![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Saattaisi vähän vituttaa jos pitkäbooriseen tollasen vahingossa tekis. No pysys ainakin lukko kemppimäisesti päällä ![]() Ei tota edes tarvitse kaikilla tasasauspyörästön malleilla tehdä jos ristitappi tms. ottaa siellä sopivasti vastaan. Pointti on vaan että jos vetarin ulomman stefan pinta pysyy stefan kohdalla ja vetari ei mene syvemmälle tasauspyörästön sisään niin ei tarvii tehä.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Tänään tuli puuhasteltua räikkään gigglepinin vahvempi pääakseli, gigglen jarrupalat ja bowin moottori.
Uutta akselia varten piti tollanen simmi asentaa Tollaset reiät piti tehä. Ekana 6.5mm terällä alkuun matalat ohjausreiät ja sit 2.5mm terällä läpi vinssin rungosta ja shimmistä. Lopuks noi vinssin rungossa olevat 2.5mm reiä porataan 3.5mm kokoon. 3mm kierre vedetään simmiin. Simmi ruuvvattuna paikalleen mukana tulleilla m3 pulteilla. Giggleltä tuli muuten loistava ohje mukana mutta tämä oli mystinen. Käskettiin modifoida levy käyttäen hyväksi mukana tullutta paperimallia. Malli ei kyllä ollut mittakaavassa kun alkuperäsessä levyssä oli isommat reiät ![]() Gigglen akselissa sokka lukitsee ison rattaan pääakseliin ja tämä pitää siis pääakselin kiinni vinssissä. Gigglen jarrupalat vs. vakiot. Toinen vakiopala on jo halki vaikka vinssi on lähes tuliterä. Gigglen jarrupalan pinta-ala on lähes puolet isompi kuin vakiossa. Uudessa pääakselissa on valmiina pulttilukitus jarrulle. Siinä ei ole enään ollenkaan sokkaa kuten vakiossa. Purkaessani vakioakselista jarrua sokka lähti maata kiertävälle radalle enkä ole löytäny sitä vieläkään. Vanha ja uusi akseli. Vahvuus tulee materiaalista ja muutaman uran puutteesta. Oikean puoleisessa päässä oleva lukituslevyn ura on se heikko paikka josta nämä katkeavat jos ovat katketakseen. Sellaistahan ei kyllä pitäs käydä ellei nyt sitten vinssiä rääkätä tai käytetä isompaa 12V XP 6HP/ 12V/24V BOW 5.6HP mottia tai sitten tupla moottoria. R-sokka lukitsemassa salvan kiinni asentoon ettei ääriolosuhteissa pääse hyppäämään pois päältä kuten tiedettävästi on mahdollista käydä. Aikaisemmin salpa toimi paineilmalla mutta se havaittiin turhaksi sillä räikkä on tarpeeksi nopea purkaa sähköllä ja kukaan ei oikeasti jaksa kiskoa räikkää "vapaalla" kun sillloinkin koko vaihteisto pyörii mukana. Vaatisi oikean free spoolin rakentamisen mutta se on jo hieman haastavampi projekti. Bowin moottorissa oli hieman pidemmät kaapeleiden kiinnityspultit joten välijäähdyttimeenhän ne sitten otti kiinni kun oli niin tarkka sovitus. No ei muuta kun kennosta alimmat rivat pois ja kiitokset ISO.S:lle amuliinihitsauksesta. No bowihan oli muuten 100% bolt on räikkään. Tehtiin sama testi kun vakiomoottorilla eli 40m naru kelattiin sisään ottaen kellolla aikaa. Vakio uusi 24V warn/bosch moottori kelasi narun sisään ajassa 1:32 ja BOW moottori suoriutui samasta ajassa 1:06 eli on se pikkasen nopeempi ainakin ilman kuormaa. On se kelaus sen verran hätänen että napin painaminen pitää lopettaa pari metrii ennen narun loppumista tai muuten käy kuten testissä eli koussi on alumiinikidassa niin että napsahtaa. Hittö kun unohtu taas laittaa winch saveri eli vanha rangen jakarin rungonpään pusla tohon naruun niin olis se stoppaamassa vauhtia jos vahingossa kelaa liikaa sisään. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Noin nopeella vinssillä suunnilleen ainoo tilanne, missä vapautus olis tarpeen, on se että naru on kiinni edellämenevässä autossa ja muuten on riski nykästä naru poikki. Mutta ehkä sitä pärjää ilmankin.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
noi rummun laakerit kun tekee uusiksi niin jaksaa vedellä käsin ulos
ton näkoset eikä sula niinkun noi muoviset |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Ootkos selvittänyt mitä tulisi maksamaan jos tilaisi noi osat silleen että Warnista olisi käyvät osat ja sitten tommonen parannuspaketti siihen. Jättäisi noi rikkoutuvat warniroippeet tehtaalle suosiolla... Myykö ne etes erikseen koteloita rullia jne...
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Mulla potkii joskus kovassa rasituksessa etu vinssissä tota vapautinta auki ja pitää koko pahan äänen.
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Meinasin sillon kun räikkä rupes kihnuttaa et noi muovilaakerit on menny mut ne oli ihan ok. Nyt on niillekkin laitettu rasvanipat kummallekkin päälle. Saas nähä kauan noi muovit kestää mut jos/kun hajoo niin sit tulee tilalle jotain samanlaista.
Tänään laitettiin uudet vanteet vanhoille pokkereille kun tuli vihdoin ruuvilinjasta tilatut pultit. Käännettiin renkaat niin et vanha sisälaita on nyt ulkolaidalla. Liimattiin renkaan sisäreuna sikaflexliimalla vanteeseen. Saa nähä pitääkö tai tarviiko kumit räjäyttää irti vanteista joskus kun joutuu vaihtamaan. Hitto kun noi muovikuulapyssyn kuulat renkaitten sisällä on aika vaihtelevan laatusia. Yhessä renkaassa kun on erilaiset kuulat niin ne on ilmeisesti hiotunut niin että kumin sisällä on sellasta hienoa pölyä ja kuulat on hiotunut sellasiks harmaiks vaikka alkuperänen väri tais olla sininen. Lauantaina pitäs lähtee uuden vesijärven auton avajaisiin. Siel on vähän pähäma kalustookin esillä. Viimeksi muokannut mikjus : 04.04.2009 07:14 |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Semmoset niist sitte tuli. Kyllä oli taas tasasta kyytiä kun motaria veti kun kumit hyvin keskitetty. En oo kyl tyytyväinen ennen kun saan noi ulkokehät rosterista. Täytyypä vaikka Koopeelta kysyy joskus onnistuisko ja mihin hintaan
![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Aprillipila?
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
No en yhtäkkii näkisi tuossa mitään ongelmaa ellei sitten vetari mene läpi asti siitä rattaasta normi asennossa. 61 murikassa ainakaan vetari ei voi uida murikan läpi niin että se irtoaisi murroksesta (on itselläni ollut ilman sokkia pitkänkin aikaa) mutta ongelmaksi lienee tulee ettei stefa pinta välttämättä pysy kohdillaan ja öljyä valuu navan läpi.
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
Iskareille on nyt heawy duty palkki. Sen verran monta kertaa noi jo levinny et nyt riittää tai sit pettää alapää. No näkeehän tosta jo syynkin kun sisäänjoustoa on liian vähän. Täytyy yrittää vielä laittaa jyrkempään kulmaan. Saattaa nyt vaan olla aika pirun vaikee porata toisii reikii kun tilaa on vähän.
Snorkkelikin pitäs olla nyt mallia ei hajoo/hajota tuulilasia...toivottavasti. Sitten sain tämmösen mielenkiintosen trukin jarrusatulan. Mico 02-515-148 http://www.mico.com/inspdf/81-515-009.pdf Noo koitetaas sitten turata siitä uus käkkäripatentti. |
#13
|
||||
|
||||
![]() Levykäsijarru v2
Nyt on micon satula sovitettu jakikseen, toivottavasti kiinnityssysteemit kestää. Velipoika sorvas vielä liukuholkit niin tuli timmi sovitus. Tuntus olevan ihan kivasti voimaa tossa, kun sormella painaa vipua niin ei laipasta jaksa kääntää sorkkaraudalla, mut katotaan nyt kun pääsee live testaamaan. Ainoa huono puoli tossa satulassa on vaikea säätäminen, satula kun on "väärin päin" ja säädöt laatikkoon päin.
Täytyy selvittää että mistä tohon satulaan saisi uudet palat. Satula on tarkoitettu 12.7mm levylle ja nyt on 6mm levy joten palojen taakse on tehty spacer levyt. Mahtu vielä oikeesti paikalleenkin. Ylin pultti tosin pitää olla jo hollilla että sen saa laitettua. Viimeksi muokannut mikjus : 08.04.2011 08:13 |
#14
|
||||
|
||||
![]() Leima 2011
Leima tuli tänä vuonna ensimmäisellä yrityksellä. Huomautettavaa oli ainoastaan valojen suuntauksessa, 80 lätkä puuttui ja etujarruletkujen kiinnitystä pitää parantaa.
Ihan tuskaton projekti ei taas ollu koska uutta käsijarrua vaivasi sama vaiva kun willwoodia eli oli kiristettävä niin tiukalle palat että ne käytännössä muutaman kilometrin ajossa kuluivat jo niin ettei käkky enään toiminut. Missä siis vika? No itse tulin siihen tulokseen että vaijerin liikerata on vain liian lyhyt. Konttorin pihassa säädin känkyn maksimi lähelle ja näinhän se toimi sitten, sama temppu tuli tehtyä viime vuonna wilwoodin satulan kanssa. No kunhan kerkiää niin täytyy tutkia miten asia korjautuu. Kojelaudan alla olevassa vivustossakin on jotain mätää kun aamulla se ei meinannut millään liikkua ennen kuin rempoi sitä naama punaisena edes takaisin. Sitten kun se rupesi liikkumaan niin se itsekseen palasi napsun pari takaisin ylös??? Vaijeri on lähes uusi joten siinä ei pitäisi olla mitään vikaa. No nyt kun on leima niin voi keskittyä täysin safarivalmisteluihin ja erilaisten juttujen paranteluun. Sitten törmäsin joku päivä tämmöseen sivuun kun fjmount.com ja ajattelin että nyt olisi ehkä vihdoin aika laittaa lifti sellaseen paikkaan että sen oikeasti jaksaa tarvittaessa ottaa esille. Samoin päin tuota ei saa kun tossa fjmountin systeemissä koska omasta on leikattu nuo helmat maksimi mataliksi. Velipoika rakenteli hetkessä vastaavan telineen. Täytyy tuohon vain yrittää lisätä vielä vaijeri tuolle ruuvville ettei häviä ja ehkä mahdollisuus lukolle vaikka jos joku tollasen farmjackin varastaa niin meneepä tosi tarpeeseen ![]() |
#15
|
||||
|
||||
![]() ARB huoltoa
Aikaa sitten paloi välitys takaperästä öljyn ja veden muuttuessa tervaksi ja samalla arbbi otti hieman kipeää eli alkoi ajoittain vuotamaan. No tilasin joskus talvella siihen uuden päätylevyn kun välitystä vaihtaessa näin että siihen oli jo kulunut stefoista urat. Päätylevy ei maksanut kuin 60-80$ välistä jotain. Sillä hinnalla en jaksa edes ajatella jotain täytehitsausta tms. No nyt vihdoin päätin sen vaihtaa.
Ei se nyt niin kauheelta edes näytä mutta tossa on vielä tollanen iskeymäkin x-renkaan kohdalla joka jo itsessään saattanut aiheuttaa vuotoa. Toivottavasti nyt korjautuu tällä sillä onhan tuolla arbin sisällä muitakin stefoja. |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
jeppiskamaa, pukinkonttiin... Viimeksi muokannut jep : 13.05.2011 14:44 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty BJ-40 Projekti | mss | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 05.06.2016 20:17 |
Myydään Bj-40 projekti | kares | O/M/V Ajoneuvot | 16 | 19.03.2014 23:04 |
Bj 40 projekti | _JT_ | Maasturiprojektit | 277 | 28.02.2013 22:09 |
M: TOYOTA BJ-40 projekti | tepa78 | O/M/V Ajoneuvot | 12 | 15.03.2008 15:47 |
Bj 40 -76 projekti | elhapero | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 04.03.2008 23:00 |