![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Toimenpiteitä ! ? ! ?Hyvät Veljet, Olen aivan varma, että ongelma koskettaa paljon suurempaa joukkoa, kuin täällä asiasta käyty keskustelu tähän asti. En oikein mitenkään miellä itseäni kapinakenraaliksi, mutta laitan tähän nyt viestin, jonka olen tuntemalleni kansanedustajalle lähettänyt. Eihän siihen ole vielä vastattu, enkä vastaukseen oikein jaksa uskoakaan, mut jotta tarttis tehrä, niinku yks meirä Turkkulaine Presidentti joskus sanos. Ei noita ajoneuvoverolakeja enään takaisin vedetä, se on selvää, mutta harrasteajoneuvoluokan tulemista saadaan odotella maailman tappiin, elleivät kansanedustajat asiasta edes tiedä. Eivät puoluetoimistojen virkailijat, eritysavustajat tai muut sosiaalitantat heille sitä tietoa tarjoile, kansalaisten pitää asia serveerata, vielä mieluummin kansalaisjärjestöjen. Olisikohan syytä perustaa esim. Suomen maasto- ja harrasteautoliitto ry., jonka jäseninä ja perustajina toimisivat ko. harrastuksen parissa jo toimivat yhdistykset ja joidenka valtakunnallisena kattojärjestönä se saisi paremmin äänensä kuuluville. Nykyisistä kattojärjestöistä, mm. Suomen Autohistoriallinen kerho ry., Suomen Autoliitto tai Autourheilun Kansallinen Keskusjärjestö AKK ry., ei siihen ole, eipä asia edes kuulu niiden tomta-alueeseen. Niin, siis ehdotan jotain tämäntapaista viestiä lähetettäväksi kansanedustajille, kenelle, se on sitten jokaisen oma asia: __________________________________________________ _________________________________________________ Hyvä Veli XXXX, En nyt oikein tiedä, ketä muutakaan kiusaisin seuraavalla asialla, niin pyydän Sinua siihen tutustumaan: - - - - - lainaus - - - - - Ilta-Sanomien uutisointi asiasta - - - - - Ensin verottaja pakotti - nyt tulee rangaistus 16.11.2009 12:41 Paketti-, matkailu-, ja erikoisautojen ajoneuvovero eli kansan suussa käyttömaksu muuttuu ensi vuonna päästöpohjaiseksi. Monissa vanhemmissa pakuissa käyttömaksu nousee satoja euroja. Vanhan maasturin omistaminen taas aiheuttaa helposti yli 1000 euron kulut vaikka autolla ei ajettaisi metriäkään. Muutosta kritisoidaan epäoikeudenmukaiseksi, sillä aiemmin verottaja on ohjannut kansalaisia nimenomaan kantavuudeltaan suurten pakettiautojen hankintaan. Koko juttu osoitteessa: http://www.iltasanomat.fi/autot/1768119 - - - - - lainaus - - - - - Aina silloin tällöin käy julkisuudessa kurkkaamassa ajatus, että luotaisiin erityinen harrasteajoneuvoluokka, jonka vakuutus- ja verotuskohtelut olisivat samankaltaisia museoajoneuvojen kanssa. Yksinkertaistettuna: ajoneuvolla saa ajaa 30 vapaasti valittavana päivänä vuodessa ja maksut ovat 1/12 normaalilikenteessä olevan muutoin vastaavan ajoneuvon maksuista. Mitähän asialle mahtaa kuulua, vai kuuluuko mitään. Näitä harrasteajoneuvoja ovat mm. maastoautot, joita käytetään muutamana viikonloppuna vuodessa, kun käydään kilpailemassa. Ne eivät juurikaan ole kenenkään ainoita käyttöautoja, niiden kulutus ja kuluminenkin ovat sitä luokkaa. Näin maksut olisivat esimerkiksi saastuttamisen kanssa linjassa, ei se Land Cruiseri saastuta tallissa ollessaan. Tietenkin, teiltä poliitikoilta valtaa anastaneet, kansan vastaiset virkamiehet pitävät asiaa mitättömänä, mutta todellisuudessa se koskee tuhansia. Maastoautot ovat vain yksi esimerkki, jonka tunnen oman harrastukseni kautta parhaiten. Muunkinlaisia ajoneuvoja, joita voidaan lukea samaan kategoriaan on, kuten esimerkiksi viritellyt ja upeaksi laitetut Amerikan raudat, Drifting -kisa-autot, sotilasajoneuvot evp, ym., joiden tarvitsee olla rekisterissä, mutta joille tuo 30 pv:n käyttöaika vuodessa riittää vallan mainiosti. En tässä halua ottaa kantaa pakettiautojen kohteluun, ne kun ovat pääosin tuotantovälineitä ja yritysverotuskohtelussa, mm. poisto-oikeudet, etc. Pyydän anteeksi vuodatustani, mutta valtiolle harrasteajoneuvoiksi luokiteltavien ajoneuvojen tuottama verokertymä on täysin merkityksetön, vaan harrastajille todella tärkeä, heistä on kovin harva palkkapyramidin huipulla. Kiitos, kun jaksoit lukea loppuun. Suomen Turuus' 19.11.2009 Syysterveisin YYYYY YYYYYYYYYYYY __________________________________________________ ___________________________________________
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Onhan siellä tuomonen esitys vetämässä..Ei varmaan mee läpi.
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/uta...8_2009_p.shtml |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Juu toi 30:nen päivän juttu on ihan kiva muttaku meikä tarttee sitä autoo joka päivä!
__________________
Köyhän on pakko yrittää. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
En jaksanut lukea koko topikkia läpi mutta mitähän tapahtuisi jos valittaisi asiasta eu:n tuomioistuimeen?
Kyllä nyt täytyy sanoa että eduskunta on täynnä oikein kunnon "haista paska -porukkaa". Eivät tiedä mistään vittujakaan mutta silti pääsevät tekemään tuollaisia päätöksiä. Kusipäitä saatana! Vituttaa...
__________________
"Kerran luulin olevani väärässä. Erehdyin." -Oscar Wilde- Yritin epäonnistua. Onnistuin. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Jepulis
Tuo 100 päivää vuodessa kuulostais varsin kohtuudelta, voishan ne muut päivät vinguttaa micralla.
Pitäs ettiä missä ne kansanedustajat asuu ja ajaa niiden taloa ympäri syötöt tapissa ja putki poikki etupätkästä. Tuossa olis vähän mielenosoitusta. Toisaalta laitetaan vinssit kiinni eduskuntatalon pylväisiin ja kaadetaan koko pytinki. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Ei ole pakko harrastaa, eihänLainaus:
Mitä taas tuohon eduskunnan "porukkaan" tulee niin itsepähän olemme ne sinne äänestäneet ja uskoakseni moni vielä valintaansa ennen äänestystä pohtien ![]() Harrastukset maksaa, toiset enemmän ja toiset vieläkin enemmän joten ei auta valittaa. Jos tuntuu liian kalliilta niin ei ole kuitenkaan kenenkään pakko harrastaa, vai onko. Elämä on täynnä vastoinkäymisiä ![]() Inhorealisti |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Luonnollinen poistuma tulee kyllä poistamaan lailliset maastokelpoiset ajoneuvot. Käsittääkseni maastokelpoisuus päättyi yleisellä tasolla vuoteen 1996. Sen jälkeen ei moottoreita saa vaihtaa muista ajoneuvoista tai muitakaan alustarakenteiden muutoksia ei voi tehdä. Ainakaan helposti. Ja sen jälkeenhän ei oikeasti maastokelvollisia ajoneuvo merkkejäkään ole tullut montaa. Tieliikenne kelpoiset offroad autot tulevat olemaan v. 2025 edelleen ajalta ennen 1996. Tämä verokikkailu vain nopeuttaa huomattavasti poistuma prosessia. Vituttaa kun itse en haluaisi päivittäisautoa ajaessani ajaa näennäis 4wd hybridi linttakikkareita vaan ihku oikeaa maastokelpoista autoa joka ei näitä suomen siperian kaltaisia oloja pelkää. Operoiko UCB sinne eduskuntatalolle mielenosoituksen kun tuntuu sitä kokemusta olevan poliittisen mielipiteensä ilmaisemisesta...? Olen yhä edelleen tulossa jos sinne saadaan suuri joukko porukkaa aikaiseksi ja mielenosoitus lailliseksi. Muuten tyydyn jauhamaan pelokkaasti paskaa täällä palstalla. t.SS |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Hmm... Ostaiskohan traktorin. Kyllähän silläkin tuon 16 kilometrin työmatkan jyristelis. Verot ois pienet joten maailma ilmeisesti pelastuis myös...
|
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Harraste ajoneuvoille toi 30pv oli OK, enemmänkin mutta ssitä tuskin hyväksytään. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Eipä taida viranomaisilla olla keinoa seurata noita käyttöpäiviä.Museoautolla saa ajaa 30 päivää/vuosi,ei sitä kukaan vahdi minä päivänä ajelet(toki naapuri voi vahtia).
|
#11
|
|||
|
|||
![]() |
#12
|
|||
|
|||
![]() Asiasta muualla
Asiasta muualla:
http://www.tuulilasi.fi/keskustelu/a...akettiautoille http://www.tuulilasi.fi/keskustelu/a...jen-kayttovero Kivahan se on omistaa esim. henkilöauto, pakettiauto ja matkailuauto, joilla ei oikein yhtä aikaa pysty ajamaan, mutta ei oikein pysty sanomaan, että milloin pystyisi pitkiä aikoja seisottamaankaan (autoa...). Aika kaukana on tuo päästöön kohdistuva verotus vielä. Mutta kyllä kai täällä pitäis olla jo selvillä mitä nuo virkamiehet haluaa verottaa, joten ei pitäisi yllätyksenä tulla kellekään tuollainen omistusvero. Maaseudun Tulevaisuudessa oli 23.11 ennalta arvattavasti taas tasokasta uutisointia aiheesta otsikolla "Pakujen verotus kiristyy tuntuvasti". Parit lainat: - "Verottaja ei edes pyri tasapuolisuuteen, sillä uusimpien autojen päästöjen mukainen verotus perustuu laboratorio-olosuhteissa haettuun mahdollisimman matalaan kulutuslukemaan. Kulutusmittauksessa auto on kuormaton ja siitä on sähkölaitteet suljettu valoja myöten. Vanhat autot verottaja lastaa täyteen tiiliä ennen punnitusta, eli vanhat autot verotetaan niiden kokonaismassan mukaan. Siltä osin kansalaiset ovat hyvin epätasa-arvoisessa asemassa verottajan edessä. Suoraan sanottuna kyse on silkasta mielivallasta." - "Suuri osa noista vanhoista autoista on kuitenkin kakkosautoja, joita tarvitaan, mutta joilla ajetaan suhteellisen vähän. Ainakaan ne eivät ole rikkaiden ihmisten kulkupelejä. Rankaisuvero on siten sosiaalisesti vaikeasti perusteltavissa." Ja kun vielä kerrataan tuohon päälle nuo "vanhojen autojen" vuosimallirajat, mitä vanhemmat verotetaan k o k o n a i s m a s s a n mukaan, niin aletaan päästä hiukan kiinni tämän asian ihan helvetin sairaaseen painotukseen: - henkilöautot alle 2500kg vm 2001 - henkilöautot yli 2500kg vm 2002 - pakettiautot vm 2008... - kaksikäyttöautot vm 2006... Eli mistään muusta kuin vittuilusta ei ole kysymys noiden kahden jälkimmäisen kanssa. Mitä siinä edes tekee tuolla vuosimallirajalla jos oikeasti tuota veroa olisi yritetty säätää päästöperusteiseksi? Vuosiluku auki ja löytyy päästöperusteet jos löytyy... |