan kanssa 16. Rekisteriotteen mukaan 3.6l suora kutonen, tehoa tais olla 90 heppaa tai kilowattia. Kulkee tyhjänä (ja suskan kanssa) aika kevyesti kiekkamittarin punarajalle, vauhtia satanen tai satakymmenen (en muista). Kiihtyis vielä jotain tahtia (=hitaasti) edelleen, ei vaan ole tarvinnut kokeilla enempää.

Lava on 210 leveä (sisämitta), eli laidat joutuu ottaan pois kun ajelee rangen sinne. Lavalla oli muistaakseni 4 metriä pituutta. Akseliväli on aika pitkä, ihan niinkuin tässä olis joskus ollut pidempi lava tai koppi päällä. Kuvakulma korostaa koppia turhan paljon, on siinä oikesti se lavakin.


Viimeksi muokannut Paavo : 01.05.2010 17:58
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 01.05.2010, 22:31
tepa78:n Avatar
tepa78 tepa78 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 13.01.08
Sijainti: salo, .
Viestit: 1.028
Perusasetus

Tuommosella voortilla kulkee kalusto:



2400 kantavuutta, 110 heppaa, samalla tavalla hyytyy mäkeen oli kyydissä sitten hoojii tai beejii, tyhjänä ehkä vähän paremmin kulkee.

128€ oli viime torstaina paikallisella asemalla katsastus+pakokaasutesti, liikennekäytöstäpoistossa kun ei ole ajoa niin ei niistä vakuutuksista ja veroista niin kauheita kerry.

En mä kyllä ilman nosturia tuollasta kuorkkia ostais, on sen verran näppäräksi kapistukseksi osoittautunut.
Ja tuollaseen voorttiin ei taida kovin helposti mitään osia löytyä(ainakaan uutta), mut tehdään tuosta peräkärryt jos räjähtää käsiin
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 02.05.2010, 11:33
swamber:n Avatar
swamber swamber ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 05.09.03
Sijainti: Vihanti, Finland.
Viestit: 680
Perusasetus

Tommonen matkailuauton ja trailerin yhistelmä. Aika keviän tuntosesti tullee peräsä mitä oon jopa pikkusen kerenny kokkeileen. Soppii tarvittaisa 8 vänkäriä mukkaan tai muutamasa minnuutisa kaikki takapenkit pois. Koukku ja kärryn kokonaispaino 2.7t ja auto 3 tai 3.2t.

Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 03.05.2010, 00:23
tanet tanet ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.10.06
Sijainti: finland
Viestit: 115
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja swamber Näytä viesti
Tommonen matkailuauton ja trailerin yhistelmä. Aika keviän tuntosesti tullee peräsä mitä oon jopa pikkusen kerenny kokkeileen. Soppii tarvittaisa 8 vänkäriä mukkaan tai muutamasa minnuutisa kaikki takapenkit pois. Koukku ja kärryn kokonaispaino 2.7t ja auto 3 tai 3.2t.


Onko tuo rekisteröity kuorkiksi vai mikä tuo 3-3.2t on?
Miten matkailuauton vetopainot muodostuu?
Ollut vain sellainen kuva että pakettiauton pohjalta olevissa autoissa max. vetopainot olisi n.2500kg merkistä riippumatta valmistajan asettamia kiloja,olenko väärässä?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Järkevin tapa Hiluxin etukardaanin kunnostamiseen? Morjenz Tekniikka & Jutustelu 14 23.01.2009 09:03
Järkevin tapa korottaa patukkaa knockout Tekniikka & Jutustelu 23 28.04.2008 19:36
Oikea tapa laskea mäki Ex_inkkari Tekniikka & Jutustelu 16 31.03.2005 16:13
Mikä paras tapa hakee korkoo(ei pankista) mikkot Tekniikka & Jutustelu 15 22.03.2005 16:45
Itsemurhista paras tapa... MiCA Health 0 21.10.2002 01:39


Sivu luotu: 00:31 (GMT +2).