Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.09.2008, 12:58
pumo pumo ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.06
Sijainti: Imatra, Finland.
Viestit: 43
Perusasetus

käykö kone millasilla öljynpaineilla esim mikjus:lla turbon kanssa?
omani bj40 sekin (vm80) oli turbotettu jollain fiuden pikku turbolla ilmeisesti uunosta.
siitä katkes siipien akseli ja loppu meno siihen.
tuli mieleen olisko voinut olla vika tuossa alhaisessa öljyn paineessakin.
kylmällä koneella n. 4-5baaria ja lämpösellä koneella häthätää 1baria
yksi vika löyty että turboruuville menneistä letkuista toinen oli irronnut ja lyönyt ilmeisesti paineet täysille ja ei fööni sitä kestäny.
turbo hittoon ja putkea tilalle.

nyt jo kuitenkin menossa uuden turbon asennus (1.9tdi garret t2).
etteivät ota leimalla pois merkintöjä :-)

niin leimalle riitti dynopaperit ja fj40 vertailu paperit, jälkeenpäin harmittaa ettei tullut laitettua välijäähyä olisi samalla vaivalla sekin mennyt.


Viimeksi muokannut pumo : 11.09.2008 13:00
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.09.2008, 13:20
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Mulla on perisurkeet öljynpaineet kanssa. Kylmänä pomppaa kyllä johkiin 5-6barin paikkeille mut lämpimänä tyhjäkäynnillä autogaugen mittarista loppuu asteikko. Eka viiva kun on 1.4bar niin vaipuu siitä paaljon alaspäin. Saattaapa tuo sähkönen mittarikin valehdella. Öljynä vielä motox 20-50 kun ei taida jäykempääkään löytyä mutta eipä tunnu olevan eroa esim. 15-40 öljyyn. Yks turbo laukes tosta muttei onneks menny kone vaikka otti melkoset öljyhullut kun rupes imeen öljyä turbon läpi. Öljyvahti ja edicit sekä muut sähkömurheet tosta mun koneesta on poistettu. Edellisen turbon laukeamiseen saattaa olla osasyynä se että kun mulla oli kaasuläppä enen turboa niin imi niin paljon öljykylpyputsarista kamaa läpi että vuosien saatossa meni laakerit. Tai sit se vaan normaali kulumisesta otti itteensä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.09.2008, 13:33
pumo pumo ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.06
Sijainti: Imatra, Finland.
Viestit: 43
Perusasetus

kuulostaapa tutulta :-)
onko vielä öljykylpyputsari paikallaan vai joku muu putsari?
olen tuotakin pähkäillyt minkä laittaisi?
sen hajonneen kanssa oli joku halpis yleismallin vapaavirtausputsari.
tallessa olisi kyllä öljykylpysuodatin.
omassani kaasuläppä ei ole ennen turboa...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.09.2008, 13:40
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

On vielä öljykylpyputsari ja tuskin sitä vaihdan pois. Mielessä käynyt kokeilla hjn paperisuotimellista mallia mutta ei tolla pikkuturbolla ainakaan ilmansaanti vielä ahista. Nyt mullakin on taas läppä vakiopaikalla ja saas nähdä miten toimii pitkällä ajanjaksolla (turaoffissa nähdään miten käy). Nyt vain pieniä testilenkkejä ajettu mutta ensikokemukset pelkästää positiivisia.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.09.2008, 13:57
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

hmmm... 315tkm. ajetussa hiluxissa, lämpösenä tyhjäkäynnillä, noin 2bar... ajaessa 4-5bar... jopa ylikin reiluilla kierroksilla.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.09.2008, 16:32
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilkutin Näytä viesti
hmmm... 315tkm. ajetussa hiluxissa, lämpösenä tyhjäkäynnillä, noin 2bar... ajaessa 4-5bar... jopa ylikin reiluilla kierroksilla.

Hiluksissa taitaa olla ihan oikea öljypumppu eikä jakopääkoppaviritys niinku bertassa.
Se pumppu ei mun käsityksen mukaan oo niitä maailman parhaita keksintöjä.

Omassa öljynpaineet kuumana matka-ajossa joku 1.8 bar ja tyhjäkäynnillä joku 0.6bar eli sangen alhaset.

Putosivat melkolailla puolella barilla keväällä alakerran laakereiden antauduttua. Sen verta vissiin meni kampura horoksi, että putos vaikka onkin sileä.

Ahdot max noin 1.2 bar. Heitin hukkaportin pois pelistä vuos sitten ja rassasin pumpusta lisää syöttöä.

Mulla on ollu koneen kanssa ongelmia niin ahdettuna kuin ahtamattakin eli ei voi sanoa miten se kestää.
Sen verran raudan ääressä se kyllä on tehty, että pitäs sen kohtuukäyttöä kestää.

Edit: jos kiinnostaa se pumpun rassuu niin tuolla omat muutokset: http://forums.offipalsta.com/showthr...p%E4ivityst%E4

Viimeksi muokannut Eskimo : 11.09.2008 16:36
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hj-60 turbotus Toni.k Tekniikka & Jutustelu 33 12.10.2009 08:16
HJ-60 turbotus Nerd-O Maasturiprojektit 64 17.03.2009 18:14
l-200:sen turbotus maasteri Tekniikka & Jutustelu 4 16.11.2006 22:09
3B turbotus Tekniikka & Jutustelu 1 27.09.2006 10:28
Turbotus jansku Tekniikka & Jutustelu 8 07.12.2003 19:28


Sivu luotu: 10:46 (GMT +2).