![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
2. Kyllä tiettyyn rajaan saakka. Dieselissä ei ole varsinaisia "seoksia", mutta pakolämpöjä/-paineita on syytä mittailla jos savu sakenee reilusti. 3. Kyllä. Prosentteja mennee n. 1 %. Tarttee säätää jos haluaa hyötyä. Oma ehdotus: -ota yhteyttä dieselpumppujen korjauksia/virityksiä tekeviin yrityksiin, esim. PP-Diesel, ja pyydä säätämään pumppu "kohdalleen", eli syöttö ja ajoitus optimaalisiksi. Turbon ahtopainetta luultavasti mielellään säädetään himpun lisää. Muuta et välttämättä tarvitse, tehoa saadaan tuon muutoksen jälkeen helposti n. 120-130 hv ja kaikki näyttää vakiolta päällepäin eli muutoskatsastustakaan ei käytännössä tarvita. Kulutus pysyy ennallaan tai jopa pienenee. Moottorin kestoikä ei käytännössä muuttune mihinkään.
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
VW / Audi / Volvo TDI dieseleistä olen kuullut otettavan 20-30 heppaa jollain vastuspatenteilla, joka laitetaan sähköjohtoihin. Jostain EVRY:stä puhuvat, en ole sen tarkemmin asiaan perehtynyt. Lopputuloksena on runsaahko savutus, mutta myös lisätehoa jonka saa katkaisimesta pois. Sama juttu on 90-luvun puolivälin Bemareissa, mutta niissä ei tahdo kannet kestää tuota leikkiä. W124 Mersuista tuntuvat pumpun säädöllä saavan helposti kourallisen hevosia ulos. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Ko. Hiluxissa on käsittääkseni ihan manuaalinen pumppu, johon näin ollen ei ole saatavana mitään tehoboxia. Se on siitä syystä myöskin parempi viritettävä, ei ole sähköaivoa protestoimassa tekemisistä. Jos ei säätämällä saada tarpeeksi vaikutusta, niin suuremmalla nestepäällä saadaan lyhyempi ruiskutusaika ja näin ollen ennakkoa voidaan ottaa lisää. Ja kun on ennakkoa riittävästi, ei savutuskaan ole ongelma. Osa porukasta on heti pulttaamassa isompaa turboa tilalle, mutta omasta mielestä liikkeelle kannattaisi lähteä pumpusta. Nälkähän tosin tunnetusti kasvaa syödessä ja sitten kohta on oikeasti jo turbo auttamatta pieni. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
No tuon pumppuhan on ihan perus mekaaninen jakaja, mutta siihen on vain sotkettu kaasuvivun asentotunnistinta ja sähköinen ennakonsäätö...
syötön isontaminen on helppoa ja se tapahtuu perinteisesti ruuvaamalla... Pumpussa on 10mm nestepää, mutta erikoista siinä on se, että se on ns. suorasuihkun nestepäällä vaikka onkin kammiokoneessa... Mutta pumppuun jos teettää dieselpajalla paremman säätimen ja käskee ottamaan kaiken irti tuolla 10mm päällä, riittää soppa kuitenkin +160 hv lukemiin. Ei kuitenkaan vakioahtimella. Jos pumpusta haluaa oikeasti hyvän kohtu rahalla ja samalla hakee taloudellisuutta (=kulutus pienenee oikeasti ) olisi viisainta etsiä vanhemman L tai 2L moottorin pumppu (2L2 pumputkin käy, jos niissä ei ole sitä sähk. ennakonsäätöä) aihioksi ja teettää siitä se ns. viripumputin tuolla alkuperäisellä 10mm nestepäällä. Vanhemmissa pumpuissa on pienempi 9mm nestepää, jonka tuotto jää sitten 130hv hujakoille... Muuten minusta tuota pumppua ei kannata säädättää, se ei siitä kummene, syötön saa kotonakin liian isolle tuolle vakioahtimelle. Hiacessa pumppu riitti tuohon +160 hv kotisäädöllä. Dieselpajalla kun sen käyttää niin säätimen muokkaaminen parantaa moottorin ominaisuuksia kummasti. Eli mun mielestä jos pumpun teettää niin silloin kannattaa etsiä se vanhempi pumppu aihioksi (sama onko vapari tai turbo) ja teettää noista kahdesta se hyvä niin saa samalla sen kulutuksenkin alaspäin. Jos pumpun tekoon innostut kysy mynä dieseliä tai hp-dieseliä. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
itse suosittelin isompaa turboa sen takia että nuo pienet orkkis turbot tuppaan nostaan pakopaineita, eivätkä kestä kovin kummosia paineennostoja.
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Onko -00 2.4TD eli 2-LT koneen EGR:n tukkimisesta mitään muuta hyötyä kuin imupuolen puhtaana pysyminen? Vaikuttaako se esimerkiksi moottorin tai pakokaasujen lämpötiloihin, jos niin miten? Voiko EGR:n tukkimisesta tulla muita ongelmia kuin vikavalon syttyminen? Miten vikavalon saa pois?
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Vikavalot ja ABS valot sammuuu kun ottaa mittaristosta polttimon pois, sitä en tiedä esim. ABS valon tapauksessa että kuinka tarkkaa leimamiehet katsoo että syttyykö se kun pistää virrat päälle. Jos siis tietävät huomaavat katsoa papereista että onko autossa ABS.
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Miten se vikavalo syttyy EGR:n tukkimisesta? Syttyykö se, jos otat jonkin johtoliittimen irti? Onnistuisiko siinä tapauksessa laittaa mihinkään kohtaan sitä kaasuputkea, vaikka johonkin laippaliitokseen "sokeaa" tiivistettä, eli vaihtaa normitiiviste umpinaiseen? Silloin kaikki muu olisi kuten ennen, mutta kaasu ei vaan kulje. Vai huomaako Hiluksin diagnostiikka tällaisenkin?
__________________
Jukka |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Suzukin viritys | Suzukisj410K | Tekniikka & Jutustelu | 85 | 18.03.2014 20:51 |
Viritys/tulipalo | Ipe64 | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 26.05.2006 16:55 |
hilux 2,4td viritys???? | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 16.06.2005 21:15 | |
-84 Veten viritys | Vuosimallit 1984-1996 | 9 | 03.03.2003 20:43 | |
Viritys | Lars | Motoring | 0 | 18.06.2002 07:24 |