Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.09.2008, 17:42
mukko mukko ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 09.09.08
Viestit: 21
Perusasetus

Ja nyt tuli rymyttyä sen verran mettässä ja todettua ettei nelikko toimi
Ilmeisesti jakolaatikossa jotain fibaa, jatkuva nelikkohan tuon pitäisi olla kuitenkin.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.09.2008, 19:51
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mukko Näytä viesti
Ja nyt tuli rymyttyä sen verran mettässä ja todettua ettei nelikko toimi
Ilmeisesti jakolaatikossa jotain fibaa, jatkuva nelikkohan tuon pitäisi olla kuitenkin.
No jos se on lukoton jatkuva nelikko keskitasauksella niin eihän se paljoa kaksivetosesta poikkea...Kun yksi rengas nousee ilmaan niin siinä on.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.09.2008, 20:01
mukko mukko ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 09.09.08
Viestit: 21
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
No jos se on lukoton jatkuva nelikko keskitasauksella niin eihän se paljoa kaksivetosesta poikkea...Kun yksi rengas nousee ilmaan niin siinä on.
Hmm, tilanne oli se että pehmeällä hiekalla (koitin) kääntyä n. 45ast oikealle, sitten rupesi takapää lyömään tyhjää ja molemmat takarattaat upposivat siihen malliin hiekkaan että loppupeleissä oli mahastaan kiinni takapäästä. Etupäässä rattaat eivät sutineet lainkaan.

Käsittääkseni jos on lukoton jatkuvanelikko niin pitäisi silti tuossa tapauksessa jompi kumpi eturattaista kuopasta edes vähän tyhjää?
Taka-akselillakaan ei ole lukkoa, tai se toimii välillä.

Tätä tapausta ennen koitettiin tahallaan lievään ylämäkeen antaa tennaria ja sutimisjälkiä jäi kolme, vänkärin eturatas + molemmat takarattaat kuopasivat hiekkaa.

Siitä vain tuli mieleen että liekkö jotain rikki jos toimii silloin tällöin. Mutta jos todellakin toimii noin että kun takarattaat lyövät tyhjää niin eturattaille ei tule vetoa, niin onhan se sitten ihan yhtä tyhjän kanssa tuokin nelikko.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 14.09.2008, 14:32
Luigi81 Luigi81 ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 19.12.06
Sijainti: Tammela, .
Viestit: 542
Perusasetus

Minkä vuotisesta astrosta puhutaan?

jostain osu silmään tällänen:

1999 Chevrolet Astro: Astro's all-wheel-drive system was revised so that power was only sent to the front wheels when needed for maximum traction. Other changes included a standard overhead console on LS and LT trimmed models.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 14.09.2008, 14:57
mukko mukko ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 09.09.08
Viestit: 21
Perusasetus

Unohtunut näköjään vuosimalli tuosta ekasta viestistä, eli 1990 ja jotain tuon katiska rakennettu. Tuo '99 on jo uudempaa koppaa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 14.09.2008, 20:50
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mukko Näytä viesti
Hmm, tilanne oli se että pehmeällä hiekalla (koitin) kääntyä n. 45ast oikealle, sitten rupesi takapää lyömään tyhjää ja molemmat takarattaat upposivat siihen malliin hiekkaan että loppupeleissä oli mahastaan kiinni takapäästä. Etupäässä rattaat eivät sutineet lainkaan.

Käsittääkseni jos on lukoton jatkuvanelikko niin pitäisi silti tuossa tapauksessa jompi kumpi eturattaista kuopasta edes vähän tyhjää?
Taka-akselillakaan ei ole lukkoa, tai se toimii välillä.

Tätä tapausta ennen koitettiin tahallaan lievään ylämäkeen antaa tennaria ja sutimisjälkiä jäi kolme, vänkärin eturatas + molemmat takarattaat kuopasivat hiekkaa.

Siitä vain tuli mieleen että liekkö jotain rikki jos toimii silloin tällöin. Mutta jos todellakin toimii noin että kun takarattaat lyövät tyhjää niin eturattaille ei tule vetoa, niin onhan se sitten ihan yhtä tyhjän kanssa tuokin nelikko.
Siis jos keskellä ja akseleissa on ihan tavallinen lukoton tasauspyörästö niin sehän voi kaikki voima kulkea ihan vain yhdelle pyörälle,se vain pyörii neljän renkaan nopeuden edestä silloin.Ja tuo hiekkaesimerkkikin voi selittyä ihan samalla asialla esim. jos takapää on kevyt ja etupää pitävämmällä alustalla.Tasaisella pidollahan voi sitten kaikkikin pyöriä tyhjää.

Monesti näissä ei-maastoautoissa nelivedon tarkoitus on vakauttaa ajokäytöstä,ei niinkään varmistaa eteneminen.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 14.09.2008, 21:15
mukko mukko ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 09.09.08
Viestit: 21
Perusasetus

No silläpä tässä kysellään että onko millainen tuo nelikkojärjestelmä tuossa matolaatikossa :-)

Mutta, sen verran sain selville että TOIMIESSAAN pitäisi olla 50/50 jako, jakolaatikossa viskokytkin joka ilmeisesti ketjuvälytksellä pyörittää sitten etukardaania? Kuulostaa astetta ihmeellisemmältä toteutukselta kylläkin..
Jenkkipoikain foorumilta vaan tuli lueskeltua, väittävät myös että etupäässä pitäisi olla kitkalukko, joka taas kuulostaa enemmän kuin ihmeelliseltä Tosin tiedä sitten mitä sieniä ne jannut on tuolla rapakon takana syöneet Tuossa omassa yksilössä, joka uitettu joskus jenkkilästä ei siis suomituontia, ei ainakaan perseessä lukkoa ole kun yhdellä löi paikoittain tyhjää. Mutta keskitasauspyörästön pitäisi tuon ikäisessä (aina vuoteen '99 asti oikeastaan) olla viskolla toteutettu jos oikein ymmärsin.

Lukottomat akselit + keskellä visko, ei taida onnea tuoda elämään sekään?
Kitkalukot etu- ja takaperään = valoa tunnelissa?

edit: ja 'luotettavampaa' suomalaista tietoa

Lainaus:
Visko jakaa planeettapyörästön kautta voiman niin, että etupyörille tulee 1/3-osa ja takapyörille 2/3-osaa.
edit2: ja vielä ote korjaamokäsikirjasta
Lainaus:
Torque is transmitted through the input shaft to the planet carrier assembly. The viscous clutch provides the connection between the gear ring and the sun gear shaft.
Torque flow continues through the gear ring to the rear output shaft. Torque also flows from the planet carrier assembly to the sun gear shaft which is splined to the drive gear. The drive gear is connected to the driven sprocket by the drive chain.
Torque continues through the driven sprocket to the front output shaft flange.

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=98241 <--- löyty paljon jutustelua

Viimeksi muokannut mukko : 14.09.2008 21:27
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 14.09.2008, 21:42
Clint:n Avatar
Clint Clint ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.01.08
Sijainti: Koski Tl
Viestit: 68
Perusasetus

mahd takalukosta


Kotopuolessa oli joskus juurikin vm-90 takaveto-Astro, ja siinä oli takaperässä sähköisesti kytkeytyvä lukko, joka meni päälle kun nopeus oli muistaakseni alle 10mph.

Kaupungissa täysi paska, kun olisi pienellä nopeudella pitänyt esim. pysäköidä, ja puskee vaan etupyöriä edelään...
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 15.09.2008, 19:16
mukko mukko ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 09.09.08
Viestit: 21
Perusasetus

Itse itselleni vastaten, etuperä paskana. Joku hammaskosketuksista lienee melko selvänä koska hitaasti pyörittämällä saa toisenkin etupyörän pyörimään, hieman nopeutta lisää ja rutina on taattu ja toinen ratas lopettaa pyörimisen. Vetopäällä kardaani pyörii ok eikä perästä kummempia ääniä kuulu. Eli hyppinee yli rattaiden niin että hulahtaa
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
O: Chevy astro tai tekniikka O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 07.05.2008 23:02
m:4.3 efi+th700 astro 90 O/M/V Ajoneuvot 6 09.04.2008 21:08
M Chevy astro van myyty höpis O/M/V Ajoneuvot 4 19.10.2006 17:44
M: Chevy Astro -86 V-P O/M/V Muut 0 03.11.2005 17:25
M: OT: Chevy Astro -86 V-P O/M/V Muut 6 04.10.2005 20:59


Sivu luotu: 16:14 (GMT +2).