Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.11.2009, 13:08
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.092
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Gravedigger Näytä viesti
Niin ja jos tykkää keplotella niin ottaa nyt hetkeks pois tieliikenteestä. Ja joulukuussa ottaa takasin liikennöintiin. Tällöin verokausihan alkaa joulukuussa ja saa ajaa ens joulukuuhun pikkuverolla. Koska Tämä verohan tulee vasta voimaan, kun verokausi on päättynyt ko. autosta.
Uutta veroahan aletaan kantaa 1.3.2011, ja verokausi on tosiaan tuon vuoden pituinen, joten uusi vero alkaa näkyä 2.3.2010 jälkeen alkavilla verokausilla. Mutta jos verokausi alkaa esim. tuolloin 2.3.2010, uutta veroa tulee tähän verolappuun yhdeltä päivältä, eli loppusumma ei siitä juuri muutu. Veroa kannetaan päiväkohtaisesti.

Mutta jos ei halua maksaa tätä uutta veroa yhtään etukäteen valtion kassaan, voi auton käyttää ennen 1.3.2010 poissa liikennekäytöstä. Tämä lystihän vaan maksaa aina sen 10,20€ suuntaan ja toiseen.

Eli yhteenvetona, ennemmin tai myöhemmin tuo uusi vero on pakko maksaa, eli yhtään euroa siinä ei loppupelissä säästä. Säästää vain sen että ei tartte etukäteen maksaa valtion kassaan rahaa muhimaan, vaikka omaan 1.3.2011 jälkeiseen käyttöön se siellä onkin jemmattu. Toivottavasti käsititte.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.11.2009, 16:27
sako:n Avatar
sako sako ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.08.05
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 779
Perusasetus

Mites se verokausi menis, kun laitan joulukuussa auton seisontaan (tieliikenteestä pois), niin pitäiskö miun ottaa sit auto käyttöön ennen 1.3.2010 et olis vanha vero ?
Vai kui...?
__________________
Montenegro Offroad #55
2x 4x4 Outlander PHEV ja Wrangler
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.11.2009, 16:31
Gravedigger:n Avatar
Gravedigger Gravedigger ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 23.11.06
Sijainti: Laukaa
Viestit: 1.125
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sako Näytä viesti
Mites se verokausi menis, kun laitan joulukuussa auton seisontaan (tieliikenteestä pois), niin pitäiskö miun ottaa sit auto käyttöön ennen 1.3.2010 et olis vanha vero ?
Vai kui...?
Ei saa ajettua vanhalla verolla. niin kuin matti sanoi tossa
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.11.2009, 19:54
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Tääkin homma etenee perinteiseen virkamiestyyliin. Jos oikeesti
olis haluttu noita päästöjä pienentää, ton veron olis voinu kantaa
joka tapauksessa vuosittain tehtävän päästömittauksen perusteella
ja sille vois jotain tehdä teknisesti. Selkeesti on nähty reippaasti
ylimäärästä vaivaa ettei vaan millään pystyis nykytekniikkaa vanhoihin
autoihin liittämällä veroon vaikuttamaan.
Verovirkailija varmaan pelkäsi että joka kylään hommataan vaan
yks kunnon filtteri pakoputkeen ja sitä sitten kierrätetään nokivasarasta
toiseen leimalle...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.11.2009, 20:15
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.092
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Tääkin homma etenee perinteiseen virkamiestyyliin. Jos oikeesti
olis haluttu noita päästöjä pienentää, ton veron olis voinu kantaa
joka tapauksessa vuosittain tehtävän päästömittauksen perusteella
ja sille vois jotain tehdä teknisesti. Selkeesti on nähty reippaasti
ylimäärästä vaivaa ettei vaan millään pystyis nykytekniikkaa vanhoihin
autoihin liittämällä veroon vaikuttamaan.
Verovirkailija varmaan pelkäsi että joka kylään hommataan vaan
yks kunnon filtteri pakoputkeen ja sitä sitten kierrätetään nokivasarasta
toiseen leimalle...
Käytönaikainen päästömittaus ei kerro mitään CO2 g/km päästöistä. CO2 g/km on suoraan verrannollinen pa-kulutukseen, eli aivan sama tuleeko putkesta mustaa kankee vai lämmintä ilmaa.

Ja sekin tässä uudessa laissa on hauska kohta, että vaikka autolle olisi ilmoitettu CO2-päästötaso ja se olisi syötetty rekisteriin, sitä verotetaan kokonaismassan mukaan jos se ikänsä puolesta kuuluu siihen ryhmään. Täysin epäreilua.

Eli esim. henkilöauto, jonka käyttöönotto 31.12.2001, CO2 200 g/km, kok.massa 3500 kg = vero 485,45€/vuosi. Sama identtinen auto, joka olisi otettu käyttöön vasta 1.1.2002, vero 156,95€/vuosi. Eli eroa 328,50€ vuodessa identtisten autojen välillä!!!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.11.2009, 20:29
Junde:n Avatar
Junde Junde ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 05.07.03
Sijainti: Klaukkala, Finland.
Viestit: 259
Perusasetus

Ostakaa pojat ja tytöt bensa kaseja!
Niistä ei tarvitse maksaa mitään ylimääräisiä veroja ja bensakin on kohta saman hintaista kuin nafta! No joo kuluttaahan ne kyllä melkein tuplasti, mutta kyllä sillä toiminta tonnilla silti kaikki harraste ajelut ajelee!

Nähdäänköhän kohta ennen näkemätön bensilöinti buumi (entinen diselöinti) kun raskaiden matkailuautojen omistajat jotka ajavat jonkun 500-1000km vuodessa päättävät "säästää ympäristöä"!

No sehän on tietysti paljon luontoystävällisempää polttaa 1000L bensaa kuin 500L naftaa!
(näinhän eduskunta siis meille opettaa, vai olenko ymmärtänyt jotakin väärin????)
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 20.11.2009, 21:08
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.092
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Junde Näytä viesti
Ostakaa pojat ja tytöt bensa kaseja!
Niistä ei tarvitse maksaa mitään ylimääräisiä veroja ja bensakin on kohta saman hintaista kuin nafta! No joo kuluttaahan ne kyllä melkein tuplasti, mutta kyllä sillä toiminta tonnilla silti kaikki harraste ajelut ajelee!

Nähdäänköhän kohta ennen näkemätön bensilöinti buumi (entinen diselöinti) kun raskaiden matkailuautojen omistajat jotka ajavat jonkun 500-1000km vuodessa päättävät "säästää ympäristöä"!

No sehän on tietysti paljon luontoystävällisempää polttaa 1000L bensaa kuin 500L naftaa!
(näinhän eduskunta siis meille opettaa, vai olenko ymmärtänyt jotakin väärin????)
Ilmeisesti et oo aivan sisäistänyt kaikkea, kun ihan yhtä suuri veronlisäys tulee vaikka bensakasilla varustetulle Vanille kuin vastaavalle dieselillä rouskuttavalle. Diisselivanimies maksaa vain vielä käyttövoimaveroa eli "dieselveroa" entiseen malliin. Eli melkein saman tien halvempi ajaa dieselillä jatkossakin jos autolla on pieni d-vero.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 20.11.2009, 19:55
juhoke:n Avatar
juhoke juhoke ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 15.04.07
Sijainti: lahti, .
Viestit: 641
Perusasetus

Kyl täs olis ehdottomasti tehtävä pakettiautoille oma taulukko, missä pienemmät hinnat, koska harvan pakettiauton kokonaismassa on alle 2500kg. Mulla ainaki jää tästä lähtien harrasteauto katsastamatta, ajaa sitte siirtokilvillä mitä tarvii tulee paljon halvemmaks...
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 20.11.2009, 20:05
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.092
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sako Näytä viesti
Mites se verokausi menis, kun laitan joulukuussa auton seisontaan (tieliikenteestä pois), niin pitäiskö miun ottaa sit auto käyttöön ennen 1.3.2010 et olis vanha vero ?
Vai kui...?
Verokausi alkaa käyttöönotosta.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit


Sivu luotu: 08:33 (GMT +2).