Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.12.2008, 22:00
sam71:n Avatar
sam71 sam71 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 09.09.06
Sijainti: ESPOO, Finland.
Viestit: 840
Perusasetus

Volvossa 2 kpl deeppejä exideltä tosi hyvin toimineet
t:sami

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 05.10.2010, 12:17
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Mikähän noita Exidejä rupesi rassaamaan Himalajan kisassa jossain 12 tunnin kohdalla, kun akut muuttui tulikuumiksi ja toinen alkoi kärytäkin. Akkuja 2kpl ja laturi 170A, muutama vinssaus tuli tehtyä. Ongelma havaittiin siirtymällä, jolloin virrankuluttajia ei ollut hirveästi päällä. Akut tuntui kyllä toimivan ihan jees vaikka kuumat olivatkin. Soitto Maahantuojalle (kait jollekin tekniselle asiantuntijalle) ei tuonut vastausta kysymykseen, mutta maahantuojan kanta takuun olemassa olemattomuuteen tuli kyllä hyvin selväksi pari kuukautta vanhoille akuille. Heppu luurin toisessa päässä kertoi kyllä faktana, että tuollainen akku huolii virtaa vastaan max 3A tunnissa. Kuulostaa erikoiselta kun Jeepin jännitemittari tippuu 9 volttiin ja muutaman minuutin käytön jälkeen nousee takaisin 14 volttiin.

Viimeksi muokannut 454SS : 05.10.2010 12:40
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.10.2010, 12:20
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Mitäs yleisesti akut suostuu ottamaan ampeereja max vastaan jos tuo 3A ?
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.10.2010, 10:50
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
Mikähän noita Exidejä rupesi rassaamaan Himalajan kisassa jossain 12 tunnin kohdalla, kun akut muuttui tulikuumiksi ja toinen alkoi kärytäkin. Akkuja 2kpl ja laturi 170A, muutama vinssaus tuli tehtyä. Ongelma havaittiin siirtymällä, jolloin virrankuluttajia ei ollut hirveästi päällä. Akut tuntui kyllä toimivan ihan jees vaikka kuumat olivatkin. Soitto Maahantuojalle (kait jollekin tekniselle asiantuntijalle) ei tuonut vastausta kysymykseen, mutta maahantuojan kanta takuun olemassa olemattomuuteen tuli kyllä hyvin selväksi pari kuukautta vanhoille akuille. Heppu luurin toisessa päässä kertoi kyllä faktana, että tuollainen akku huolii virtaa vastaan max 3A tunnissa. Kuulostaa erikoiselta kun Jeepin jännitemittari tippuu 9 volttiin ja muutaman minuutin käytön jälkeen nousee takaisin 14 volttiin.
Kyseessä ei voi olla startti akku jos latauksen otto kyky on tuota luokkaa 3Ah tunnissa???? vai onko pilkku virhe?

Jännitteen alentuminen on ihan normaalia kuormitettuna, kuorman laskettua jännite taas nousee. Mitä huonompi akku niin sitä alemmas putoaa, ja johtojen jännitehäviöt vaikuttaa kanssa.

Sanoisi että lataus ja akku ei ole kohdillaan jos lämpenee noin rajusti, eikä myöskään takuu voimassa johtuen väärästä käytöstä.

Akuillahan on max latausvirta, hyytelöakuilla se on luokkaa kasiteetti/10, lyijyakuilla enemmän.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.10.2010, 11:26
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Varmaan siksi juuri näille uusille suljetuille lyijyakuille pitäisi olla älylaturit, jotta ne tiputtaisi latausjännitettä akun napajännitteen laskiessa ja lataisivat jatkuvasti sopivan pienellä virralla. Kyllähän se akku lämpenee ja rupeaa kiehumaan, jos se ensin vinssataan tyhjäksi ja sitten tuupataan siihen lähes jäykästi se 15v.
Tommonen iso kuorma-auton 180Ah akku imee tyhjiltään alussa latausvirtaa helposti 50A, ja hyvin pian sieltä voi ruveta kuulumaan hienoinen kiehuminen.
Jatkuva purku-lataus aiheuttaa akkujen iälle jotain surkuhupaisia kestoja. Kun normaalissa autokäytössä akut kestävät n. 10 vuotta, tuommoseen jakeluautoon perälautakäytössä pitää uusia akut vähintään kahden vuoden välein (viimeistään kovimmilla pakkasilla)
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.10.2010, 18:35
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Varmaan siksi juuri näille uusille suljetuille lyijyakuille pitäisi olla älylaturit, jotta ne tiputtaisi latausjännitettä akun napajännitteen laskiessa ja lataisivat jatkuvasti sopivan pienellä virralla. Kyllähän se akku lämpenee ja rupeaa kiehumaan, jos se ensin vinssataan tyhjäksi ja sitten tuupataan siihen lähes jäykästi se 15v.
Tommonen iso kuorma-auton 180Ah akku imee tyhjiltään alussa latausvirtaa helposti 50A, ja hyvin pian sieltä voi ruveta kuulumaan hienoinen kiehuminen.
Jatkuva purku-lataus aiheuttaa akkujen iälle jotain surkuhupaisia kestoja. Kun normaalissa autokäytössä akut kestävät n. 10 vuotta, tuommoseen jakeluautoon perälautakäytössä pitää uusia akut vähintään kahden vuoden välein (viimeistään kovimmilla pakkasilla)
Näitä akkuja pitää näköjään vaihtaa kahden kisan, ei kahden vuoden, välein. Onko kellään muulla ollut vastaavanlaista ongelmaa tehokkaamman laturin kanssa? Olisko sittenkin pitänyt hankkia Optimat?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.10.2010, 18:47
Arska-tehtaalta:n Avatar
Arska-tehtaalta Arska-tehtaalta ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.05
Sijainti: Retuperän Ranchi, Joutseno, Finland.
Viestit: 3.272
Perusasetus

Mikä oli syynä takuun raukeamiseen?
__________________
WORRY

Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 07.10.2010, 22:26
HRD:n Avatar
HRD HRD ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.602
Perusasetus

Itellä suitsassa on kaks noita deep cyclejä, vinssit molemmissa päissä ja 100 ämpärin laturi. Laturi on vaan yhellä 10mm kiila hihnalla, eikä se ole edes luistanu. Mitään vastaavaa tai virran vähäisyyttä ei ole havaittu. Viime eksyksissä sai kyllä jonkun verran kiristellä naruja.
__________________
Juho Haapakorpi
Kaukas 4x4'n ski
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 08.10.2010, 20:22
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arska-tehtaalta Näytä viesti
Mikä oli syynä takuun raukeamiseen?
Kilpakäyttö.


Suora lainaus Exiden maahantuojan sivuilta" Exide Maxxima Deep Cycle

Akku jolla on erittäin suuri käynnistysteho ja joka on kehitetty erityisesti käyttöön jossa esiintyy toistuvia syväpurkauksia. Akun varauksenottokyky on erinomainen ja se on nopea varata. Maxxima DC on venttiilisäädetty akku, mikä tarkoittaa että akussa ei ole nestemäistä elektrolyyttiä ja että kaasuvuodon riski on minimaalinen. Vähäinen itsepurkaus."

http://valitseparas.exide.fi/prod03.htm

Edelleen kirjoittavat "Exide Maxxima Deep Cycle

Sinikantisella Deep Cycle versiolla on erinomaiset syväpurkausominaisuudet. Deep Cycle soveltuu hyvin mm. veneilyyn ja kaikkiin käyttötarkoituksiin, joissa tarvitaan syväpurkauskestoa. Täysin huoltovapaa, käsittelyä varten tukeva kantokahva. Takuu 24 kk."

http://valitseparas.exide.fi/prod01.htm

Tuolla lontooksi vähän faktaa kyseisistä akuista:

http://cgi.ebay.co.uk/EXIDE-MAXXIMA-...QQcmdZViewItem

Valmistajan sivuilla kehutaan, että olisi 17 kertaa nopeampi ladata kuin normaali akku

http://exide-maxxima.com/maxxima_battery.php

Jostain syystä en löydä mistään mainintaa, että kilpakäyttö kumoaisi tuon mainostetun kahden vuoden takuun.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 07.10.2010, 18:33
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Kyseessä ei voi olla startti akku jos latauksen otto kyky on tuota luokkaa 3Ah tunnissa???? vai onko pilkku virhe?
Maahantuojan edustajan käsitys asiasta.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Jännitteen alentuminen on ihan normaalia kuormitettuna, kuorman laskettua jännite taas nousee. Mitä huonompi akku niin sitä alemmas putoaa, ja johtojen jännitehäviöt vaikuttaa kanssa.
Noin miekin sen olen ymmärtänyt ja tässä tapauksessa puhutaan kaapeleista, ei johdoista.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Sanoisi että lataus ja akku ei ole kohdillaan jos lämpenee noin rajusti, eikä myöskään takuu voimassa johtuen väärästä käytöstä.
Noita mainostettiin jotenkin silleen, että kestävät todella hyvin syväpurkauksia ja pikalataamista. Maahantuoja ei puhunut väärästä käytöstä, vaan siitä että kilpa- tai ammattikäytössä olevilla akuilla ei ole takuuta. Lähinnä olisin kyllä kaivannut syytä miksi noin tapahtuu.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Akuillahan on max latausvirta, hyytelöakuilla se on luokkaa kasiteetti/10, lyijyakuilla enemmän.
Meinaatko ettei jonkun vakioauton laturilta riitä akun lataukseen muuta kuin 10A?
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 08.10.2010, 09:34
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti

Meinaatko ettei jonkun vakioauton laturilta riitä akun lataukseen muuta kuin 10A?
Tarkoitin tuota lämpö ongelmaa, jos latausjännite pysyy vakiona niin tyhjä akkuhan ottaa virtaa lähes sen mitä se syöttää parhaimmillaan. Latauksen osalta jokaiselle akulle on ilmoitettu maksimi latausvirta, voi nitä nopeamminkin latailla mutta vaikuttaa ikään.

Perinteisellä lyijyakulla ja vakio laturilla ei yleensä ongelmia tule mutta suljetuilla ja tehokkailla latureilla varmasti tulee kuten huomasitkin. Jos sulla on suljettu akku niin et voi tuupata sinne 170A, latausvirtaa on pakko rajoittaa. Eihän se 170A pitkään ota mutta noin kovalla virralla kärsii jo ja käyttöikä lyhenee. Huomaa että raja-arvot eivät ole ehdottomia, ne vain vaikuttaa kapasiteetin säilymiseen ja käyttöikään.

Ihme ettet räjäyttänyt sitä, ei varmaan kaukana ollut

Maahantuojan kommentteja en ymmärrä, eivätkä hekään taida ymmärtää mitä vastasivat.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 08.10.2010, 11:11
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Oliks nää siis suoraan rinnankytketty nää akut?.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 08.10.2010, 20:28
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Oliks nää siis suoraan rinnankytketty nää akut?.
Näin on.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 08.10.2010, 20:32
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Tarkoitin tuota lämpö ongelmaa, jos latausjännite pysyy vakiona niin tyhjä akkuhan ottaa virtaa lähes sen mitä se syöttää parhaimmillaan. Latauksen osalta jokaiselle akulle on ilmoitettu maksimi latausvirta, voi nitä nopeamminkin latailla mutta vaikuttaa ikään.

Perinteisellä lyijyakulla ja vakio laturilla ei yleensä ongelmia tule mutta suljetuilla ja tehokkailla latureilla varmasti tulee kuten huomasitkin. Jos sulla on suljettu akku niin et voi tuupata sinne 170A, latausvirtaa on pakko rajoittaa. Eihän se 170A pitkään ota mutta noin kovalla virralla kärsii jo ja käyttöikä lyhenee. Huomaa että raja-arvot eivät ole ehdottomia, ne vain vaikuttaa kapasiteetin säilymiseen ja käyttöikään.

Ihme ettet räjäyttänyt sitä, ei varmaan kaukana ollut

Maahantuojan kommentteja en ymmärrä, eivätkä hekään taida ymmärtää mitä vastasivat.
Näille akuille ilmoitetaan maksimi latausvirta tälleen >100A


Takuu evättiin ensimmäisessä lauseessa heti kun olin maininnut sanan off road
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 10.10.2010, 08:35
Arska-tehtaalta:n Avatar
Arska-tehtaalta Arska-tehtaalta ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.05
Sijainti: Retuperän Ranchi, Joutseno, Finland.
Viestit: 3.272
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
Takuu evättiin ensimmäisessä lauseessa heti kun olin maininnut sanan off road
No laitappa kuulumisia ihan omalla otsikolla, jos takuu ei korvaakaan. Meilläkin rupeis kohta oleen akut ostossa ja toi ois yks vaihtoehto...
__________________
WORRY

Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 10.10.2010, 13:16
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Pistä takuuseen


Ainut mistä ne voivat evätä takuun, on se että olet ladannut liian suurella jännitteellä.
Tuo 170A kahteen akkuun tekee 85 A/ akku ja sehän on oikein tyypillinen laturikoko nykyautoissa.
(itse asiassa alle 90 appeerisia ei taida olla yhdessäkään, mihin tuo akku sopii)
Ja jos on syväpurkausta varten suunniteltu, markkinoitu ja myyty akku, niin silloinhan se
on tarkoitettu tyhjennettäväksi ja täytettävaksi, ja tuo täyttöhän on juuri sitä lataamista, ja
sitä sen pitää kestää.
Kaivappa jostain maksimi latausjännite, se vois olla 14,8v +20 asteessa.
Luonnollisesti tuokin dc- akku ottaa paremmin virtaa suuremmalla jännitteellä, ja jossain vaiheessa liika on liikaa.

Normaali 60A exide otti 14,8 voltilla muistaakseni yli 60A +20 asteessa tyhjään akkuun, toki
jossain puoleksivaratun jälkeen virta alkoi laskea, ja viimmeinen 10% oli hidas varata, meni varmaan
enää muutama amppeeri
Akku oli uusi, ja edellisen (?) sukupolven akku 10v sitten (siis ei kalsium akku, mikä on periaatteessa hunompi varattava kuin lyijyakku, toki kehitys on parantanut varauksen vastaanottoa.....)

Ja jos eivät anna takuuseen, niin kuluttajasuojalautakunta hoitamaan.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Läppärin akuista vepele Chit-Chat 9 19.05.2008 09:07
akuista, taas -sami- Tekniikka & Jutustelu 63 19.04.2006 19:15


Sivu luotu: 16:48 (GMT +2).