![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Muutaman kirosanan sai vuodattaa ennen kuin omat HEDMANin sarjat sai paikoilleen. Tietty vaivalla paikoilleen saatu kuskin puolen sarja piti ottaa irti kun otti tuohon kannenpultin reunaan kiinni. Samalla vähän polvea vasten hienosäätöä kun ei ihan istunut paikoilleen. Pelkääjän puolella piti startti ottaa pois, että sai sarjan paikoilleen. Melkeen helpompi laittaa sarjat ensin paikoilleen ja nakata kone perään. Eli moottorin vaihto onnistuu ilman että tarvitsee pakosarjoja irroittaa putkistosta (joustopätkät välissä). Ja tosiaan milli tai kaks tilaa sarjojen ja rungon välissä. Lisäksi on ottanut etukardaaniin kiinni ja yhdessä putkessa on pieni lommo, mutta ei se menoa haittaa ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Moottorin nostajaiset ja koekäytöt
Sitten otettiin kone pukista irti ja laitettiin kytkin kasaan uusilla hilppeillä:
Ja vauhtipyörä paikoilleen --> samalla uusi kytkinakselin laakeri (laittaa vanhan niin menee kytkinakselin laakeri, laittaa uuden ja voitelee huonosti, niin kytkin pitää kylmänä jännää "HAUHAUHAU" ääntä???) Ja ei muuta kuin osat kiinni keskitystapin kanssa. Keskityssarjathan on kartiotappeja, MUTTA tuo Bilteman sarjan "pitopää" on IHAN 1:1 kytkinakselin silmän kanssa, joten sai keskityksen tehtyä IHAN nappiin!!! Eli kone nostovalmis! Tässä vaiheesa helppoa... Yksin olin nostamassa ja kone "hujahti" paikoilleen, MUTTA tulipelti Rangessa niin syvällä, jotta nostoliina otti peltiin kiinni, ja moottori pääsi pakenemaan takaisin. Ja sitten otettiin hiki pintaan EIKÄ mennyt takaisin... PRKL! ![]() Tohon se aina jäi, ja kaveri avuksi... Sinne hujahti.... Kiitokset Veskulle ja Matille!!!! La illan huumaa!!!!!!!!!!!! ![]() ![]() ![]() Olo kuin voittajalla...
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- Viimeksi muokannut Mikki : 20.06.2009 15:07 |
#3
|
||||
|
||||
![]() Koekäytön painajainen
Sitten sunnuntaina silmät kirkkaana tallillea ja konetta hehkuttamaan käyntiin!!!
Porakoneella öljynpaineet koneeseen ja jakaja paikoilleen + peltisarjat (akku ollut yön TIETENKIN latingissa). Sähköt kasaan ja uutta bensaa tankkiin (tyhjähän se valmiiksi jo olikin) ![]() Heti ekalla käymään ja (ennakot merkasin vanhalla nokalla) sytkää tarkastamaan, joka oli AIVAN kohdallaan, vaikka uusi jakopää+nokka??? Hirmu pulla!!!! ![]() ![]() Sitten tulikin jäävettä niskaan! Kone käydä rytkytti tyhjäkäyntiä, eikä mitään vuotoja yms. ollut ongelmana ja annoin koneen käydä , jotta nokan saa sisäänajettua samantien. Menin laittamaan kaasuvivun alle liuskamittaa, jotta saisi tyhjäkäynnin nousemaan 1200rpm tienoille ja nokan "hioutumaan" nostimiin. Samalla välähti edessäni KIRKAS valokaari ja lämmityslaaitteen vesiletku roihahti tuleen!!! ![]() ![]() Siitä nopeasti virtoja katkaisemaan ja liekit nousivat melko hulppeasti, joten vieressä ollut sammutin käsille, mutta samalla Range Rover:n "pikasammutuslaitteisto" hoiti homman ja vesiletkusta suihkuava vesi sammutti palon samantien. ![]() ![]() Ärräpäitä, ja yleistä painokelvotonta lausahtelua minuutin verran ja tutkimaan mitä kävi: Vesiletkun klemmari sulanut poikki, koska laturin päävirtajohdossa halkeama, ja siitä kumin läpi maadoitus! ![]() ![]() ![]() Ja uusi vesiletku paikoilleen ja koekäyttö --> vuotaa edelleen (WTF??) Eli putkessakin oli sitten reikä! Ja samalla käytöllä havaitsin, jotta kone käy tasaista 2200rpm koko ajan ja laturi ei enään pyörinyt lainkaan??? Ei muuta kuin osia hakemaan ja uusi vesiputkisto Englannista (vanhankin olisi saanut korjattua, mutta nämä meni vakuutukseen! Joten uutta osaa paikoilleen!) ja uusi laturi duunista. Samalla uutta akkukaapelia ja maajohtoa, koska KAIKKI johdothan ovat VASTA 19vuotta vanhoja ja samassa kunnosas kuin tuo laturin kaapelikin. Samala sai sitten myös tinattua nuo kaapelit kiinni liittimiin ja jännitehäviöitä pienennettyä? Kaapelit vedetiin 35mm2 kaapeleista kun ne ennen olivat "vain" 16mm2. Samalla ne lämpöeristettiin, koska peltisarja kuumensi esim. korin virransyötön kaapelia niin paljon, jotta muovit menivät "rullalle" startin puoleisesta päädystä. Toisaalta sarjassa EI OLLUT Thermo-Tec:ä vielä pinnassa.. Nyt paikoillaan on sarjat eristettyinä, uudet kaapeloinnit ja uusi tyhjäkäyntiventtiili, joten kone taas käy ja pakoputkisto olisi "ensviikon" homma, jotta saisi autoa vietyä katsastukseen (olisi ajokeikka ensviikonloppuna Kerholle, joten kiire tulee taas vaihteeksi) ![]() ![]() Siellä olisi tällainen "muutos" edessä... http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=60302 Putkien edessä on sitten vaihdetaaikon kannakepalkki --> metallihommia tiedossa.... ![]() ![]() ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#4
|
||||
|
||||
![]() Pakoputkistoa valmiina
Eli tulisittenrakennettua tuo putkisto ja meni jopa leimasta läpi... Tosin EIVÄT olleet kauheesti ajaneet, koska Aleksis Kiven kadun konttorilla tuota tilaa koeajoon ei kauheasti ole, ONNEKSI!
![]() Mutta ei tuo uudenkarheana pahaääninen ollut, mutta ekan KUUMAKSI ajon jälkeen alkoi ääntä löytyä! Eli tässäkin tapauksessa ei homma mennyt ihan "bolt on" zysteemillä, joten rautaa väännettiin taas muutamana iltana: Tästä se alkoi kun Hedman peltisarjat kytkettiin kansiin kiinni ja niihin hitsattiin 350mm "jousto-osat" värinän poistajiksi (PAHKA KUVA KÄNNYKÄLLÄ) Ja tämän takia tuo otettiin yläpuolelta, ettei apparilta jalat pala kesälämpimillä, eikä turpeet syty niin herkästi kun on tilaa kuivua ja pudota pois... Eli poikkipalkki tarvi uusia jotta 2½" putki mahtui tulemaan palkin yläpuolelta. Mutta ahdasta tuli senkin kanssa, joten vesipullo AINA matkaan... ![]() ![]() Ja sitten putket kasaukseen ja termotekkiä pintaan. Ennen "teippausta" maalattiin putkisto alumiinilämpömaalilla (+600*C) ja saumat tehtiin kaasulla, jottei saumat katkeile lämpöjännityksistä, koska Rooverihan tunnetusti "pikkuisen lämpenee" sarjoistaan, joten varmuuden maksimointia... ![]() Ja etupuolelta: Kardaanin kohdalla olikin sitten HIUKAN ahdasta... Sitten keskiosaan paineentasausputki ja äänenvaimentajat (asennettu runkolinjan sisäpuolelle, jotta saa "tulevaisuudessa" pohjapanssarin suojaan) Ja sitten oli haasteellisin osa: taka-akselin ylitys ja pääteputkien ulostuonti... ![]() ![]() ![]() ![]() Kuva ei ihan selvitä miten putki on tuotu A-tuen ohi, mutta sen verran montaa mutkaa rakennettiin, jottei ääriasennossa A-tuki ota putkeen kiinni ja paina sitä lyttyyn. Ja samaa "käärmespagettia" on tuo ylity akselille ja alitus rungolle. (sen verran "ylös" putki tuli, jotta Kulmakorvessa pudotin perän kalliolta kivelle ja runko meni kasaan, muttei putkeen tullut naarmuakaan ![]() Ja sitten huilut korin alta ulos (laitettu liitokset JOS kalauttaa kiville, niin saa irroitettua putken pään, jojttei venttiilit pala!) Samalla kuvassa näkyy, millaista "spagettia" taka-akselin kohdalle tuli vedettyä....
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#5
|
||||
|
||||
![]() Välivuosi ja takaisin tallille
Pikku uppaus tämänkin osalta...
Katsastukseen oli muutama "pikkujuttu" hoidettavana: Helman päässä oli tuollainen pikku kolo, joka piti piiloittaa katsastusmieheltä, ja irroitin helmaa suojaavan muovipalkin... Tulikin sitten vähän lisää hommia, kun liinnitysreiät oli hieman kasvaneet (molemmin puolin) ![]() Ja tollainen se oli alapuolelta. Kumma juttu, mutta kotelo sisältä oli aivan ehjä, vaikka ulkokuori oli aivan paperia??? ![]() ![]() Samalla laitettiin kuntoon noi välipalkin mädät, kun ne putkihommassa huomattiin... Ja kun hitsin hitsilaitteet oli kädessä, niin tuli uusittua noi taka-akselin korvat, kun toinen repesi Punkan kisojen valmisteluissa (kotiin lähdettäessä asfaltti tiellä!) Tämä kuva siis uudesta peräaihiosta, jossa korvakkeet lähes virheettömät... Sitten kun saatiin helmat kuntoon, niin oltiin koeajolla, kun hiekkarinteessä ylösajaessa takapäässä paukahti oikein "kipakasti", ja takaveto hävisi?? ![]() Ei muuta kuin verstaalle ja vetarit ulos, ei vikaa, joten oisko perä rikki??? Olihan se kun alkoi öljyä tippumaan hiljalleen tallin lattialle kopasta, ja aperä pois paikaltaan, niin tasauspyörästön pikkurattaat oli menneet palasiksi. Onneksi sain perän pikaisesti (eipä nuo uutenakaan kallita ole £200 englannissa). KIITOS siitä myyjälle!!! Kuvassa näkee ettei 200.000km maantiajoa paljoa rattaita rassaa... ![]() Mutta nyt seuraavaksi alkaa rungon entisöinti ja avahvistaminen, kun sielläkin on elektrolyyttinen tapahtuma alkanut nakertaa saumoja. ![]() Ja samalla akselit päivitetään KAM:n murroksilla/vetareilla sekä ARB:n lukoilla ja 4:11 välityksillä...
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Auton hankintaan neuvoja | Tekniikka & Jutustelu | 31 | 01.04.2007 15:28 | |
apuja suzukin jousten hankintaan.. | Tekniikka & Jutustelu | 31 | 23.07.2006 20:45 | |
Kumpi gepsi? | Nerd-O | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 21.03.2005 07:38 |
Kumpi kone | bj45lava | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 22.06.2004 20:00 |
kumpi liittymä? | leivos | Helpdesk | 3 | 19.04.2004 08:46 |