Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tapahtumat

Tapahtumat Kisat, kisatulokset, safarit, ajopäivät, kokoukset, yms.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.02.2010, 16:27
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

jeepin kaariin lisäjuttuja


Aika paljon näyttäis jeeppeihin löytyvän lisäosia niihin kaariin: http://www.rockhard4x4parts.com/sport-cages.html

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.02.2010, 19:14
kami:n Avatar
kami kami ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 19.12.07
Sijainti: pielavesi
Viestit: 1.512
Perusasetus

no voi perenkeless kun piti jättäytyä työvuoro listoilta pois kun talous tiukkana.. mitähän nyt myis muita harrasteita pois että edes kattelemaan pääsis...
__________________
romuautot saunan takana kivirauniolla on kappale suomalaista kansanperinnettä... kaikkeni olen tehny perinteitten vaalimiseksi..
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.02.2010, 22:01
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.476
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pauli Näytä viesti
Aika paljon näyttäis jeeppeihin löytyvän lisäosia niihin kaariin: http://www.rockhard4x4parts.com/sport-cages.html
Eipä nuokaan riitä siihen että Wranglerin kaarista tulisi kuusipistekaaret - eli että ne kelpaisi CUPin sääntöihin. Hankalaksi asian tekee tosiaan se että jos muuttaa kaaret CUP-sääntöjen mukaiseksi niin auto ei ole enää katulaillinen kuten Matti kertoikin.

Säännöt on kuitenkin kaikille samat, eikä kukaan pakota Wrangleria omistamaan. Tai pitämään autoa kilvissä. Tai ajamaan kilpaa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.02.2010, 22:22
FinnDRZ:n Avatar
FinnDRZ FinnDRZ ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 25.01.05
Sijainti: Karkkila, Finland.
Viestit: 1.521
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Eipä nuokaan riitä siihen että Wranglerin kaarista tulisi kuusipistekaaret - eli että ne kelpaisi CUPin sääntöihin. Hankalaksi asian tekee tosiaan se että jos muuttaa kaaret CUP-sääntöjen mukaiseksi niin auto ei ole enää katulaillinen kuten Matti kertoikin.

Säännöt on kuitenkin kaikille samat, eikä kukaan pakota Wrangleria omistamaan. Tai pitämään autoa kilvissä. Tai ajamaan kilpaa.
Juuri näin! Säännöt määräävät turvavarusteet, ja säännöt on samat kaikille.
Tietenkin on harmi, että näennäisesti turvallinen katulaillinen auto ei täytä sääntöjä, mutta ei yksittäistapausten vuoksi sääntöjä voi muuttaa.
__________________
------------------------------------
Etelä-Suomen Offroad ry
------------------------------------
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.02.2010, 22:56
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja FinnDRZ Näytä viesti
Tietenkin on harmi, että näennäisesti turvallinen katulaillinen auto ei täytä sääntöjä, mutta ei yksittäistapausten vuoksi sääntöjä voi muuttaa.
Onhan ne jeepin kaaret ihan oikeasti todella vahvat, ja muutamilla (laittamassani linkissä näkyvillä) lisäosilla niistä todennäköisesti tulee jopa vahvemmat kuin suunnistuksen minimivaatimus, mutta asian toteennäyttö on vaan hieman hankalaa.

Jos kaarien kestävyys lisäosilla todella on riittävä, niin uskoisin sääntöherrojen uskaltavan antaa jeepeille erivapauden, mutta onko se sitten reilua muita merkkejä kohtaan, siitä tulee varmasti itku ja valitus, tavalla tai toisella.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.02.2010, 23:00
Pete:n Avatar
Pete Pete ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.03.05
Sijainti: Sipoo, Suomi
Viestit: 1.673
Perusasetus

Asiaan nyt sen paremmin perehtymattä kysäisisin että onko niisä jeepin kaarissa muuta vikaa kuin lappujen puuttuminen korinkiinnityksistä? Jos ei niin puukkosahalla siivu juuresta pois ja laput alle. Sen diagonaalin varmaankin voi helposti pulttiliitoksiseksi tehdä
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.02.2010, 23:35
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.476
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pete Näytä viesti
Asiaan nyt sen paremmin perehtymattä kysäisisin että onko niisä jeepin kaarissa muuta vikaa kuin lappujen puuttuminen korinkiinnityksistä? Jos ei niin puukkosahalla siivu juuresta pois ja laput alle. Sen diagonaalin varmaankin voi helposti pulttiliitoksiseksi tehdä
Etukaari ei tule lattiaan asti vaan jää tuulilasin yläreunaan, eikä kiinnitys siis ole kovin lähellä sääntöjen mukaista.

Diagonaali sinne täytyisi myös tehdä, mutta sehän on tehtävissä.Takatuet ovat mutkalla mutta säännöt eivät ota siihen kantaa, eli ne voitaisiin varmaan hyväksyä. EDIT: Baxxter löysikin jo sääntötulkinnan tähän kohtaan.

Viimeksi muokannut offroadjouni : 19.02.2010 23:39
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.02.2010, 23:44
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pete Näytä viesti
Asiaan nyt sen paremmin perehtymattä kysäisisin että onko niisä jeepin kaarissa muuta vikaa kuin lappujen puuttuminen korinkiinnityksistä? Jos ei niin puukkosahalla siivu juuresta pois ja laput alle.
No jospa hieman valaisin asiaa, siltä pohjalta mitä itse niistä tiedän.

-pääkaaren alaosaan on tehdas tehnyt pienet rypyt, se on ehdottomasti kielletty ns. omatekoisissa kaarissa. Sitten se jo tiedossa oleva kiinnikelapun puute, sen voi tehdä vaikka kahdesta puolikkaasta palasta, joissa on putkelle tehty lovet, ei tarvitse tuhota niitä alkuperäisiä. On vaan hieman kyseenalaista, vahvistaako se mitenkään sitä kiinnityspistettä.

-etukaarien puute taitaa olla jopa hieman isompi ongelma, ne jeepin putkethan menee siihen tuulilasin yläkulmiin. Niihin löytyy sopivia valmiita pulttattavia lisäosia esim aiemmin laittamastani linkistä, kestävyydestä kukaan ei ilman mittauksia voi sanoa mitään.

Juoni ehtikin jo selventää etukaaria, olinpa hidas

Viimeksi muokannut Pauli : 19.02.2010 23:45 Perustelu: hidas
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 20.02.2010, 00:07
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Katsojat?


Laji kun ei ole mulle tuttu muuten kuin luetun perusteella, niin nyt tekisi mieli katsomaan lähteä. En kuitenkaan mistään löytänyt tietoa, miten jotain näkisikin. Sinne kilpailukeskukseen vaan kyselemään, mihin kannattaisi mennä vai kuinka kannattaisi toimia?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 20.02.2010, 07:35
jappe:n Avatar
jappe jappe ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.05.05
Sijainti: Helsini, Finland.
Viestit: 2.511
Perusasetus

Kaaret


Säännöissä vaaditaan vähintään 45x2.5mm pääkaari. Jeepissä pääkaari on 57x2.5mm. Tehdastekoinen.
Säännöissä vaaditaan vähintään 38x2.5mm takakaari. Jeepissä takakaaret 57x2.5mm. Tehdastekoinen.
Säännöissä etukaari vähintään 38x2.5mm. Jeepissä 42x3mm. Omatekoinen ja "kopioitu" amerikkalaisesta tehdastekoisesta. Kaari kiini alapäästä 5mm paksussa helmapanssarissa. Alkuperäinen loppuu ikkunan yläosaan.

Suoraan pääkaaren alla on korin kiinnike ja pääkaari tukeutuu korin lisäksi runkoon.

Säännöistä
Turvakaarissa ei saa olla vaurioita (taipumia, lommoja tms.).

Minusta tuo vauriosääntö tarkoittaa kaarille valmistuksen jälkeen tapahtuneita asioita. Vauriot heikentävät rakennetta.
__________________
Just do it

Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997
Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000
Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive

Viimeksi muokannut jappe : 20.02.2010 07:40
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 20.02.2010, 08:50
Pete:n Avatar
Pete Pete ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.03.05
Sijainti: Sipoo, Suomi
Viestit: 1.673
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pauli Näytä viesti
-etukaarien puute taitaa olla jopa hieman isompi ongelma, ne jeepin putkethan menee siihen tuulilasin yläkulmiin. Niihin löytyy sopivia valmiita pulttattavia lisäosia esim aiemmin laittamastani linkistä, kestävyydestä kukaan ei ilman mittauksia voi sanoa mitään.
Jaa, nytpäs muistankin rakenteen.
Kaaret on varmasti riittävän vahvat offikäyttöön, mutta nythän olikin kyse säännöistä eikä kaarien vahvuuksista.

Ohessa pätkä miten kävi toissa viikolla sääntöjenvastaisten kaarien kanssa. Kuski oli mielestään myös liian hyvä kytkeäkseen kypärän hihnan ja vöiden yläosan..
http://www.youtube.com/watch?v=ycXdEEmVKII
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 19.02.2010, 23:16
FinnDRZ:n Avatar
FinnDRZ FinnDRZ ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 25.01.05
Sijainti: Karkkila, Finland.
Viestit: 1.521
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pauli Näytä viesti
Onhan ne jeepin kaaret ihan oikeasti todella vahvat, ja muutamilla (laittamassani linkissä näkyvillä) lisäosilla niistä todennäköisesti tulee jopa vahvemmat kuin suunnistuksen minimivaatimus, mutta asian toteennäyttö on vaan hieman hankalaa.

Jos kaarien kestävyys lisäosilla todella on riittävä, niin uskoisin sääntöherrojen uskaltavan antaa jeepeille erivapauden, mutta onko se sitten reilua muita merkkejä kohtaan, siitä tulee varmasti itku ja valitus, tavalla tai toisella.
tätä tarkoitin.. tietenkin, jos cup -komitealle joku kunnolla esittelisi nuo Jeepin kaaret, ja tutkittaisiin niiden sopivuus, tuskin kenelläkään olisi mitään sitä vastaan että ne hyväksyttäisiin, melko harvassa suunnistusautossa kun on valmistajan tekemät kaaret. Muistelisin että kilpa-autojenkin luokitustodistuksissa löytyy mallikohtaisia "erivapauksia"

Siltikin, joku alkaa sanomaan että "tuohon hyväksyttiin tollaiset, niin tähän pitää hyväksyä tällaiset"
__________________
------------------------------------
Etelä-Suomen Offroad ry
------------------------------------
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 19.02.2010, 23:27
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

4x4cupin sivuilta Usein kysytyistä kysymyksistä:

Kysymys :
Saako turvakaarien takatuet olla mutkalla?
Vastaus :
Saa

Tuon "pykälän" ja varsinkin tuohon perustuvien toteutusten jälkeen lienee aika turha puhua suunnistuskaarien ehdottomasta turvallisuudesta?
Osa porukasta ei vaan millään näytä erottavan suunnistuskaaria akk:n kaarista, ihan vaan kertauksena: akk:lla ei ole mitään tekemistä suunnistus-cupin kanssa.
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 19.02.2010, 23:17
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.476
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja FinnDRZ Näytä viesti
mutta ei yksittäistapausten vuoksi sääntöjä voi muuttaa.
Eipä nuo Jeepit ihan yksittäistapauksia ole... Mutta miksiköhän sääntöjä ei voisi muuttaa? En nyt sano että pitäisi muuttaa, mutta eipä tuo ole kuin pari riviä tekstiä sääntöihin.

Autourheilussahan kaarille on määrätty säännöt jotta voidaan helposti todentaa että auto on tarpeeksi turvallinen. Ei kaarien malli ole itsetarkoitus vaan että kuski + matkustajat pysyvät suojassa kaadon yhtyedessä. JOS vastaava turvallisuus saavutetaan muulla kaaren muodolla ja siitä on todistus, on niiden hyväksyminen puhtaasti poliittinen eikä tekninen päätös. Ei minulla tuollaista paperia ole enkä usko sellaista löytyvänkään, eli kunhan tässä löpisen teoriatasolla.

Omasta puolesta olen ajamassa oli kaaret hyväksytty tai ei.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 19.02.2010, 23:20
FinnDRZ:n Avatar
FinnDRZ FinnDRZ ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 25.01.05
Sijainti: Karkkila, Finland.
Viestit: 1.521
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Eipä nuo Jeepit ihan yksittäistapauksia ole... Mutta miksiköhän sääntöjä ei voisi muuttaa? En nyt sano että pitäisi muuttaa, mutta eipä tuo ole kuin pari riviä tekstiä sääntöihin.

Autourheilussahan kaarille on määrätty säännöt jotta voidaan helposti todentaa että auto on tarpeeksi turvallinen. Ei kaarien malli ole itsetarkoitus vaan että kuski + matkustajat pysyvät suojassa kaadon yhtyedessä. JOS vastaava turvallisuus saavutetaan muulla kaaren muodolla ja siitä on todistus, on niiden hyväksyminen puhtaasti poliittinen eikä tekninen päätös. Ei minulla tuollaista paperia ole enkä usko sellaista löytyvänkään, eli kunhan tässä löpisen teoriatasolla.

Omasta puolesta olen ajamassa oli kaaret hyväksytty tai ei.
Tarkoitin yksittäistapauksella yhtä automallia, en siis kenenkään henkilön yksittäistä autoa, sorry epäselvyys.
__________________
------------------------------------
Etelä-Suomen Offroad ry
------------------------------------
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 19.02.2010, 22:49
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Question

Kuinka moni ajelee kilvellisellä Wrankulla kisoja


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Eipä nuokaan riitä siihen että Wranglerin kaarista tulisi kuusipistekaaret - eli että ne kelpaisi CUPin sääntöihin. Hankalaksi asian tekee tosiaan se että jos muuttaa kaaret CUP-sääntöjen mukaiseksi niin auto ei ole enää katulaillinen kuten Matti kertoikin.

Säännöt on kuitenkin kaikille samat, eikä kukaan pakota Wrangleria omistamaan. Tai pitämään autoa kilvissä. Tai ajamaan kilpaa.
Moniko noita cupkisoja ajelee/on ajellut kilvellisellä Wranglerilla ja hakenut niitä vaarallisia rasteja? Jounilla on kilpipeli, mutta Japen kilpuri taitaapi olla punakilpinen.
Jos nyt vielä vähäsen noista kaarista niin voihan sinne rakentaa esm. diegonaalin irroitettavana ja takatuet siten ettei häiritse takapenkille menoa niin taitaa pysyä vielä katulaillisenakin ja sen metallikaton kisojen ajaksi niin ei mahdollisessa kaadossa tule kannot ja kivet niskaan
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ladoga 2010 myllis Tapahtumat 224 03.05.2011 11:38
officross SIIRETTY 5/2010 VooDoo Jeep Tapahtumat 152 03.05.2010 20:55
Offivarusteen TalviEksytys 2008 22-24.2 Kentsu Tapahtumat 284 10.07.2008 12:22
Offivarusteen TalviEksytys lll Kilpailukutsu-07 Kentsu Tapahtumat 171 07.11.2007 12:23
Offivarusteen TalviEksytys 2006 Kentsu Tapahtumat 139 26.02.2006 18:41


Sivu luotu: 23:29 (GMT +2).