![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() http://www.nettikone.com/viewMachine...hine=757468&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?id=2371615@tb=tmp_find_agent&PN[1]=search_results&PL[1]=listAdvSearchFindAgent.php?id=2371615@tb=tmp_find _agent laita tommoset navat kestää eikä kivet kolise banjoon miinuksena tosin hinta
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Aloitetaan pakopuolelta. Pakokaasu menee ensteks pienen turbon läpi ja jatkaa siitä isolle. Tietyn ahtopaineen jälkeen aukiaa isohko hukkaportti, joka ohittaa pienen turbon.
Ahtopuoli. Kompurapesät on peräkkäin. Aloitetetaan ilmanputsarista. Ilman suodatin ison kompuran imussa, ison kompuran paineesta pienen kompuran imuun ja pienen kompuran paine edelleen coolerille. Olikohan riittävän vaikeesti selostettu ![]() Ongelma tuossa asettelussa, iso määrä ilmaa menee pienen kompuran läpi. on se tähän asti toiminu. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ja vähä netistä kopioitua: Sisäisillä virtauskanavilla varustettu radiaalimoottori on varsin hidaskäyntinen, sillä niiden kierrosnopeudet ovat korkeintaan 500 kierr/min. Koska moottorin syrjäytyselimet ovat melko suuret ja kierrostilavuus on iso, moottoria käytetään pienillä kierrosnopeuksilla. Tämä mahdollistaa sen, että moottori voi tuottaa jopa yli 100000 Nm väännön. Kyseistä moottorityyppiä käytetäänkin paljon työkoneissa napamoottoreina. Säätötilavuuksinen radiaalimäntämoottori soveltuu erittäin hyvin napamoottoriksi, koska siihen on helppo liittää mekaaninen jarru. Pikaseen etitty kuvatus |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Nyt selkis, toi kompurapuoli siinä ihmetytti. Onko tuollaisia käytössä jossain vehkeissä vai mistä tuli mieleesi sellainen tehdä? Se pikkuturbo saattaa ottaa ihan kunnon kierroksia kun sitä pyöritetään molemmiltapuolilta, toisaalta se hengittää sit hyvin pakopuoleltakin. Pakopaineet olis kiinnostavia, oletko mittaillut?
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
En ihan mene vannomaan, mut olen sitä mieltä et ilmaa ei litra määräisesti mene sen enempää eikä vähempää ku ilman isoa ahdinta. Kaiketi ilma vaan on isompi paineista. Turbo asennukset aloitetaan aina pakopainemittarista. Karvan verran yli 2bar, eli pikkusen korkeat. Siitäpä ne ei sit nousekkaan, vaikka nostas paineita. Tietysti jos iso hyrrä alkaa ahistamaan niin sit. Optimi tilanteessa oli ahtopaineet 2,2 bar ja pakopaineet 1,8bar mut sit joutuu tinkimään pienen ahtimen toiminta aluetta. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Sitten tuosta tuplaturbosta. Joskus töissä näin rakenteen, missä missä iso ahdin pyöritti ahtopaineella pienempää ahdinta. Eli pienempi turbo ei ollut kosketuksissa ollenkaan pakokaasuihin. Sitä en muista mihin pienen ahtimen "pakokaasu" meni. Tuommosessa rakenteessa saadaan pieneltä ahtimelta melko kylmää ahto-ilmaa, kun ahdinta ei lämmitetä pakokaasuilla. Tosin ilma läpiää puristettaessa.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! Viimeksi muokannut sisua45 : 17.08.2009 17:38 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Nyt jos karkuutetaan aihe, niin jollain kuormautovalmistajalla systeemi jossa turbosta on pelkkä pakopuoli ja se on yhteydessä vaihdelaatikkoon. En ollu uskoa koko tarinaa, mut kuullu siitä jo monesta paikkaa ja joitain kuviakin tullu eteen.
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
http://www.scania.fi/trucks/main-com...und/index.aspx
Tuolta se löytyy, eli scanian turbocompound on kyseessä. Normaalin pakokaasuahtimen jälkeen on kaasuissa vielä liike-energiaa. Tuo "vispilä" ottaa energian talteen, ja pyörittää kampiakselia. ![]()
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! Viimeksi muokannut sisua45 : 17.08.2009 18:23 |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ikiliikkuja http://fi.wikipedia.org/wiki/Turbo ![]() ![]() ![]()
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
O: Hiluxi | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 11.02.2007 13:34 | |
m:Hiluxi -89 ln 110 peltiosaa | Hharri | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 10.08.2006 19:59 |
vanha hiluxi | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 10.07.2006 10:26 | |
Budjetti akkuvesi? | Eskimo | Chit-Chat | 23 | 15.03.2006 10:27 |
M/V: 4x4 Hiluxi -83 | akke | O/M/V Muut | 14 | 11.04.2005 10:14 |