Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Astro 4x4 tekniikka tietäjiä? (ja vähän muustakin) (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=50422)

mukko 09.09.2008 12:08

Astro 4x4 tekniikka tietäjiä? (ja vähän muustakin)
 
Eli aloitetaan kysymysten sarja sillä että mihin tuo neliveto tuossa pohjautuu?
Jatkuvahan se on mutta onko tasauspyörästön lukkoja jne?

Muuten astron tekniikka on sitä tuttua jenkkitouhua vaikka ensimmäinen V6:nen onkin, pari kasia ja yksi suorakutosella oleva ameriikanlaiva on joskus ollutkin.

VKL:na pitäisi kokeilla että miten astro suoriutuu kesällä vähän pahemassa maastossa mutta sitä ennen olisi kiva tietää vähän tuosta tekniikasta ettei ensimmäiseen (pahaan)paikkaan jää kiinni :D

Onko kukaan korottanut näitä maltillisesti? Ja millaiset rattaat olisivat parhaat ympärivuotiseen käyttöön jos tarkoitus on joskus poiketa ei-niin-auratuilla teillä? Mutta ajo olisi pääsääntöisesti maantiellä.

Kiitän jo etukäteen vastauksista, joita toivon edes pari tulevan :)

Rambleristi 09.09.2008 12:19

1 Liiteet
Tuossa kopio Wikistä..........

As mentioned above, the Astro and Safari were rear-wheel drive vehicles, but in 1990 a new all-wheel drive (AWD) system, designed and developed by FF Developments (FFD)[2], was made optional. The AWD models had a lower fuel economy: 17 miles per gallon highway versus 20-21 for rear-drive vans. Premature idler arm wear on the AWD front suspension is a common problem.[citation needed]

Hundreds of instances of front torsion bar failure in the AWD suspension were reported to the NHTSA. The torsion bars failed without warning, resulting in bottoming of the suspension. Repair required replacement of both torsion bar assemblies with upgraded designs at a cost of about $1000. No fatalities were reported.[citation needed]

Tuolla vähän tarinaa 4x4 Astron rakentamisesta.........
http://www.slackeroffroad.com/ab/viewtopic.php?t=348

Onko jotain tuommoista suunnitteilla.............

mukko 09.09.2008 13:26

Ei ihan tuollaista että pääsee selkävammaisena auton kyytiinkin..
TS uusien mahdollisten rattaitten pitäisi mahtua sinne missä ne tälläkin hetkellä olevat, ei mitään järkyttäviä joustuvaroja olla hakemassa. Ainoastaan sitä ominaisuutta että tuolla pääsisi vähän pidemälle mettäautotietä kuin perus takatuupparilla.
Nuo wikin jutut on tullut lukastua ja mahdolliset alustaongelmat tiedossa.
Mutta vieläkin kiinnostaisi tuon nelivedon toteutus..

JAMANT 09.09.2008 13:49

Double-planetary tais olla jakolaatikon nimike (markkinamiesten keksintöä)!! Siinä on siis kaksi planettaa, joista toinen hoitaa tasauspyörästönvirkaa.

mukko 09.09.2008 14:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 486819)
Double-planetary tais olla jakolaatikon nimike (markkinamiesten keksintöä)!! Siinä on siis kaksi planettaa, joista toinen hoitaa tasauspyörästönvirkaa.

Entäs etu- ja takaperien toteutus? Lukottomia, vai jonkin laisella kitkalukolla?
(talvella olisi helppo kokeilla, nyt ei..)

JanneBlomgren 09.09.2008 15:31

Eikös nuissa ollut automaattina th400? Tai joku toinen kirjainnumeroyhdistelmä joka tarkoittaa samaa?

mukko 09.09.2008 21:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JanneBlomgren (Viesti 486840)
Eikös nuissa ollut automaattina th400? Tai joku toinen kirjainnumeroyhdistelmä joka tarkoittaa samaa?

TH700R4, eikä se kiinnosta tietona oikeastaan ;)
Ainoastaan tuo nelivedon toteutus on se mistä ei ole _mitään_ käsitystä.

Vilkutin 12.09.2008 08:24

veikkaan että ei ole lukkoja, jos onkin jotkut kitkalukot ollu, ni ne luistaa kuitenkin jo vanhuuttaan ja isolla pyörillä.

mukko 12.09.2008 09:43

Kitkalukot luistaa vanhuuttaan?
Ei vielä yhdessäkään takatuupparissa niin ole tehnyt, kunhan on huolehtinut öljyjen vaihdosta. Tottahan toki tosi vanhoilla tahi väärillä öljyillä ei toimi. Ja ihan vakiorattailla mennään..

JAMANT 12.09.2008 10:39

Kyllä luistaa, jos on rikki!! Just vaihdoin yhteen Grand Cherokeeseen kitkalevyt, kun vanhat oli ihan kuluneet ja levyjä poikki! Ei mistään huomannu, että oli kitkaperä, ennenkuin avasi kopan!!!

mukko 12.09.2008 10:52

Jonka melko varmasti on aiheuttanut väärät/vanhat öljyt, siis levyjen rikkoitumisen.

JAMANT 12.09.2008 11:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mukko (Viesti 487514)
Jonka melko varmasti on aiheuttanut väärät/vanhat öljyt, siis levyjen rikkoitumisen.

Todennäköisesti, mutta syyttävä sormi pitää ainakin tässä tapauksessa kääntää Saksaan ja merkkiliikkeeseen/edelliseen omistajaan!!!

mukko 12.09.2008 13:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 487524)
Todennäköisesti, mutta syyttävä sormi pitää ainakin tässä tapauksessa kääntää Saksaan ja merkkiliikkeeseen/edelliseen omistajaan!!!

Näinhän se yleensä menee.

Mutta nyt lipsuttiin hieman aiheesta ohi :-)

Kovasti olen koittanut kookeloida vaan tuntuu ettei mistään tihu tietoa tuosta Astrossa käytetystä nelivetotekniikasta :mad:

mukko 13.09.2008 17:42

Ja nyt tuli rymyttyä sen verran mettässä ja todettua ettei nelikko toimi :(
Ilmeisesti jakolaatikossa jotain fibaa, jatkuva nelikkohan tuon pitäisi olla kuitenkin.

Jappi 13.09.2008 19:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mukko (Viesti 487726)
Ja nyt tuli rymyttyä sen verran mettässä ja todettua ettei nelikko toimi :(
Ilmeisesti jakolaatikossa jotain fibaa, jatkuva nelikkohan tuon pitäisi olla kuitenkin.

No jos se on lukoton jatkuva nelikko keskitasauksella niin eihän se paljoa kaksivetosesta poikkea...Kun yksi rengas nousee ilmaan niin siinä on.

mukko 13.09.2008 20:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 487757)
No jos se on lukoton jatkuva nelikko keskitasauksella niin eihän se paljoa kaksivetosesta poikkea...Kun yksi rengas nousee ilmaan niin siinä on.

Hmm, tilanne oli se että pehmeällä hiekalla (koitin) kääntyä n. 45ast oikealle, sitten rupesi takapää lyömään tyhjää ja molemmat takarattaat upposivat siihen malliin hiekkaan että loppupeleissä oli mahastaan kiinni takapäästä. Etupäässä rattaat eivät sutineet lainkaan.

Käsittääkseni jos on lukoton jatkuvanelikko niin pitäisi silti tuossa tapauksessa jompi kumpi eturattaista kuopasta edes vähän tyhjää?
Taka-akselillakaan ei ole lukkoa, tai se toimii välillä.

Tätä tapausta ennen koitettiin tahallaan lievään ylämäkeen antaa tennaria ja sutimisjälkiä jäi kolme, vänkärin eturatas + molemmat takarattaat kuopasivat hiekkaa.

Siitä vain tuli mieleen että liekkö jotain rikki jos toimii silloin tällöin. Mutta jos todellakin toimii noin että kun takarattaat lyövät tyhjää niin eturattaille ei tule vetoa, niin onhan se sitten ihan yhtä tyhjän kanssa tuokin nelikko.

Luigi81 14.09.2008 14:32

Minkä vuotisesta astrosta puhutaan?

jostain osu silmään tällänen:

1999 Chevrolet Astro: Astro's all-wheel-drive system was revised so that power was only sent to the front wheels when needed for maximum traction. Other changes included a standard overhead console on LS and LT trimmed models.

mukko 14.09.2008 14:57

Unohtunut näköjään vuosimalli tuosta ekasta viestistä, eli 1990 ja jotain tuon katiska rakennettu. Tuo '99 on jo uudempaa koppaa.

Jappi 14.09.2008 20:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mukko (Viesti 487760)
Hmm, tilanne oli se että pehmeällä hiekalla (koitin) kääntyä n. 45ast oikealle, sitten rupesi takapää lyömään tyhjää ja molemmat takarattaat upposivat siihen malliin hiekkaan että loppupeleissä oli mahastaan kiinni takapäästä. Etupäässä rattaat eivät sutineet lainkaan.

Käsittääkseni jos on lukoton jatkuvanelikko niin pitäisi silti tuossa tapauksessa jompi kumpi eturattaista kuopasta edes vähän tyhjää?
Taka-akselillakaan ei ole lukkoa, tai se toimii välillä.

Tätä tapausta ennen koitettiin tahallaan lievään ylämäkeen antaa tennaria ja sutimisjälkiä jäi kolme, vänkärin eturatas + molemmat takarattaat kuopasivat hiekkaa.

Siitä vain tuli mieleen että liekkö jotain rikki jos toimii silloin tällöin. Mutta jos todellakin toimii noin että kun takarattaat lyövät tyhjää niin eturattaille ei tule vetoa, niin onhan se sitten ihan yhtä tyhjän kanssa tuokin nelikko.

Siis jos keskellä ja akseleissa on ihan tavallinen lukoton tasauspyörästö niin sehän voi kaikki voima kulkea ihan vain yhdelle pyörälle,se vain pyörii neljän renkaan nopeuden edestä silloin.Ja tuo hiekkaesimerkkikin voi selittyä ihan samalla asialla esim. jos takapää on kevyt ja etupää pitävämmällä alustalla.Tasaisella pidollahan voi sitten kaikkikin pyöriä tyhjää.

Monesti näissä ei-maastoautoissa nelivedon tarkoitus on vakauttaa ajokäytöstä,ei niinkään varmistaa eteneminen.

mukko 14.09.2008 21:15

No silläpä tässä kysellään että onko millainen tuo nelikkojärjestelmä tuossa matolaatikossa :-)

Mutta, sen verran sain selville että TOIMIESSAAN pitäisi olla 50/50 jako, jakolaatikossa viskokytkin joka ilmeisesti ketjuvälytksellä pyörittää sitten etukardaania? Kuulostaa astetta ihmeellisemmältä toteutukselta kylläkin..
Jenkkipoikain foorumilta vaan tuli lueskeltua, väittävät myös että etupäässä pitäisi olla kitkalukko, joka taas kuulostaa enemmän kuin ihmeelliseltä :D Tosin tiedä sitten mitä sieniä ne jannut on tuolla rapakon takana syöneet :D Tuossa omassa yksilössä, joka uitettu joskus jenkkilästä ei siis suomituontia, ei ainakaan perseessä lukkoa ole kun yhdellä löi paikoittain tyhjää. Mutta keskitasauspyörästön pitäisi tuon ikäisessä (aina vuoteen '99 asti oikeastaan) olla viskolla toteutettu jos oikein ymmärsin.

Lukottomat akselit + keskellä visko, ei taida onnea tuoda elämään sekään?
Kitkalukot etu- ja takaperään = valoa tunnelissa?

edit: ja 'luotettavampaa' suomalaista tietoa ;)

Lainaus:

Visko jakaa planeettapyörästön kautta voiman niin, että etupyörille tulee 1/3-osa ja takapyörille 2/3-osaa.
edit2: ja vielä ote korjaamokäsikirjasta
Lainaus:

Torque is transmitted through the input shaft to the planet carrier assembly. The viscous clutch provides the connection between the gear ring and the sun gear shaft.
Torque flow continues through the gear ring to the rear output shaft. Torque also flows from the planet carrier assembly to the sun gear shaft which is splined to the drive gear. The drive gear is connected to the driven sprocket by the drive chain.
Torque continues through the driven sprocket to the front output shaft flange.

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=98241 <--- löyty paljon jutustelua

Clint 14.09.2008 21:42

mahd takalukosta
 
Kotopuolessa oli joskus juurikin vm-90 takaveto-Astro, ja siinä oli takaperässä sähköisesti kytkeytyvä lukko, joka meni päälle kun nopeus oli muistaakseni alle 10mph.

Kaupungissa täysi paska, kun olisi pienellä nopeudella pitänyt esim. pysäköidä, ja puskee vaan etupyöriä edelään...

mukko 15.09.2008 19:16

Itse itselleni vastaten, etuperä paskana. Joku hammaskosketuksista lienee melko selvänä koska hitaasti pyörittämällä saa toisenkin etupyörän pyörimään, hieman nopeutta lisää ja rutina on taattu ja toinen ratas lopettaa pyörimisen. Vetopäällä kardaani pyörii ok eikä perästä kummempia ääniä kuulu. Eli hyppinee yli rattaiden niin että hulahtaa :(


Sivu luotu: 06:18 (GMT +2).