![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
||||
|
||||
![]() Noniin appikukko lupas vanhana lvi miehenä hoitaa ton lattian peilauksen. Valojen ja kaappien hintoja olen tutkinut netin syövereistä. Halvimmat 2x58w löytys puuilosta 39.90e/kpl Kuvassa täysin samanlaiset kuin toisen firman 30 e kalliimmat. Onkos jollain tiedossa edullisempaa paikkaa?+ Sähkökaappia en oo oikeen löytäny, clas ohlsonilta ja bilteemasta kyttäilin mutta ei ole 3 rivistä peltistä kaappia. Sähkökaupoissa taas hinta alkoi karkaamaan. ja 20A automaatti sulakkeet kanssa kummastakaan ei löytyny. Mistäs semooset? Voiskos tuon muovikaapin päälle tehdä itse peltisen ![]()
|
|
||||
|
||||
![]()
Miks kaapin pitää olla väkisin peltiä? Toiseksi mihin kummaan tarviit 20A:n automaatteja? Peltisen kaapin voi tehdä muovisen päälle kunhan varmistuu mm. riittävästä keskuksen jäähtymisestä. Varmistumisella tarkoitetaan laskemista tai valmistajan ohjetta. Ja laskemiseen tarvitaan lähtötietoja joita voi olla hiukan hankala saada esim. biltemasta.
Sori nyt vaan mutta jotenkin alkaa tuntumaan, ettei nyt mennä ihan pykälien mukaan tässä sähköasiassa. Jos sulla on rakennuslupaa vaativa talliprojekti käynnissä niin et voi saada edes käyttöönottolupaa sille ilman oikeaa sähköurakoitsijaa. Ja mitä enemmän tuunaat itse ennen urakoitsijan hommaamista, sen vaikeampaa on hommaan enää ketään edes saada. Jos lupaa ei vaadita niin moinen homma vainoaa sitten heti kauan jos satut vaikka myymään tallin tai jotain sattuu. Tätä ei pidä ottaa vittuiluna eikä epäluottamuslauseena mutta laki on aika jäykkä tässä kohtaa. |
|
||||
|
||||
![]()
OT: Tuntuu olevan laki jäykimmillään nykyään. Jopa sisätiloihin laitettavat pistorasiat tulee olla vikavirtasuojattuja...
Hey camoon! mitenhän tässä on selvinny hengissä viiskytluvun talossa, jossa ei oo vikavirtaa kuin omistajan päässä ![]() Monella alalla työsuojelu tms. säädökset tekee ilmeisesti jotku pukuhemmot, joilla ei ole käytännöstä hajuakaan. Sähköteollisuuden lobbarit esittelee mebeille pp-esityksiä ja kohta taas mennään... |
|
||||
|
||||
![]()
Niin no minä amatöörinä ajattelin paloturvallisuutta, siksi peltistä.
Enimmäkseen tuolla tallissa kuitenkin tulee rälläköityä ja käytettyä mikki liimainta. Mutta jos ammattilainen sanoo että muivi käy niin mikäs siinä! Kyllä tänne on ihan oikee sähköinsinööri tulossa vehkeet kiinnittämään, eli itse en liitä mitään. Edes sitä yhtä pistorasiaa ![]() vedän vaan johdot ja kiinnitän rasiat seinään valmiiksi. (Meinään että ei tulis paljon unta yöllä jos uus talli sattuis palamaan ja olis ite tehny sähköt) Vois olla vakuutus yhtiön kanssa hankalaa. Jaa miks 20A automaatit, saakos din kiskoon muuta? PS:50luvun talonremontissa ainoat sähkötyöt mitä itse tein oli, päävirta pois ja kaikki sähköt ja johdot sorkkaraudalla alas. Ammattilainen hoiti uudet. |
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
6, 10, 16, 20, 25, 32, 40, 50, 63... Kyllä muovinen keskus hyvin menee. Ei palamista jatkavaa muovia ole saanut käyttää enää pitkään aikaan (kai koskaan?) Mutta varmin ja aika edullinen tapa on joka tapauksessa käyttää jotain vakiokeskusta ja laajentaa sitä tarvittaessa. Pari varteenotettavaa esimerkkiä http://www.utuelec.fi/linkkitiedosto...&id=59&sid=260 http://www.abb.fi/product/ap/seitp32...7003a1ff9.aspx Nää on ns. kostean tilan keskuksia mutta vaikka tallissas ei vettä käsiteltäisi niin näiden kotelo estää suurimman pölyn ja paskan kerääntymisen keskuksen sisälle. Kiva kuulla että oot ymmärtänyt asian. Moni ei oo. |
|
||||
|
||||
![]()
Ai perkeles levannossa onkin sitten ruuvaus valot kunnossa. Täytyy käydä kattomassa ikh:n valot ja sitten päättää mitkä ostelis. ajattelin 10 laittaa nyt ja lisää myöhemmin jos tarvis.
TAi laittasinkin suoraan enempi mutta pakko se budjettti johonkin vetää ![]() Juu niin ajattelin semosta kaappi kokoonpanoa missä on 3kpl 10A, 9kpl 16A ja 3kpl 20A automaatteja. Täytyy kattoa mikä noista vakio keskuksista menee lähelle ja ostaa se. No ei perkele idoittina käyny mielessä ettei kaikki muovi pala ![]() Tänks! saipas taas lisää tietoa pääkoppaan. |
|
|||
|
|||
![]()
Laita lisäksi pieni hehkulampulla oleva valo, jos tarvii tallista hakea jotain niin ei tarvitse sytyttää koko valopatteria sen takia.
|
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
|
||||
|
||||
![]()
mulla 8,5 x 11 tilassa 22 kpl 2 x 58 w valaisimia IKH sta
maksoi jonkun 34 euroa kpl + putket tolla kasalla, kattoon niistä meni 12 kpl ja seinille 10 kpl = valoa antaa hyvin, ryhmitelty palamaan 6 + 6 + 5 + 5 IKH valaisimet ihan ok, muttei mitään heavyduty kamaa, ja HUOM !!! ei heijastinpintoja, joka oli mulle yllätys
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
lakitekstejä valoista..... | lepoantti | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 09.10.2007 21:02 |
M: tallin siivousta | uazman | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 26.05.2006 21:42 |
Britaxin valoista. | offipete | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 09.12.2005 09:50 |
Katolle asennettavista valoista. | Mhilux | Tekniikka & Jutustelu | 26 | 30.11.2005 22:15 |
1991 Tuontikatsastus, kysymys valoista ? | pnu1 | Vuosimallit 1984-1996 | 9 | 06.04.2004 23:38 |