Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.04.2010, 14:13
tdi:n Avatar
tdi tdi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotipaikka
Viestit: 1.792
Perusasetus

kyl on komeen näkönen ! mut pirun ahdasta näyttää tulevan

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.04.2010, 20:23
Solmurauta Solmurauta ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.03.10
Sijainti: etelä-karjala
Viestit: 70
Perusasetus

Tuollaista pitkää ja tilavaa pulssisarjaa on ihan turhaa tehdä dieseliin.
Lyhyt hyvä vakiovalusarja toimii parhaiten.
Bensavehkeen pakosarjan mallia ei kannata koittaa dieselissä kun pakokaasut jäähtyy ja viive kasvaa pahimmillaan tuhat kierrosta vaikka koittaisi samalla vakioahtimella.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.04.2010, 20:31
AtteL:n Avatar
AtteL AtteL ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 15.03.08
Sijainti: VALKEALA(kouvola)
Viestit: 850
Perusasetus

Jep, oon ymmärtäny että vapari(pensa)koneessa on pakosarjan primääriputkien samanmittaisuus tärkeää.
Turpotiisseliin mahdollisimman pienitilavuuksinen/lyhyt, kannen pakoaukon sisämittainen putki, jouhea muoto, muuten saa ootella ahtoja.
Pulssijako on heräämisen kannalta tärkeä jos on jaetulla pesällä oleva ahdin.
6-koneessa 1.2.3.pytyt ekaan nieluun ja loput toiseen.
__________________
KYM
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.04.2010, 20:39
patroltd patroltd ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.01.06
Sijainti: lehtimäki, Finland.
Viestit: 731
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Solmurauta Näytä viesti
Tuollaista pitkää ja tilavaa pulssisarjaa on ihan turhaa tehdä dieseliin.
Lyhyt hyvä vakiovalusarja toimii parhaiten.
Bensavehkeen pakosarjan mallia ei kannata koittaa dieselissä kun pakokaasut jäähtyy ja viive kasvaa pahimmillaan tuhat kierrosta vaikka koittaisi samalla vakioahtimella.
Muistaakseni tuo HJ-61 nimimerkin ahdin heräs todella hyvin! Onkohan jollakin oikein faktaa tuollaisen lyhyen sarjan hyvyydestä?
Tuo hj:n sarja on vielä huonompi kuin turbo patrollin, koska siellä ei ole välilevyä joka erottais 123 ja 456 sylinterit toisistaan, koska niin ne pitää suorassa 6 koneessa olla jo moottorin hengityksenkin kannalta.
Mun päähän on ainakin vaikea takoa tuollaisen valupötkön hyvyys.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.04.2010, 21:06
Mappe:n Avatar
Mappe Mappe ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 27.01.09
Sijainti: Vaasa
Viestit: 550
Perusasetus

Tässä oman 6 turbodieselin pulssisarja. Aika medium noi putkien pituudet. 123 ja 456 sylintereille omat kollektorit. Kollektoreihin tein myös tommoset "pyramidit. Superilla heräilee jossain 2600rpm ja kunnolla 3000 jälkeen. Itse olen myös hieman pidempien putkien ja erillisten kollektoreiden kannalla. Pakopaineetkin pysyy paremmin kurissa. ps: Toi HJ-61:n pakosarja on todella maukas
Click image for larger version

Name:	mersu 095.jpg
Views:	1825
Size:	96,7 Kt
ID:	11883 Click image for larger version

Name:	mersu 064.jpg
Views:	981
Size:	94,4 Kt
ID:	11884
__________________
Steady as she goes...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.04.2010, 22:11
Solmurauta Solmurauta ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.03.10
Sijainti: etelä-karjala
Viestit: 70
Perusasetus

Noita putkien pituuksia ei kannata enää turhaan mittailla koska mittauksia on tehty jo tarpeeksi.
Vakio cumminsin pakosarjalla (muotoilu kuin puupölkky siis monen mielestä ihan paska) saa tehoa yli 1200hv.
Myös paskanmallisella lyhyellä 1,9l td vw valusarjalla 300hv.
Volvon 6-syl vakiosarjalla <300hv, jopa zetorin 6-syl penkitetty yli 1100hv.
Mikä niistä tekee huonon?
Dieselmoottori vain ei tarvitse mitään pitkää pakosarjaa.

Lisätään vielä että noista on kaikista mitattu pakopaineet ja ne on 1-2,5bar alle ahtopaineen.
Pakosarja harvoin tekee pakopainetta, se tulee muista tekijöistä.
__________________
Holset siellä lukee..

Viimeksi muokannut Solmurauta : 10.04.2010 22:16
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.04.2010, 22:43
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Solmurauta Näytä viesti
Noita putkien pituuksia ei kannata enää turhaan mittailla koska mittauksia on tehty jo tarpeeksi.
Vakio cumminsin pakosarjalla (muotoilu kuin puupölkky siis monen mielestä ihan paska) saa tehoa yli 1200hv.
Myös paskanmallisella lyhyellä 1,9l td vw valusarjalla 300hv.
Volvon 6-syl vakiosarjalla <300hv, jopa zetorin 6-syl penkitetty yli 1100hv.
Mikä niistä tekee huonon?
Dieselmoottori vain ei tarvitse mitään pitkää pakosarjaa.

Lisätään vielä että noista on kaikista mitattu pakopaineet ja ne on 1-2,5bar alle ahtopaineen.
Pakosarja harvoin tekee pakopainetta, se tulee muista tekijöistä.
kerrotaanko noissa mittauksissa mitään koneen kestävyydestä ? Mielestäni se pointti on arki käyttäjällä melkotarpeellinen koska peltisarja vähentää huomattavasti koneen rasitusta

Mistä muista tekijöistä pakopaine mielestäsi tulee ?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 10.04.2010, 22:51
Solmurauta Solmurauta ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.03.10
Sijainti: etelä-karjala
Viestit: 70
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti
kerrotaanko noissa mittauksissa mitään koneen kestävyydestä ? Mielestäni se pointti on arki käyttäjällä melkotarpeellinen koska peltisarja vähentää huomattavasti koneen rasitusta

Mistä muista tekijöistä pakopaine mielestäsi tulee ?
Miksi valusarja rasittaisi yhtään sen enempää moottoria kuin hipopeltisarjakaan?
Jos on mitattu vaikka 2bar ahtopaineilla pakopaineeksi 1bar, ei tuon pitäisi rasittaa moottoria yhtään.
Vääränlainen ahdin,liian pieni hukkaportti tai pakoputkisto yleensä tekee pakopaineet.
Jos sinulla on esim. 32mm pakoventtiili, seeti on siitä vielä ainakin 4mm pienempi, turhaa tehdä pakosarjaa 48mm putkesta, kun 32mm sisäputkella pärjää ihan varmasti, yleensä tuosta voidaan vielä vähentää venttiilinvarsi joka on 7-8mm.
__________________
Holset siellä lukee..

Viimeksi muokannut Solmurauta : 10.04.2010 22:54
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 10.04.2010, 23:10
Mappe:n Avatar
Mappe Mappe ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 27.01.09
Sijainti: Vaasa
Viestit: 550
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Solmurauta Näytä viesti
Noita putkien pituuksia ei kannata enää turhaan mittailla koska mittauksia on tehty jo tarpeeksi.
Vakio cumminsin pakosarjalla (muotoilu kuin puupölkky siis monen mielestä ihan paska) saa tehoa yli 1200hv.
Myös paskanmallisella lyhyellä 1,9l td vw valusarjalla 300hv.
Volvon 6-syl vakiosarjalla <300hv, jopa zetorin 6-syl penkitetty yli 1100hv.
Mikä niistä tekee huonon?
Dieselmoottori vain ei tarvitse mitään pitkää pakosarjaa.

Lisätään vielä että noista on kaikista mitattu pakopaineet ja ne on 1-2,5bar alle ahtopaineen.
Pakosarja harvoin tekee pakopainetta, se tulee muista tekijöistä.
Näyttää siltä että tuolla on tehty topicissa about 42 sivua sutta http://www.holysmoke.fi/forum/viewto...er=asc&start=0
__________________
Steady as she goes...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 10.04.2010, 23:13
Solmurauta Solmurauta ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.03.10
Sijainti: etelä-karjala
Viestit: 70
Perusasetus

^Niinpä, turhaa työtä kamalasti.
Normaalistihan se menee niin että ostetaan joku 100e ahdin joka on sinnepäin, pistetään paikoilleen ja kattotaan jotta ihan paska, pakopaineet 4bar.
Laittaa kerralla sopivat asiat niin ei ole ongelmia.
Ei sitäkään kukaan usko että 1,9 vw dieselissä on mitattu 1bar ahtopaineella pakopainetta 0bar valusarjalla, samassa laitoksessa 2bar ahdoilla pakopaine 1bar ja noita mittauksia on tehty pelkästään volkkareissa ainakin kolmesta kulkuneuvosta.
Eikä toyota jää yhtään huonommaksi jos asiat on kunnossa, nuo maininnat ihan vain sen takia kun niistä on mitattua tietoa.
Liian usein karsastetaan vakio valupakosarjoja joista saa erinomaisia liitoskappaleillakin.
__________________
Holset siellä lukee..

Viimeksi muokannut Solmurauta : 11.04.2010 00:19
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään 2l turbo pulu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 16.03.2009 23:20
Myydään iso turbo Nutti O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 06.11.2008 22:09
Ostetaan Turbo lj:hin LarppaV O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 22.09.2008 15:03
M: Patrollin turbo kone,jarrusatuloita,turbo osia. tapsa4x4 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 7 24.05.2007 12:34
M/V Turbo Nemi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 13.04.2006 06:35


Sivu luotu: 12:11 (GMT +2).