Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 26.12.2008, 23:16
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Läjässä oli kaksi kappaletta yli vuoden jokapäiväisessä ajossa, ikinä ei ollut mitää ongelmia käyntiinlähdön tai minkään muunkaan kanssa.
Helvetin hyvät vinssiakut myöskin!

__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.12.2008, 22:00
sam71:n Avatar
sam71 sam71 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 09.09.06
Sijainti: ESPOO, Finland.
Viestit: 840
Perusasetus

Volvossa 2 kpl deeppejä exideltä tosi hyvin toimineet
t:sami
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.10.2010, 12:17
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Mikähän noita Exidejä rupesi rassaamaan Himalajan kisassa jossain 12 tunnin kohdalla, kun akut muuttui tulikuumiksi ja toinen alkoi kärytäkin. Akkuja 2kpl ja laturi 170A, muutama vinssaus tuli tehtyä. Ongelma havaittiin siirtymällä, jolloin virrankuluttajia ei ollut hirveästi päällä. Akut tuntui kyllä toimivan ihan jees vaikka kuumat olivatkin. Soitto Maahantuojalle (kait jollekin tekniselle asiantuntijalle) ei tuonut vastausta kysymykseen, mutta maahantuojan kanta takuun olemassa olemattomuuteen tuli kyllä hyvin selväksi pari kuukautta vanhoille akuille. Heppu luurin toisessa päässä kertoi kyllä faktana, että tuollainen akku huolii virtaa vastaan max 3A tunnissa. Kuulostaa erikoiselta kun Jeepin jännitemittari tippuu 9 volttiin ja muutaman minuutin käytön jälkeen nousee takaisin 14 volttiin.

Viimeksi muokannut 454SS : 05.10.2010 12:40
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.10.2010, 12:20
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Mitäs yleisesti akut suostuu ottamaan ampeereja max vastaan jos tuo 3A ?
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.10.2010, 10:50
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
Mikähän noita Exidejä rupesi rassaamaan Himalajan kisassa jossain 12 tunnin kohdalla, kun akut muuttui tulikuumiksi ja toinen alkoi kärytäkin. Akkuja 2kpl ja laturi 170A, muutama vinssaus tuli tehtyä. Ongelma havaittiin siirtymällä, jolloin virrankuluttajia ei ollut hirveästi päällä. Akut tuntui kyllä toimivan ihan jees vaikka kuumat olivatkin. Soitto Maahantuojalle (kait jollekin tekniselle asiantuntijalle) ei tuonut vastausta kysymykseen, mutta maahantuojan kanta takuun olemassa olemattomuuteen tuli kyllä hyvin selväksi pari kuukautta vanhoille akuille. Heppu luurin toisessa päässä kertoi kyllä faktana, että tuollainen akku huolii virtaa vastaan max 3A tunnissa. Kuulostaa erikoiselta kun Jeepin jännitemittari tippuu 9 volttiin ja muutaman minuutin käytön jälkeen nousee takaisin 14 volttiin.
Kyseessä ei voi olla startti akku jos latauksen otto kyky on tuota luokkaa 3Ah tunnissa???? vai onko pilkku virhe?

Jännitteen alentuminen on ihan normaalia kuormitettuna, kuorman laskettua jännite taas nousee. Mitä huonompi akku niin sitä alemmas putoaa, ja johtojen jännitehäviöt vaikuttaa kanssa.

Sanoisi että lataus ja akku ei ole kohdillaan jos lämpenee noin rajusti, eikä myöskään takuu voimassa johtuen väärästä käytöstä.

Akuillahan on max latausvirta, hyytelöakuilla se on luokkaa kasiteetti/10, lyijyakuilla enemmän.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 06.10.2010, 11:26
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Varmaan siksi juuri näille uusille suljetuille lyijyakuille pitäisi olla älylaturit, jotta ne tiputtaisi latausjännitettä akun napajännitteen laskiessa ja lataisivat jatkuvasti sopivan pienellä virralla. Kyllähän se akku lämpenee ja rupeaa kiehumaan, jos se ensin vinssataan tyhjäksi ja sitten tuupataan siihen lähes jäykästi se 15v.
Tommonen iso kuorma-auton 180Ah akku imee tyhjiltään alussa latausvirtaa helposti 50A, ja hyvin pian sieltä voi ruveta kuulumaan hienoinen kiehuminen.
Jatkuva purku-lataus aiheuttaa akkujen iälle jotain surkuhupaisia kestoja. Kun normaalissa autokäytössä akut kestävät n. 10 vuotta, tuommoseen jakeluautoon perälautakäytössä pitää uusia akut vähintään kahden vuoden välein (viimeistään kovimmilla pakkasilla)
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.10.2010, 18:35
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Varmaan siksi juuri näille uusille suljetuille lyijyakuille pitäisi olla älylaturit, jotta ne tiputtaisi latausjännitettä akun napajännitteen laskiessa ja lataisivat jatkuvasti sopivan pienellä virralla. Kyllähän se akku lämpenee ja rupeaa kiehumaan, jos se ensin vinssataan tyhjäksi ja sitten tuupataan siihen lähes jäykästi se 15v.
Tommonen iso kuorma-auton 180Ah akku imee tyhjiltään alussa latausvirtaa helposti 50A, ja hyvin pian sieltä voi ruveta kuulumaan hienoinen kiehuminen.
Jatkuva purku-lataus aiheuttaa akkujen iälle jotain surkuhupaisia kestoja. Kun normaalissa autokäytössä akut kestävät n. 10 vuotta, tuommoseen jakeluautoon perälautakäytössä pitää uusia akut vähintään kahden vuoden välein (viimeistään kovimmilla pakkasilla)
Näitä akkuja pitää näköjään vaihtaa kahden kisan, ei kahden vuoden, välein. Onko kellään muulla ollut vastaavanlaista ongelmaa tehokkaamman laturin kanssa? Olisko sittenkin pitänyt hankkia Optimat?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 07.10.2010, 18:47
Arska-tehtaalta:n Avatar
Arska-tehtaalta Arska-tehtaalta ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.05
Sijainti: Retuperän Ranchi, Joutseno, Finland.
Viestit: 3.272
Perusasetus

Mikä oli syynä takuun raukeamiseen?
__________________
WORRY

Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 07.10.2010, 18:33
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Kyseessä ei voi olla startti akku jos latauksen otto kyky on tuota luokkaa 3Ah tunnissa???? vai onko pilkku virhe?
Maahantuojan edustajan käsitys asiasta.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Jännitteen alentuminen on ihan normaalia kuormitettuna, kuorman laskettua jännite taas nousee. Mitä huonompi akku niin sitä alemmas putoaa, ja johtojen jännitehäviöt vaikuttaa kanssa.
Noin miekin sen olen ymmärtänyt ja tässä tapauksessa puhutaan kaapeleista, ei johdoista.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Sanoisi että lataus ja akku ei ole kohdillaan jos lämpenee noin rajusti, eikä myöskään takuu voimassa johtuen väärästä käytöstä.
Noita mainostettiin jotenkin silleen, että kestävät todella hyvin syväpurkauksia ja pikalataamista. Maahantuoja ei puhunut väärästä käytöstä, vaan siitä että kilpa- tai ammattikäytössä olevilla akuilla ei ole takuuta. Lähinnä olisin kyllä kaivannut syytä miksi noin tapahtuu.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Akuillahan on max latausvirta, hyytelöakuilla se on luokkaa kasiteetti/10, lyijyakuilla enemmän.
Meinaatko ettei jonkun vakioauton laturilta riitä akun lataukseen muuta kuin 10A?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 08.10.2010, 09:34
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti

Meinaatko ettei jonkun vakioauton laturilta riitä akun lataukseen muuta kuin 10A?
Tarkoitin tuota lämpö ongelmaa, jos latausjännite pysyy vakiona niin tyhjä akkuhan ottaa virtaa lähes sen mitä se syöttää parhaimmillaan. Latauksen osalta jokaiselle akulle on ilmoitettu maksimi latausvirta, voi nitä nopeamminkin latailla mutta vaikuttaa ikään.

Perinteisellä lyijyakulla ja vakio laturilla ei yleensä ongelmia tule mutta suljetuilla ja tehokkailla latureilla varmasti tulee kuten huomasitkin. Jos sulla on suljettu akku niin et voi tuupata sinne 170A, latausvirtaa on pakko rajoittaa. Eihän se 170A pitkään ota mutta noin kovalla virralla kärsii jo ja käyttöikä lyhenee. Huomaa että raja-arvot eivät ole ehdottomia, ne vain vaikuttaa kapasiteetin säilymiseen ja käyttöikään.

Ihme ettet räjäyttänyt sitä, ei varmaan kaukana ollut

Maahantuojan kommentteja en ymmärrä, eivätkä hekään taida ymmärtää mitä vastasivat.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 08.10.2010, 11:11
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Oliks nää siis suoraan rinnankytketty nää akut?.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 08.10.2010, 20:32
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Tarkoitin tuota lämpö ongelmaa, jos latausjännite pysyy vakiona niin tyhjä akkuhan ottaa virtaa lähes sen mitä se syöttää parhaimmillaan. Latauksen osalta jokaiselle akulle on ilmoitettu maksimi latausvirta, voi nitä nopeamminkin latailla mutta vaikuttaa ikään.

Perinteisellä lyijyakulla ja vakio laturilla ei yleensä ongelmia tule mutta suljetuilla ja tehokkailla latureilla varmasti tulee kuten huomasitkin. Jos sulla on suljettu akku niin et voi tuupata sinne 170A, latausvirtaa on pakko rajoittaa. Eihän se 170A pitkään ota mutta noin kovalla virralla kärsii jo ja käyttöikä lyhenee. Huomaa että raja-arvot eivät ole ehdottomia, ne vain vaikuttaa kapasiteetin säilymiseen ja käyttöikään.

Ihme ettet räjäyttänyt sitä, ei varmaan kaukana ollut

Maahantuojan kommentteja en ymmärrä, eivätkä hekään taida ymmärtää mitä vastasivat.
Näille akuille ilmoitetaan maksimi latausvirta tälleen >100A


Takuu evättiin ensimmäisessä lauseessa heti kun olin maininnut sanan off road
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Läppärin akuista vepele Chit-Chat 9 19.05.2008 09:07
akuista, taas -sami- Tekniikka & Jutustelu 63 19.04.2006 19:15


Sivu luotu: 02:18 (GMT +2).