Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 17.02.2010, 22:50
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.282
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT Näytä viesti
Ööh, paineensäädin alentaa painetta, ei suurenna sitä!!!
http://www.go.jeep-xj.info/HowtoAFPR.htm
- riippuu säätimestä.

__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.02.2010, 00:36
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikaelt Näytä viesti
No joo, mutta ei tuo varsinaisesti nosta painetta. Se kyllä nostaa bensakiskon painetta suuttimille suhteessa alkuperäiseen, mutta ei se voi korkeampaa painetta tuottaa kuin mitä pumppu pumppaa..



Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jpisteh Näytä viesti
Eiköhän suuttimet ole tehtaalla pähkäilty kohdilleen, ettei niitä itse arpomalla kannata lähteä vaihtamaan.
No ei ne aina ole, ja tekniikka kehittyy.

Jeepin kuutosissa on sellaiset suuttimet, mitkä vaan ei pelitä kunnolla pidemmän päälle. Uudemmat, muistaakseni nelireikäiset Mustangin suuttimet taasen ovat ihan suoraan kiinnitettävissä tuohon Jeepin koneeseen (ainakin HO- versioihin), ja toimivat paljon paremmin kuin alkuperäiset. Jos esim. stroukkaa koneen niin niitä kannattaa/ pitää käyttää, eikä ne mitään haittaa virittämättömässä koneessakaan. Eli jos suuttimet on rikki ja uusia tarttee, niin kandee ottaa muut kuin ne alkuperäiset. Ebay on sellaisia pullollaan ja varsin kohtuuhintaan.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.02.2010, 17:40
nyyperi nyyperi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.10
Sijainti: Ristiina
Viestit: 434
Perusasetus

Joo.. laitoin sit eilen tankkiin liqui moly jotain mönjää.. Harmi vaan ettei pysty nyt heittään mitään pitempää lenkkii, mut ihan täs kylä/kaupunki pyörittelyä, ja kyllä musta tuo tyhjäkäynti on vähän jo tasaantunut. Äsken kun tulin kaupungilta pihaan annoin vähä enempi sit jenkaa ihan paikallaan ollessa, niin vielä se vähä poltti putkessa. Huomenna tankille ja sit tankkiin se forte gas treatmentti, ja sit jos viikonloppuna sais ajettuu pitemmän matkan, kävis vaik Lappeenrannassa, tai sit mökillö nin pääsis upottaan ton nietoksiin Hj mäni niiiin hyvi lumessa. kuinhan tuo..

Mut mitä enemmän olen ajanut sitä enmmän olen tykännyt. Olis vaan ohjekirja ja sähkökaaviot ja ennenkaikkea lämpimämpää Tuo pohjola talli on niiiiin sairaan kylmä nyt...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.02.2010, 13:29
jpisteh jpisteh ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.08.04
Sijainti: Finland.
Viestit: 185
Perusasetus

Suuttimet hajoavat hyvin harvoin, ainakin omien kokemusten perusteella, jos käämi on ehjä, niin suuttimesta tulee toimiva (alkuperäistä vastaava) ultraäänipesulla. Edellisessä elämässä oli ASNU suutintestauspenkki työkaluna, on muuten erittäin hyvä värkki, sillä tietää onko ongelma suuttimissa vai ei.

Jos suuttimia lähtee vaihtamaan, niin pitää laittaa tuotoltaan vastaavat (tai paineilla kompensoida ne tuotoltaan vastaaviksi). Vääränkokoiset suuttimet ovat vääränkokoiset ja niillä saadut hyödyt löytyvät Esson kahvipöydästä ja haitat polttoainekuluina sekä mahdollisena moottorivauriona.

Lambda pystyy korjaamaan jonkin verran tilannetta osa-kuormalla, mutta ei joutokäynnillä eikä täyskaasulla.

Olen jonkin verran ajanut rallikoneita penkissä (litrateho noissa vapareissa on ollut 50...120 kW alueella) ja testannut niissä myös erityyppisiä suuttimia. Eroja löytyy mutta erot ovat aika pieniä, mutta dynolla ja pakokaasuanalysaattorilla huomattivia. Toisaalta käyttöautossa täysin merkityksettömiä.

j.h
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.02.2010, 15:42
nyyperi nyyperi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.10
Sijainti: Ristiina
Viestit: 434
Perusasetus

Nyt oon ajanut Forte motor tretamentit tankissa abt 100 km, ja persdyno sanoo et parannusta on... mennä jytkyttelee samalla kaasulla mäet ja mannut.. Eihän toi kyllä mikään tykki taida olla olemassakaan Mut en mä sitä niinkään haekaan, kunhan sellasta käyttövarmuutta. Kävin just äsken mökillä, mut oli eläin ja nuoriso osastoa mukana, niin en uskaltanu oikke kunnolla kokeilla miten cherokee lumessa etenee. On tavattoman ärsyttävää, jos on auto kinoksessa jumissa ja pennut itkee kylmää ja nälkää
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 21.02.2010, 19:26
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Kyllä tuon pitäisi vakiona lähteä alta kymmenen sekunnin nollasta sataan. Eli siis ei mikään raketti, mutta kyllä aika monet tämän maan perheautoista tarkastelee Jeepin takavaloja


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jpisteh Näytä viesti
Jos suuttimia lähtee vaihtamaan, niin pitää laittaa tuotoltaan vastaavat (tai paineilla kompensoida ne tuotoltaan vastaaviksi). Vääränkokoiset suuttimet ovat vääränkokoiset ja niillä saadut hyödyt löytyvät Esson kahvipöydästä ja haitat polttoainekuluina sekä mahdollisena moottorivauriona.
Nuo peruskorjattujen vakiokoneiden kuin virikoneiden valmistajat suosittelevat Jeepin kuutoseen tiettyjä suuttimia, eikä ne yleensä ole alkuperäiset. Uskoisin kyllä että isot jenkkifirmat jotka noiden koneiden kanssa pelaavat niin tietävät mitä suuttimia siinä padassa pitää käyttää, koska jos heidän suosittelemansa suuttimet rikkoisi koneen niin olisivat siitä vastuussa. Eli varmasti mitattu ja testattu mitkä sinne on oikeat. Ideana tietääkseni tuossa suuttimenvaihdossa on lähinnä se, että nuo uudemmat ja paremmat suuttimet sumuttavat bensan pienemmiksi pisaroiksi ja tehostavat palamista, kun taas Jeepin alkuperäiset perussuuttimet ei tätä tee yhtä tehokkaasti. Tuoton varmasti täytyy olla sama, koska ei se kone muuten kunnolla toimisi.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.03.2010, 22:44
jpisteh jpisteh ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.08.04
Sijainti: Finland.
Viestit: 185
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Nuo peruskorjattujen vakiokoneiden kuin virikoneiden valmistajat suosittelevat Jeepin kuutoseen tiettyjä suuttimia, eikä ne yleensä ole alkuperäiset. Uskoisin kyllä että isot jenkkifirmat jotka noiden koneiden kanssa pelaavat niin tietävät mitä suuttimia siinä padassa pitää käyttää, koska jos heidän suosittelemansa suuttimet rikkoisi koneen niin olisivat siitä vastuussa. Eli varmasti mitattu ja testattu mitkä sinne on oikeat. Ideana tietääkseni tuossa suuttimenvaihdossa on lähinnä se, että nuo uudemmat ja paremmat suuttimet sumuttavat bensan pienemmiksi pisaroiksi ja tehostavat palamista, kun taas Jeepin alkuperäiset perussuuttimet ei tätä tee yhtä tehokkaasti.
Olis kiva nähdä dyno/pakokaasukäyrät sama auto uusilla uusilla ja vanhoilla uusilla suuttimilla, näinköhän löytyis penkissä paljon eroa, noh persdynossa löytyy pirustaan ja sehän riittää, sillä se on tarkka laite (jota ei kannata kyseenalaistaa...).

Jos nykyaikaisessa 4 venttiilimoottorissa uuden ja suuttimen eroa on hankala todistaa dynossa niin olisi kiva nähdä sama asia todistettuna vanhassa maatalousmoottorissa...

j.h

Uskoo, Ken haluaa... (Jenkki lakimiehet ovat hyviä, mutta rajansa...)
koska jos heidän suosittelemansa suuttimet rikkoisi koneen niin olisivat siitä vastuussa
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 18.03.2010, 01:20
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jpisteh Näytä viesti
Olis kiva nähdä dyno/pakokaasukäyrät sama auto uusilla uusilla ja vanhoilla uusilla suuttimilla, näinköhän löytyis penkissä paljon eroa, noh persdynossa löytyy pirustaan ja sehän riittää, sillä se on tarkka laite (jota ei kannata kyseenalaistaa...).

Jos nykyaikaisessa 4 venttiilimoottorissa uuden ja suuttimen eroa on hankala todistaa dynossa niin olisi kiva nähdä sama asia todistettuna vanhassa maatalousmoottorissa...

j.h

Uskoo, Ken haluaa... (Jenkki lakimiehet ovat hyviä, mutta rajansa...)
koska jos heidän suosittelemansa suuttimet rikkoisi koneen niin olisivat siitä vastuussa
Kerro ihmeessä millon vitussa olen väittänyt että se tehoja lisäisi? Sanoin että tehostaa palamista, ja vähentää sillä kulutusta ja tasaa mahdollisesti myös käyntiä - hyvin marginaalisesti tosin. Kaasujalan asento merkkaa enemmän. Mutta kun Jeepin alkuperäisiä suuttimia on todella paljon sellaisia jotka vuotaa eikä toimi kunnolla, nuo uudemmat nelireikäiset taasen on paljon luotettavampia ja parempia. Siksi niitä suositellaan. ..niin ja stroukattuihin koneisiin orkkissuuttimet on hieman turhan pienituottoisia ja voi aiheuttaa ongelmia, joten siksi suositellaan vaihdettavaksi suurempituottoiset tilalle. Orkkiskoneisiin taas tuotoltaan samanlaiset kuin vanhat, mutta nelireikäiset.

Ja ihan oikeasti - himppasen kärjistäen - miksi minun pitäisi uskoa yhtä vitun ketä-lie-ukkoa suomalaisella foorumilla enemmän, kuin KYMMENIÄ TUHANSIA käyttäjiä ja viripajojen edustajia jenkkifoorumeilla? Kyllä, netistä luettu tieto on aina netistä luettua ja siihen kannattaa suhtautua varauksella. Mutta järjen käyttö on sallittua, eikös?

Mutta ihan sama, en ala tästä asiasta enää kanssasi vääntämään kun ei mene sulla näköjään pointti jakeluun.


edit: sen verran vielä ettei nyt herneitä vedettäisi nenään, niin yritän tässä lähinnä tuoda esiin sen seikan että eiköhän niillä jenkkien viripajoilla - siinä missä suomalaisilla kuin saksalaisillakin vaikkapa - ole sen verran tietotaitoa että osaavat suositella oikeita osia tiettyihin koneisiin. Paskafirmojahan toki aina löytyy ihan joka maasta, mutta itse kyllä luotan (ehkä hieman naiivisti?) siihen, että tunnetut ja/tai ammattitaitoisiksi tunnetut viripajat ja koneiden virittäjät osaavat hommansa ja tietävät mistä puhuvat. En siis tässä tod. ketään hauku.

Viimeksi muokannut Timo_L : 18.03.2010 11:20
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
jeep, tulpat


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty jeeppi HELLE O/M/V Ajoneuvot 4 04.05.2009 11:05
O: XJ Jeeppi vepele O/M/V Ajoneuvot 5 01.03.2007 13:54
"JEEPPI" hector Chit-Chat 7 06.12.2005 21:32
V-8 Jeeppi lepoantti Tekniikka & Jutustelu 6 02.09.2005 15:04
M:JEEPPI tapsa4x4 Chit-Chat 7 07.06.2005 21:12


Sivu luotu: 19:57 (GMT +2).