![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() VSS eli nopeusanturiJos tämä VSS juttu on vielä ratkaisematta, niin tässä pari vihjettä. Omassa Rangen EFI konversiossa maalasin nopeusmittarin pyörivään magneettiin musta/valko sektorit. Tein mittarin pohjaan reijän mistä laitoin optisen heijastusanturin lukemaan musta-valkoiseksi maalattua pyörivää osaa. Katso tämän stoorin kohdasta VSS http://www.kolumbus.fi/juha.niinikoski/Rover/Rover.htm Tässä esimerkki anturista. http://www.farnell.com/datasheets/104610.pdf Toinen konsti on liimata mittarin sisään pyörivän magneetin lähelle REED kytkin. REED kytkin on herkkä magneettikenttään reagoiva mekaaninen kytkin. Tässä esimerkki REED kytkimestä. http://fi.farnell.com/coto-technolog...5mm/dp/1081699 Maalaamalla saa niin monta pulssia/pierros kuin haluaa. Reed kytkimellä tulee yksi tai muutama magneetin napaluvusta riippuen. Travittava pulssien määrä/matka riippuu ECM:ästä. Tässä ei vaadita suurta tarkkuutta. Pääasia, että suuruusluokka on kohdallaan ja ECM tietää koska ollaan maantienopeuksissa. Eri ohjainyksikät tekevät vähän eri temppuja nopeustiedon perusteella. Yleisimpiä ovat kaikenlaiset testit mitkä tehdään vasta nopeuden ollessa riittävä. ECM:ät missä on polttoaineen syötön katkaisu moottorijarrutuksessa käyttävät nopeustietoa hyväkseen. Kytkentä kannattaa katsoa ECM:n papereista. Suurin osa VSS antureista on ns maadottavia eli kytkevät VSS inputtia maihin. Joukossa on myös malleja mitkä antavat akkujännitteen suuruista pulssia eli kytkevät +12V linjaan. Juha
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Swift nopeusanturi
Jatkona edelliseen juttuun ja tiedoksi jos jollain on vielä nopeusanturin virittely vaiheessa. Purin Swiftin mittarin. Sieltä löytyi edellisessä stoorissa mainittu Reed kytkin. Näyttää antavan 4 pulssia (kytkentää) / mittarin akselin kierros. Mittarissa on merkitty sen kalibraatio 637rev/km saadaan tästä nopeuspulssien lukumääräksi 637*4 = 2548/km. Tässä kuva anturista.
http://www.kolumbus.fi/juha.niinikos...U/IMG_6540.JPG Lisäsin Suzuki/Denso D3 ECU sivuilleni kuvia ja kommentteja antureista. http://www.kolumbus.fi/juha.niinikos...Suzuki_ECU.htm Juha |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Suikan kaasarista ja käynnistä | Heguli | Tekniikka & Jutustelu | 31 | 23.11.2006 12:35 |
rangen kaasarista | mch | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 28.08.2006 14:10 |
Jeepin kaasarista riesaa | Ex_inkkari | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 19.05.2006 11:11 |