Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.10.2009, 21:51
Rambleristi Rambleristi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.09.07
Sijainti: Mynämäki, Finland.
Viestit: 164
Perusasetus

Fordin etupään rakenne on melko omalaatuinen. Siinä on kaksi pitkää tukivartta ristissä, joista toisessa on perämurikka kiinni. Sama rakenne löytyy niin Explorerista kuin F-sarjan autoistakin. Korotettaessa tulee ongelmaksi pyörien camber kulmat. Helpommalla pääsee, jos vaan haluaa isompaa pyörää alle, niin korottaa koria. Tuon ikäkauden Ranger, Explo ja Bronco 2 olivat rungollisia.

Jos kyseessä on 91-94 Explo (eka kori joka näyttää edestä Bronco 2:lle) niin tosta korotus settiä.

http://www.suspensionconnection.com/...on/248504.html

Kakkoskoppaiseen tuli sit jo uudempaa tekniikkaa eli päällekkäiset kolmiotuet ja pitkittäiset vääntösauvat. Tuossa rakenteessa pienen korotuksen teko onnistuu vääntösauvaa kiristämällä. Kori muuttui itsestäänkantavaksi joten sen korotus ei onnistu.

Tossa rajumpaa settiä uudempaan

http://4wheelonline.com/Products.asp...roductId=66084

Ei Explorer huono auto ole, jos ei mitään trial autoa ole rakentamassa. Takaperä on Fordin 8.8 ja etupää varmaan yhtä vahva kuin danan 30:nenkin (en nyt muista mitä mallia se oli). Korottaminen on vaan kalliimpaa erilaisesta rakenteesta johtuen. Jos sulla on rohkeutta lähteä projektiin, niin laita ihmeessä kuvia. Olis vähän erilainen maasturi eikä 506. toiotan uudelleen rakennus.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.10.2009, 21:59
Rambleristi Rambleristi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.09.07
Sijainti: Mynämäki, Finland.
Viestit: 164
Perusasetus

Nörttiautossa törmäsin tollaseen 3" korotettuun Explo Sporttiin (Bronco 2:en seuraaja). Voi kannattaa soitella omistajalle ja kysellä.

http://www.nettiauto.com/ford/explorer/2819390
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.10.2009, 00:20
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L on kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.449
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rambleristi Näytä viesti
Ei Explorer huono auto ole, jos ei mitään trial autoa ole rakentamassa. Takaperä on Fordin 8.8 ja etupää varmaan yhtä vahva kuin danan 30:nenkin (en nyt muista mitä mallia se oli). Korottaminen on vaan kalliimpaa erilaisesta rakenteesta johtuen. Jos sulla on rohkeutta lähteä projektiin, niin laita ihmeessä kuvia. Olis vähän erilainen maasturi eikä 506. toiotan uudelleen rakennus.
Juu, ei se huono ole, mutta tosiaan kalliinpuoleinen korottaa jos alustaankin haluaa muutosta. Fordin 8.8 on hyvä ja varsin kestävä perä, varsinkin jos hommaa c-clip eliminator kitin. Niin ja muistaa hitsata akseliputket banjoon kiinni ja/tai laittaa trussin. Siinä ne kai 8.8:n pahimmat ongelmat. Explorereissa vielä hyvä puoli on se että ovat 31-spoorisia kaikki, vanhemmissa Broncoissa ja Rangereissa on vain 28- spooriset jotka ei niin kestäviä.

Itse etuperä (banjokoppa & välitys) on samaa kestoluokkaa D30:n kanssa, mutta auton paino ja kummallinen etupään rakenne tekee siitä heikomman kuin Jeeppien alla olevan D30:n. Ja eikös Explorereissa ole käytetty D30:n lisäksi myös D27:ään (tjsp.?) ja D35:een perustuvia hässäköitä, jos en ihan väärin muista.


Siinä mielessä tuo TTB- etupää on hyvä, että etrengas pysyy usein maastoon nähden hyvässä asennossa ja antaa paremmin pitoa. Enemmän tuon systeemin heikkous on usemmissa nivelien määrässä (vrt. risukeulat) ja siinä, että korotettaessa noita koko "tukivarsia" yms. kilkkeitä pitää muokata/ uusia aika rankalla kädellä että toimii oikein. TTB:stä saisi kyllä varsin mainion kunnolla rakennettuna, mutta jäykällä akselilla toteutettu keula on paljon yksinkertaisempi ja halvempi tehdä kestäväksi ja toimivaksi.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.10.2009, 09:37
fomoko fomoko ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 26.10.08
Sijainti: Etelä -savo
Viestit: 541
Perusasetus

Kiitos rambleristi järkevän näköinen setti eikä ole edes pahan hintainen, kyseessä just vm-93 expo. Tuo viittaus cherokeehen ei liittynyt pelkästään näihin etuperiin vaan koko autoon noin yleensä, jenkki valmisteisia molemmat ja lähes samaa kokoluokkaan yms eli tarkoitus on vertailla näitä ominaisuuksia mikä tekee jeepistä huomattavasti suositumman tähän hommaan. Ja alkuperäinen kysymys ei siis koskenut hommatako tälläinen auto ja ruveta siitä rakentamaan jotain viimmesenpäälle offihirviötä vaan kun auto on jo pihassa ja talvikin tulossa niin miten parannella ominaisuuksia ja mitä kannattaa tehdä just esim isompia ja karkeampia renkaita alla suunniteltaessa. Eihän 1900kg omamassaltaan painavaa auto voi olla kovin ketterä kalliolle nousemaan ja suollekin se uppoo pikkusuitsaa syvemmälle mut tyylinsä kullakin itse tykkään explorerin ulkonäöstä kyydistä ja ajettavuudesta maastossa en ole tällä vielä edes yrittänyt ajaa jontuen rengastuksesta yms.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.10.2009, 16:48
Rambleristi Rambleristi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.09.07
Sijainti: Mynämäki, Finland.
Viestit: 164
Perusasetus

Noihin Exploihin on tullut tutustuttua näin ammatin puolesta (Ford korjaamolla) ja XJ:hin noin harrasteen kautta (oli alla kolmisen vuotta). Molemmissa omat hyvät ja huonot puolensa. Jos lähinnä käyttöautoa hakis niin vois itsekkin kallistua Fordin suuntaan mutta XJ on perus varmaa tekniikkaa ja todella edullinen ylläpitää.

Bronco kakkosia olen muutaman nähnyt korikorotuksella ja isommilla renkailla. Ovat vaikuttaneet ihan toimivalta paketilta.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Miten Jeep Wrangler TJ maastokelpoisemmaksi? :) derekki Tekniikka & Jutustelu 16 22.04.2007 17:57
O:fordin mittari mauno O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 09.01.2007 11:28
M: Fordin C4 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 29.08.2006 15:41
Fordin öljyt Tekniikka & Jutustelu 7 18.08.2006 23:10
L: Fordin V-4 -moottori MK O/M/V Muut 0 20.09.2004 10:38


Sivu luotu: 22:41 (GMT +2).