Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.10.2008, 19:23
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hifilux Näytä viesti
Minulla on tuollainen -00 vuoden 2.4TD Hilux ja olen mietiskellyt vähän sen piristämistä. Kestävyys kuitenkin on ensisijaisen tärkeää, joten mitään 200 hepan tehoja en ole hakemassa. Vakiona tuossa pitäisi olla 90 hepoa. Ei näistä dieseleiden virityksistä ole mitään kokemusta, joten kysynkin vähän vinkkejä.

1. Miten välijäähdyttimen lisäys tuohon koneeseen onnistuu kun sitä ei vakiona ole? Moottori varmaan tarvitsee säätää sen jälkeen jonkun testerin kanssa? Pitääkö muutoskatsastaa, jos niin tarvitseeko jotain lappuja viedä mukana katsastukseen ja paljonko menee prosentteja?

2. Ahtopaineiden nosto ja syöttöjen lisäys onnistunee vakio-osillakin? Lienee järkevää tehdä se jonkun testerin kanssa että seokset menee kohdalleen?

3. Isomman ahtimen asennus vaatinee muutoskatsastuksen? Miten paljon menee prosentteja? Ja tässäkin tapauksessa tarvinnee taas säätöjä tehdä polttoainelaitteisiin?
1. Rinnastetaan lain mukaan moottorin vaihtoon = selvitys tehoista (tehonmittaustodistus) ja päästöistä (riippumattoman tutkimuslaitoksen todistus, esim. VTT tai TÜV). Moottoria ei tarvitse säätää, mutta jos lisää tehoa haluaa, silloin tarvitsee säätöä. Pitää muutoskatsastaa, .isäselvityksiä edellämainittujen lisäksi tarvitaan alustan/jarrujen vastaavuudesta KDJ170-malliin (Toyota Finland ei anna mitään selvitystä muutoskatsastuksia varten). Pitää vastata tuota, ja jos ei vastaa, pitää muuttaa vastaamaan (käsittääkseni alustat/jarrut vastaavat toisiaan). Prosentteja ei mene.

2. Kyllä tiettyyn rajaan saakka. Dieselissä ei ole varsinaisia "seoksia", mutta pakolämpöjä/-paineita on syytä mittailla jos savu sakenee reilusti.

3. Kyllä. Prosentteja mennee n. 1 %. Tarttee säätää jos haluaa hyötyä.

Oma ehdotus:
-ota yhteyttä dieselpumppujen korjauksia/virityksiä tekeviin yrityksiin, esim. PP-Diesel, ja pyydä säätämään pumppu "kohdalleen", eli syöttö ja ajoitus optimaalisiksi. Turbon ahtopainetta luultavasti mielellään säädetään himpun lisää.

Muuta et välttämättä tarvitse, tehoa saadaan tuon muutoksen jälkeen helposti n. 120-130 hv ja kaikki näyttää vakiolta päällepäin eli muutoskatsastustakaan ei käytännössä tarvita. Kulutus pysyy ennallaan tai jopa pienenee. Moottorin kestoikä ei käytännössä muuttune mihinkään.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.10.2008, 21:10
hifilux hifilux ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.09.08
Sijainti: Finland
Viestit: 33
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Oma ehdotus:
-ota yhteyttä dieselpumppujen korjauksia/virityksiä tekeviin yrityksiin, esim. PP-Diesel, ja pyydä säätämään pumppu "kohdalleen", eli syöttö ja ajoitus optimaalisiksi. Turbon ahtopainetta luultavasti mielellään säädetään himpun lisää.

Muuta et välttämättä tarvitse, tehoa saadaan tuon muutoksen jälkeen helposti n. 120-130 hv ja kaikki näyttää vakiolta päällepäin eli muutoskatsastustakaan ei käytännössä tarvita. Kulutus pysyy ennallaan tai jopa pienenee. Moottorin kestoikä ei käytännössä muuttune mihinkään.
Tuo kuulostaa helpolta ja houkuttelevalta. Saako tosiaan pelkästään säätämällä tuosta koneesta n.120-130 todellista hevosvoimaa ulos? Ei siinä mitään jos vaikka kymmenenkin tai parikymmentä lisäkaakkia tulisi, olisi sekin jo jotain. Miten päästömittauksesta menee katsastuksessa läpi jos on säätämällä otettu lisäpotkua irti?

VW / Audi / Volvo TDI dieseleistä olen kuullut otettavan 20-30 heppaa jollain vastuspatenteilla, joka laitetaan sähköjohtoihin. Jostain EVRY:stä puhuvat, en ole sen tarkemmin asiaan perehtynyt. Lopputuloksena on runsaahko savutus, mutta myös lisätehoa jonka saa katkaisimesta pois. Sama juttu on 90-luvun puolivälin Bemareissa, mutta niissä ei tahdo kannet kestää tuota leikkiä. W124 Mersuista tuntuvat pumpun säädöllä saavan helposti kourallisen hevosia ulos.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.10.2008, 23:49
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hifilux Näytä viesti
Tuo kuulostaa helpolta ja houkuttelevalta. Saako tosiaan pelkästään säätämällä tuosta koneesta n.120-130 todellista hevosvoimaa ulos? Ei siinä mitään jos vaikka kymmenenkin tai parikymmentä lisäkaakkia tulisi, olisi sekin jo jotain. Miten päästömittauksesta menee katsastuksessa läpi jos on säätämällä otettu lisäpotkua irti?
Kyllä se osaavissa käsissä onnistuu. Savutuskaan ei ole ongelma.

Lainaus:
VW / Audi / Volvo TDI dieseleistä olen kuullut otettavan 20-30 heppaa jollain vastuspatenteilla, joka laitetaan sähköjohtoihin. Jostain EVRY:stä puhuvat, en ole sen tarkemmin asiaan perehtynyt. Lopputuloksena on runsaahko savutus, mutta myös lisätehoa jonka saa katkaisimesta pois. Sama juttu on 90-luvun puolivälin Bemareissa, mutta niissä ei tahdo kannet kestää tuota leikkiä. W124 Mersuista tuntuvat pumpun säädöllä saavan helposti kourallisen hevosia ulos.
Sähköisesti ohjatuissa pumpuissa tämä on mahdollista, nämä vastuspatentit tekevät ainakin osittain samaa mitä ns. lastut tai tehoboxit. Tällöin ei vaan päästä käsiksi muuhun kuin syötön lisäämiseen, boxit pystyy yleensä muuttamaan muitakin parametreja. Ja liian tummalla savulla saa paljon ikäviä harmeja.

Ko. Hiluxissa on käsittääkseni ihan manuaalinen pumppu, johon näin ollen ei ole saatavana mitään tehoboxia. Se on siitä syystä myöskin parempi viritettävä, ei ole sähköaivoa protestoimassa tekemisistä. Jos ei säätämällä saada tarpeeksi vaikutusta, niin suuremmalla nestepäällä saadaan lyhyempi ruiskutusaika ja näin ollen ennakkoa voidaan ottaa lisää. Ja kun on ennakkoa riittävästi, ei savutuskaan ole ongelma.

Osa porukasta on heti pulttaamassa isompaa turboa tilalle, mutta omasta mielestä liikkeelle kannattaisi lähteä pumpusta. Nälkähän tosin tunnetusti kasvaa syödessä ja sitten kohta on oikeasti jo turbo auttamatta pieni.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.10.2008, 18:57
Hilari Hilari ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 28.05.06
Sijainti: Oulun seutu
Viestit: 217
Perusasetus

No tuon pumppuhan on ihan perus mekaaninen jakaja, mutta siihen on vain sotkettu kaasuvivun asentotunnistinta ja sähköinen ennakonsäätö...
syötön isontaminen on helppoa ja se tapahtuu perinteisesti ruuvaamalla...
Pumpussa on 10mm nestepää, mutta erikoista siinä on se, että se on ns. suorasuihkun nestepäällä vaikka onkin kammiokoneessa...
Mutta pumppuun jos teettää dieselpajalla paremman säätimen ja käskee ottamaan kaiken irti tuolla 10mm päällä, riittää soppa kuitenkin +160 hv lukemiin. Ei kuitenkaan vakioahtimella.
Jos pumpusta haluaa oikeasti hyvän kohtu rahalla ja samalla hakee taloudellisuutta (=kulutus pienenee oikeasti ) olisi viisainta etsiä vanhemman L tai 2L moottorin pumppu (2L2 pumputkin käy, jos niissä ei ole sitä sähk. ennakonsäätöä) aihioksi ja teettää siitä se ns. viripumputin tuolla alkuperäisellä 10mm nestepäällä. Vanhemmissa pumpuissa on pienempi 9mm nestepää, jonka tuotto jää sitten 130hv hujakoille...
Muuten minusta tuota pumppua ei kannata säädättää, se ei siitä kummene, syötön saa kotonakin liian isolle tuolle vakioahtimelle. Hiacessa pumppu riitti tuohon +160 hv kotisäädöllä. Dieselpajalla kun sen käyttää niin säätimen muokkaaminen parantaa moottorin ominaisuuksia kummasti.

Eli mun mielestä jos pumpun teettää niin silloin kannattaa etsiä se vanhempi pumppu aihioksi (sama onko vapari tai turbo) ja teettää noista kahdesta se hyvä niin saa samalla sen kulutuksenkin alaspäin. Jos pumpun tekoon innostut kysy mynä dieseliä tai hp-dieseliä.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.10.2008, 20:08
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

itse suosittelin isompaa turboa sen takia että nuo pienet orkkis turbot tuppaan nostaan pakopaineita, eivätkä kestä kovin kummosia paineennostoja.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.10.2008, 06:29
hifilux hifilux ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.09.08
Sijainti: Finland
Viestit: 33
Perusasetus

Onko -00 2.4TD eli 2-LT koneen EGR:n tukkimisesta mitään muuta hyötyä kuin imupuolen puhtaana pysyminen? Vaikuttaako se esimerkiksi moottorin tai pakokaasujen lämpötiloihin, jos niin miten? Voiko EGR:n tukkimisesta tulla muita ongelmia kuin vikavalon syttyminen? Miten vikavalon saa pois?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 15.10.2008, 08:16
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

Vikavalot ja ABS valot sammuuu kun ottaa mittaristosta polttimon pois, sitä en tiedä esim. ABS valon tapauksessa että kuinka tarkkaa leimamiehet katsoo että syttyykö se kun pistää virrat päälle. Jos siis tietävät huomaavat katsoa papereista että onko autossa ABS.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 15.10.2008, 08:47
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hifilux Näytä viesti
Voiko EGR:n tukkimisesta tulla muita ongelmia kuin vikavalon syttyminen? Miten vikavalon saa pois?
Miten se vikavalo syttyy EGR:n tukkimisesta? Syttyykö se, jos otat jonkin johtoliittimen irti? Onnistuisiko siinä tapauksessa laittaa mihinkään kohtaan sitä kaasuputkea, vaikka johonkin laippaliitokseen "sokeaa" tiivistettä, eli vaihtaa normitiiviste umpinaiseen? Silloin kaikki muu olisi kuten ennen, mutta kaasu ei vaan kulje. Vai huomaako Hiluksin diagnostiikka tällaisenkin?
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Suzukin viritys Suzukisj410K Tekniikka & Jutustelu 85 18.03.2014 20:51
Viritys/tulipalo Ipe64 Tekniikka & Jutustelu 7 26.05.2006 16:55
hilux 2,4td viritys???? Tekniikka & Jutustelu 1 16.06.2005 21:15
-84 Veten viritys Vuosimallit 1984-1996 9 03.03.2003 20:43
Viritys Lars Motoring 0 18.06.2002 07:24


Sivu luotu: 05:44 (GMT +2).