Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.12.2008, 22:18
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.872
Perusasetus

ainakin vanhemmassa räikässä pystyy moottoria kääntämään.mulla on abt moottoria käännetty eteen päin kun muuten navat ottais välijäähdyttimeen kiinni.

rummulle naru on mulla kiinnitetty niin että siitä reijästä sisää ja kääntää naru kaksinkerroin ja ihan vaijeri sakkeli siihen, ei käsin vetämällä ainakaan irronnut rummusta.

saakos noita free spooleja ihan rahalla ostaa turakkipajalta????

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.12.2008, 13:46
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Nyt olis räikän suurimmat kytkennät valmiit. Syöttökaapeliksi tuli 70mm2 hitsauskaapelia ja releboxilta moottorille on nyt 50mm2 kaapelia. Eilen jo pyörittelin vinssiä hyppylankavirityksillä ja tänään ehkä ehdin rakentamaan jo namiskan hyttiin jolla vinssiä ohjataan. Tästä heräsikin pari kysymystä. Tuon "kaukosäätönapin" kun voi toteuttaa muutamallakin tapaa.

Yksi toteutus on kahdella tai kolmella piuhalla jolloin vinssin päässä kuvan ruskea ja valkoinen kytketään kiinteästi yhteen eli solenoidien maa kiinteästi. Sitten kolme piuhaa (tai kaksi jos +24v otetaan muualta) menee on-off-on kytkimelle hyttiin jossa siis käännetään +24v kulkemaan joko mustalle tai vihreälle. Tämä kytkentä olisi yksinkertaisin mutta ehkä jossain vikatilanteessa huono kun solenoidien maata ei saa katkaistua erikseen.

Toinen tapa vaatii 4 tai 5 piuhaa. Erona tässä ainoastaan että solenoidien maa viedään kojelautaan vaikka erilliselle katkaisijalle josta saa siis vinssauskatkaisijan toimimattomaksi. Hyötyä tästä voisi olla jossain vikatilanteessa kun esim. vinssauskatkaisija jumittaa tms. Alkuperäinen kaukosäädin kuvan mukaan on tehty juuri näin mutta onko siinä vain yksi katkaisin jossa kaksi erillisesti ohjattavaa "piiriä". En tiedä alkuperäisestä kun en ottanut sitä kakea kun en koskaan tarvitse sitä.

Kummin kannattaisi tehdä. Takavinssi taitaa olla ensimmäisen vaihtoehdon mukaisella viritelmällä mutta siihenkin pitäisi varmaan tehdä tappokatkaisija jolla varsinaisen katkaisijan saa toimimattomaksi. Noiden piuhojen määrät on vähän viitteellisiä kun + ja - voi ottaa muualtakin vai kannattaisiko jostain syystä ottaa nuo releboxilta?

Tuon ohjausvirran katkaisun voi toki toteuttaa + puolenkin sähköihin jolloin sen voisi tehdä tuolla kolmen piuhan viritykselläkin. Hyvä tietysti olisi jos sama katkaisija katkaisisi ohjauksen sekä etu- että takavinssiltä mutta sekin taitaa onnistua riippumatta katkotaanko plussaa vai miinusta.

Vinssin katkaisijoiden optimaalinen sijoittelu kanssa aiheuttaa hieman mietintää. Missä lie olisi paras paikka niille että muu toiminta sujuisi vinssatessa normaalisti.


Viimeksi muokannut mikjus : 18.12.2008 13:49
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.12.2008, 14:12
jnu jnu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.04
Sijainti: Heinola
Viestit: 1.885
Perusasetus

Mulla on sellainen punaisella kannella varustettu, liekö joku lentokonekytkin nimeltään. Ei taida olla niin merkitystä kummalle puolelle sen laittaa mutta molemmille vinsseille omat pääkatkasijat ettei vahingossakaan käy niin että eteenpäin piti vetää mutta käsi osuikin takavinssin kytkimelle ja sitten onkin naru tai jonkun sormet poikki. Lisäks suosittelen merkkivaloa kun vinssin ohjaussähkö on päällä, muuten unohtuu helposti. Onhan niitä merkkivalolla varustettuja katkaisijoitakin.

Toinen käyttökytkin vinssin läheisyyteen helpottais monta kertaa apparin elämää kun ei tarvi huitoa tai huutaa ja siinäkin tapauksessa että on yksinään vinssaamassa. Toteutus ei ole ole ihan yksinkertainen kun pitää olla vedenkestävä ja mitkään risut ei saa itekseen käyttää vinssiä ja ohjaus ei saa samaan aikaan olla sisällä ja ulkona...

Niin ja päävirtakaisijana mulla on Onnin autosta ostettu järein malli mitä löytyi, ei ole koskaan mitään ongelmia ollut mutta en oo kyl koskaan tarkemmin perehtyny jännitehäviöihin tai lämpiämiseen...

Jos oikeen hifistelemään rupeais niin järjestäis kohtalaisen rajun vinssauksen ja mittalisi jännitehäviöitä ja lämpökameralla katsoisi liitokset läpi.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.12.2008, 17:54
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Toinen tapa kolmella johdolla on mulla käytössä, eli solenoidien maa kulkee katkaisijan kautta maahan jolla "saadaan" vinssi päälle ja pois.

Ohjaukset solenoideille menee on-off-on katkaisijan kautta jolle on otettu jännite "lähimmästä" mahdollisesta paikasta.
Molemmat ohjaukset toimii releiden kautta ja ulko-ohjaus ohjaa myös suoraan releitä. En ole vielä tuntenut tarvetta failsafe systeemeille, jos kopissa on joku niin ulkonappeihin ei ole kukaan tuntenut tarvetta koskea.

En näe mitään syytä miksi jännite ja maa pitäis ottaa releboksilta.

Orig. kakessa on yksi kaksipiirinen kytkin.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.12.2008, 19:21
jnu jnu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.04
Sijainti: Heinola
Viestit: 1.885
Perusasetus

Joo ei tietenkään tarvi tuoda plussaa ja miinusta releboksilta (eikä edes pitäisi jos ei laita sulaketta väliin). Kyl mä oon monta kertaa apparin roolissa tuntenu tarvetta käyttää vinssiä ulkoa vaikka kuski istuukin autossa, ihan vaan siks että olis ollu helpompaa ohjata vinssiä ite ku huitoa tai huutaa. Jos ulko-ohjauksen tekee niin mun mielestä se kannattaa ehdottomasti tehdä idioottivarmaks. Muuten vielä jonain päivänä on joku vieras auttamassa vinssausta ja näkee ulkokytkimen eikä tiedä ettei siihen saakaan koskea...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.12.2008, 22:15
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Mahtuhan ne kaikki romut sinne lopulta. Laitoin vähän syylärin eteen verkkoo ettei mikään isompi mee sinne. Varmaan pysyy naru sulana kun on tossa syylärissä kii vinssi.


Releboxi härdelli. Toivottavasti ei tykkää vedestä ja kurasta pahaa sillä niitä tonne tulee menemään kun ei ole mikään vesitiivis laitos.

Viimeksi muokannut mikjus : 18.12.2008 22:17
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.12.2008, 07:08
revu:n Avatar
revu revu ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.06.07
Sijainti: kuopio, Finland.
Viestit: 1.278
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikjus Näytä viesti
Releboxi härdelli. Toivottavasti ei tykkää vedestä ja kurasta pahaa sillä niitä tonne tulee menemään kun ei ole mikään vesitiivis laitos.
uskoisin että noi alkuperäiset releboxit on ihan riittäviä. sillä vesitiiviistä boxista se kura ei päse pois kun se on sinne kerran päässyt. tuollaisesta se kura valuu hetkessä pois. vesitiiviit kotelot imee itsensä täyteen johtuen lämpötila vaihtelusta. lämpimässä boxissa on lievä paine sisällä(ilma laajenee lämmetessään) jonka se purkaa tiivisteiden välistä pihalle. ja kun ajat kuralätäkköön ja boxi uppoaa pinnan alle alkaa boxi jäähtymään ja muodostaa sisälleen alipaineen ja imasee samalla kuraa boxiin. paalutuskoneiden maston kaapeloinnissa havaittu ongelma ja asiasta on ihan käytännön kokemusta. ja nämä vesitiiviit rasiat mitä niissä käytetään eivät ole biltema laatua.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 18.12.2008, 22:18
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Jos kuski toimii kelaajana niin oletettavasti se myös seuraa mitä appari siellä edessä tekee ja myös näkee jos käsi lähtee harhailemaan. Ainaki mää seuraan, appari ei varmaan tykkäis jos epähuomiossa sen käsivarren kelaa rummulle
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 18.12.2008, 22:49
Markol:n Avatar
Markol Markol ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 27.10.05
Sijainti: Salo/Suomusjärvi, Finland.
Viestit: 478
Perusasetus

Radiolaitteita saa aika edukkaasti ja varsinkin takavinssissä se puolustaa paikkaansa. Kapula apparin taskuun niin ei ole vaaraa että sankka yleisömeri painelisi ulkoisia käyttökytmiä. Vinssimies voi itse hoitaa koko vinssauksen niin vinssauskin alkaa sitten vasta kun on liina puun ympäri ja köysi kiinni...

Marko
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty BJ-40 Projekti mss O/M/V Ajoneuvot 2 05.06.2016 20:17
Myydään Bj-40 projekti kares O/M/V Ajoneuvot 16 19.03.2014 23:04
Bj 40 projekti _JT_ Maasturiprojektit 277 28.02.2013 22:09
M: TOYOTA BJ-40 projekti tepa78 O/M/V Ajoneuvot 12 15.03.2008 15:47
Bj 40 -76 projekti elhapero Tekniikka & Jutustelu 1 04.03.2008 23:00


Sivu luotu: 05:43 (GMT +2).