Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.10.2008, 14:47
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.065
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -Antti- Näytä viesti
Kyllähän sitä liike-energiaa siihen rattaaseen varastoituu kun sen pyörimisnopeutta kasvatetaan (siis kiihdytetään), mutta tuota teoriaa en niele että maasturissa tarvittaisiin enemmän tehoa renkaan pyörittämiseen pelkästään sen renkaan massan takia. Kun onhan se niin että se ratas pyörisi maaliman tappiin ilman vierintä, ilmanvastus yms häviöitä kun se on kerran saatu pyörimään sitä 130 kmh. Vai mitä?
Näin on, mutta tehodynamometrihän mittaustapa perustuu juuri massaa vasten kiihdyttämiseen.

Ja kun tavoite on saavutettu, annetaan auton rullata vapaalla pysähdyksiin, tällöin mitataan juurikin mm. tuo renkaisiin varastoitunut energian määrä, josta muodostuu sitten valtaosa tehohäviöstä. Loppuosa tulee sitten voimansiirron vastuksista ja renkaiden/rullien välisestä kitkasta.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.10.2008, 14:51
-Antti- -Antti- ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.08.08
Sijainti: Kokkola
Viestit: 42
Perusasetus

Kyllähän minä sen tiedän että näin se mittaus tapahtuu. Mutta tuo sinun selvitys niistä rattaitten pyörimisistä oli vähintäänkin harhaan johtava. Eli henkilökohtasesti olen sitä mieltä että ois syytä kertoa asiat niin ku ne on. Ja toiseksi energiaa ei mitata kilovateissa.

Viimeksi muokannut -Antti- : 13.10.2008 14:57 Perustelu: jurnutuksen aihetta ilmeni lisää
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.10.2008, 18:17
Pete:n Avatar
Pete Pete ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.03.05
Sijainti: Sipoo, Suomi
Viestit: 1.673
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -Antti- Näytä viesti
Ja toiseksi energiaa ei mitata kilovateissa.
Ei niin, mutta energian tuottaminen mitataan kilowateissa
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.10.2008, 18:48
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.065
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -Antti- Näytä viesti
Kyllähän minä sen tiedän että näin se mittaus tapahtuu. Mutta tuo sinun selvitys niistä rattaitten pyörimisistä oli vähintäänkin harhaan johtava. Eli henkilökohtasesti olen sitä mieltä että ois syytä kertoa asiat niin ku ne on. Ja toiseksi energiaa ei mitata kilovateissa.
No kerro ihmeessä miten se oikeasti menee, en mä oo ollenkaan varma että oon kaiken käsittäny tai selittäny ihan oikein. Minkä rattaiden pyörimisjutun oon harhaan johtanu? Ja toiseksi, en mielestäni ole energiaa mitannut kilowateissa... Rengasta kiihdytettäessä sen kiihdyttämiseen käytetty energia varastoituu renkaan liike-energiaksi, joka taas muodostaa tehoa = watteja jarrudynon sisuskaluissa. Teho = käytetyn energian määrä jossakin aikamäärässä.

Lainaus:
tuota teoriaa en niele että maasturissa tarvittaisiin enemmän tehoa renkaan pyörittämiseen pelkästään sen renkaan massan takia.
Ja tähän selvennökseksi: ei renkaan pyörittämiseen tarvita tehoa, vaan renkaan pyörintänopeuden kiihdyttämiseen tarvitaan! Varsinkin jos niitä on 4 kpl kiihdytettävänä 2:n sijaan.

Viimeksi muokannut -MaTTi- : 13.10.2008 19:00 Perustelu: energia/teho -selvennystä
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.10.2008, 21:04
-Antti- -Antti- ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.08.08
Sijainti: Kokkola
Viestit: 42
Perusasetus

"niin ne kun pyörii reilut 130 km/h, on niihin varastoituna energiaa jo useampikin kW"

Tämä on se lause, joka minun silmilleni hyppäsi kun luin sen eka kerran.

Koko tämän jurnuttamiseni pointti oli: eikö sitä alkujaankin ois voinu selittää että siinä dynossa sillä autolla kiihdytetään massaa vasten ja auton voimansiirrossa olevat massat aiheuttavat virhettä mittaukseen? Varsinkin kun sopii olettaa että kirjottajalla on ymmärrystä asiasta sen verran että kykenee sen kerralla ja riittävän selvästi ilmaisemaan. Viekö se aikaa enemmän kuin tämmönen eipäs juupas väittely siitä kuka ymmärsi asian mitenki?

Toiseksi, tuossa lauseessa minun luetun ymmärryksellä (joka on kuitenkin rajallinen) kerrotaan renkaaseen varastoituneen energiaa ja mitataan sitä tehon yksiköllä. Mikäli muut ymmärtävät tuon lauseen jotenkin muuten niin oikaiskoo minun harhaluulot ja toivottavasti perustelevat sen miksi se pitäs ymmärtää toisin ku minä ymmärsin?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 14.10.2008, 10:09
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.065
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -Antti- Näytä viesti
"niin ne kun pyörii reilut 130 km/h, on niihin varastoituna energiaa jo useampikin kW"

Tämä on se lause, joka minun silmilleni hyppäsi kun luin sen eka kerran.

Koko tämän jurnuttamiseni pointti oli: eikö sitä alkujaankin ois voinu selittää että siinä dynossa sillä autolla kiihdytetään massaa vasten ja auton voimansiirrossa olevat massat aiheuttavat virhettä mittaukseen? Varsinkin kun sopii olettaa että kirjottajalla on ymmärrystä asiasta sen verran että kykenee sen kerralla ja riittävän selvästi ilmaisemaan. Viekö se aikaa enemmän kuin tämmönen eipäs juupas väittely siitä kuka ymmärsi asian mitenki?

Toiseksi, tuossa lauseessa minun luetun ymmärryksellä (joka on kuitenkin rajallinen) kerrotaan renkaaseen varastoituneen energiaa ja mitataan sitä tehon yksiköllä. Mikäli muut ymmärtävät tuon lauseen jotenkin muuten niin oikaiskoo minun harhaluulot ja toivottavasti perustelevat sen miksi se pitäs ymmärtää toisin ku minä ymmärsin?
Oikessahan sinä olet, liike-energian eli kineettisen energian yksikkö on K tai E ja pikkukoo alakulmassa. Mutta tällä siis saadaan tuotettua Watteja.

Ja eihän tässä millään fysiikan tunnilla olla, enkä minä varsinkaan mikään opettaja. Varsinkaan kun puolilta öin jotain kommenttia kirjoittelen. Enkä todellakaan halua väitellä/riidellä tästä, enkä muustakaan asiasta.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.09.2010, 20:16
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.065
Perusasetus

Päivitelläänpä tilannetta kun on jäänyt vähän vähälle.

Versio 1.1. Kyseinen Fiutsin kenno sai 10" flektin huutamaan avuksi, mutta ei hyvä. Paljon melua, vähän hyötyä. Jää niin puskurin taakse ettei ilmavirta kai oikein osaa löytää kennoa. Kuvaa nyt ei löytyny.

Versio 2.0. Vaihdoin Golf II:n syylärin maskin taakse. Parempi, normiajossa hyvä mutta raskaamman kuorman alla cuuleri kuumuu (esim. vaunun veto tai moottoritieajo) = veden lämpö liian korkea. Puskuri blokkaa edelleen ison osan kennosta.



Versio 2.1. Lisäsin vielä ylimääräiseksi jääneen Cinquecenton syylärin kaveriksi. Taas parempi, mutta kötöstelmä oli vähän tilapäisoloinen ja hutera.



Versio 3.0. Tilasin Atlantin toiselta puolelta 26x7x2" ko. käyttöön tarkoitetun kennon. Nyt on niin hyvin ilmavirran saatavilla ja niin iso kuin maskin taakse kohtuudella sopii. Jätin ton vesiputelinkin pois ilmausongelmien välttämiseksi. Tuntuu ainakin näillä lämpötiloilla toimivan oikein hyvin, myös moottoritiellä.




Viimeksi muokannut -MaTTi- : 11.09.2010 20:28
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 11.09.2010, 21:09
Rölli Rölli on kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Mitäs pahaa tolle puskurin sisällä olevalle tukiraudalle on tapahtunut tossa toisen ja kolmannen kuvan välissä?
Vai onko ne muka jotain heijastuksia vaan?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit


Sivu luotu: 19:34 (GMT +2).