![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Volvossa 2 kpl deeppejä exideltä tosi hyvin toimineet t:sami
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Mikähän noita Exidejä rupesi rassaamaan Himalajan kisassa jossain 12 tunnin kohdalla, kun akut muuttui tulikuumiksi ja toinen alkoi kärytäkin. Akkuja 2kpl ja laturi 170A, muutama vinssaus tuli tehtyä. Ongelma havaittiin siirtymällä, jolloin virrankuluttajia ei ollut hirveästi päällä. Akut tuntui kyllä toimivan ihan jees vaikka kuumat olivatkin. Soitto Maahantuojalle (kait jollekin tekniselle asiantuntijalle) ei tuonut vastausta kysymykseen, mutta maahantuojan kanta takuun olemassa olemattomuuteen tuli kyllä hyvin selväksi pari kuukautta vanhoille akuille. Heppu luurin toisessa päässä kertoi kyllä faktana, että tuollainen akku huolii virtaa vastaan max 3A tunnissa. Kuulostaa erikoiselta kun Jeepin jännitemittari tippuu 9 volttiin ja muutaman minuutin käytön jälkeen nousee takaisin 14 volttiin.
Viimeksi muokannut 454SS : 05.10.2010 12:40 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Mitäs yleisesti akut suostuu ottamaan ampeereja max vastaan jos tuo 3A ?
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jännitteen alentuminen on ihan normaalia kuormitettuna, kuorman laskettua jännite taas nousee. Mitä huonompi akku niin sitä alemmas putoaa, ja johtojen jännitehäviöt vaikuttaa kanssa. Sanoisi että lataus ja akku ei ole kohdillaan jos lämpenee noin rajusti, eikä myöskään takuu voimassa johtuen väärästä käytöstä. Akuillahan on max latausvirta, hyytelöakuilla se on luokkaa kasiteetti/10, lyijyakuilla enemmän. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Varmaan siksi juuri näille uusille suljetuille lyijyakuille pitäisi olla älylaturit, jotta ne tiputtaisi latausjännitettä akun napajännitteen laskiessa ja lataisivat jatkuvasti sopivan pienellä virralla. Kyllähän se akku lämpenee ja rupeaa kiehumaan, jos se ensin vinssataan tyhjäksi ja sitten tuupataan siihen lähes jäykästi se 15v.
Tommonen iso kuorma-auton 180Ah akku imee tyhjiltään alussa latausvirtaa helposti 50A, ja hyvin pian sieltä voi ruveta kuulumaan hienoinen kiehuminen. Jatkuva purku-lataus aiheuttaa akkujen iälle jotain surkuhupaisia kestoja. Kun normaalissa autokäytössä akut kestävät n. 10 vuotta, tuommoseen jakeluautoon perälautakäytössä pitää uusia akut vähintään kahden vuoden välein (viimeistään kovimmilla pakkasilla) |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Mikä oli syynä takuun raukeamiseen?
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Itellä suitsassa on kaks noita deep cyclejä, vinssit molemmissa päissä ja 100 ämpärin laturi. Laturi on vaan yhellä 10mm kiila hihnalla, eikä se ole edes luistanu. Mitään vastaavaa tai virran vähäisyyttä ei ole havaittu. Viime eksyksissä sai kyllä jonkun verran kiristellä naruja.
__________________
Juho Haapakorpi Kaukas 4x4'n ski |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Kilpakäyttö.
Suora lainaus Exiden maahantuojan sivuilta" Exide Maxxima Deep Cycle Akku jolla on erittäin suuri käynnistysteho ja joka on kehitetty erityisesti käyttöön jossa esiintyy toistuvia syväpurkauksia. Akun varauksenottokyky on erinomainen ja se on nopea varata. Maxxima DC on venttiilisäädetty akku, mikä tarkoittaa että akussa ei ole nestemäistä elektrolyyttiä ja että kaasuvuodon riski on minimaalinen. Vähäinen itsepurkaus." http://valitseparas.exide.fi/prod03.htm Edelleen kirjoittavat "Exide Maxxima Deep Cycle Sinikantisella Deep Cycle versiolla on erinomaiset syväpurkausominaisuudet. Deep Cycle soveltuu hyvin mm. veneilyyn ja kaikkiin käyttötarkoituksiin, joissa tarvitaan syväpurkauskestoa. Täysin huoltovapaa, käsittelyä varten tukeva kantokahva. Takuu 24 kk." http://valitseparas.exide.fi/prod01.htm Tuolla lontooksi vähän faktaa kyseisistä akuista: http://cgi.ebay.co.uk/EXIDE-MAXXIMA-...QQcmdZViewItem Valmistajan sivuilla kehutaan, että olisi 17 kertaa nopeampi ladata kuin normaali akku ![]() http://exide-maxxima.com/maxxima_battery.php Jostain syystä en löydä mistään mainintaa, että kilpakäyttö kumoaisi tuon mainostetun kahden vuoden takuun. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Meinaatko ettei jonkun vakioauton laturilta riitä akun lataukseen muuta kuin 10A? |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Perinteisellä lyijyakulla ja vakio laturilla ei yleensä ongelmia tule mutta suljetuilla ja tehokkailla latureilla varmasti tulee kuten huomasitkin. Jos sulla on suljettu akku niin et voi tuupata sinne 170A, latausvirtaa on pakko rajoittaa. Eihän se 170A pitkään ota mutta noin kovalla virralla kärsii jo ja käyttöikä lyhenee. Huomaa että raja-arvot eivät ole ehdottomia, ne vain vaikuttaa kapasiteetin säilymiseen ja käyttöikään. Ihme ettet räjäyttänyt sitä, ei varmaan kaukana ollut ![]() Maahantuojan kommentteja en ymmärrä, eivätkä hekään taida ymmärtää mitä vastasivat. |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Oliks nää siis suoraan rinnankytketty nää akut?.
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
Näin on.
|
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Takuu evättiin ensimmäisessä lauseessa heti kun olin maininnut sanan off road ![]() ![]() |
#15
|
||||
|
||||
![]()
No laitappa kuulumisia ihan omalla otsikolla, jos takuu ei korvaakaan. Meilläkin rupeis kohta oleen akut ostossa ja toi ois yks vaihtoehto...
|
#16
|
|||
|
|||
![]() Pistä takuuseen
Ainut mistä ne voivat evätä takuun, on se että olet ladannut liian suurella jännitteellä.
Tuo 170A kahteen akkuun tekee 85 A/ akku ja sehän on oikein tyypillinen laturikoko nykyautoissa. (itse asiassa alle 90 appeerisia ei taida olla yhdessäkään, mihin tuo akku sopii) Ja jos on syväpurkausta varten suunniteltu, markkinoitu ja myyty akku, niin silloinhan se on tarkoitettu tyhjennettäväksi ja täytettävaksi, ja tuo täyttöhän on juuri sitä lataamista, ja sitä sen pitää kestää. Kaivappa jostain maksimi latausjännite, se vois olla 14,8v +20 asteessa. Luonnollisesti tuokin dc- akku ottaa paremmin virtaa suuremmalla jännitteellä, ja jossain vaiheessa liika on liikaa. Normaali 60A exide otti 14,8 voltilla muistaakseni yli 60A +20 asteessa tyhjään akkuun, toki jossain puoleksivaratun jälkeen virta alkoi laskea, ja viimmeinen 10% oli hidas varata, meni varmaan enää muutama amppeeri Akku oli uusi, ja edellisen (?) sukupolven akku 10v sitten (siis ei kalsium akku, mikä on periaatteessa hunompi varattava kuin lyijyakku, toki kehitys on parantanut varauksen vastaanottoa.....) Ja jos eivät anna takuuseen, niin kuluttajasuojalautakunta hoitamaan. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Läppärin akuista | vepele | Chit-Chat | 9 | 19.05.2008 09:07 |
akuista, taas | -sami- | Tekniikka & Jutustelu | 63 | 19.04.2006 19:15 |