![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Käsittääkseni piirturia ei tarvita yksityis ajossa. Ainakaan kiekkoa ei tarvitse käyttää ajon aikana. Pari kertaa ollaan tuosta vängätty poliisien kanssa, mutta sakkoa ei ole tullut, vaikka piirturissa on muovikiekko. Katsastusmiehien mukaan kiekkoa ei tarvitse käyttää. Tuossa on oma tapa kuljettaa offi-kalustoa, mönkijä kulkee henkilöauton peräkärryssä. Tuon mersun kuluista en tiedä, se on veljen auto. Muistaakseni tuossa 16 ton kok painoisessa mersussa on veroja liki puolet enemmän kuin esim 10 ton kok painoisessa. Verot pompsahtaa aika paljon 12 ton kohdalla. Kaikkein järkevin kuljetusauto olisi varmaan joku 4 tonnin kantavuudella oleva kevyt kuorma-auto. Mersu, volvo F6, ford cargo, rellu. Kahta viimeksi mainittua en tosin itselle ostaisi. ![]() ![]()
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Mulla on käytössä tuollainen kuljetus auto. Pituutta sillä on sen 10m ja leveyttä 2.4m. Hyvin mahtuu kerralla kyytiin sukisuki ja huoltoauto. Niin ja auto on rekistöröity kuudelle hengelle, joten koko tiimi matkustaa samassa autossa kerralla.
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
89` ja siitä eteenpäin tarvii rajoittimen muistaakseni. Ja jos on piirturi niin sen pitää toimia. Eli tarpeeksi vanha ettei ole piirturia ym. eli joku 70 luvun kapistus. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Mulla oli aluksi Range + traileri jolla kuljetin BJ:tä. Bensaa paloi semmonen 20l/ 100 km ja talvella oli tosi huono vetää vaikka oli nastat sekä rangessa että kärryssä. Sitten kun tuli BJ:hin isompaa rengasta ja leveempää akselia niin piti alkaa miettimään isompaa kuljetuspeliä. Kivisen kanssa sitten hommattiin Iveco 79-14 jossa oli kantavuus jotain 4-5 t ja siina oli iso lava ja perälautanostin. Toi perälautanostin toimi hyvin ramppina eli sai auton nopeesti kyytiin. Iveco oli aika iso nurkissa pyörimiseen ja ohjaamokin oli pieni eli sinne ei mahtunut kun ukot kyytiin. Iveco vaihtui sitten 609 mersuun miehistöhytillä ja pieni nostin oli lavalla. Ton kokoseen peliin mahtuu hyvin työkalut ym varaosat kyytiin sisälle. Lava ja kantavuus oli just passeli BJ:lle, isompaa/painavampaa autoa ei oikein pysty laillisesti kuskaa. Ton kokoisella kuorkilla pystyy ajelee ihan hyvin normaalissakin liikenteessä. Mahtuu parkkiruutuun just. Ja jos on vähänkin muutakin käyttöä kun auton kuskausta niin kannattaa ehdottomasti hommaa kuorkki. Itelläkin säästy aika mukavasti kuljetuskuluja talon rakennuksessa kun itse kuskasin melkein kaikki tarvittavat kamat.
Nyt on sit alla 814 mersu nelivedolla ja tietty miehistöhytti ja hiab. Tommonen takavetoinen pikkukuorkki on talvella tyhjänä aika helposti kiinni niin päivitettiin nelivetoiseksi kuljetuspelikin ![]() Kulut noissa olleet aika samoja kuin noissa aikaisemmissa vastauksissa. Bonukset kun on 70% niin vakuutusmaksut on ihan kohtalaisia ja kulutus Ivecolla oli noin 20l/100km ja 609 mersulla 12l/100km ja 814 näyttäis ottavan noin 15l/100km. Missään noista ei ole kyllä ollut mitään nopeuden rajoittimia, piirturit oli kaikissa ja niissä on käytetty kiekkoa mutta katsastuksessa ei ole tarvinnut esittää mitään todistuksia piirturin huollosta ym. Nosturin tarkastuksistakaan ei ole yksityiskäytössä kyselty. Nestejarrut ollut kaikissa eli katsastus edullisempi. Ivecossa ja 814 mersussa on paineilmatehostetut jarrut eli jos tarvii paineilmaa esim renkaan täyttöön niin sitä saa adapterilla säiliön liittimestä. Kannattaa sitten myös miettiä korjausmahdollisuuksia. Pientä kuormuria just nostelee normaalilla hallitunkilla ja pystyy korjailemaan perustyökaluilla. Tossapa pientä tarinaa. Itse suosittelen siis kuormuria varsinkin jos on joskus muutakin kuljetettavaa. Viimeksi muokannut MK : 01.05.2010 10:22 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Muistini mukaan nopeusrajoitin on kuorma-autoissa oltava vm.-87 eteenpäin, kevytkuorma-autoissa 10/2001 ja sen jälkeen rekisteröidyissä...
Piirturin käyttösäännöt muuttui muistaakseni vuoden alusta niin, että kaikissa kokonaismassaltaan 12000kg ja yli olevissa kuorma-autoissa on käytettävä piirturia oli ajo mitä tahansa...
__________________
Offroad Team KeTTu TyTöT/ Lauri Full Size Jeep Master Fabricator VALMET = Rerentless reliability |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Eikä katsastusmiestä kiinnosta se piirturitodistus.Mutta poliisi on siitä hyvinkin kiinnostunut, jos pysäyttävät.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Alavuudella jouduin LP:n ratsiaan ajokkina Ateco 815 7,5 tn + kärry 2,5 tn pituus 8 m. Oli kaksi poliisiautoa siviili Audi farkku ja Maija. Oli kuulemma kiinnostavan näköinen yhdistelmä. Meillä kaikilla tuntui olevan runsaasti aikaa käytössä, koska käytimme yhteiseen harrastukseen tunnin aikaa sunnuntai-iltana. Tarkastettiin kaikki mitä voi keksiä, paitsi ei puhallettu.
Kävimme pitkää vääntöä piirturista, ilmeisesti hävisin. Piirturi oltava käytössä aina kun on yli 50 km päässä kotoa, kuulostaa oudolta. Piirturi oltava leimattu. Ajon tarkoituksella ja tavaroilla ei ole mitään merkitystä. Lopputulos oli "Me tästä jatkammekin matkaa". |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Trailerilla minäkin olen kalustoa kuskaillut, vetoautona on ollut range, bensaa on mennyt tyypillisesti 22-25 sataselle kun perässä on tosi iso kärry ja siinä 2½ tonnia korkeaa autoa, kärryn kokonaispaino varmaan lähempänä kolmea ja puolta kuin kolmea tonnia.
Meneehän se, kovin ahtaisiin paikkoihin ei vaan kannata alella. Hommasin sitten puolivahingossa syksyllä pikku-volvon, FL408, kokonaispiano 7500kg ja kantavuutta reilu kolme tonnia. Menee kivasti C1E kortin kanssa, perään saa trailerin jos haluaa, ja kun vetoauton omapaino on reilu neljä tonnia niin ei ole kärryn painojenkaan kanssa ongelmaa, kolmen ja puolen tonnin kärry menee kevyesti. Sitä en tiedä miten loistokkaasti tuollainen laiskimus jaksaa kahta autoa viedä, suska lavalla ei vaikuta kulkuun juuri mitenkään. Tyhjänä 14 sataselle ja suskan kanssa 16. Rekisteriotteen mukaan 3.6l suora kutonen, tehoa tais olla 90 heppaa tai kilowattia. Kulkee tyhjänä (ja suskan kanssa) aika kevyesti kiekkamittarin punarajalle, vauhtia satanen tai satakymmenen (en muista). Kiihtyis vielä jotain tahtia (=hitaasti) edelleen, ei vaan ole tarvinnut kokeilla enempää. Lava on 210 leveä (sisämitta), eli laidat joutuu ottaan pois kun ajelee rangen sinne. Lavalla oli muistaakseni 4 metriä pituutta. Akseliväli on aika pitkä, ihan niinkuin tässä olis joskus ollut pidempi lava tai koppi päällä. Kuvakulma korostaa koppia turhan paljon, on siinä oikesti se lavakin. ![]() Viimeksi muokannut Paavo : 01.05.2010 17:58 |
#9
|
||||
|
||||
![]() kuorkki
veljellä on tällänen ivecon pikku kuorkki mitä saan lainailla.
kantavuus: 2400 kg teho: 115 hepoa kulutus: 11,8l tyhjänä vakuutukset: n:800e/ vuosi (suunnillee) aivan mahtava peli ajella pitkääkin matkaa ja kätevä ku on suht matala lastaus korkeus. miinuksena suht pien koppi mut lavalla meil on puinen pakki mihi mahtuu varaosat. jos miun pitäs valita kuorkin ja traikku yhistelmän väliltä.. ni ehkä kuorkki kummiki. paitsi jos ois vetoautona joku jättiläis jenkki lotja ![]()
__________________
Offroad Team KeTTu TyTöT/ Lauri Full Size Jeep Master Fabricator VALMET = Rerentless reliability |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Järkevin tapa Hiluxin etukardaanin kunnostamiseen? | Morjenz | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 23.01.2009 09:03 |
Järkevin tapa korottaa patukkaa | knockout | Tekniikka & Jutustelu | 23 | 28.04.2008 19:36 |
Oikea tapa laskea mäki | Ex_inkkari | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 31.03.2005 16:13 |
Mikä paras tapa hakee korkoo(ei pankista) | mikkot | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 22.03.2005 16:45 |
Itsemurhista paras tapa... | MiCA | Health | 0 | 21.10.2002 01:39 |