Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #6  
Vanha 01.10.2008, 19:23
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hifilux Näytä viesti
Minulla on tuollainen -00 vuoden 2.4TD Hilux ja olen mietiskellyt vähän sen piristämistä. Kestävyys kuitenkin on ensisijaisen tärkeää, joten mitään 200 hepan tehoja en ole hakemassa. Vakiona tuossa pitäisi olla 90 hepoa. Ei näistä dieseleiden virityksistä ole mitään kokemusta, joten kysynkin vähän vinkkejä.

1. Miten välijäähdyttimen lisäys tuohon koneeseen onnistuu kun sitä ei vakiona ole? Moottori varmaan tarvitsee säätää sen jälkeen jonkun testerin kanssa? Pitääkö muutoskatsastaa, jos niin tarvitseeko jotain lappuja viedä mukana katsastukseen ja paljonko menee prosentteja?

2. Ahtopaineiden nosto ja syöttöjen lisäys onnistunee vakio-osillakin? Lienee järkevää tehdä se jonkun testerin kanssa että seokset menee kohdalleen?

3. Isomman ahtimen asennus vaatinee muutoskatsastuksen? Miten paljon menee prosentteja? Ja tässäkin tapauksessa tarvinnee taas säätöjä tehdä polttoainelaitteisiin?
1. Rinnastetaan lain mukaan moottorin vaihtoon = selvitys tehoista (tehonmittaustodistus) ja päästöistä (riippumattoman tutkimuslaitoksen todistus, esim. VTT tai TÜV). Moottoria ei tarvitse säätää, mutta jos lisää tehoa haluaa, silloin tarvitsee säätöä. Pitää muutoskatsastaa, .isäselvityksiä edellämainittujen lisäksi tarvitaan alustan/jarrujen vastaavuudesta KDJ170-malliin (Toyota Finland ei anna mitään selvitystä muutoskatsastuksia varten). Pitää vastata tuota, ja jos ei vastaa, pitää muuttaa vastaamaan (käsittääkseni alustat/jarrut vastaavat toisiaan). Prosentteja ei mene.

2. Kyllä tiettyyn rajaan saakka. Dieselissä ei ole varsinaisia "seoksia", mutta pakolämpöjä/-paineita on syytä mittailla jos savu sakenee reilusti.

3. Kyllä. Prosentteja mennee n. 1 %. Tarttee säätää jos haluaa hyötyä.

Oma ehdotus:
-ota yhteyttä dieselpumppujen korjauksia/virityksiä tekeviin yrityksiin, esim. PP-Diesel, ja pyydä säätämään pumppu "kohdalleen", eli syöttö ja ajoitus optimaalisiksi. Turbon ahtopainetta luultavasti mielellään säädetään himpun lisää.

Muuta et välttämättä tarvitse, tehoa saadaan tuon muutoksen jälkeen helposti n. 120-130 hv ja kaikki näyttää vakiolta päällepäin eli muutoskatsastustakaan ei käytännössä tarvita. Kulutus pysyy ennallaan tai jopa pienenee. Moottorin kestoikä ei käytännössä muuttune mihinkään.
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Suzukin viritys Suzukisj410K Tekniikka & Jutustelu 85 18.03.2014 20:51
Viritys/tulipalo Ipe64 Tekniikka & Jutustelu 7 26.05.2006 16:55
hilux 2,4td viritys???? Tekniikka & Jutustelu 1 16.06.2005 21:15
-84 Veten viritys Vuosimallit 1984-1996 9 03.03.2003 20:43
Viritys Lars Motoring 0 18.06.2002 07:24


Sivu luotu: 19:50 (GMT +2).