![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
kyl on komeen näkönen ! mut pirun ahdasta näyttää tulevan
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Tuollaista pitkää ja tilavaa pulssisarjaa on ihan turhaa tehdä dieseliin.
Lyhyt hyvä vakiovalusarja toimii parhaiten. Bensavehkeen pakosarjan mallia ei kannata koittaa dieselissä kun pakokaasut jäähtyy ja viive kasvaa pahimmillaan tuhat kierrosta vaikka koittaisi samalla vakioahtimella. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Jep, oon ymmärtäny että vapari(pensa)koneessa on pakosarjan primääriputkien samanmittaisuus tärkeää.
Turpotiisseliin mahdollisimman pienitilavuuksinen/lyhyt, kannen pakoaukon sisämittainen putki, jouhea muoto, muuten saa ootella ahtoja. Pulssijako on heräämisen kannalta tärkeä jos on jaetulla pesällä oleva ahdin. 6-koneessa 1.2.3.pytyt ekaan nieluun ja loput toiseen.
__________________
KYM |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Tuo hj:n sarja on vielä huonompi kuin turbo patrollin, koska siellä ei ole välilevyä joka erottais 123 ja 456 sylinterit toisistaan, koska niin ne pitää suorassa 6 koneessa olla jo moottorin hengityksenkin kannalta. Mun päähän on ainakin vaikea takoa tuollaisen valupötkön hyvyys.
|
|
#5
|
||||
|
||||
|
Tässä oman 6 turbodieselin pulssisarja. Aika medium noi putkien pituudet. 123 ja 456 sylintereille omat kollektorit. Kollektoreihin tein myös tommoset "pyramidit. Superilla heräilee jossain 2600rpm ja kunnolla 3000 jälkeen. Itse olen myös hieman pidempien putkien ja erillisten kollektoreiden kannalla. Pakopaineetkin pysyy paremmin kurissa. ps: Toi HJ-61:n pakosarja on todella maukas
![]()
__________________
Steady as she goes... |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Noita putkien pituuksia ei kannata enää turhaan mittailla koska mittauksia on tehty jo tarpeeksi.
Vakio cumminsin pakosarjalla (muotoilu kuin puupölkky siis monen mielestä ihan paska) saa tehoa yli 1200hv. Myös paskanmallisella lyhyellä 1,9l td vw valusarjalla 300hv. Volvon 6-syl vakiosarjalla <300hv, jopa zetorin 6-syl penkitetty yli 1100hv. Mikä niistä tekee huonon? Dieselmoottori vain ei tarvitse mitään pitkää pakosarjaa. Lisätään vielä että noista on kaikista mitattu pakopaineet ja ne on 1-2,5bar alle ahtopaineen. Pakosarja harvoin tekee pakopainetta, se tulee muista tekijöistä.
__________________
Holset siellä lukee.. Viimeksi muokannut Solmurauta : 10.04.2010 22:16 |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Mistä muista tekijöistä pakopaine mielestäsi tulee ? |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Jos on mitattu vaikka 2bar ahtopaineilla pakopaineeksi 1bar, ei tuon pitäisi rasittaa moottoria yhtään. Vääränlainen ahdin,liian pieni hukkaportti tai pakoputkisto yleensä tekee pakopaineet. Jos sinulla on esim. 32mm pakoventtiili, seeti on siitä vielä ainakin 4mm pienempi, turhaa tehdä pakosarjaa 48mm putkesta, kun 32mm sisäputkella pärjää ihan varmasti, yleensä tuosta voidaan vielä vähentää venttiilinvarsi joka on 7-8mm.
__________________
Holset siellä lukee.. Viimeksi muokannut Solmurauta : 10.04.2010 22:54 |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
http://www.holysmoke.fi/forum/viewto...er=asc&start=0
__________________
Steady as she goes... |
|
#10
|
|||
|
|||
|
^Niinpä, turhaa työtä kamalasti.
Normaalistihan se menee niin että ostetaan joku 100e ahdin joka on sinnepäin, pistetään paikoilleen ja kattotaan jotta ihan paska, pakopaineet 4bar. Laittaa kerralla sopivat asiat niin ei ole ongelmia. Ei sitäkään kukaan usko että 1,9 vw dieselissä on mitattu 1bar ahtopaineella pakopainetta 0bar valusarjalla, samassa laitoksessa 2bar ahdoilla pakopaine 1bar ja noita mittauksia on tehty pelkästään volkkareissa ainakin kolmesta kulkuneuvosta. Eikä toyota jää yhtään huonommaksi jos asiat on kunnossa, nuo maininnat ihan vain sen takia kun niistä on mitattua tietoa. Liian usein karsastetaan vakio valupakosarjoja joista saa erinomaisia liitoskappaleillakin.
__________________
Holset siellä lukee.. Viimeksi muokannut Solmurauta : 11.04.2010 00:19 |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Myydään 2l turbo | pulu | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 16.03.2009 23:20 |
| Myydään iso turbo | Nutti | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 06.11.2008 22:09 |
| Ostetaan Turbo lj:hin | LarppaV | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 22.09.2008 15:03 |
| M: Patrollin turbo kone,jarrusatuloita,turbo osia. | tapsa4x4 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 7 | 24.05.2007 12:34 |
| M/V Turbo | Nemi | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 13.04.2006 06:35 |