![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Auton osia ei vielä ole saapunut mutta navigaattori tuli. Jos ei hinnassa ollut ilmaan (45e) niin paketissa oli, siihen pakettiin olis mahtunu varmaan kymmenen laitetta. Mukana toimitettu vakio navigointisofta tuntui vähän heikolta, ainakaan tienopeudet ei pitääneet paikkansa parinkymmenen km matkalla unohti yhden risteyksen sanoa, reitissä näkyi kyllä kääntyminen mutta ei siitä ilmoittanut, vasta seuraavasta. No kauan en varmaan tolla omalla navisoftalla ajaele. Asentelin jo OziCe:n ja MioPocket softa paketin sekä muuutin navin käynnistymään modattuun työpöytätilaan. Ozissa kokeena pari karttaa ja huomattavasti nopeammin toimi mitä Nokia E70 puhelimessa. Tuossa pieni ja epäselvä video laitteesta: http://www.youtube.com/watch?v=jMC6OrtQ3hY
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Saksasta saapui osat maanantaina. Matkahuollosta hain kaks pakettia, yhteensä 70kg. Ähelsin ne autoon ja kotipihalla aloin availemaan laatikoita. Korotussarja tuli, valitettavasti tarjous iskarit, eli Ranchon 9000:set olivat näemmä loppuneet. Tuli niillä vakio 5000 iskareilla paketti. Alatukivarret paketista kyllä löyty ja uretaani puslia ja ja asennushilppeitä oli mukana mutta ei taka-akselin shimmejä. Niin kyllä vähän epäilinkin mutta takajousien asennusohjeissä kehoitettiin asentamaan 4-6 asteinen shimmi.
Paketeista en löytänyt kuin yhden jarrusatulan. Eli muut jarruosat (kiekot, rummut, kengät, asennusosat ja bensansuodatin) puuttui. Lähetyslistan mukaan ne kyllä piti olla mukana. Ihmettelin asiaa ja kattelin vielä matkahuollon lappua jossa oli merkintä kahdesta laatikosta. Ajatuksisa kävi tulikivenkatkuiset mailit saksaan. Samalla siinä hain postin ja hups! Saapumis ilmoitus postista, paino 32kg! No eikun postiin ja siellä oli vielä yksi paketti! Puuttuvat osat löyty. Ilmeisesti suomalainen kuriirifirma oli jakanut lähetykset. Onneks sentää tulivat samana päivänä. Tänään sitten tuli asenneltua eteen uudet jarrusatulat ja levyt. Ensimmäisen satulan asennukseen meni vähän ylimääräistä aikaa kun vasta kolmannella kerralla onnistui asenneltua jarruletkun lähtö oikeaan suuntan. Satuloiden mukana tuli jonkilaiset jouset, niitä ei aikaisemminkaan ollut paikalla niin en osannut niitä oikeaan paikkaan sijoittaa. Toisella puolella sitten tajusin että kyseessä taisi olla kulumisen ilmaisimet. Koeajolla jarrut toimi muutoin OK mutta, ABSi huutaa yhä hiljaisessa vauhdissa ja jarrut ottaa liian äkäseen. Vähemmän tosin kun ennen. Kun vauhti nousee yli 40km/h tai jarrua hipaisee niin jurmutus loppuu. Kuivalla asfaltilla parit jarrutuskokeet tein. Tuollaisessa 80-100km/h vauhdissa jarrut otti tasaisesti ja ohjattavuus säilyi. Harmi vaan että katsastuksessa ei koeajolenkillä taida nopeus nousta yli neljänkympin. No huomenna jatkuu harrastus. Taakse uudet kengät, rummut ja tarvittaessa sylinterit. Päivällä käväsin kokeilemassa hiukan renkaitten toimintaa. Ajelin metsätiellä, jossa jäätä ja lunta varjopaikoissa. Hyvin oli pitoa Geraaleilla. Pienemmällä tiellä luulen nähneeni boggereiden jälkiä...Katosivat sitten kun lumi loppui. Palikat
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Itse asiassa, ÄLÄ asenna mitään shimmejä taka-akselille, älä ainakaan heti! Se ei ole korjaus mahdollisille kardaanin värinöille, jos käytössä on tavallinen kahdella ristikolla (yksi edessä, yksi takana) oleva kardaani. Jakoaskin ulostulon ja pinionin yoken pitäisi olla samassa kulmassa (saa toki olla eri korkeuksilla) jotta tälläinen kardaani ei väristä - näin siis optimitilanteessa. Shimmeillä, varsinkin jos ovat jotain 6 asteen luokkaa niin värinät voi XJ:ssä vain lisääntyä. Tai sitten ei, tuurista ja yksilöstä riippuen.
Joka tapauksessa, isommissa korotuksissa (taas kerran yksilöstä kiinni) noin 3-4" eteenpäin jonkin sortin SYE- kitti ja tuplaristikkokardaani (samanlainen kuin edessä) on usein tarpeen. Tällöin shimmien käyttö on jokseenkin pakollista, koska pinionin yoken pitää osoittaa suoraan kohti jakiksen ulostuloa. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tarkista että anturit ovat yhtä kaukana hammaskehästä joka pyörässä ja että hammaskehä on puhdas. Hammaskehänä voi toimia myös pyöränlaakeri, riippuu vähän minkälainen tapaus tuo on. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
...Jos ens viikonloppuna ehtis katella....
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Ranchon sarja asennettu,tai tukivarret ja ohjaus iskari vielä laittamatta kun aika loppu kesken.takajousien etummaiset pultiti oli hankalia,lähti mutteri irti hitsauksista,siis se jokasiinä palkin vieressä,koteloituna.tuki tehtyä pienet huoltoluukut rälläkällä.hommaan meni n. 20h josta 6h niiden pulttien kans turatessa.sai sentää tehdä sisällä ja nosturilla! kiitos K Raak racing! ( www.raak-racing.com ) ...kuvia tulossa...nii ja on muuten selkä hellänä,vaikka oli hyvät jatkovarret ja paine ilmaa...
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Eli tässä vähän selitystä muutamien kuvien kanssa. Velipojan kameraan jäi aika montakuvaa kun ei ollu läppäriä mukana...Eikä kyllä kerinny niitä muutenkaan ajattelemaan.
Homman siis aloitimme keskiviikkona. Kaverin firman hallissa ei ollut mitään suurempaa meneillään. Optimistisesti olin varannut ajatuksissani n. 6 tuntia takajousten irroittamiseen ja uusien asentamiseen. Jeeppi pistettiin nosturille joskus klo 13 aikoihin. Ajatuksena oli että kokeilen ensin löysätä kaikki pultit ja jos joku on tosissaan jumissa, niin ettei irti lähde jätän homman jollekkin muulle, maksulliselle pajalle. Alku näytti lupaavalta, jousipakkojen molemmat pultit lähti löystymään ja samoin u-pultit. Parin tunnin jälkeen ei näyttänyt enään niin lupaavalta. Toisen pakan etummainen pultti kyllä nousi 5-8mm mutta pyöri kuin tyhjää. Sama homma kävi toisellakin puolella. Oletimme että pultti on jumissa puslassa. Vastaavia pultteja ei pajalta löytynyt jotenka illalla päätimme että takimmainen pultti otetaan malliksi ja aamusella käydään etsimässä uudet ja sitten käytetään rälläkkää. Tähän loppui 1. päivän ruuvaaminen. Aamusella löytyi sitten paikka mistä lähes vastaavat pultit löytyi. Pituus oli hiukan lyhempi ja kanta oli erilainen, mutta vahvuus ja kovuus sama. Lähdimme pajalle jatkamaan hommaa. Parin tunnin kuluttua selvisi että pultti oli tosiaan puslassa jumissa mutta palkin sisällä oleva mutteri on irti! Sama homma toisellakin puolella. Piti sitten tehdä juuri lenkin mentävä huoltoluukku josta mutteria sai kiinni. Tkapakkojen asennus sujui sitten voimaan ja tunkkeja käyttäen. Ensimmäinen pakka tosin tuli väärinpäin epähuomiossa. Ensimmäisen pakan kiinnitys aloitettiin etummaisesta pultista. Sitten vasta riippu. Toisella puolella ensin takaa, riipusta ja sitten vasta edestä joka oli helpompi homma, tai ainakin sujui nopeammin. Uusien iskareiden kiinnittäminen ei kestänyt kauan, kauemmin tais mennä veljellä joka niitä polysuojia niihin laittoin. Noin 7h meni aamusta siihen että sai uuden takajouset ja iskarit paikalleen. Nyt oli aikaa pitää ensimmäinen kahvi ja ruokatauko! Viimeinkin kiinni! Etupään purkaminen sujuikin paljon helpommin. Kaikki pultit irtosivat hyvin ja jouset lähti irti melekin ilman puristimia. Tosin se vakaaja olisi kannattanut ottaa heti kunnolla irti. Alatukivarsien vaihto päätettiin jättää myöhempään ajankohtaan. Aika alkoi tulla vastaan. Seuraavana päivänä auton piti olla hallista pois ja itse piti olla illalla Turussa. Etuiskarit sai juuri ja juuri irti kun oli sopiva pitkä hylsy ja varsi jolla sai oikean kulman purkamatta jarrujen osia edestä. Siis sen yläpään. Etupää tyhjätty, tälläpuolella vakaaja irti "väärästä" kohdasta. Uusi ja vanha vierekkäin. Etupään asennuksessa jouset tuotti eniten taas päänvaivaa. Puristimista meinas tehot loppua uusien jousien kanssa mutta pienellä tunkilla akselia sai venymään niin että jouset muljahtelivat paikalle. Lopuksi vielä hetken sai taistella että vakaajat osuivat paikalle ja n. klo 23.30 auto laskettiin nosturilta. Alusta tuntui hiukan pehmeältä ensimmäisellä ajokerralla. Seuraavana päivänä oli aivan kuin jämäköitynyt. Perä nousu kyllä aika reilusti. Kuvissa on auton perällä lähes 100kg tavaraa. Perjantaina sitten tuli yli 400km testiajoa. Muutaman kerran epäilin että kardaani täryttää ja sitä se saatoikin tehdä. Aikaisemmin en ole sellaista tärinää huomannut, tai sitten en vaan ole kiinnittänyt huomioita. Viikonlopun aikana maantie ajoa tuli lähes 1000km ja voisi sanoa että ajo-ominaisuudet on hyvät. Maastossa en ole kokeillut kulkea. Seuraava projekti on sitten takajarrujen uusiminen...Tai perän laakerointi...tai molemmat. Perjantaina, kaupan pihalla Jeep Vs. Honda Lauantai aamupäivä, takana 550km ja takaluukussa painoa +100kg ja tankki puolillaan. - kuvassa näkyy myös edellisellä viikolla asennetut valot ja teline mallia 3e putki. Ja vielä kerran kiitos velipojalle avusta ja tiloista: ![]()
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#8
|
||||
|
||||
![]() Isompaa rojektia pukkaa kans...
No nii..Tulipa sitte hankittu autoille uusi kotia! Eli viimeinki pääsee eroon kerrostaloasumisesta ja naapureista joita suunnattomasti kiinnostaa paljonko bensaa vies DIISSELI vani tai "minunki pojan kaverilla oli tommonen amerikkalainen lantikka"
Projektia tiedossa mutta ihan asumis kuntoinen. - Saunan remontti - Tapetointia ja maalausta, kesällä myös ulkoa - Lattioihin uutta pintaa - Talliin korotusta, eristystä ja ovi päätyyn (sitte joskus). Oli valmiiksi varustettu voimavirralla ![]() ![]()
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
O. Cherokee/Grand Cherokee laturi. | 454SS | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 16.02.2008 17:49 |
cherokee tai grand cherokee kokemuksia | Chit-Chat | 8 | 16.05.2007 18:55 | |
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet | O/M/V Muut | 5 | 16.12.2005 21:50 | |
cherokee ja 31/11.5-15 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 11.12.2005 12:02 | |
cherokee 2.8 crd | wannabee | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 15.03.2005 09:51 |