Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.12.2008, 00:51
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 707
Perusasetus

VSS eli nopeusanturi


Jos tämä VSS juttu on vielä ratkaisematta, niin tässä pari vihjettä. Omassa Rangen EFI konversiossa maalasin nopeusmittarin pyörivään magneettiin musta/valko sektorit. Tein mittarin pohjaan reijän mistä laitoin optisen heijastusanturin lukemaan musta-valkoiseksi maalattua pyörivää osaa. Katso tämän stoorin kohdasta VSS
http://www.kolumbus.fi/juha.niinikoski/Rover/Rover.htm
Tässä esimerkki anturista.
http://www.farnell.com/datasheets/104610.pdf

Toinen konsti on liimata mittarin sisään pyörivän magneetin lähelle REED kytkin. REED kytkin on herkkä magneettikenttään reagoiva mekaaninen kytkin. Tässä esimerkki REED kytkimestä.
http://fi.farnell.com/coto-technolog...5mm/dp/1081699

Maalaamalla saa niin monta pulssia/pierros kuin haluaa. Reed kytkimellä tulee yksi tai muutama magneetin napaluvusta riippuen. Travittava pulssien määrä/matka riippuu ECM:ästä. Tässä ei vaadita suurta tarkkuutta. Pääasia, että suuruusluokka on kohdallaan ja ECM tietää koska ollaan maantienopeuksissa. Eri ohjainyksikät tekevät vähän eri temppuja nopeustiedon perusteella. Yleisimpiä ovat kaikenlaiset testit mitkä tehdään vasta nopeuden ollessa riittävä. ECM:ät missä on polttoaineen syötön katkaisu moottorijarrutuksessa käyttävät nopeustietoa hyväkseen.

Kytkentä kannattaa katsoa ECM:n papereista. Suurin osa VSS antureista on ns maadottavia eli kytkevät VSS inputtia maihin. Joukossa on myös malleja mitkä antavat akkujännitteen suuruista pulssia eli kytkevät +12V linjaan.

Juha

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 17.12.2008, 11:30
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 707
Perusasetus

Swift nopeusanturi


Jatkona edelliseen juttuun ja tiedoksi jos jollain on vielä nopeusanturin virittely vaiheessa. Purin Swiftin mittarin. Sieltä löytyi edellisessä stoorissa mainittu Reed kytkin. Näyttää antavan 4 pulssia (kytkentää) / mittarin akselin kierros. Mittarissa on merkitty sen kalibraatio 637rev/km saadaan tästä nopeuspulssien lukumääräksi 637*4 = 2548/km. Tässä kuva anturista.
http://www.kolumbus.fi/juha.niinikos...U/IMG_6540.JPG

Lisäsin Suzuki/Denso D3 ECU sivuilleni kuvia ja kommentteja antureista.
http://www.kolumbus.fi/juha.niinikos...Suzuki_ECU.htm

Juha
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Suikan kaasarista ja käynnistä Heguli Tekniikka & Jutustelu 31 23.11.2006 12:35
rangen kaasarista mch Tekniikka & Jutustelu 11 28.08.2006 14:10
Jeepin kaasarista riesaa Ex_inkkari Tekniikka & Jutustelu 10 19.05.2006 11:11


Sivu luotu: 05:54 (GMT +2).