Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.11.2008, 22:37
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Joo-o, mutta kyllä se samalla uusia muutoksiakin koskee (verotusperusteitahan siinä muutetaan). Aina nää on silleen menny.

Vanhat on ja pysyy ennallaan.
Mihinhän asti noita jos toi tulee menöön noi nii voi viel muuttaa? alle 5/ysikolmosta. Ilmeisesti vielä kuitenki voi..?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.11.2008, 11:12
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Luultavasti kun laki hyväksytään astumaan voimaan, ei vanhaa autoverotonta/ alennetun veron maasturia /pakua luultavasti voi enää muuttaa huoltoautoksi maksamatta täyden autoveron (joka olisi langennut aikanaan jos auto olisi rekattu hlöautoksi) ja aikanaan mahdollisesti maksetun autoveron erotusta, josta jollakin tavalla vähennetään uuden lain mukaisesti isoille pakuille annettava helpotus painon mukaan. Tjsp.

Nimittäin jos käytäntö on se, että nyt olemassa oleviin autoihin pätee nykylaki, mutta mahdollisesti verotukseen vaikuttavia muutoksia tehtäessä sovelletaan uutta lakia. Tämä on oletettavaa, koska nykyäänkin tehdään näin. Esim. 80-luvulla on voinut rekisteröidä matalalla lavakatteella varustetun lava-auton verottomaksi pakettiautoksi, mutta jos samanlaiseen pickuppiin asentaa saman katteen nyt, ei auto täytä nykyisen lain asettamia alennettuun veroon oikeuttavia tavaratilavaatimuksia, ja joutuu maksamaan autoveron, joka on "jäänyt maksamatta" autoa rekisteröitäessä.

Eli tuskin uuden lain tultua voimaan voidaan mitään autoa rekisteröidä nykylain mukaiseksi verottomaksi/alennetun veron 3n hengen huoltoautoksi, koska silloin uusiakaan autoja ei sellaisiksi voida rekisteröidä, vaan pakujen verotus on sama kuin henkilöautoilla ja helpottuu vain painon kasvaessa, eikä käyttötarkoituksen, paikkaluvun ja tavaratilan mukaan, kuten nykyisin.

Milloin tuo laki tulee voimaan, ja tuleeko siihen vielä muutoksia, niin sitä ei varmaksi kukaan tavallinen ihminen tiedä. Itse veikkaan, että astuu voimaan aika pian. Ja taidan unohtaa koko huoltoautojutun, koska en ainakaan tämän vuoden puolella enää leimalle ehdi. Ja jos nyt tulee joku kauhea katsastusryntäys niin AKEn on aika helppo alkaa sorsia "keinottelijoita" antamalla konttoreille ikäviä ohjeita.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.11.2008, 11:26
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Mihinhän asti noita jos toi tulee menöön noi nii voi viel muuttaa? alle 5/ysikolmosta. Ilmeisesti vielä kuitenki voi..?
Toistaiseksi kyllä, lakimuutos tulee ehkä jo vuodenvaihteessa, ehkä myöhemmin.

Lainaus:
Esitys liittyy valtion vuoden 2009 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.

Lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan mahdollisimman pian.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 29.11.2008, 16:33
Kuutio Kuitunen Kuutio Kuitunen ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 29.11.08
Viestit: 3
Perusasetus

Autoverolain muutos vs. huoltoautot


Sivistäkääpäs vanhaa Heikkiä eli onko huoltoautojen perään haikalemisessa jotain erityistä syytä?

Samallahan ollaan muuttamassa autoverolakia, jonka jälkeen pitäisi saada maastureita rekisteröityä pakettiautoiksi ilman mitään suksibokseja ym. Tilavuusvaatimukset poistetaan, mutta jotain rajoituksia tulee massojen ja tehon suhteeseen.


Lakiesityksessä autoverolain uusi 8 § kuuluu näin:

"Edellä 6 §:n ja verotaulukon 1 mukaan määräytyvästä veroprosentista vähennetään liitteen verotaulukon 2 mukainen määrä, jos kysymyksessä on N1-luokkaan kuuluva pakettiauto, joka on varustettu kuljettajan istuimen lisäksi enintään tämän vieressä olevilla istuimilla tai niiden kiinnitykseen tarkoitetuilla laitteilla, jonka kokonaismassa on yli 2500 kg ja joka täyttää toisen seuraavista edellytyksistä:

1) kokonaismassan ja oman massan välinen erotus (kantavuus) on vähintään 680 mutta alle 1 000 kg ja tehon (kilowatteina) ja kokonaismassan (kilogrammoina) osamäärä on eneintään 0,05

2) kantavuus on vähintään 1 000 kg ja tehon ja kokonaismassan osamäärä on enintään 0,06.
"

Mitäs tuo tarkoittaa käytännössä?

Sopiiko esim. Toyota LC 93/95 tai 120 noihin rajoihin? Entä Defender?

Jos sopii, niin tarvitseeko tässä huoltoautojen perään haikailla? Uutta verotusta kun sovelletaan myös käytettynä tuotaviin ja Saksassa esim. lyhyen LC 120:n hinnat alkavat jostain kymppitonnista.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 29.11.2008, 19:48
jkholma jkholma ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 19.02.06
Sijainti: Helsinki
Viestit: 688
Perusasetus

Arvoisa herra Heikki.
Haikailu on kohdistunut jo tällä hetkellä suomen ajoneuvorekisterissä olevien vanhempien aikanaan alennetulla autoverolla rekisteröityjen maastohenkilöautojen tulevien paketti-/huoltoautomuutosten mahdollistamisen perään.

Suurin huoli kohdistuu siihen, miten tuleva lakimuutos tulisi huomioimaan tämän edellä mainitun ajoneuvoryhmän.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.11.2008, 22:55
Kuutio Kuitunen Kuutio Kuitunen ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 29.11.08
Viestit: 3
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja uazJanne Näytä viesti
Arvoisa herra Heikki.
Haikailu on kohdistunut jo tällä hetkellä suomen ajoneuvorekisterissä olevien vanhempien aikanaan alennetulla autoverolla rekisteröityjen maastohenkilöautojen tulevien paketti-/huoltoautomuutosten mahdollistamisen perään.

Suurin huoli kohdistuu siihen, miten tuleva lakimuutos tulisi huomioimaan tämän edellä mainitun ajoneuvoryhmän.

Taitaa käydä ohraisesti, mutta ikäähän alennetun veron maastureilla alkaa olemaan. Tuoreimmatkin ovat jo rippikouluiässä.

Se taas tarkoittaa sitä, että niitähän saa ulkomailta (Saksa, Ruotsi, Viro) jo todella sopuisaan hintaan. Kun auton katsastaa suoraan pakettiautoksi, niin verokohtelun pitäisi olla vähintään kohtuullinen. Tietty sillä edellytyksellä, että aiemmin mainitut speksit täyttyvät.

Sikäli kun olen ymmärtänyt, niin huoltoautoiksi rekisteröidään vain dieselmaastureita eli hyvin pitkälti japanilaisia. Nivat, Range Roverit, Suzukit ym. ovat ainakin tuossa ikäluokassa bensakoneita eli niiden asema ei muuttune.

Ainakin itse näen tulevaisuuden valoisana ja verouudistus mahdollistaa paremman kaluston hankkimista.

Jos jotkut kärsivät, niin suurin ryhmä taitaa olla vanhoilla Land Cruisereilla ajavat, jotka eivät ole autojaan vielä huoltoautoiksi muuttaneet. Eikö heitä lohduta se, että saavat päivitettyä 80-luvun HJ:nsa 90-luvun vehkeisiin?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.11.2008, 23:06
Gravehill:n Avatar
Gravehill Gravehill ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 19.06.04
Sijainti: Töysä, Finland.
Viestit: 1.437
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kuutio Kuitunen Näytä viesti

Jos jotkut kärsivät, niin suurin ryhmä taitaa olla vanhoilla Land Cruisereilla ajavat, jotka eivät ole autojaan vielä huoltoautoiksi muuttaneet. Eikö heitä lohduta se, että saavat päivitettyä 80-luvun HJ:nsa 90-luvun vehkeisiin?
Minkähän takia sitä nyt pitäis mennä huonompaan vaihtamaan? Aattelin ainakin laajentaa kalustoa 70-lukulaisiin..
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 06.12.2008, 00:10
Koiroi Koiroi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.10.08
Sijainti: Sulkava
Viestit: 34
Perusasetus

.


Sen verran monta versiota noista muutoksista...helppo päätellä että kannattaako nyt yrittää saaha vm-90 äljiistä huolto-auto äkkiä vai onko turhaa..
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 09.12.2008, 11:49
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Talking

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kuutio Kuitunen Näytä viesti
Eikö heitä lohduta se, että saavat päivitettyä 80-luvun HJ:nsa 90-luvun vehkeisiin?
Ei.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Maastoajo loppuu Petikossa....... MoggiMies Linkit 13 19.07.2009 18:55
Mersusta loppuu joustot! Larha Tekniikka & Jutustelu 13 26.02.2008 20:41
UAZin VALMISTUS LOPPUU ???? myllis Tekniikka & Jutustelu 13 10.12.2007 12:37
Piratismi loppuu nyt! Lars Niilo Paasivirta - Correct Opinions 0 09.11.2005 20:11
Pakuksi rekisteröinti loppuu? LRV8 Tekniikka & Jutustelu 26 19.07.2004 18:52


Sivu luotu: 19:03 (GMT +2).