![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
|||
|
|||
![]()
Liittyy aikalailla aiheeseen ni en viittiny tehdä uutta aihetta. Onkos kenenkään huoltoautoksi katsastettua peliä käytetty normaali vuosikatsastuksen yhteydessä puntarilla? Eli huoltoautoksi rekisteröinnin yhteydessähän auto punnitaan. Tämän enempää en kysymystäni perustele, kiinnostaa vaan.
Sitä ei voi ylittää.. Sitä ei voi alittaa... Täytyy mennä läpi!! |
#27
|
||||
|
||||
![]()
Ei ole vaakattu leimalla.
Long Stamps of Ummeljoki |
#28
|
|||
|
|||
![]()
Puntarilla käytiin vaikka kyseessä oli HJ.
Edited by - MontgomeryBurns on 04/05/2008 18:22:58 |
#29
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Sitä ei voi ylittää.. Sitä ei voi alittaa... Täytyy mennä läpi!! |
#30
|
||||
|
||||
![]() Kohta loppuu huoltoautoksi muutoskatsastamiset
Kohta loppuu huoltoautoksi muutoskatsastamiset, jos ja kun hallituksen esitys autoverolain muutoksesta tulee voimaan. Ja sen on määrä tulla voimaan mahdollisimman pian, eli ehkä jo vuodenvaihteessa. Tässä koko pruju: http://www.eduskunta.fi/triphome/bin...PPIFE}=PDF.pdf
Ja kuten tuolta huomataan, autoverolain 23 § eli tavaratilan tilavuus-/mittavaatimukset poistuvat kokonaan! Eli kaikenmaailman pikkuset flatbedit olisivat siitä lähtien ok. Lainaus:
Seurataan tilannetta... Viimeksi muokannut -MaTTi- : 22.11.2008 19:35 Perustelu: linkki korjattu |
#31
|
||||
|
||||
![]()
Melko selkeetä, niiku yleensäkkin. Mut hyvä jos MaTTi viittii meille noita selventää Suomeks.
|
#32
|
||||
|
||||
![]()
noitavähän yritin myös tavailla mutta eihän siitä mitään tule.. mikä on täydenveron pakettiauto entä jos ei ole täyden veron? täydenveron auto on ilmeisesti sitten taas eri asia?
eli olen vaihtamassa tuota bensa saabia -92 malliseen audi 100 2,5tdi farmariin.. miten sen katsastus pakettiautoksi onnistuu nyt ja tulevaisuudessa, onko siitä tulevaisuudessa vielä hyötyä ja onnistuuko ylipäätään? |
#33
|
|||
|
|||
![]()
Miten se nyt käytännössä sitten menee? Jos ei enään saa huoltoautoksi niin miten sen pikkusen isompi verosen pakettiauton laita? Eli voiko yrittää pakettiautoksi noita maasto(pakettiautoja). Itselläni on Range Rover merssun dieselillä, joka pitäisi saada kilpiin kohta.
__________________
Työt haittaa liiaksi asti harrastuksia... |
#34
|
|||
|
|||
![]()
ohhoh! nyt rupes kiinnostamaan! Eli siis pakettiautojen veronalennuksen perusteet muuttuu aika rajusti. Tuo linkki lakiesitykseen ei (enää?) toimi, oisko jollain heittää uutta, että pääsis pähkäilemään.
Itselläni on sellainen tilanne, että pitäisi saada avolavapakuun talveksi aina lavakate päälle, kesällä pärjää ilman. Ja nythän laki on ollut sellainen, että vaikka ennen vanhaan niin olisi saanut tehdä, niin nyt on sovellettu uudempia säädöksiä, jolloin tavaratilaa ei saa "pienentää" sillä katteella, tai napsahtaa autovero. Tilavuussäädökset eivät koske huoltoautoa, joten ajattelin leimata keväällä sellaiseksi, kun pelit ja vehkeet tuohon joka tapauksessa tulee. Mutta liian myöhään siis liikkeellä. Jos tuollaiset säädökset muuttuu, niin pitäisi päästä niitä tutkailemaan ja yrittää tulkita, että mitä lakia jatkossa sovelletaan tuollaiseen vanhaan vehkeeseen. |
#35
|
|||
|
|||
![]()
Itselleni vastaten:
http://217.71.145.20/TRIPviewer/show...unta.fi&f=WORD Tuosta kun klikkaa pdf-kuvaketta, saa vähän nätimmässä muodossa. Lainaus: "Jos esimerkiksi ennen ehdotetun lain voimaantuloa verotetun ajoneuvon rakennetta, käyttötarkoitusta tai omistusta muutetaan ehdotetun lain voimaantulon jälkeen, sen uudelleenverotukseen sovellettaisiin nykyisiä säännöksiä. Siten esimerkiksi nykyisen lain mukaan alennetulla verokannalla verotetun pakettiauton veron alennuksen edellytyksiin sovellettaisiin nykyisen lain mukaisia säännöksiä myös sellaisen muutosrakentelun yhteydessä, joka tapahtuu ehdotetun lain voimaantulon jälkeen. Ennen ehdotetun muutoksen voimaantuloa ensiverotettuun pakettiautoon ei olisi esimerkiksi mahdollista asentaa lisää istuinpaikkoja nykyisin autoverolain 23 ja 24 §:ssä säädettyjen vaatimusten vastaisesti ilman nykyisen lain mukaisia veroseuraamuksia. Toisaalta tällainen ennen ehdotetun muutoksen voimaantuloa verotettu pakettiauto, johon nykyisen lain mukaan olisi sallittua lisätä tilapäisistuimia, ei tulisi uudelleen verotettavaksi ehdotetun lain perusteella istuinten lisäämisen perusteella." Eli luultavasti ainakin 93 ja myöhemmin maahantuodun alennetun veron pakun paikkamääräykset, tavaratilamääräykset yms. säilyy. Vähän hämäräksi jää, miten vanhempien kanssa menetellään, sovelletaanko niihin jälleen vanhempia säädöksiä vai mitä.. |
#36
|
|||
|
|||
![]()
Jälleen itselleni vastaten.
"Ennen ehdotetun muutoksen voimaantuloa ensiverotettuun pakettiautoon.." Ilmeisesti kaikkiin vanhoihinkin sovellettaisiin jatkossakin nykyistä lakia... Tosin tuo lainaamani teksti, jonka pohjalta näin voi päätellä on vain selostusta, ei varsinaista lain kirjainta. |
#37
|
|||
|
|||
![]()
http://217.71.145.20/TRIPviewer/show...unta.fi&f=WORD
Mikä lause tai sanamuoto tuossa tekstissä antaa ymmärtää että huoltoauto-ajoneuvoryhmä olisi poistumassa?? |
#38
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Eli sama homma jos nyt menisit muuttamaan vanhan (ennen 3.5.1993) maasturin normaaliksi pakuksi. Huoltoautohan on autoverolain 21 §:n 2 momentin mukainen auto. Ja 21 pykälää ollaan rukkaamassa uusiksi: Lainaus:
|
#39
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#40
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Vaiko eikö? Viimeksi muokannut jkholma : 24.11.2008 22:07 |
#41
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Vanhat on ja pysyy ennallaan. |
#42
|
|||
|
|||
![]()
Voi vinetto, sitte tuli sterssi.. Täytyy äkkiä parsia seuraava huoltoautotusrojekti nippuun jos vaikka kerkeis vielä.
Viimeksi muokannut jkholma : 24.11.2008 23:19 |
#43
|
|||
|
|||
![]()
Mihinhän asti noita jos toi tulee menöön noi nii voi viel muuttaa? alle 5/ysikolmosta. Ilmeisesti vielä kuitenki voi..?
|
#44
|
|||
|
|||
![]()
Luultavasti kun laki hyväksytään astumaan voimaan, ei vanhaa autoverotonta/ alennetun veron maasturia /pakua luultavasti voi enää muuttaa huoltoautoksi maksamatta täyden autoveron (joka olisi langennut aikanaan jos auto olisi rekattu hlöautoksi) ja aikanaan mahdollisesti maksetun autoveron erotusta, josta jollakin tavalla vähennetään uuden lain mukaisesti isoille pakuille annettava helpotus painon mukaan. Tjsp.
Nimittäin jos käytäntö on se, että nyt olemassa oleviin autoihin pätee nykylaki, mutta mahdollisesti verotukseen vaikuttavia muutoksia tehtäessä sovelletaan uutta lakia. Tämä on oletettavaa, koska nykyäänkin tehdään näin. Esim. 80-luvulla on voinut rekisteröidä matalalla lavakatteella varustetun lava-auton verottomaksi pakettiautoksi, mutta jos samanlaiseen pickuppiin asentaa saman katteen nyt, ei auto täytä nykyisen lain asettamia alennettuun veroon oikeuttavia tavaratilavaatimuksia, ja joutuu maksamaan autoveron, joka on "jäänyt maksamatta" autoa rekisteröitäessä. Eli tuskin uuden lain tultua voimaan voidaan mitään autoa rekisteröidä nykylain mukaiseksi verottomaksi/alennetun veron 3n hengen huoltoautoksi, koska silloin uusiakaan autoja ei sellaisiksi voida rekisteröidä, vaan pakujen verotus on sama kuin henkilöautoilla ja helpottuu vain painon kasvaessa, eikä käyttötarkoituksen, paikkaluvun ja tavaratilan mukaan, kuten nykyisin. Milloin tuo laki tulee voimaan, ja tuleeko siihen vielä muutoksia, niin sitä ei varmaksi kukaan tavallinen ihminen tiedä. Itse veikkaan, että astuu voimaan aika pian. Ja taidan unohtaa koko huoltoautojutun, koska en ainakaan tämän vuoden puolella enää leimalle ehdi. Ja jos nyt tulee joku kauhea katsastusryntäys niin AKEn on aika helppo alkaa sorsia "keinottelijoita" antamalla konttoreille ikäviä ohjeita. |
#45
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
|
#46
|
|||
|
|||
![]() Autoverolain muutos vs. huoltoautot
Sivistäkääpäs vanhaa Heikkiä eli onko huoltoautojen perään haikalemisessa jotain erityistä syytä?
Samallahan ollaan muuttamassa autoverolakia, jonka jälkeen pitäisi saada maastureita rekisteröityä pakettiautoiksi ilman mitään suksibokseja ym. Tilavuusvaatimukset poistetaan, mutta jotain rajoituksia tulee massojen ja tehon suhteeseen. Lakiesityksessä autoverolain uusi 8 § kuuluu näin: "Edellä 6 §:n ja verotaulukon 1 mukaan määräytyvästä veroprosentista vähennetään liitteen verotaulukon 2 mukainen määrä, jos kysymyksessä on N1-luokkaan kuuluva pakettiauto, joka on varustettu kuljettajan istuimen lisäksi enintään tämän vieressä olevilla istuimilla tai niiden kiinnitykseen tarkoitetuilla laitteilla, jonka kokonaismassa on yli 2500 kg ja joka täyttää toisen seuraavista edellytyksistä: 1) kokonaismassan ja oman massan välinen erotus (kantavuus) on vähintään 680 mutta alle 1 000 kg ja tehon (kilowatteina) ja kokonaismassan (kilogrammoina) osamäärä on eneintään 0,05 2) kantavuus on vähintään 1 000 kg ja tehon ja kokonaismassan osamäärä on enintään 0,06." Mitäs tuo tarkoittaa käytännössä? Sopiiko esim. Toyota LC 93/95 tai 120 noihin rajoihin? Entä Defender? Jos sopii, niin tarvitseeko tässä huoltoautojen perään haikailla? Uutta verotusta kun sovelletaan myös käytettynä tuotaviin ja Saksassa esim. lyhyen LC 120:n hinnat alkavat jostain kymppitonnista. |
#47
|
|||
|
|||
![]()
Arvoisa herra Heikki.
Haikailu on kohdistunut jo tällä hetkellä suomen ajoneuvorekisterissä olevien vanhempien aikanaan alennetulla autoverolla rekisteröityjen maastohenkilöautojen tulevien paketti-/huoltoautomuutosten mahdollistamisen perään. Suurin huoli kohdistuu siihen, miten tuleva lakimuutos tulisi huomioimaan tämän edellä mainitun ajoneuvoryhmän. |
#48
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Taitaa käydä ohraisesti, mutta ikäähän alennetun veron maastureilla alkaa olemaan. Tuoreimmatkin ovat jo rippikouluiässä. Se taas tarkoittaa sitä, että niitähän saa ulkomailta (Saksa, Ruotsi, Viro) jo todella sopuisaan hintaan. Kun auton katsastaa suoraan pakettiautoksi, niin verokohtelun pitäisi olla vähintään kohtuullinen. Tietty sillä edellytyksellä, että aiemmin mainitut speksit täyttyvät. Sikäli kun olen ymmärtänyt, niin huoltoautoiksi rekisteröidään vain dieselmaastureita eli hyvin pitkälti japanilaisia. Nivat, Range Roverit, Suzukit ym. ovat ainakin tuossa ikäluokassa bensakoneita eli niiden asema ei muuttune. Ainakin itse näen tulevaisuuden valoisana ja verouudistus mahdollistaa paremman kaluston hankkimista. Jos jotkut kärsivät, niin suurin ryhmä taitaa olla vanhoilla Land Cruisereilla ajavat, jotka eivät ole autojaan vielä huoltoautoiksi muuttaneet. Eikö heitä lohduta se, että saavat päivitettyä 80-luvun HJ:nsa 90-luvun vehkeisiin? |
#49
|
||||
|
||||
![]()
Minkähän takia sitä nyt pitäis mennä huonompaan vaihtamaan? Aattelin ainakin laajentaa kalustoa 70-lukulaisiin..
|
#50
|
|||
|
|||
![]() .
Sen verran monta versiota noista muutoksista...helppo päätellä että kannattaako nyt yrittää saaha vm-90 äljiistä huolto-auto äkkiä vai onko turhaa..
![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Maastoajo loppuu Petikossa....... | MoggiMies | Linkit | 13 | 19.07.2009 18:55 |
Mersusta loppuu joustot! | Larha | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 26.02.2008 20:41 |
UAZin VALMISTUS LOPPUU ???? | myllis | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 10.12.2007 12:37 |
Piratismi loppuu nyt! | Lars | Niilo Paasivirta - Correct Opinions | 0 | 09.11.2005 20:11 |
Pakuksi rekisteröinti loppuu? | LRV8 | Tekniikka & Jutustelu | 26 | 19.07.2004 18:52 |