Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.10.2009, 21:14
farmari:n Avatar
farmari farmari ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 04.02.06
Sijainti: länsirannikolla 64P/24I
Viestit: 1.569
Perusasetus

Jaketaampa samaa juttua, kun meinaan laittaa Audin 5/syl aat moottoriin Mersun mekaanisen rivipumpun, niin kuinka järettömänä te tätä pitäisittä? Tarkoitus olis päästä kaikesta sähköisestä tingentangelista eroon, mutta päästä kuitenkin kunnon tehoihin ja pieneen kulutukseen. Päästöillä ei mitään väliä, kun auto ompi vanha. Kannattaako tuo pumppu ottaa sitten vapari vai turbokoneesta?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.10.2009, 21:55
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Siis niinku Hä! 800 bar painetta putkissa ?
Jos avautumispaine on 100-150bar niin mites tuo on mahdollista
Mikäli nyt oikein ymmärsin niin puhutaan dieselkoneen syöttöpumpun putkista.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.10.2009, 22:06
Jari:n Avatar
Jari Jari ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.04
Sijainti: Kajjjaani, Finland.
Viestit: 3.139
Perusasetus

farmari, vaparista, (kun mulla olis ylim sellainen pumppu ) ei vaan, jos pajalla käyttää niin ei kovin suurta väliä
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.10.2009, 22:20
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.329
Perusasetus

Lainaus:
Ja suutinputkien kiinnitysmutterien momentti

VAIN 15NM
SEN TAKIA NIISSÄ ON KARTIOT!!!
Missä on noin pieni, tojotassa? Valmetissa on 30 Nm.

Lainaus:
Jatkaminen sitten "omalla vastuulla", koska putkessa yli 800bar paineita.
Boschin isolla rivipumpuilla päästään isoihin paineisiin, paljon isompiin kuin suuttimen avautumispaine. Paine tietysti putoaa heti kun suutin avautuu. Mutta en usko että tapauksessa paine nousee kovin isoksi.

Se totta että putkien tilavuus täytyy olla sama, eli saman pituisia. Onko toi mersun putkien erimittaisuus aivan faktaa? Onko joku ne mitannu? Oudolta kuulostaa...

Niin oliko tää syömärin pumppu rivi- vai jakajapumppu..?

Kaikki jakaja pumput ovat joko Bosch tai CAV merkkisiä, tai niiden eritasoisia kopioita. Esim Stanadyne on CAV kopio.

Stanadyne on muuten aivan perseestä. Terveisiä vaan valmetti ja letukka kuskeille.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.10.2009, 22:29
Jari:n Avatar
Jari Jari ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.04
Sijainti: Kajjjaani, Finland.
Viestit: 3.139
Perusasetus

ööö... mun mielestä 1 putki tai 2 putki ei yllä 4 tai 5 syl... talliin mittaan mittasin... kumasti ne mutkat taitaa ihmis silimää hämätä. mahtaa olla saman mittasia likimain ainakin. Sry guys

Viimeksi muokannut Jari : 09.10.2009 22:45
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.10.2009, 22:39
landruiseri landruiseri ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 08.04.07
Sijainti: kuopio
Viestit: 574
Perusasetus

sisua, tuossa 6650 valtrassa on stanadynen pumppu.. kerros mistä siihen saa ruuvattua lisää syöttöä? tahi mikä muu pumppu siihen kävis suoraan kiinni?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.10.2009, 23:16
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.329
Perusasetus

Lainaus:
sisua, tuossa 6650 valtrassa on stanadynen pumppu.. kerros mistä siihen saa ruuvattua lisää syöttöä? tahi mikä muu pumppu siihen kävis suoraan kiinni?
Ovat laittaneet niihin New Hollandin Bosch jakaja pumppuja. Muuten en siitä muutoksesta tiedä juuri mitään, mutta melko hyvin se kuulemma sinne istuu. Joku paja on tehnyt näitä muutoksia lukuisia.

Saatanadynen perässä on "vääntöruuvi", se kierretään täysin AUKI. Ruuvi on nestepään, eli ruiskuputkien lähtöjen, yläpuolella. Se ruuvaaminen ei ole niin tarkkaa, vaikutus tehoihin on aika pieni.

"Tehoruuvit" löytyvät sivuluukun alta. Sivuluukun ruuvien kanta on joko 1/4 tuuman kuusiokanta, tai viisi kulmainen torx. Normi ruuvit aukeavat vaikka jakoavaimella, mutta torxit ovat vähän ilkeitä. Saa neki auki vaikka hyvillä pihdeillä. Älä hukkaa ruuveja, niissä on tuumainen kierre.

Sivuluukun alta löytyy muistakseni kuusiokolo pultti, tuumamitoilla tietenkin. Kierrä sitä aluksi täsmälleen 1/4 kierrosta KIINNI päin. Käännä pumppua puoli kierrosta, eli kampiakselia koko kierros. Silloin löytyy toinen samanlainen ruuvi, jota kierretään saman verran. Näitä ruuveja käännetään tarkasti, ja saman verran...!!!

Jos tuo ei riitä, niin sivuluukun alta vielä toinen 1/4 kierros lisää. Ei tuosta pumpusta mitään isoa teholisäystä saa, vähän kuitenkin. Bosch A-rivipumppu antaa helposti 30 hv lisää, nelosissakin
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.10.2009, 23:20
Tojo4wd:n Avatar
Tojo4wd Tojo4wd ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 04.07.03
Sijainti: Pirkanmaa/AKAA, Finland.
Viestit: 2.186
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Se totta että putkien tilavuus täytyy olla sama, eli saman pituisia. Onko toi mersun putkien erimittaisuus aivan faktaa? Onko joku ne mitannu? Oudolta kuulostaa...
Tähän liityen jotenkin muistaisin joskus lukeneeni että jus toi tilavuus pitää olla sama eli vois olla eri mittasia mutta sisä mitta vaihtelis putkessa.
__________________
#################
Tää on ihan helpporeitti.
#################
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 10.10.2009, 18:05
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Sellaista ne kouluaikoina opetti että putken tilavuus pitää olla tarkasti sama,itse ei ole tullut huomattua mitään eroa muista vehkeistä realisoitujen tai juottamalla korjattujen putkien ollessa käytössä.Tosin eihän noissa mitään järkyttävän suuria mittaerojakan ole ollut...

Ja Sisua45:Katoppa vanha valmetin 310(?) moottori(kotitalossa 361 valmetissa),se 60-luvun alun boschin pumpulla,varmasti on joka putki eri mittainen.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 10.10.2009, 21:38
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.329
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti

Ja Sisua45:Katoppa vanha valmetin 310(?) moottori(kotitalossa 361 valmetissa),se 60-luvun alun boschin pumpulla,varmasti on joka putki eri mittainen.
Katon kun vastaan tulee, noita koneita ei vaan enää näy tehtaalla. Alkavat olla liian vanhoja tehdaskunnostukseen. Ruiskuputkisarja saattais tosin löytyä jostain.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 10.10.2009, 22:19
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Missä on noin pieni, tojotassa? Valmetissa on 30 Nm.
Kaikissa 12mm holkeissa (pikkukoneet), 14mm 30-35mm (isot koneet)

Tuntuu yleisesti olevan "Iso Arska Veitsinnäkkäri" vetämässä holkit kiinni, kun kartiot lytätty kasaan tai kadonneet kokonaan. Ja paras on ollut kun kartio menny lyttyyn niin oli JUOTETTU hokki suuttimeen kiinni...

Pieni momentti johtuu siitä, jotta suutinrunko kasataan 45Nm momentilla ja kartiohan "nappaa" vähän kiinni, joten saadaan holkit auki, eikä runkoa...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Boschin isolla rivipumpuilla päästään isoihin paineisiin, paljon isompiin kuin suuttimen avautumispaine. Paine tietysti putoaa heti kun suutin avautuu. Mutta en usko että tapauksessa paine nousee kovin isoksi.
Kyllä se paine nousee aika koviin lukemiin. Käynnistysongelmaisissa koneissa startilla saadaan mitattua suoraan pumpusta paine putken liitännästä ja putkelta
- jakajapumpuilla painetta 200-250bar
- rivipumpuilla painetta 300-350bar
- ISOT (yli 11mm elementit) +350bar

Tämä sen takia, jotta suurempi paine, sumun pisarakoko pienenee ja käynnistyy paremmin.

Ja käydessä --> kun ruiskutusmäärää kasvatetaan (esimerkiksi MB:n 240:n elementti 7mm ja putken reikä 1,5mm) alkaa "röörissä" olla aika ahdasta kun maksimäriä sinne survaistaan. Suutin nousee n. 1,5mm ja suutinkärjen (tappisuutin, esikammiomoottori) reikä vain 0,4mm paineenlaskua ei todellakaan tapahdu, vaan nousee huimasti. Tämän takia jo ruiskutuspumppu pitää uskomattoman kovaa meteliä ilman moottoriakin!!! (ja voitte uskoa jotta pumpun laakerit on HIVENEN PAREMPAA terästä kuin yleisesti käytetään, sekä nokka- / nostin rullat).

Ja ISOILLA pumpuilla mennään yli 1000bar paineisiin...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Se totta että putkien tilavuus täytyy olla sama, eli saman pituisia. Onko toi mersun putkien erimittaisuus aivan faktaa? Onko joku ne mitannu? Oudolta kuulostaa...

Niin oliko tää syömärin pumppu rivi- vai jakajapumppu..?
Kaikki ne saman mittasia on, toiset on väännetty aika mutkaisiksi...

Ja tohon Audin hommaan, voi olla "aika mielenkiintoinen rojekti" rakentaa VE-pumpun tilalle M- tai A-sarjan pumppu...

EHDOTTAISIN, jotta kato vanhempi (esim Transit) suoraruiskun pumppu ja etsit sille ISON nestepään jostakin (Volvon venemoottorit, isot pakut) dieselipajalta ja KYSYT NIILTÄ käykö osat... On sitte ainakin kiinnitys "sinnepäin" ja runkokin kestää kovemmat paineet.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Kaikki jakaja pumput ovat joko Bosch tai CAV merkkisiä, tai niiden eritasoisia kopioita. Esim Stanadyne on CAV kopio.
CAV (Rotomaster ja Stanadyne)
Bosch (Zexel ja Diesel-Kiki --> Japanilaisia)
Nippodenso (hävyttömän kallis, toyo-miehet varmaanki huomannu...)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Stanadyne on muuten aivan perseestä. Terveisiä vaan valmetti ja letukka kuskeille.
Eiku Stanadyne on todella SYVÄLTÄ perseestä. Tarkennetaan terveisiä AMERIIKAN miehille... ja Voortille...

Vähän juttua lisää tarkemmin TÄSSÄ (sisuA45 varmaankin HUOMAA ajoneuvon "kansikuvassa" nopsasti??)
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 10.10.2009, 22:29
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.329
Perusasetus

Lainaus:
Pieni momentti johtuu siitä, jotta suutinrunko kasataan 45Nm momentilla ja kartiohan "nappaa" vähän kiinni, joten saadaan holkit auki, eikä runkoa...
Linnavuoreen tuli momenttiavaimet ruiskuputkille stadynen kanssa. nestepään holkit on aika löysästi kiinni. Niitä kääntyili putkien mukana. Ite kyllä vedin putket kiinni kiintolenkillä 9 vuotta.

Lainaus:
Ja tohon Audin hommaan, voi olla "aika mielenkiintoinen rojekti" rakentaa VE-pumpun tilalle M- tai A-sarjan pumppu...

EHDOTTAISIN, jotta kato vanhempi (esim Transit) suoraruiskun pumppu ja etsit sille ISON nestepään jostakin (Volvon venemoottorit, isot pakut) dieselipajalta ja KYSYT NIILTÄ käykö osat... On sitte ainakin kiinnitys "sinnepäin" ja runkokin kestää kovemmat paineet.
Mutta kun toi on viis pyttynen.

Lainaus:
(sisuA45 varmaankin HUOMAA ajoneuvon "kansikuvassa" nopsasti??)
Juu...
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 10.10.2009, 22:37
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Mutta kun toi on viis pyttynen.
PRKL.. Niinpäs olikin

Eli sitte otetaan mikrovilmit esiin ja MAN "monipolttonestemoottori" ja siellä 6,"jotain" litranen kone ja sieltä pumppu tai nestepää...
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hirvipaistin valmistus? -Jyki- Chit-Chat 28 18.11.2015 00:00
kaikkien ameriikan autojen valmistus loppuu?? toyota4x4 Chit-Chat 36 18.12.2008 11:37
UAZin VALMISTUS LOPPUU ???? myllis Tekniikka & Jutustelu 13 10.12.2007 12:37
Muoviosien valmistus Aapo-A Tekniikka & Jutustelu 2 22.11.2007 11:45


Sivu luotu: 07:20 (GMT +2).