Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.12.2008, 21:06
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Haisee Volvon kolmiotuki / ilmajousituksen tukitangoille?????

__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.12.2008, 21:10
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.822
Talking

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikki3011 Näytä viesti
Haisee Volvon kolmiotuki / ilmajousituksen tukitangoille?????
Jep sellaiset vaikuttaisia aika hyviltä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 30.12.2008, 21:15
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Ja patukkaan laittamassa???? Silloin menee muutoksen puolelle, kun (kiitos rallimiehet, ja ihan kok rahalla) lehtijousitus muutetaan "linkki"tuennaksi --> muuttivat noita Escortin takajousituksia niin paljon "nelilinkiksi", jotta katsastuksessa alkoivat laskemaan %, kun paikallaan oli jousipakka (jossain versiossa oli 1-lehtinen) ja takaiskareissa oli coil-over patukat, joiden jouset kantoi akselin painon ja jousi olikin LASIKUITUA!!!

Nyt siitä on AKE:lla tarkat ohjeet ja homma on mentävä pykälien mukaan

Mutta ei se tekemätön paikka ole kun Berttaakin saa pakat muutettua kierteelliseksi, niin ponnistuksia se vaatii...
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 30.12.2008, 21:22
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.822
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikki3011 Näytä viesti
Ja patukkaan laittamassa???? Silloin menee muutoksen puolelle, kun (kiitos rallimiehet, ja ihan kok rahalla) lehtijousitus muutetaan "linkki"tuennaksi --> muuttivat noita Escortin takajousituksia niin paljon "nelilinkiksi", jotta katsastuksessa alkoivat laskemaan %, kun paikallaan oli jousipakka (jossain versiossa oli 1-lehtinen) ja takaiskareissa oli coil-over patukat, joiden jouset kantoi akselin painon ja jousi olikin LASIKUITUA!!!

Nyt siitä on AKE:lla tarkat ohjeet ja homma on mentävä pykälien mukaan

Mutta ei se tekemätön paikka ole kun Berttaakin saa pakat muutettua kierteelliseksi, niin ponnistuksia se vaatii...
eihän toi kierrejousille muutaminen oo mikää ihme homma kun tekee kiinnikkeet asiallisesti ja hitsaa ne hyvin kiinni ja käyttää jotakin toisen maasturin osia niin leima ei oo ongelma mutta se tässä kiinnostaakin että jos käytän kuorma-auton osia niin onko leimakelpoinen.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 30.12.2008, 21:23
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Pikku vinkki osiin


VÄLTÄ 2000 taitteen FL:n osia --> Hollannin tehtailla oli ongelmia liitoksien kanssa (nehän on puristettu kasaan), siellä tuli kampanja, jossa päädyt "pullahtivat " irti tangoistaan, kun ajettiin jousitus YLÄ-asennossaan ja kuorma päällä, tällöin kaartaessa liitos petti ja tanko irtosi päätykappaleesta.

BTW: Kumpaa kolmiota käytät, kumista vai uutta "pallonivel" versiota??? (itse laittaisin kumisen ja 0-kulmaan)

Ja näillä kamoilla ei tarvii pelätä "taipumista", vaikka auton koko paino makaisi ripustuksen varassa!!! Eikä kumit murru ihan heti ekassa "taivuttelussa"...

Tulee muuten komia ja faffa epeli!!!!!!
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 30.12.2008, 21:30
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.822
Talking

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikki3011 Näytä viesti
VÄLTÄ 2000 taitteen FL:n osia --> Hollannin tehtailla oli ongelmia liitoksien kanssa (nehän on puristettu kasaan), siellä tuli kampanja, jossa päädyt "pullahtivat " irti tangoistaan, kun ajettiin jousitus YLÄ-asennossaan ja kuorma päällä, tällöin kaartaessa liitos petti ja tanko irtosi päätykappaleesta.

BTW: Kumpaa kolmiota käytät, kumista vai uutta "pallonivel" versiota??? (itse laittaisin kumisen ja 0-kulmaan)

Ja näillä kamoilla ei tarvii pelätä "taipumista", vaikka auton koko paino makaisi ripustuksen varassa!!! Eikä kumit murru ihan heti ekassa "taivuttelussa"...

Tulee muuten komia ja faffa epeli!!!!!!
Ei mitään havaintoa että mitä osia käytetään mutta, hiekka-puhallus paikassa oli just puhalletuna ja maalattuna Fl6 volvo ilman konttia ja siinä ihastelin akseli tuentoja,täytyy katella mitä romikselta löytyy.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 30.12.2008, 21:40
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Eli FL6:n murikka on kuulalla!
Laita perän pulteiksi sitten 12.9 pultit (ORG. 10.9) --> menevät "joustoissa" poikki helposti, mutta 12.9 pultit kestävät

Samalla mallaa tarkasti tuo perän "limppu" kohdalleen, jotta ajoasennossa ei olisi vielä hitustakaan murtokulmaa. Ongelmana on "KOVASSA" kiihdytyksessä väljän kuulan pomppaaminen pesästään, jolloin havaittavissa pientä "muljumista" kiihdytyksessä / jarrutuksessa...

Mutta ongelmahan on vain TEHOKKAISSA ja PALJON AJETUISSA autoissa

Mitkä portaalit alla???

Ripustuksethan kuuluu silloin akseli-/jousitus muutokseen
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 30.12.2008, 21:45
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.822
Perusasetus

täytyy tutkailla mitä osia tulee käytettyä.

volvon porttaalit on alla.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 30.12.2008, 22:08
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Minun ymmärtääkseni voi käyttää toisen akselituennan osia, jos akselimassat riittää, eli käytännössä osat on tarkotettu tarpeeksi kovaan käyttöön.
Periaatteessa myös itsetehtyjä akselintuentoja voi käyttää, jos osaa laskea vaadittavat lujuudet ja verrata vastaaviin (vaadittaviin) tehdastekoisiin.
Tällä hetkellähän esimerkiksi jakareitten yläkiinnikkeet todetaan "laillisiksi" ihan silmämääräisellä tarkastelulla. Tuskin se suurlujuusputkestä itse hitsattu tukivarsi tai panhardi tehdastekoista häpeää, mutta hitsareta ja säätäjiä on joka lähtöön.
Samaa olen myös ihmetellyt turvakaarien kanssa: kyllä kunnolla hitsattu teräsmutka kestää putkessä paljon paremmin, kuin kerran taivutettu (=pehmennyt) putki...

En kyllä keksi, miksei volvon/scanian/minkä tahansa muun ilmajousitteisen auton nelilinkkiä ei ei voisi hyväksikäyttää. On se kuitenkin tehty kestämään 10x isomman massan alla.

Esimerkiksi itsekantavaan koriin flippikeulaa tehdessä menee homma muutoskatsastuksella, mikäli tukiputkille löytyy lujuuslakennat. Meille useammalla konttorilla jo sanottiin "ei käy!" ennenkun löyty joku, joka tiesi pykälät...

Mutta katsureita on joka lähtöön ja ake hoitaa loput.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 30.12.2008, 22:57
-Jarkko-:n Avatar
-Jarkko- -Jarkko- ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.08
Sijainti: Ruokolahti
Viestit: 2.267
Perusasetus

Tuli joskus harkittua kilvettömään peliin rakentaa kierteitä ja tukivarsien kiinnikkeiksi suunnittelin SISUn raidetangonpäitä... (mallia en muista mutta kierteet oli n.25/16mm) Jäi toteuttamatta, mutta jos joku sellaista rakentaa leimavehkeeseen niin luulisin että ainakin kestää, sanokoon leimasetä sitten mitä vain. (direktiiiviössä ruoka säilyy..)
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kuorma-auton kokonaismassa heimali Chit-Chat 11 18.09.2009 06:57
Kuorma-auton ajokortti Castrol Chit-Chat 9 16.12.2008 15:58
Henkilö auton auraus kulma.8.12 kuva Bruno Tekniikka & Jutustelu 3 08.12.2007 18:06
Kuorma-auton penkit Shuttle Tekniikka & Jutustelu 2 12.04.2007 14:06
O: Vinssi GAZ66 kuorma-autoon. 37 O/M/V Muut 6 25.05.2005 14:21


Sivu luotu: 03:56 (GMT +2).