Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.11.2009, 22:36
miesmies miesmies ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.09.07
Sijainti: Vaasa
Viestit: 163
Perusasetus

Ei oo ihan suora vastaus siihen mitä kysyt mutta heitän kuitenkin oman näkemykseni ilmoille...
Kun noita OM603 tai OM602 koneita on tietäjät viritelly niin ovat käyttäneet monasti sitä bentsiini moottorin vauhtioyörää, jotkut jopa kevennettynä...Ja se kytkinlevyn booritus...BMW:n tietyissä malleissa on myös suht karkea 10 boorinen levy, passaa mersun askiin suoraan...Tarkoitan että ne mesen 230 bensakoneen kytkimet ei taida kestää OM603:sen vääntöä, ne vaimennus jouset pohjaa ja sitä mukaan kuoleentuvat ja ajamisesta saattaa tulla nykivää...Mulle tulee OM602 sukuinen sekasikiö moottori ja tarkoitus olis kaivaa sieltä pari konia enemmän kun alkuperäisessä. Kytkimeksi olin kaavaillut BMW M3 levyä ja paineasetelmaa, huimapyörän virkaa toimittaa 230 bensakoneen limppu, tosin siihen pitää sorvata tilaa isommalle levylle ja paineasetelman kiinnitys tästä bemarista siihen ei suoraan sovi...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.11.2009, 22:44
sumpe:n Avatar
sumpe sumpe ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 23.12.07
Sijainti: Rauma, Finland.
Viestit: 2.000
Perusasetus

Noissa vanhan mallin mersuissa oli tota10 poorista kytkintä kuten myös löytyy joistakin bemareistakin ehkä myös adamopel toisin sanoen getrak
__________________
Tein itse ja säästin. RASOR
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.11.2009, 10:20
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

mikähän tollasen M3 kytkinlevyn halkaisija mahtais olla... EDIT E 36 240 mm eli n. 15 mm lisää vs. alkup

mullahan asetelma säilyy, vähän ponnistettu 300 mersun paketti, tää levy siellä välissä aiheuttaa nyt pohdiskelun

EDIT 2: tää ratkes 280 bensiinikrematorion kytkinlevyllä, 230 mm ja 10 spline / 6 jousta
__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 16.11.2009 21:36
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.11.2009, 23:28
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Kannattaa olla SASCH:n kauppiaisiin yhteydessä.

Tehtiin hommissa Lamborghinin kone ja samalla uusittiin kytkin. Lambon levy oli kiltisti "ylihinnoiteltu" (3500€ ) ja tutkimalla tuon saksin kirjoja löytyi, yllätysyllätys, 230 MB bensakoneesta 1:1 kytkinlevy, joka kustansi "vaivaiset" 168€.... Joten halavalla meni!!!

Dieselissähän tuo vauhtipyörän MASSAN SUURUUS rauhoittaa tuota tyhjäkäynnin "nykimistä", koska palotapahtuma on sen verran "agressiivinen" saattaa vespumpum ja Gene Rator ottaa kammo vi*u*uksen ja lopputilin tuosta nytkytyksestä, joka syntyy kun polttoneste pamautetaan kaasuksi... Tämän takiahan "serpentiinikoneissa" moniurahihnat repeilevät! (ja siksi latureissa on "vapaakytkin")

Kierroksilla ongelmaa ei ole, koska vauhtia piisaa...
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.11.2009, 16:56
petr:n Avatar
petr petr ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.01.04
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 1.283
Perusasetus

Niin, jos haetaan maksimitehoja ja korkeita kierroksia niin kevyempi vauhtipyörä paikalleen. Toisaalta jos väännöillä/sitkeydellä on merkitystä niin ehkä se painava vauhtipyörä vois vähän auttaa siinä. Mulla on 280e bensassa dieselin vauhtipyörä ja pakun kytkin...en osaa sanoa onko se vienyt kierrosherkkyyttä kuinka paljon, mutta mukavasti se sytkyttelee tyhjäkäynnillä n. 600-800rpm tasaisella suolla ja pikkukivien/kantojen yli ilman että sammuu kovin helposti (paikallaan se pakun 5v loota lyhyellä ykkösellä).

Sinällään kiinnostava teema tämä dieselin ja manuaalin naittaminen, minua himottaisi yhdistää turbo OM602 (5 pyttyinen 2.5l, kotoisin 124 mallista) ja tuo pakun 5v loota. Ongelma on ainakin se, että startti eri puolella...onnistuskohan naittaa joku OM602 manuaali askin kytkinkoppa ja pakun 5v loota toisiinsa ja sopiikohan tosiaan kytkin/poorit...
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.11.2009, 16:00
miesmies miesmies ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.09.07
Sijainti: Vaasa
Viestit: 163
Perusasetus

No lisää tätä aihettetta... Jojos se on selvinnyt onko niissä kutosbensa koneiden laatikossa minkämoinen booritus? Sitähän sä alkaa päälle kyselit...Niin täytyy vielä tarkentaa tuota oman systeemin reseptiä hiukan...Kun mä päädyin tähän OM602 koneeseen niin aluksi ajattelin sprintterin kuusvaihteista askia, mutta sellaiset maksaa hunajata ja eikä oo mitään käsitystä sellaisen kestosta...No minäpä päädyin sitten siihen sportgetrakkiin kun se sopii suoraan siihen koneen perään ja kardaanin laipan vaihtamalla Geen kardaani käy siihen, tokikaan en oo tutkimuksissa niin pitkällä että voisin sanoa sen pituudesta mitään varmaa...
Mutta niin se mun kytkimen numerokin löytyy tosiaan sieltä SACHS luettelosta. Ja se bemarin levy on suurempi kun mersussa, näin ollen paineasetelma samaten, siitähän seuraa taas sitä painon nousua niihin pyöriviin massoihin,tietysti...


Sinällään kiinnostava teema tämä dieselin ja manuaalin naittaminen, minua himottaisi yhdistää turbo OM602 (5 pyttyinen 2.5l, kotoisin 124 mallista) ja tuo pakun 5v loota. Ongelma on ainakin se, että startti eri puolella...onnistuskohan naittaa joku OM602 manuaali askin kytkinkoppa ja pakun 5v loota toisiinsa ja sopiikohan tosiaan kytkin/poorit...
Tähän vois olla ratkaisn se sprintterin laatikko? Koneen perään se sprintterin aski sopii niks naks, ja kytkimiä on monta mistä valita...Mutta se miten nää sopii jako laatikon kanssa on toinen juttu...
Mulla on sellainen käsitys noista vanhemmista mersun laatikoista että kytkinkoppaa ei saa ruuvaamalla irti (korjatkoon joku jos oon väärässä)...
MUTTA....Geessähän on tuota viisi ja kuusi pyttyistä "uudempaa" moottoria, ja niihin vaihtoehtoisina laatikoina automaattia ja manuaalia...toisin sanoen mä en kyllä ajattelisi sitä miten sen vanhanmallin "pakulootan " saa kiinni uudenpaan, kun vaihtoehtoja on ihan tehtaaltakin tarjolla yllin kyllin, toisaalta se on sitä harrastamista ja ei maksa mitään jos niitä osia on joutilaana...on sitä itsekkin tullut visioitua kaikenmoista hoopa ja älytöntä...

Viimeksi muokannut miesmies : 27.11.2009 16:11
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 27.11.2009, 17:54
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Juu, mun kysymys siis ratkes 280 bensakoneen kytkinlevyllä, oli 10 boorinen ja sillä niks ja naks

tuosta linkistä G laatikoista osviittaa:

http://4x4abc.com/G-Class/transmissions/getriebe.html

Stuttgartin tehdasromppu 460 malleihin ei tunnistanu 4 vaihteisia lodjuja kuin 3 mallia, 5 vaihteiset niitten lisäks tietty...

Tuo G n alkup Getrag on satakertaa tukevamman oloinen kuoriltaan, kuin esim 300 D 5 v aski, siksi päädyin siihen, jääpä henkkarin looda varuiks...

rojekti etenee...

__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 27.11.2009 17:57
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 28.11.2009, 10:57
MOGGI MOGGI ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.05.06
Sijainti: Turku
Viestit: 678
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja miesmies Näytä viesti


Mulla on sellainen käsitys noista vanhemmista mersun laatikoista että kytkinkoppaa ei saa ruuvaamalla irti (korjatkoon joku jos oon väärässä)...
MUTTA....Geessähän on tuota viisi ja kuusi pyttyistä "uudempaa" moottoria, ja niihin vaihtoehtoisina laatikoina automaattia ja manuaalia...toisin sanoen mä en kyllä ajattelisi sitä miten sen vanhanmallin "pakulootan " saa kiinni uudenpaan, kun vaihtoehtoja on ihan tehtaaltakin tarjolla yllin kyllin, toisaalta se on sitä harrastamista ja ei maksa mitään jos niitä osia on joutilaana...on sitä itsekkin tullut visioitua kaikenmoista hoopa ja älytöntä...


vanhat pakun lootat irtoo kytkinkopastaan ihan pulteilla.
ite laitoiin 5v lootan 2.4d kaaveliin kiinni
__________________
Harrastajatason autourheilu on 99.9%:sti rakentamista
-mutta kannattaa sen 0.1%:n edestä-
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hojojen kytkimistä Cental73 Tekniikka & Jutustelu 13 07.05.2008 19:13
Mersun osaa 190 -89 farmari O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 16.07.2007 18:15
O: Mersun napa HV O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 18.04.2007 20:55
No sitten kysymys kytkimistä ;) lantikka Tekniikka & Jutustelu 5 15.01.2007 13:16
O: G mersun vanteet komu O/M/V Renkaat ja vanteet 2 01.10.2006 10:26


Sivu luotu: 20:19 (GMT +2).