Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Kuorma-auton osia henkilö autoon. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=54476)

tapsa4x4 30.12.2008 20:18

Kuorma-auton osia henkilö autoon.
 
Eli mitäs tähän sanoo lain tulkinta kun en löytänyt haulla enkä aken sivuilta mitään tietoa.kun toinen sanoo että saa laittaa ja toinen sanoo että ei saa laittaa.

Rompe1 30.12.2008 20:42

Riippuu osista, ite oon laittanu paljon osia kuorma-autosta hlö, ja pakettiautoon, eikä oo mutistu...

mikkoimp 30.12.2008 20:43

mullakin oli kuormauton ilmaistuimen kompura hetken aikaa patrollissa :)

Mikki 30.12.2008 20:47

Mikä ettei...
Riippuu vähän osista, mutta rakenteellisestihan molempien osat on tieliikennekäyttöön tarkoitettujen "häksättimien" osia, joten estettä sen puolelta ei ole.
MUTTA rakenteellisestihan muutokset sitten meneekin ihan toista kautta ja lisäksi on nuo %-jutut laskettava. Esim. Volvon C303 "tötteröt" ovat Volvo Lastbilar AB:n tekemiä ja näkyyhän noita akseleita löytyvän aika monesta merkistä...
Itselläni on tulossa kuorma-auton paineilmalaitteet (ei sentään kompuraa) Rangeen, joten ei se ainakaan este ole. Ovatpahan vain tieliikennekäyttöön tarkoitettuja ja tarvittaessa saa maahantuojalta tarvittavat "prosyyrit" jos AKE:n pojat keksivät jotain "keksittäävää"
Lycka till ja kerro mitä laittelit ja varsinkin MITEN???:eek::eek::eek:

tapsa4x4 30.12.2008 20:50

Kuorma-auton akseli tuentoja meinasin käyttään tossa safari kulkineessa kun tarvii olla järeät osat kun ei taka porttaalin rattaatkaan kestä mun käytössä.

Mikki 30.12.2008 21:06

Haisee Volvon kolmiotuki / ilmajousituksen tukitangoille?????:confused::confused::confused:

tapsa4x4 30.12.2008 21:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikki3011 (Viesti 519741)
Haisee Volvon kolmiotuki / ilmajousituksen tukitangoille?????:confused::confused::confused:

Jep sellaiset vaikuttaisia aika hyviltä.

Mikki 30.12.2008 21:15

Ja patukkaan laittamassa???? Silloin menee muutoksen puolelle, kun (kiitos rallimiehet, ja ihan kok rahalla) lehtijousitus muutetaan "linkki"tuennaksi --> muuttivat noita Escortin takajousituksia niin paljon "nelilinkiksi", jotta katsastuksessa alkoivat laskemaan %, kun paikallaan oli jousipakka (jossain versiossa oli 1-lehtinen) ja takaiskareissa oli coil-over patukat, joiden jouset kantoi akselin painon ja jousi olikin LASIKUITUA!!!

Nyt siitä on AKE:lla tarkat ohjeet ja homma on mentävä pykälien mukaan:mad::mad::mad:

Mutta ei se tekemätön paikka ole kun Berttaakin saa pakat muutettua kierteelliseksi, niin ponnistuksia se vaatii...;);)

tapsa4x4 30.12.2008 21:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikki3011 (Viesti 519746)
Ja patukkaan laittamassa???? Silloin menee muutoksen puolelle, kun (kiitos rallimiehet, ja ihan kok rahalla) lehtijousitus muutetaan "linkki"tuennaksi --> muuttivat noita Escortin takajousituksia niin paljon "nelilinkiksi", jotta katsastuksessa alkoivat laskemaan %, kun paikallaan oli jousipakka (jossain versiossa oli 1-lehtinen) ja takaiskareissa oli coil-over patukat, joiden jouset kantoi akselin painon ja jousi olikin LASIKUITUA!!!

Nyt siitä on AKE:lla tarkat ohjeet ja homma on mentävä pykälien mukaan:mad::mad::mad:

Mutta ei se tekemätön paikka ole kun Berttaakin saa pakat muutettua kierteelliseksi, niin ponnistuksia se vaatii...;);)

eihän toi kierrejousille muutaminen oo mikää ihme homma kun tekee kiinnikkeet asiallisesti ja hitsaa ne hyvin kiinni ja käyttää jotakin toisen maasturin osia niin leima ei oo ongelma mutta se tässä kiinnostaakin että jos käytän kuorma-auton osia niin onko leimakelpoinen.

Mikki 30.12.2008 21:23

Pikku vinkki osiin
 
VÄLTÄ 2000 taitteen FL:n osia --> Hollannin tehtailla oli ongelmia liitoksien kanssa (nehän on puristettu kasaan), siellä tuli kampanja, jossa päädyt "pullahtivat " irti tangoistaan, kun ajettiin jousitus YLÄ-asennossaan ja kuorma päällä, tällöin kaartaessa liitos petti ja tanko irtosi päätykappaleesta.

BTW: Kumpaa kolmiota käytät, kumista vai uutta "pallonivel" versiota??? (itse laittaisin kumisen ja 0-kulmaan)

Ja näillä kamoilla ei tarvii pelätä "taipumista", vaikka auton koko paino makaisi ripustuksen varassa!!! Eikä kumit murru ihan heti ekassa "taivuttelussa"...

Tulee muuten komia ja faffa epeli!!!!!!

tapsa4x4 30.12.2008 21:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikki3011 (Viesti 519754)
VÄLTÄ 2000 taitteen FL:n osia --> Hollannin tehtailla oli ongelmia liitoksien kanssa (nehän on puristettu kasaan), siellä tuli kampanja, jossa päädyt "pullahtivat " irti tangoistaan, kun ajettiin jousitus YLÄ-asennossaan ja kuorma päällä, tällöin kaartaessa liitos petti ja tanko irtosi päätykappaleesta.

BTW: Kumpaa kolmiota käytät, kumista vai uutta "pallonivel" versiota??? (itse laittaisin kumisen ja 0-kulmaan)

Ja näillä kamoilla ei tarvii pelätä "taipumista", vaikka auton koko paino makaisi ripustuksen varassa!!! Eikä kumit murru ihan heti ekassa "taivuttelussa"...

Tulee muuten komia ja faffa epeli!!!!!!

Ei mitään havaintoa että mitä osia käytetään mutta, hiekka-puhallus paikassa oli just puhalletuna ja maalattuna Fl6 volvo ilman konttia ja siinä ihastelin akseli tuentoja,täytyy katella mitä romikselta löytyy.

Mikki 30.12.2008 21:40

Eli FL6:n murikka on kuulalla!
Laita perän pulteiksi sitten 12.9 pultit (ORG. 10.9) --> menevät "joustoissa" poikki helposti, mutta 12.9 pultit kestävät

Samalla mallaa tarkasti tuo perän "limppu" kohdalleen, jotta ajoasennossa ei olisi vielä hitustakaan murtokulmaa. Ongelmana on "KOVASSA" kiihdytyksessä väljän kuulan pomppaaminen pesästään, jolloin havaittavissa pientä "muljumista" kiihdytyksessä / jarrutuksessa...

Mutta ongelmahan on vain TEHOKKAISSA ja PALJON AJETUISSA autoissa:D:D:D

Mitkä portaalit alla???

Ripustuksethan kuuluu silloin akseli-/jousitus muutokseen

tapsa4x4 30.12.2008 21:45

täytyy tutkailla mitä osia tulee käytettyä.

volvon porttaalit on alla.

Viipo 30.12.2008 22:08

Minun ymmärtääkseni voi käyttää toisen akselituennan osia, jos akselimassat riittää, eli käytännössä osat on tarkotettu tarpeeksi kovaan käyttöön.
Periaatteessa myös itsetehtyjä akselintuentoja voi käyttää, jos osaa laskea vaadittavat lujuudet ja verrata vastaaviin (vaadittaviin) tehdastekoisiin.
Tällä hetkellähän esimerkiksi jakareitten yläkiinnikkeet todetaan "laillisiksi" ihan silmämääräisellä tarkastelulla. Tuskin se suurlujuusputkestä itse hitsattu tukivarsi tai panhardi tehdastekoista häpeää, mutta hitsareta ja säätäjiä on joka lähtöön.
Samaa olen myös ihmetellyt turvakaarien kanssa: kyllä kunnolla hitsattu teräsmutka kestää putkessä paljon paremmin, kuin kerran taivutettu (=pehmennyt) putki...

En kyllä keksi, miksei volvon/scanian/minkä tahansa muun ilmajousitteisen auton nelilinkkiä ei ei voisi hyväksikäyttää. On se kuitenkin tehty kestämään 10x isomman massan alla.

Esimerkiksi itsekantavaan koriin flippikeulaa tehdessä menee homma muutoskatsastuksella, mikäli tukiputkille löytyy lujuuslakennat. Meille useammalla konttorilla jo sanottiin "ei käy!" ennenkun löyty joku, joka tiesi pykälät...

Mutta katsureita on joka lähtöön ja ake hoitaa loput.

-Jarkko- 30.12.2008 22:57

Tuli joskus harkittua kilvettömään peliin rakentaa kierteitä ja tukivarsien kiinnikkeiksi suunnittelin SISUn raidetangonpäitä... (mallia en muista mutta kierteet oli n.25/16mm) Jäi toteuttamatta, mutta jos joku sellaista rakentaa leimavehkeeseen niin luulisin että ainakin kestää, sanokoon leimasetä sitten mitä vain. (direktiiiviössä ruoka säilyy..)

-MaTTi- 30.12.2008 23:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tapsa4x4 (Viesti 519719)
Eli mitäs tähän sanoo lain tulkinta kun en löytänyt haulla enkä aken sivuilta mitään tietoa.kun toinen sanoo että saa laittaa ja toinen sanoo että ei saa laittaa.

Tottakai saa laittaa, mut riippuu tietysti mitä ja mihin. Onhan esmes Sprintterit ja Ducatot samoja autoja eri papereilla, toinen kuorma-auto, toinen paku. Samoista osista kasattu molemmat.

Mikki 30.12.2008 23:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 519821)
Onhan esmes Sprintterit ja Ducatot samoja autoja eri papereilla, toinen kuorma-auto, toinen paku. Samoista osista kasattu molemmat.

Siis Rintteri ja LT / Crafter samasta verstaasta. Tukatti ja POKSeri taas samasta larosta???

Huvittava pointti merkkimaailmasta --> edellisen korin LT jää kiinni apusimpukan välyksestä, KORJATTAVA, mutta Sprinter sama vika, saa Veholta todistuksen, jotta siinä PITÄÄ OLLA VÄLJÄÄ, jotenka ei tartte uusia????
Ja ihan sama kilke kummassamin masiinassa??????????????????????????????????

Ei muuten, mutta meillä kun on kummankin merkin edustus ja samoja pelejä katsastellaan.... Ja on vielä MB:n puolella halvempi tuo osakin....:D:D:D:D

-MaTTi- 30.12.2008 23:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikki3011 (Viesti 519829)
Siis Rintteri ja LT / Crafter samasta verstaasta. Tukatti ja POKSeri taas samasta larosta???

Huvittava pointti merkkimaailmasta --> edellisen korin LT jää kiinni apusimpukan välyksestä, KORJATTAVA, mutta Sprinter sama vika, saa Veholta todistuksen, jotta siinä PITÄÄ OLLA VÄLJÄÄ, jotenka ei tartte uusia????
Ja ihan sama kilke kummassamin masiinassa??????????????????????????????????

Ei muuten, mutta meillä kun on kummankin merkin edustus ja samoja pelejä katsastellaan.... Ja on vielä MB:n puolella halvempi tuo osakin....:D:D:D:D

Tulipa kirjoteltua vähän sekavasti, eli ei tietenkään Sprintterin ja Ducaton välillä ole mitään yhteistä muuta kuin se että molempia on identtisiä autoja pakuina ja kuorkkeina.

Juu, ja tuohon merkkivertailuun: Sprintterin alapallonivelien pystyväljiä ei ole tarpeen Vehon ohjeen mukaan edes tarkastaa jos suojakumit on ehjät, ts. pystyvälystä saa olla niin paljon kuin sielu sietää. LT:ssä sama etuakselisto Mercedes-Benz -valmistelätkällä, eikä mitään ohjetta VV-Autolta tai muulta taholta. Ja se mersun alapallon kuula oikeasti voi tulla läpi, kunhan on tarpeeksi ajettu. Sekin on nähty.


Sivu luotu: 17:10 (GMT +2).