Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.04.2010, 14:04
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ole varovainen noiden vaihteiden suhteen


Normi ajohan tapahtuu etulaatikko isollapuolella ja suurimmaalla vaihteella.

ja vasta sitten kun takimmainen jakolaatikko on hitaalla ja 1:llä, aletaan puottamaan etummaisesta laatikosta
pienempiä pykäliä.

jos takimmainen laatikko unohtuu esim. isollepuolelle ja toiseksi suurimmaalle vaihteelle (2:lle)
ja etummaisesta laatikosta annetaan voimaa esim. pikkupuolellla ja 1:llä, niin takimmaisesta laatikosta
hajoaa hammaspyörät jo kohtuu vedättämisellä.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.04.2010, 17:18
Lätty-ode Lätty-ode ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.10.08
Sijainti: Badassriver/Padasjoki
Viestit: 118
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Normi ajohan tapahtuu etulaatikko isollapuolella ja suurimmaalla vaihteella.

ja vasta sitten kun takimmainen jakolaatikko on hitaalla ja 1:llä, aletaan puottamaan etummaisesta laatikosta
pienempiä pykäliä.

jos takimmainen laatikko unohtuu esim. isollepuolelle ja toiseksi suurimmaalle vaihteelle (2:lle)
ja etummaisesta laatikosta annetaan voimaa esim. pikkupuolellla ja 1:llä, niin takimmaisesta laatikosta
hajoaa hammaspyörät jo kohtuu vedättämisellä.
Tässähän on siis kaksi 3 lovista vaihdelaatikkoa ja niiden perässä jakolaatikko.(en nyt tiedä ymmärsinkö oikein mitä tarkoitit) Ja tuota oikeanlaista ajotapaa olen kanssa miettinyt. Eli siis takimmainen laatikko ykköselle ja ekasta laatikosta sopiva vaihde että kulkee sopivasti tilanteeseen nähden, jakun ekalaatikko on jo kolmosella niin sitten vasta isompia takimmaisesta. Pakkia ajattelin käyttää takimmaisesta laatikosta(korjaa jos meni metsään)
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.04.2010, 22:26
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Hyvä arvaus


Noista välityksistä;

Oletan että noissa jeepin 3v askeissa tuo ykkönen esim. 1/4 (jos olis bj-40 niin lähes 1/5:een) ja koneessa vääntöä n.20kg/m (bj-40), niin koneenpuoleisesta askista tulee 4x20kg/m vääntöä seuraavalle vaihteistolle,
ja arvailen tuon olevan liikaa museoikäisellevaihtikselle ja isoille renkaille ja lukoille.

Kerro missä vaiheessa tuli ongelmia!?

Ja kommentteja?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.04.2010, 07:14
Lätty-ode Lätty-ode ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.10.08
Sijainti: Badassriver/Padasjoki
Viestit: 118
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Noista välityksistä;

Oletan että noissa jeepin 3v askeissa tuo ykkönen esim. 1/4 (jos olis bj-40 niin lähes 1/5:een) ja koneessa vääntöä n.20kg/m (bj-40), niin koneenpuoleisesta askista tulee 4x20kg/m vääntöä seuraavalle vaihteistolle,
ja arvailen tuon olevan liikaa museoikäisellevaihtikselle ja isoille renkaille ja lukoille.

Kerro missä vaiheessa tuli ongelmia!?

Ja kommentteja?
Juu ykkönen suunnnilleen 1/3. No katotaan nyt miten kestää. Onneks noita laatikoita on markkinoilla aikast hyvin vielä. Kokeilemalla tuo selviää...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 29.04.2010, 23:04
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Selvennös:


Jos ajat sillalailla että takimmainen aski 1:llä, ja vaihdat ajossa välityksiä etummaisesta laatikosta, niin silloin etummaisen laatikon ulostulossa(ja siis takimmaisen kytkin akselilla vääntömomentti kasvaa
vaihteen välityssuhteen mukaan.
Tästä seuraa että takimmaisen laatikon hammaspyörät ja laakerit joutuu käsittelemään moninkertaisen väännön, ja epäilen niiden kestävyyttä.
käsittääkseni tuossa jeepissäkin 3:n on suora, eli kytkinakseli lukitaan pääakseliin holkilla, voima ei kulje
hammaspyörien kautta)

Itse ajaisin tuommoisella seuraavasti

1. katuajo: jakolaatikko isollapuolella, etummainen laatikko 3:lla, ja vaihteet vaihdetaan takalaatikosta
(voi kokeilla myös takalaatikko 3:lle ja vaihtaa etummaisesta, jos polkee varovasti 1:llä ja 2:lla)

2. siirtymä/kevyt offoad: jakolaatikko hitaalla, etummaainen aski 3:lla ja takimmaisella vaihdetaan.

3.tosi offi, kun edelliset eivät riitä: etummainen laatikko 2:lle (tai jopa 1:lle) ja takimmaisella laatikolla ajetaan.

tuossa jeepissähän tunnetusti liian nopeat välitykset, perät jotain reilu 3 ja jakis noin 2 ja 1:nen suuruusluokkaa 3. (ulkomuistista) joten edellisillä kokonaisvälitys suuruusluokkaa 20
kun esim bj:ssä vakiona noin 40, ja bj:ssäkin vakiona isoilla renkailla kytkin meinaa kärytä, joten tuo sinun 2. laatikko ei ole liiottelua, mutta vedätä varovasti kun käytät etummaista laatikkoa 1:llä ja 2:lla
p.s mulla bj:ssä kokonaisvälitys noin himpun alle 70, ja 38"lla vääntöä sopivasti
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 30.04.2010, 17:12
Fruehauf-CJ Fruehauf-CJ ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.09.05
Sijainti: Rämpsälä, Finland.
Viestit: 606
Perusasetus

Mielenkiintoinen projekti.
Ostin 10 vuotta sitten joensuusta varapyörän ja vanteen offarilta joka oli tehnyt vastaavan tempun. Vaikutti ihan tyytyväiseltä voimansirtoonsa. Hänen Jeepistä oli silloin palanut starttimoottori vesistön ylityksen jälkeisessä starttauksessa. Ei ainakaan tunnustanut muita vaurioita
Tuota 3-vaihteista on ruuvattu tehtaalla V8:n perään AMC clubin 71-vuoden moottori speksin mukaan 401cid tuottaa 580Nm vääntöä ja 258cid 325Nm.
Lisävaihdelaatikko korottaa toiselle vaihdelaatikolle tulevan vääntömomentin yli puolitoistakertaiseksi isoiman v8:n ja 3-lovisen yhdistelmään nähden.
Vaihdelaatikoiden välinen kytkös on varmasti haasteellinen kohta.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 01.05.2010, 08:31
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.737
Perusasetus

Käytännössä taaemmalla laatikolla pykältäminen ei ole ihan niin helppoa kuin voisi kuvitella. Saattaa vauhdissa jäädä vaihto tekemättä.

Itte paiskoin muutaman vuoden Hiluxilla missä oli takavedon loota + HJ:n loota ja jakis. Välitykset siellä 140:1 tuntumassa. Offikäytössä HJ:n aski aina ykkösellä, jakis isolla ja ekasta lootasta pykältäminen vauhdin tarpeen mukaan. Harvoin tarvi pudottaa jakis pienelle. Pikku siirtymille HJ:n aski kakkoselle, vaihto onnistui vain paikallaan. Ainoastaan eka versio välikardaanista hajosi, lootat kesti moitteetta. HJ:n askin kierrätin vielä nykyiseenkin autoon.

Akseleista sitten särkyikin kaikki mahdollinen...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
M: Jeep Wagoneer -78 Viipo O/M/V Ajoneuvot 2 11.11.2006 15:54
Jeep Wagoneer -77 osmos Tekniikka & Jutustelu 3 24.11.2005 20:26
M: Jeep Wagoneer -78 julli O/M/V Muut 5 24.10.2005 08:04
M: Jeep Wagoneer V8 O/M/V Muut 8 12.09.2005 17:56
M: Jeep Wagoneer -75 O/M/V Muut 2 28.09.2004 09:40


Sivu luotu: 18:17 (GMT +2).