![]() |
Hajoaako voimansiirto Pajerossa, kun eri korkuset renkaat ed/tak?
Pajerossani vm -87 edessa 2.5 cm matalamat renkaat kun takana.
Onko nelivedolla ajaminen vaarallista voimansiirrolle. Pöyrivätkö renkaat erilailla ja aiheuttaako se hajoamis riskin. Ei matemaatikko Kaitsu |
Todennäköisesti hajoaa. Itsellä ainakin hj rikkoi aikanaan pinjoneita yms. kunnes totesin renkaiden olevan noin sentin verran eri korkuiset.
|
HAJOAA, varmasti..
|
Ja -87 loota hajoo jos sillä ylipäänsä ajaa.
|
Vähän sitä matematiikkaa ;) 2,5cm renkaaseen halkaisijaa lisää niin suurempi rengas matkustaa kierroksella suunnilleen 8cm pidemmän matkan. Varmasti voimansiirto ikävästi pinkeenä jos vaan pitoa on. Jos nyt ihan pakko on ajella, niin siellä mettätiellä laittaa nelivedon päälle vasta todellisessa tarpeessa ja muistaa varmistaa että neliveto myöskin lähtee pois päältä kun tarve on ohi.
|
Entäs rooverissa
Mites käy rooverissa, jos eri akseleilla eri kokoiset renkaat ja diffi ei ole päällä. Entäs yleensä samalla akselilla eri kokoiset renkaat. Hoitaako tasauspyörästö homman?
|
Lainaus:
|
Kun kaikki renkaat ovat täsmälleen samankokoiset ei suoraan ajossa tapahdu tasauspyörästöjen pienten rattaiden pyörimistä juurikaan ja ei synny myös kulumista, lämpöä, öljykalvon ohenemista eika mekaanisia metallin kosketuksia tavallisessa ajossa. Mutkissa pyörimistä syntyy mutta sen tasauspyörästöt on rakennettu kestämään.
Ongelmia tulee jos renkaat ovat eri suuruiset halkaisijaltaan ja siis pyörähdysmatkaltaan. Tasauspyörästöjä kun ei ole tarkoitettu kokoaikaiseen massiiviseen pyörimisnopeuksien tasaushommaan. Sen voi todeta kun purkaa niitä, jos jossain paikassa joka pyörii ei ole laakeria niin sen ei ole tarkoitus pyöriä kuormitettuna koko aikaa. Ja pitävällä alustalla kaarteessa kovia voimia syntyy myös samankokoisilla renkailla kun keskustasauspyörästö lukitaan tai Pajeron tyyppisessä voimansiirrossa etuveto kytketään päälle. Kaarrettaessa takapyörät kulkevat lyhemmän matkan ja kun eivät voi tehdä sitä vapaasti niin (useimmiten) sisäkaarteen puoleinen pyörä sutii, sen toteaa helposti hiekalla. Asfaltilla sama ilmiö mutta ehkä kalliimmin seurauksin vehkeitten vahvuudesta riippuen. Ja tasauspyörästöjen lukkojen kytkennän jälkeen pitävässä mutkassa voi olla entistä enemmän jännitystä vetolaitteissa. |
Jo yksi erikokoinen rengas jommallakummalla akselilla pyrkii pyörittämään kardaaneita eri nopeuksilla.
|
Nojaa.. kaikki on tietysti suhteellista, asia ei tietysti ole ihan sama mutta samalla seinällä. itellä on patrollissa 35" x 16" - 15" leikatut boggerit ja takaperässä on pitemmät välitykset kuin etuperässä ja hienosti on kestäny ja runtua on annettu. sopivalla pinnalla antaa kivoja kikkailu mahdollisuuksia maastossa. mutta toki en lähtis noin isolla renkaan kokoerolla esim. asfaltilla kokeilemaan kuin pitkään kestäs.
|
Sivu luotu: 09:25 (GMT +2). |