![]() |
BJ:n B-koneen turbotus
Mitä käytännön kokemuksia turbottajilla on BJ:n B koneen kestävyydestä ahdettuna? Ahtopaineen yritän rajata max 0.6 bar. Oliko rumpujarrulisen suurin sallittu hv 136?
|
Hyvin on kestäny b motti vuodesta 2004 turbotettuna. Ahtoja 0.5 - 0.9.
Vertailumoottorina voidaan käyttää fj-40 3.9 tai 4.2 bensakoneita ja eikös nää oo viel rumpujarrullisia vai onko kaikki 4.2l jo levyillä? Mut kaakkeja 150? Näin hataran muistikuvan perusteella. |
kun leimaatte tuollaisen niin meneekö se ilman teholappua läpi? Itellä kirjotti vaan hiluxin papereihin että vastaava ahdin kuin LJ70, eikä kyselly mitään lappuja.
|
Oma meni säkällä ilman teholappuja läpi. Lyötiin kouraan vaan fj-40 koneen speksit niin riitti. Normaalisti joutuu kyllä teholappuja esittelemään.
|
mä kysyin että mitä lappuja tarvin, niin ukko anto moottorin vaihtoa / ahtimen asennusta varten lupa hakemuksen.
Sano että jos vastaavaa moottoria on tehty turbolla, niin laita malliasarjaa vastaava turbo niin ei tarvi mitään lappusia. Selitti myös että jos oikeen tarkkoja ollaan ni joutuis ostaan VTT jonkun pakokaasulapun, mutta en oikeen tajua sehän on aina moottorista ja syöttöpumpusta kiinni. Kysyin sitten että millä mä todistan että son vastaava ahdin kun LJ70, ukko vaan hymyili ja sano että nooh, kuhan nyt täytät sen lapun. Ja se oli sillä selvä, samalla katasti 31" alle. Laitto että välijäähy lisätty, eikös LJ ole kans joku pikku patteri? Niin sille sanoin. Tehon kohalle tuli LJ tehot, ja kysyin että mites kun ei noista ole varmuutta, ukko sano että luotetaan siihen että on samat =D Mainitsi vielä että eihän noista niin paljon tehoa saa lisää että menis rosentit yli :D heheheh... eiku ei. 120hv+20% = 143hv? Nojoo, toi rupee oleen jo sellanen teho että tarvii olla syötöt aika tapissa, tosin käsittääkseni noista 2L2 moottoreista on saatu takapyöriltäkin 140hv, ilman mitään suurempia munklauksia. |
Eipä jälkiahtamista varten nykyään lupia tarvitse, ellei sitten puhuta vähäpäästöisestä korista mitä ollaan työstämässä.
Jos koppa vähäpäästöinen niin sittenhän se periaatteessa menee VTT-hommiksi, ellei satu saamaan lappuihin juuri tuolla 'no mutta kun se on samanlainen kuin tyypin XXX-motti". |
hieman ot:nä kadehdin tuota teidän tapaanne selvitä konttorilla käynnistä.... meilläpäin ei ihan noin helpolla saa muutoksia otteeseen
|
kyllä siitä sen lapun joutu täyttämään, ja tuo vm.91 hilux ei ole vähäpäästöinen...
Heh, joo ja 26€ otti hintaa, turbosta ja renkaista =D |
käykö kone millasilla öljynpaineilla esim mikjus:lla turbon kanssa?
omani bj40 sekin (vm80) oli turbotettu jollain fiuden pikku turbolla ilmeisesti uunosta. siitä katkes siipien akseli ja loppu meno siihen. tuli mieleen olisko voinut olla vika tuossa alhaisessa öljyn paineessakin. kylmällä koneella n. 4-5baaria ja lämpösellä koneella häthätää 1baria yksi vika löyty että turboruuville menneistä letkuista toinen oli irronnut ja lyönyt ilmeisesti paineet täysille ja ei fööni sitä kestäny. turbo hittoon ja putkea tilalle. nyt jo kuitenkin menossa uuden turbon asennus (1.9tdi garret t2). etteivät ota leimalla pois merkintöjä :-) niin leimalle riitti dynopaperit ja fj40 vertailu paperit, jälkeenpäin harmittaa ettei tullut laitettua välijäähyä olisi samalla vaivalla sekin mennyt. |
Mulla on perisurkeet öljynpaineet kanssa. Kylmänä pomppaa kyllä johkiin 5-6barin paikkeille mut lämpimänä tyhjäkäynnillä autogaugen mittarista loppuu asteikko. Eka viiva kun on 1.4bar niin vaipuu siitä paaljon alaspäin. Saattaapa tuo sähkönen mittarikin valehdella. Öljynä vielä motox 20-50 kun ei taida jäykempääkään löytyä mutta eipä tunnu olevan eroa esim. 15-40 öljyyn. Yks turbo laukes tosta muttei onneks menny kone vaikka otti melkoset öljyhullut kun rupes imeen öljyä turbon läpi. Öljyvahti ja edicit sekä muut sähkömurheet tosta mun koneesta on poistettu. Edellisen turbon laukeamiseen saattaa olla osasyynä se että kun mulla oli kaasuläppä enen turboa niin imi niin paljon öljykylpyputsarista kamaa läpi että vuosien saatossa meni laakerit. Tai sit se vaan normaali kulumisesta otti itteensä.
|
kuulostaapa tutulta :-)
onko vielä öljykylpyputsari paikallaan vai joku muu putsari? olen tuotakin pähkäillyt minkä laittaisi? sen hajonneen kanssa oli joku halpis yleismallin vapaavirtausputsari. tallessa olisi kyllä öljykylpysuodatin. omassani kaasuläppä ei ole ennen turboa... |
On vielä öljykylpyputsari ja tuskin sitä vaihdan pois. Mielessä käynyt kokeilla hjn paperisuotimellista mallia mutta ei tolla pikkuturbolla ainakaan ilmansaanti vielä ahista. Nyt mullakin on taas läppä vakiopaikalla ja saas nähdä miten toimii pitkällä ajanjaksolla (turaoffissa nähdään miten käy). Nyt vain pieniä testilenkkejä ajettu mutta ensikokemukset pelkästää positiivisia.
|
hmmm... 315tkm. ajetussa hiluxissa, lämpösenä tyhjäkäynnillä, noin 2bar... ajaessa 4-5bar... jopa ylikin reiluilla kierroksilla.
|
Lainaus:
Hiluksissa taitaa olla ihan oikea öljypumppu eikä jakopääkoppaviritys niinku bertassa. Se pumppu ei mun käsityksen mukaan oo niitä maailman parhaita keksintöjä. Omassa öljynpaineet kuumana matka-ajossa joku 1.8 bar ja tyhjäkäynnillä joku 0.6bar eli sangen alhaset. Putosivat melkolailla puolella barilla keväällä alakerran laakereiden antauduttua. Sen verta vissiin meni kampura horoksi, että putos vaikka onkin sileä. Ahdot max noin 1.2 bar. Heitin hukkaportin pois pelistä vuos sitten ja rassasin pumpusta lisää syöttöä. Mulla on ollu koneen kanssa ongelmia niin ahdettuna kuin ahtamattakin eli ei voi sanoa miten se kestää. Sen verran raudan ääressä se kyllä on tehty, että pitäs sen kohtuukäyttöä kestää. Edit: jos kiinnostaa se pumpun rassuu niin tuolla omat muutokset: http://forums.offipalsta.com/showthr...p%E4ivityst%E4 |
Sivu luotu: 03:29 (GMT +2). |