Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.09.2008, 22:25
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikjus Näytä viesti
Onko dumppi samanlainen toteutukseltaan mutta siitä puuttuu vaan letkulähtö että ilman voisi kierrättää takaisin vaikka putsariin? Sitten vielä on nää blow off venttiilitikin?
Juurikin näin!
Blow off taitaa olla vain jousikuormitteinen varoventtiili.

__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.09.2008, 09:23
HANE HANE ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.03.08
Sijainti: Wehmersalmi, KUOPIO.
Viestit: 454
Perusasetus

dumppi = jousikuormitteinen/kalvo sekä alipaine ahtopaineet lasketaan ympäröivän ilmaan
jousi on tasapainottamassa ali/ylipaine kuormaa siten, että imusarjasta tuleva alipaine vetää dumpin auki(eli kun ahdin ahtaa ja kaasuläppä menee kiinni esim pykältäessä)

bypass = muutoin samanlainen mutta poistettavalle ahtopaineelle on liitäntä, jotta se saadaan takaisin kietoon(jotkut bensa koneet tarvitsi tämän esim ilmamäärämittarin takia, sekä jotta auto olisi äänettömämpi)

niin ja näiden tarkoitushan oli estää ahtopaineen "kinpoaminen" takaisin ahtimelle, joka aiheuttaa ahtimen sakkautumista ja rasittaa ahdinta suht paljon(se jännä kikattava ääni..)
dumppi/bypass olisi hyvä sijoittaa ahtoputkeen mahdollisimman lähelle kaasuläppää.

jos käytetään yli baarin paineita tuo boschin bypass ei välttämättä(oli ainakin kahden mallista noita toinen kesti toinen ei) kestä pitkään ja lisäksi se voi käydä "ahtaaksi" jolloin se ei sulkeudu/avaudu oikein...

tollaisia joskus tutkittu kyselty kokeiltu...
se alipaineen otto on melkein aivansama kunhan kaasuläpän jälkeen
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 07.02.2011, 20:59
-Sakke-:n Avatar
-Sakke- -Sakke- ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 10.03.07
Sijainti: Heinijärvi
Viestit: 897
Perusasetus

kumpiko?


Ton 2H moottorin ahtamista oon täs suunnitellu ja kait siihen olis toi dumppi viisasta laittaa ni mistä se alipaine pitäs ottaa? Mietin tota by-passia kans ku auto kuiteskii ui kurassa ja paskassa ni oiskohan tollanen suljettu järjestelmä sit parempi? hä? Vaikka ei kai sen sisäänpäin pitäs mitää imeskellä. Dumpissakos avautumispainetta voi säätää ja by-passissa ei jos oon oikeen ymmärtäny? ja näitäkin tietty sataa eri mallia?

Kuis noi Bilteman "tyhjennysventtiilit" uskaltaako sieltä ottaa?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.02.2011, 22:42
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Eikö siihen voi laittaa imusarjaan ihan tavallisen ylipaineventtiilin
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.02.2011, 22:51
-Sakke-:n Avatar
-Sakke- -Sakke- ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 10.03.07
Sijainti: Heinijärvi
Viestit: 897
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Eikö siihen voi laittaa imusarjaan ihan tavallisen ylipaineventtiilin
??? oli venttiili nyt mikä hyvänsä niin kai se pitäs kuitenki pistää ahtoputkeen, eli ennen läppärunkoo.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.02.2011, 23:00
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

http://personal.inet.fi/cool/nettiju...a/imusarja.gif
Tuossa on pajeron imusarjoista kuvia, niissä näkyy se venttiilin paikka. Eikö tuo 2h ole myös diesel.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.02.2011, 23:09
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

pajerossa ja patrollissa on pop off/blow off venttiilit, koska niissä ei ole kaasuläppää, josta voisi ottaa ohjauksen dumpin/by-passin kellolle.

Tuossa mikjussin kuvassa on muuten toi venttiili väärinpäin.

2H koneessa kun on kaasuläppä imusarjassa, niin siihen voi porata reiän ja laittaa siihen letkulähdön painekellon venttiilille.

Ideahan tuossa painekellossa on se, että kiihdyttäessa ahtopaine kasvaa tasaisesti molemmin puolin kaasuläppää, koska läppä on auki. Dumpissa on vain pieni jousivoima ahtopuolella pitämässä venttiiliä kiinni, ja toiselle puolelle mäntää tulee samanlainen painevoima ohutta putkea pitkin, jolloin venttiili ei vuoda. Kun kaasu himmataan ja kaasuläppä sulkeutuu, kasvaa ahtoputkiston paine hyvin nopeasti ja tämä vastustus kuormittaa ahdinta. Niimpä suurin osa paineesta pääsee sitten purkautumaan venttiilistä ulos, kun jousivoima yksistään ei jaksa pidätellä painetta imusarjassa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hj jarrutehostimen alipaine? Jani E Tekniikka & Jutustelu 0 19.10.2007 18:07
O:alipaine pumppu tai laturi pumppuineen badboy69 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 19.10.2007 06:23
hj:n nelivedon alipaine letkut/putket Tekniikka & Jutustelu 2 14.10.2007 22:37
M: Chevy Hei alipaine V8/ vaihto TBI SuurSyömäri O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 09.01.2006 12:12
O:volvon 303,304,306 lukon alipaine kalvo. O/M/V Muut 4 01.04.2005 23:14


Sivu luotu: 06:43 (GMT +2).