Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jeep wagoneer tuplalaatikon turaus (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=69409)

Lätty-ode 01.03.2010 16:51

Jeep wagoneer tuplalaatikon turaus
 
Mulla tommonen -76 vm wagoneeri joka 4.2 suora kutoin ja kolmivaihtein manuaali. Mul ois tiedos nyt nelilovinen manuaali ilman jakolaatikkoa. Joten siis onko tuossa nelilovisessa ykkönen kuinka paljon lyhyempi ja mikä jakis oslis käypänen tuohon nelilovisen jatkeeks? käykö tuo vanha? Ja onko jotain fiksumpia ratkaisuja kuin tuo nelilovinen, jotta välitykset pysyisi inhimillisinä esim 35":silla pyörillä? Kertokaa kokemuksia ja mielipiteitä...

No nelilovinen unohtu kun ei semmosta löytyny ja tuli kaks kolmelovista.

Jeeper 01.03.2010 17:02

kumpi se nelilovinen on, T-18 vai T-176?

JAMANT 01.03.2010 17:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper (Viesti 647410)
kumpi se nelilovinen on, T-18 vai T-176?

Eli onko rautakuorinen (=T-18) vai köykämiinikuorinen (=T176) vaihteisto??

Jyrays 01.03.2010 17:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lätty-ode (Viesti 647398)
Mulla tommonen -76 vm wagoneeri joka 4.2 suora kutoin ja kolmivaihtein manuaali. Mul ois tiedos nyt nelilovinen manuaali ilman jakolaatikkoa. Joten siis onko tuossa nelilovisessa ykkönen kuinka paljon lyhyempi ja mikä jakis oslis käypänen tuohon nelilovisen jatkeeks? käykö tuo vanha? Ja onko jotain fiksumpia ratkaisuja kuin tuo nelilovinen, jotta välitykset pysyisi inhimillisinä esim 35":silla pyörillä? Kertokaa kokemuksia ja mielipiteitä...

Laita automaatti ja V8 ;)

Lätty-ode 01.03.2010 21:54

En ole nähnyt laatikkoa, puhelimessa tehny kauppaa. Auto mista se on oli -78, jos se mitään auttaa. Tuo kasi ja tomaatti olis kyl hyvä vaihtoehto, mut pysyn nyt täs kutoses ja manuaalis. Täytyy huomenissa soitella myyjälle ja kysyä...
Mitäs tuo sitten käytännössä tarkoittaa, oli sitten kumpi hyvänsä...

JAMANT 02.03.2010 08:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lätty-ode (Viesti 647628)
En ole nähnyt laatikkoa, puhelimessa tehny kauppaa. Auto mista se on oli -78, jos se mitään auttaa. Tuo kasi ja tomaatti olis kyl hyvä vaihtoehto, mut pysyn nyt täs kutoses ja manuaalis. Täytyy huomenissa soitella myyjälle ja kysyä...
Mitäs tuo sitten käytännössä tarkoittaa, oli sitten kumpi hyvänsä...

Seiskaysiin asti se on suoraan sopiva kolmelovisen tilalle ja sun jakolaatikkoskin sopii, 80:sestä lähtien se olis ollu se alumiininen T-176 ja se ei sovi kun sun moottoriis, vanha jakolaatikko ei sovi ja omalla jakiksella etukardaani olis väärällä puolella!! Sun tarvii nyt sitten vain kardaanien mitat muuttaa...

Jyrays 02.03.2010 11:15

Niin eiks ne vaihtanut DANAsta NEW Process jakolaatikkoihin -80... mun eka Cherokee oli -80 mut NP valitykset on DANAa paremmat!

JAMANT 02.03.2010 11:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jyrays (Viesti 647743)
Niin eiks ne vaihtanut DANAsta NEW Process jakolaatikkoihin -80...

Juuh, näinpäs pääs käymään!! Ja samalla etuperä kääntyi...

Lätty-ode 02.03.2010 16:02

En saanut vielä myyjää kiinni mutta tod. näk toi on nyt sit se T-18(vuosimallin perusteella). Noh seuraava kysymys kuuluukin että mitkä on ykkösen välitykset tuossa kolme ja nelilovisessa. Eli saavutanko mitään käytännön hyötyä sillä jos laatikon vaihdan vai tarviiko alkaa suunnitella joitain toisia vaihtoehtoja....

Kiitos vastauksista tähän saakka...

niko69 02.03.2010 16:07

Anteeksi topikin varastus! aiheeseen liittyen mikä olisi (halpa) helppo ratkasu siirtää kardaani apparin puolelle??? autohan on 89 chero 4.0 manuaali ja 242. jeepperi officrossissa anto vinkkejä siihen tahtiin et puoletkaan ei rekisteröityny :)!

Valko-bandiitti 02.03.2010 19:58

vaihteiston vaihtamisesta
 
Varaudu pikkuaskareisiin kun vaihdat T-15 askin T-18:sta. T-18 on jonkin verran pitempi, jolloin jakolaatikko siirtyy taakse. Tämän vuoksi tarvitset luovuttaja-autosta myös kardaanit. Myös painelaakeri on erimittainen, ainakin niissä joita olen itse vaihdellet. Välitykset kyllä paranevat. Hyvällä tuurilla 1:n välitys on yli kuuden.

Lätty-ode 02.03.2010 22:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Valko-bandiitti (Viesti 647901)
Varaudu pikkuaskareisiin kun vaihdat T-15 askin T-18:sta. T-18 on jonkin verran pitempi, jolloin jakolaatikko siirtyy taakse. Tämän vuoksi tarvitset luovuttaja-autosta myös kardaanit. Myös painelaakeri on erimittainen, ainakin niissä joita olen itse vaihdellet. Välitykset kyllä paranevat. Hyvällä tuurilla 1:n välitys on yli kuuden.

Sehän on hyvä vaan että on askaretta :D
minkäkokosilla pyörillä oot ite ajellut??
Juu ja äskö varmistu että laatikko on rautakuorinen eli siis T-18.

Jeep-Antti 03.03.2010 11:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lätty-ode (Viesti 647796)
En saanut vielä myyjää kiinni mutta tod. näk toi on nyt sit se T-18(vuosimallin perusteella). Noh seuraava kysymys kuuluukin että mitkä on ykkösen välitykset tuossa kolme ja nelilovisessa. Eli saavutanko mitään käytännön hyötyä sillä jos laatikon vaihdan vai tarviiko alkaa suunnitella joitain toisia vaihtoehtoja....

Kiitos vastauksista tähän saakka...

Kyllä todellakin saavutat käytännön hyötyä. Eikös tuossa kolmilovisessa ole melkoisen pitkä ykkönen. T-18 on varmasti paljonkin parempi vaihtoehto ja kestävämpi, kuin uudemmat alumiinikuoriset nelivaihteiset (näissäkin välitys riippuu mistä autosta aski on peräisin, CJ:ssä pidempi ykkönen).
T-18 on kestävä aski ja ykkönen joka tapauksessa hitaampi. Hieman kankeampi vaihtaa (vaatii Truck-asennetta, ehkä hieman välikaasua), mutta kestävä ja jopa keräilykamaa nykyään.
Kytkin kannattaa samalla päivittää suurimpaan saatavilla olevaan. Asetelmia todennäköisesti tähänkin eri kokoisia. Uudemmassa T-176 askissa 11":n on ainoa järkevä, joka elää pidempään. Ainakin vakio perävälläreillä ajeltaessa maastossa.

Lätty-ode 03.03.2010 17:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Antti (Viesti 648078)
Kyllä todellakin saavutat käytännön hyötyä. Eikös tuossa kolmilovisessa ole melkoisen pitkä ykkönen. T-18 on varmasti paljonkin parempi vaihtoehto ja kestävämpi, kuin uudemmat alumiinikuoriset nelivaihteiset (näissäkin välitys riippuu mistä autosta aski on peräisin, CJ:ssä pidempi ykkönen).
T-18 on kestävä aski ja ykkönen joka tapauksessa hitaampi. Hieman kankeampi vaihtaa (vaatii Truck-asennetta, ehkä hieman välikaasua), mutta kestävä ja jopa keräilykamaa nykyään.
Kytkin kannattaa samalla päivittää suurimpaan saatavilla olevaan. Asetelmia todennäköisesti tähänkin eri kokoisia. Uudemmassa T-176 askissa 11":n on ainoa järkevä, joka elää pidempään. Ainakin vakio perävälläreillä ajeltaessa maastossa.

No hyvä juttu... ja truck henkeä löytyy :D . Mielessä kävi jo aikasemmin että jos sintterilevyn tekasis kytkimeen ja sit vanha löysä asetelma niin vois tulla ihan inhimillinen. Ei sit ainakaan kytkin palais... no katsoonyt miten toteuttaa mutta tuo T-18 laatikko tulee varmasti.

Jeeper 03.03.2010 19:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja niko69 (Viesti 647799)
Anteeksi topikin varastus! aiheeseen liittyen mikä olisi (halpa) helppo ratkasu siirtää kardaani apparin puolelle??? autohan on 89 chero 4.0 manuaali ja 242. jeepperi officrossissa anto vinkkejä siihen tahtiin et puoletkaan ei rekisteröityny :)!

En edes muista mitä tuli selitettyä silloin :D

Miten olis Chevyn np-241 johon vaihtaa Jeepin 242:sesta 23 boorisen input shaftin?
241:sia sentään löytyy helpommin kuin Dana 300:sia.......
Lattiaahan tuossa joutuu aikalailla muokkaamaan uusiksi kun jakiksen kätisyyttä vaihtaa.

niko69 03.03.2010 19:21

käykö sisäänmeno akseli suoraan? muutenkin bolt on? välitykset? koko ero? 3 rälläkkää löytyy :)
15 vaihtoehtoa tuli 5 min. putosin noin 37 sek kohdalla ;)
palaan asiaan jos sopii. heti kun tää krooninen pers aukisuus helpottaa :(


edit. helpompi vaihtaa jakis kun perästä putket? ja saa tilaa pakoputkelle joka osuu etukardaaniin.

Lätty-ode 28.03.2010 20:32

Nooh, tänään kävin katsastamassa laatikon renkaiden hakureissulla ja siinähän ei sitten ollutkaan kuin kolme vaihdetta. Nyt ottaa sit päähän oikein huolella... Nyt tuossa miettinyt sitte vaihtoehtoja että mitä tehä. Tossa mietiskelly että jos laittais toisen vaihelootan kaveriks kun tilaakin näyttäs olevan...

Ja jos jollain sattuis olemaan semmoin T-18 loota niin olisin kiinnostunut...

Lätty-ode 05.04.2010 00:51

Noh tänään tuli nyt sitten käytyä hakemassa toinen kolmelovinen loota ja jakolaatikko. Suunnitelmana laittaa kaksi kolmelovista peräkkäin. jos sitä sitten olis riitävän hitaat välitykset :D kokonaisvälitystä en ole jaksanu laskea. Jos sitä huomena alkais turaamaan välikappaletta laatikoille. Katotaan ny mitä tästä tulee, jos sitä vaikka vappuna pääsis jo kokeilemaan...

Lätty-ode 12.04.2010 06:19

Tommonen siitä paketista sit tuli. Ja painaa ihan kivasti....
http://img522.imageshack.us/img522/6200/pien1.jpg

Ja paikallaan. Jakolaatikon keppiä jo vähän muokkailin ettei ota apparin penkkiin kiinni ja takimmaist keppiä tarvis kääntää vähä eteenpäin ja etummaist keppiä vähä lyhentää
http://img708.imageshack.us/img708/9264/pien2.jpg

Lätty-ode 12.04.2010 21:04

Koeajo suoritettu, pelkällä takakartaanilla tosin. Vauhti varmaan aika sopiva. Etukartaani ja iskarit ja pääsis mettään kokeilemaan.

http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Videot/2...5+kumeilla.mp4

Ruusulehto 15.04.2010 21:37

oikeinkin uljaasti mönkii. Ja vappuna ettimään sulakkeita voimansiirrosta:)

Lätty-ode 25.04.2010 05:52

Saas ny nähä mitä hajoo:D. Pikkuhiljaa alkaa oleen vappukunnossa. Jos se sit siitä...

Lätty-ode 27.04.2010 12:59

Tuolla enempi tarinaa
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=71458

BJ-40/76 27.04.2010 14:04

Ole varovainen noiden vaihteiden suhteen
 
Normi ajohan tapahtuu etulaatikko isollapuolella ja suurimmaalla vaihteella.

ja vasta sitten kun takimmainen jakolaatikko on hitaalla ja 1:llä, aletaan puottamaan etummaisesta laatikosta
pienempiä pykäliä.

jos takimmainen laatikko unohtuu esim. isollepuolelle ja toiseksi suurimmaalle vaihteelle (2:lle)
ja etummaisesta laatikosta annetaan voimaa esim. pikkupuolellla ja 1:llä, niin takimmaisesta laatikosta
hajoaa hammaspyörät jo kohtuu vedättämisellä.

Lätty-ode 27.04.2010 17:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 664542)
Normi ajohan tapahtuu etulaatikko isollapuolella ja suurimmaalla vaihteella.

ja vasta sitten kun takimmainen jakolaatikko on hitaalla ja 1:llä, aletaan puottamaan etummaisesta laatikosta
pienempiä pykäliä.

jos takimmainen laatikko unohtuu esim. isollepuolelle ja toiseksi suurimmaalle vaihteelle (2:lle)
ja etummaisesta laatikosta annetaan voimaa esim. pikkupuolellla ja 1:llä, niin takimmaisesta laatikosta
hajoaa hammaspyörät jo kohtuu vedättämisellä.

Tässähän on siis kaksi 3 lovista vaihdelaatikkoa ja niiden perässä jakolaatikko.(en nyt tiedä ymmärsinkö oikein mitä tarkoitit) Ja tuota oikeanlaista ajotapaa olen kanssa miettinyt. Eli siis takimmainen laatikko ykköselle ja ekasta laatikosta sopiva vaihde että kulkee sopivasti tilanteeseen nähden, jakun ekalaatikko on jo kolmosella niin sitten vasta isompia takimmaisesta. Pakkia ajattelin käyttää takimmaisesta laatikosta(korjaa jos meni metsään)


Sivu luotu: 20:40 (GMT +2).