![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Läjässä oli kaksi kappaletta yli vuoden jokapäiväisessä ajossa, ikinä ei ollut mitää ongelmia käyntiinlähdön tai minkään muunkaan kanssa. Helvetin hyvät vinssiakut myöskin!
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Volvossa 2 kpl deeppejä exideltä tosi hyvin toimineet
t:sami |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Mikähän noita Exidejä rupesi rassaamaan Himalajan kisassa jossain 12 tunnin kohdalla, kun akut muuttui tulikuumiksi ja toinen alkoi kärytäkin. Akkuja 2kpl ja laturi 170A, muutama vinssaus tuli tehtyä. Ongelma havaittiin siirtymällä, jolloin virrankuluttajia ei ollut hirveästi päällä. Akut tuntui kyllä toimivan ihan jees vaikka kuumat olivatkin. Soitto Maahantuojalle (kait jollekin tekniselle asiantuntijalle) ei tuonut vastausta kysymykseen, mutta maahantuojan kanta takuun olemassa olemattomuuteen tuli kyllä hyvin selväksi pari kuukautta vanhoille akuille. Heppu luurin toisessa päässä kertoi kyllä faktana, että tuollainen akku huolii virtaa vastaan max 3A tunnissa. Kuulostaa erikoiselta kun Jeepin jännitemittari tippuu 9 volttiin ja muutaman minuutin käytön jälkeen nousee takaisin 14 volttiin.
Viimeksi muokannut 454SS : 05.10.2010 12:40 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Mitäs yleisesti akut suostuu ottamaan ampeereja max vastaan jos tuo 3A ?
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jännitteen alentuminen on ihan normaalia kuormitettuna, kuorman laskettua jännite taas nousee. Mitä huonompi akku niin sitä alemmas putoaa, ja johtojen jännitehäviöt vaikuttaa kanssa. Sanoisi että lataus ja akku ei ole kohdillaan jos lämpenee noin rajusti, eikä myöskään takuu voimassa johtuen väärästä käytöstä. Akuillahan on max latausvirta, hyytelöakuilla se on luokkaa kasiteetti/10, lyijyakuilla enemmän. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Varmaan siksi juuri näille uusille suljetuille lyijyakuille pitäisi olla älylaturit, jotta ne tiputtaisi latausjännitettä akun napajännitteen laskiessa ja lataisivat jatkuvasti sopivan pienellä virralla. Kyllähän se akku lämpenee ja rupeaa kiehumaan, jos se ensin vinssataan tyhjäksi ja sitten tuupataan siihen lähes jäykästi se 15v.
Tommonen iso kuorma-auton 180Ah akku imee tyhjiltään alussa latausvirtaa helposti 50A, ja hyvin pian sieltä voi ruveta kuulumaan hienoinen kiehuminen. Jatkuva purku-lataus aiheuttaa akkujen iälle jotain surkuhupaisia kestoja. Kun normaalissa autokäytössä akut kestävät n. 10 vuotta, tuommoseen jakeluautoon perälautakäytössä pitää uusia akut vähintään kahden vuoden välein (viimeistään kovimmilla pakkasilla) |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Mikä oli syynä takuun raukeamiseen?
|
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Meinaatko ettei jonkun vakioauton laturilta riitä akun lataukseen muuta kuin 10A? |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Perinteisellä lyijyakulla ja vakio laturilla ei yleensä ongelmia tule mutta suljetuilla ja tehokkailla latureilla varmasti tulee kuten huomasitkin. Jos sulla on suljettu akku niin et voi tuupata sinne 170A, latausvirtaa on pakko rajoittaa. Eihän se 170A pitkään ota mutta noin kovalla virralla kärsii jo ja käyttöikä lyhenee. Huomaa että raja-arvot eivät ole ehdottomia, ne vain vaikuttaa kapasiteetin säilymiseen ja käyttöikään. Ihme ettet räjäyttänyt sitä, ei varmaan kaukana ollut ![]() Maahantuojan kommentteja en ymmärrä, eivätkä hekään taida ymmärtää mitä vastasivat. |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Oliks nää siis suoraan rinnankytketty nää akut?.
|
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Takuu evättiin ensimmäisessä lauseessa heti kun olin maininnut sanan off road ![]() ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Läppärin akuista | vepele | Chit-Chat | 9 | 19.05.2008 09:07 |
akuista, taas | -sami- | Tekniikka & Jutustelu | 63 | 19.04.2006 19:15 |