![]() |
Astro 4x4 tekniikka tietäjiä? (ja vähän muustakin)
Eli aloitetaan kysymysten sarja sillä että mihin tuo neliveto tuossa pohjautuu?
Jatkuvahan se on mutta onko tasauspyörästön lukkoja jne? Muuten astron tekniikka on sitä tuttua jenkkitouhua vaikka ensimmäinen V6:nen onkin, pari kasia ja yksi suorakutosella oleva ameriikanlaiva on joskus ollutkin. VKL:na pitäisi kokeilla että miten astro suoriutuu kesällä vähän pahemassa maastossa mutta sitä ennen olisi kiva tietää vähän tuosta tekniikasta ettei ensimmäiseen (pahaan)paikkaan jää kiinni :D Onko kukaan korottanut näitä maltillisesti? Ja millaiset rattaat olisivat parhaat ympärivuotiseen käyttöön jos tarkoitus on joskus poiketa ei-niin-auratuilla teillä? Mutta ajo olisi pääsääntöisesti maantiellä. Kiitän jo etukäteen vastauksista, joita toivon edes pari tulevan :) |
1 Liiteet
Tuossa kopio Wikistä..........
As mentioned above, the Astro and Safari were rear-wheel drive vehicles, but in 1990 a new all-wheel drive (AWD) system, designed and developed by FF Developments (FFD)[2], was made optional. The AWD models had a lower fuel economy: 17 miles per gallon highway versus 20-21 for rear-drive vans. Premature idler arm wear on the AWD front suspension is a common problem.[citation needed] Hundreds of instances of front torsion bar failure in the AWD suspension were reported to the NHTSA. The torsion bars failed without warning, resulting in bottoming of the suspension. Repair required replacement of both torsion bar assemblies with upgraded designs at a cost of about $1000. No fatalities were reported.[citation needed] Tuolla vähän tarinaa 4x4 Astron rakentamisesta......... http://www.slackeroffroad.com/ab/viewtopic.php?t=348 Onko jotain tuommoista suunnitteilla............. |
Ei ihan tuollaista että pääsee selkävammaisena auton kyytiinkin..
TS uusien mahdollisten rattaitten pitäisi mahtua sinne missä ne tälläkin hetkellä olevat, ei mitään järkyttäviä joustuvaroja olla hakemassa. Ainoastaan sitä ominaisuutta että tuolla pääsisi vähän pidemälle mettäautotietä kuin perus takatuupparilla. Nuo wikin jutut on tullut lukastua ja mahdolliset alustaongelmat tiedossa. Mutta vieläkin kiinnostaisi tuon nelivedon toteutus.. |
Double-planetary tais olla jakolaatikon nimike (markkinamiesten keksintöä)!! Siinä on siis kaksi planettaa, joista toinen hoitaa tasauspyörästönvirkaa.
|
Lainaus:
(talvella olisi helppo kokeilla, nyt ei..) |
Eikös nuissa ollut automaattina th400? Tai joku toinen kirjainnumeroyhdistelmä joka tarkoittaa samaa?
|
Lainaus:
Ainoastaan tuo nelivedon toteutus on se mistä ei ole _mitään_ käsitystä. |
veikkaan että ei ole lukkoja, jos onkin jotkut kitkalukot ollu, ni ne luistaa kuitenkin jo vanhuuttaan ja isolla pyörillä.
|
Kitkalukot luistaa vanhuuttaan?
Ei vielä yhdessäkään takatuupparissa niin ole tehnyt, kunhan on huolehtinut öljyjen vaihdosta. Tottahan toki tosi vanhoilla tahi väärillä öljyillä ei toimi. Ja ihan vakiorattailla mennään.. |
Kyllä luistaa, jos on rikki!! Just vaihdoin yhteen Grand Cherokeeseen kitkalevyt, kun vanhat oli ihan kuluneet ja levyjä poikki! Ei mistään huomannu, että oli kitkaperä, ennenkuin avasi kopan!!!
|
Jonka melko varmasti on aiheuttanut väärät/vanhat öljyt, siis levyjen rikkoitumisen.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Mutta nyt lipsuttiin hieman aiheesta ohi :-) Kovasti olen koittanut kookeloida vaan tuntuu ettei mistään tihu tietoa tuosta Astrossa käytetystä nelivetotekniikasta :mad: |
Ja nyt tuli rymyttyä sen verran mettässä ja todettua ettei nelikko toimi :(
Ilmeisesti jakolaatikossa jotain fibaa, jatkuva nelikkohan tuon pitäisi olla kuitenkin. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Käsittääkseni jos on lukoton jatkuvanelikko niin pitäisi silti tuossa tapauksessa jompi kumpi eturattaista kuopasta edes vähän tyhjää? Taka-akselillakaan ei ole lukkoa, tai se toimii välillä. Tätä tapausta ennen koitettiin tahallaan lievään ylämäkeen antaa tennaria ja sutimisjälkiä jäi kolme, vänkärin eturatas + molemmat takarattaat kuopasivat hiekkaa. Siitä vain tuli mieleen että liekkö jotain rikki jos toimii silloin tällöin. Mutta jos todellakin toimii noin että kun takarattaat lyövät tyhjää niin eturattaille ei tule vetoa, niin onhan se sitten ihan yhtä tyhjän kanssa tuokin nelikko. |
Minkä vuotisesta astrosta puhutaan?
jostain osu silmään tällänen: 1999 Chevrolet Astro: Astro's all-wheel-drive system was revised so that power was only sent to the front wheels when needed for maximum traction. Other changes included a standard overhead console on LS and LT trimmed models. |
Unohtunut näköjään vuosimalli tuosta ekasta viestistä, eli 1990 ja jotain tuon katiska rakennettu. Tuo '99 on jo uudempaa koppaa.
|
Lainaus:
Monesti näissä ei-maastoautoissa nelivedon tarkoitus on vakauttaa ajokäytöstä,ei niinkään varmistaa eteneminen. |
No silläpä tässä kysellään että onko millainen tuo nelikkojärjestelmä tuossa matolaatikossa :-)
Mutta, sen verran sain selville että TOIMIESSAAN pitäisi olla 50/50 jako, jakolaatikossa viskokytkin joka ilmeisesti ketjuvälytksellä pyörittää sitten etukardaania? Kuulostaa astetta ihmeellisemmältä toteutukselta kylläkin.. Jenkkipoikain foorumilta vaan tuli lueskeltua, väittävät myös että etupäässä pitäisi olla kitkalukko, joka taas kuulostaa enemmän kuin ihmeelliseltä :D Tosin tiedä sitten mitä sieniä ne jannut on tuolla rapakon takana syöneet :D Tuossa omassa yksilössä, joka uitettu joskus jenkkilästä ei siis suomituontia, ei ainakaan perseessä lukkoa ole kun yhdellä löi paikoittain tyhjää. Mutta keskitasauspyörästön pitäisi tuon ikäisessä (aina vuoteen '99 asti oikeastaan) olla viskolla toteutettu jos oikein ymmärsin. Lukottomat akselit + keskellä visko, ei taida onnea tuoda elämään sekään? Kitkalukot etu- ja takaperään = valoa tunnelissa? edit: ja 'luotettavampaa' suomalaista tietoa ;) Lainaus:
Lainaus:
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=98241 <--- löyty paljon jutustelua |
mahd takalukosta
Kotopuolessa oli joskus juurikin vm-90 takaveto-Astro, ja siinä oli takaperässä sähköisesti kytkeytyvä lukko, joka meni päälle kun nopeus oli muistaakseni alle 10mph.
Kaupungissa täysi paska, kun olisi pienellä nopeudella pitänyt esim. pysäköidä, ja puskee vaan etupyöriä edelään... |
Itse itselleni vastaten, etuperä paskana. Joku hammaskosketuksista lienee melko selvänä koska hitaasti pyörittämällä saa toisenkin etupyörän pyörimään, hieman nopeutta lisää ja rutina on taattu ja toinen ratas lopettaa pyörimisen. Vetopäällä kardaani pyörii ok eikä perästä kummempia ääniä kuulu. Eli hyppinee yli rattaiden niin että hulahtaa :(
|
Sivu luotu: 06:18 (GMT +2). |