Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.07.2008, 08:35
pelleri pelleri ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 23.07.08
Viestit: 2
Question

Entäs rooverissa


Mites käy rooverissa, jos eri akseleilla eri kokoiset renkaat ja diffi ei ole päällä. Entäs yleensä samalla akselilla eri kokoiset renkaat. Hoitaako tasauspyörästö homman?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.07.2008, 09:01
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.329
Perusasetus

Lainaus:
Entäs yleensä samalla akselilla eri kokoiset renkaat. Hoitaako tasauspyörästö homman?
Hoitaa homman, tasaa korkeus erot. Ja siksi se juuri hajoaa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.07.2008, 10:47
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Kun kaikki renkaat ovat täsmälleen samankokoiset ei suoraan ajossa tapahdu tasauspyörästöjen pienten rattaiden pyörimistä juurikaan ja ei synny myös kulumista, lämpöä, öljykalvon ohenemista eika mekaanisia metallin kosketuksia tavallisessa ajossa. Mutkissa pyörimistä syntyy mutta sen tasauspyörästöt on rakennettu kestämään.
Ongelmia tulee jos renkaat ovat eri suuruiset halkaisijaltaan ja siis pyörähdysmatkaltaan. Tasauspyörästöjä kun ei ole tarkoitettu kokoaikaiseen massiiviseen pyörimisnopeuksien tasaushommaan. Sen voi todeta kun purkaa niitä, jos jossain paikassa joka pyörii ei ole laakeria niin sen ei ole tarkoitus pyöriä kuormitettuna koko aikaa.

Ja pitävällä alustalla kaarteessa kovia voimia syntyy myös samankokoisilla renkailla kun keskustasauspyörästö lukitaan tai Pajeron tyyppisessä voimansiirrossa etuveto kytketään päälle. Kaarrettaessa takapyörät kulkevat lyhemmän matkan ja kun eivät voi tehdä sitä vapaasti niin (useimmiten) sisäkaarteen puoleinen pyörä sutii, sen toteaa helposti hiekalla. Asfaltilla sama ilmiö mutta ehkä kalliimmin seurauksin vehkeitten vahvuudesta riippuen.

Ja tasauspyörästöjen lukkojen kytkennän jälkeen pitävässä mutkassa voi olla entistä enemmän jännitystä vetolaitteissa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.07.2008, 12:10
jkholma jkholma ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 19.02.06
Sijainti: Helsinki
Viestit: 688
Perusasetus

Jo yksi erikokoinen rengas jommallakummalla akselilla pyrkii pyörittämään kardaaneita eri nopeuksilla.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.07.2008, 21:52
piparix piparix ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.02.05
Sijainti: Hirvensalmi
Viestit: 799
Perusasetus

Nojaa.. kaikki on tietysti suhteellista, asia ei tietysti ole ihan sama mutta samalla seinällä. itellä on patrollissa 35" x 16" - 15" leikatut boggerit ja takaperässä on pitemmät välitykset kuin etuperässä ja hienosti on kestäny ja runtua on annettu. sopivalla pinnalla antaa kivoja kikkailu mahdollisuuksia maastossa. mutta toki en lähtis noin isolla renkaan kokoerolla esim. asfaltilla kokeilemaan kuin pitkään kestäs.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
onko erilaisia nokkia pajerossa? pallero Tekniikka & Jutustelu 23 17.01.2007 17:19
onko 2.3 ja 2.5 pajerossa sama kampiakseli? pallero Tekniikka & Jutustelu 3 21.11.2006 13:55
Hypoidivetopyörästö pajerossa maraX Tekniikka & Jutustelu 8 05.11.2006 00:58
Pajerossa 33" renkaat ??? ja leima? onko kellään? Tekniikka & Jutustelu 26 27.09.2005 08:31
Vetopyörästö-öljyn käry pajerossa? KooJii Tekniikka & Jutustelu 13 28.03.2005 11:45


Sivu luotu: 01:59 (GMT +2).