Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.04.2008, 01:24
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

joopa, toistaseks tän jauhannan ois voinu jättää tonne tekniikan puolelle, tänne sitten asiaa kun on jotain saatu aikaankin, tämmönen juupas eipäs tappelu ei oikeen oo sitä oman maasturin esittelyä... sitten siellä kun on komiasti kuliine laitettu ja tehty, niin porukka vielä vääntää, että oisit nyt ostanu vaan jonkun muun aihion niin ois tullu parempi... vaikka sitähän se taitaa muutenkin kyllä olla

Note! This message was posted anonymously!

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.04.2009, 23:35
XRIPAX
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

vilosoovia


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ;462829
joopa, toistaseks tän jauhannan ois voinu jättää tonne tekniikan puolelle, tänne sitten asiaa kun on jotain saatu aikaankin, tämmönen juupas eipäs tappelu ei oikeen oo sitä oman maasturin esittelyä... sitten siellä kun on komiasti kuliine laitettu ja tehty, niin porukka vielä vääntää, että oisit nyt ostanu vaan jonkun muun aihion niin ois tullu parempi... vaikka sitähän se taitaa muutenkin kyllä olla

Note! This message was posted anonymously!
Nii,ainaha sil rottelol jotai muutaki tehää ku pusketaa turvetta.iha ensiks mä miettisin et mitä se saa tehä ja mitä ei.Esim jos se ei saa olla halpa ni sit mersu!Sehä on hyvä mut kallis.Tai jos ei oo ni laho ja loppuun raiskattu.Tai jos vähäruokainen ni suska.Tai jos ruma ni uaz.Mut jos sul pitää olla kasi ni sit ei tojota Ja sit toisaalt...Loppupeleis on kysymys maku asioistaki.Mut jos et oo nii friikki teknisist nyansseist ja suaritus arvoist ni se on vain makuasia.Yhelkää vakiopelil ei pääse mihkää rakennetul minne oot sen rakentanu.Ja siin on aina tehtävä kompromissei.Esim fyrkka rajottaa.Jne jne jne.Osta se peli mikä muniin tuntuu makiemmalt.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 26.04.2009, 14:01
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Jatkoja kone/kytkin remonttiin


Noniin, saatiin kone "lihoiksi" ja eipä se sitten vaatinutkaan normaalia enempää osia. Nokka on niin pas2 kulunut, jotta tuskin hiomallakaan saa enään siitä mitään irti! Ja nostimissa oli kunnon "kupit", parhaassa oli jo yli millin monttu, ja parissa oli halkeama pohjassa, joten ne kun olisi "napsahtaneet" niin olisi sitten saanutkin jo uusiaa KOKO lohkon!!! (Eli onnea olikin tässäkin hommassa???)

Laakerit oli kanssa jo loppu ja jakopäästä fiiberipyörä oli jo melko kulunut, muuten kyllä toimiva, mutta kun tuli tilattua Paddock:lta uusi niin menkööt samalla paikoilleen (teräspyörät, joten vähän saattaa kolkottaa)

Sitten tuo kytkin: Koska edellinen omistaja oli tunnollisesti säästänyt kaikki kuitit, niin katsoin sieltä ja JÄLLEEN kerran on korjaamolla korjattu ja laadukkaasti...
- tilauslapussa lukee "kytkin luistaa", on laitettu uusi ylä- ja alasylinteri ja sitten uusittu AINOASTAAN levy + laakeri?????

Kuva kertoo tässä tapauksessa HYVIN paljon enemmän!



Asetelma on palanut aivan "kokkareille" ja vauhtipyörä oli vaihtanut kokonaan jo väriä!!





Kuvasta näkee kuinka paljon kytkimen "nukkaa" kotelossa on (suurimmat pallot otettu pois, jottei sotke paikkoja). Laakeri poistettin jotta näkee kuinka kulunut tuo liukuosa on ja samalla tarkastettiin haarukka ja kuula --> kunnossa!



Pintaa olisi vaikka kuinka paljon jäljellä MUTTA koska asetelma on kulunut kartioksi ja täynnä kovettunuita "oksia", ei levy enään pidä (huomasin FOT2008 Hämeenlinnassa pikku3:lla lappu lattiassa, jotta kytkin alkaa mudan keskellä luistamaan??? Tai jyrkässä nousussa kun niittasi läpät suoraksi, niin liusti pikkuisen!!)



Tuossa näkee hyvin, miksi kannattaa sorvata pinta --> levyllä ajettu 28.000km ja jousien pesät AIVAN loppu ravistamisen takia!



Ei siinä alakerrassa ole hirveästi tavaraa, kannet on jo käyneet pesussa ja on koneistamossa pudotettavana, koska peltitiivareiden tilalle tulee komposiiitit ja sen takia lähtee 0.35mm kansista vege...

Samalla (kun takasin tulee) ajetaan venttiilit ja seetit uudestaan, jottei niistä saada vuotoja aikaan

Tuossa samalla kuvaa Bolt-on osista, eli etupää saanut uudet jouset, iskarit, jarrulevyt+palat+sylinterit ja samalla laitettu uudet rasvat napaan sekä säädetty olka-akselit ja laakerit (ja kasattu uusilla tiivisteillä). Onko kukaan käyttänyt olka-akselissa suojusta, joka (varsinkin mudassa) suojaa pallon tiivistettä???? Defen varaosakirjat näyttävät ko. osan, mutta toimiiko, vai kerääkö vain kosteutta ja sitä myöden rikkoo paikkoja????





Jarruletkujen päälle kieputettu hytikkaletkun suojusta, jottei juurakot/puut repäise letkuja jossakin "upotuksessa". Toimineet ainakin tähän asti ihan moitteetta!

OT: Vaaralliseksi menee kun NYYBIT alkaa jo "vilosoimaan"....
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------

Viimeksi muokannut Mikki : 26.04.2009 14:03 Perustelu: kiljosut erteeht...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.05.2009, 21:02
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Konetta kasaamassa


Saatiin koneenosat Englannista (mielenkiintoisten toimien jälkeen, josta voisi kirjoittaa oman jutun, MUTTA kerrottakoon se ensin leiritulilla) ja nyt on valoja polteltu tallissa kiiltävien osien kanssa.

Hommista Volvon takaluukku ollut pullollaan osia:











Kuten kuvassa näkyy, pientä pintaruostetta pukien pinnalla, mutta nehän lähtee kun annetaan hoonikiveä putkille.



vesipumpun "kanavissa" jo jokinverran oli "kuppaa", joten kasattava jo vahvalla massalla, jottei ala vuotamaan pulttien kautta...



Hoonauksen jälkeen parissa putkessa oli nätävissä naarmuja, mutta ne olivat niin matalia, jottei poraukseen katsottu olevan tarvetta. Kuitenkin uudet männärenkaat ovat sen verran "voimakkaammat", jottei näistä synny kovinkaan suurta ohivuotoa



Seuraavaksi mitattiin rengassarjasta sylintereille sopivat parit, jottei heitot ole liian suuria. Mittauspaikkana oli (tietenkin) putken yläreuna, jossa kuluma suurin. HUOMAUTUKSENA, vanha rengas oli niin löysä, jotta sen pystyi kahdella sormella laittamaan paikoilleen, ja sen välys oli 1,7mm! Uudet renkaat "säädettiin" 0,35 - 0,50mm





Tuossa kuva "vanhasta"



Ja kuvassa näkyy kuluminen --> uudessa pinnoite ehjä, vanhassa "kulutuspinta" puhki...



Hieman epätarkka kuva, mutta kyseessä 8. sylinterin mäntä suoraan pesusta...



Renkaat vex ja karstat näkyviin! (Tässä myös näkyy miksi Rangen konetta ei kannata vakiomännillä kauheasti virittää --> männästä yli puolet on halkaistu öljyrenkaiden alta!!!)



Ja rengasurat puhtaana valmina kasaukseen



Öljyrenkaat menossa paikoilleen



Siellä lepää...



Ja alempi rengas paikoillaan --> aika iso esijännitys renkaassa!!!!

Seuraavassa osiossa alakerran kasausta!
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.05.2009, 21:49
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Alakerran kasaus


Kun "nippelit" oli harjattu puhtaaksi, laitetaan sitten ne paikoilleen, jotei pääse "pölyyntymään"...



Crower Cams Com Up 50229 (matalavääntöinen nokka "perusmoottoreihin" --> katsotaan lupaako nimi liikoja!!!) Syynä uuteen nokkaan oli alkuperäisen epäkeskotangon totaalikulahtaminen...



Ja pox, se oli siellä n. 5sekunnissa...



Ylemmät laakerit paikoilleen



Kampiakseli päälle ja TÄSSÄ VAIHEESSA ON KAIKKEIN HELPOINTA mitata päittäisvälys! HUOM! kaulat ovat vielä kuivat, koska mitataan laakerivälykset "mittanauhalla" (jos ette ole nähneet niin pikaisesti löytyy tietoa http://forums.offipalsta.com/showthr...389#post559389 kun pääsi tuo 20vuotta vanha paketti menemään tyhjäksi! Ja olihan se jo aika jäykkääkin...)


Ja ei muuta kuin rasvaa kauloihin ja kannet kiinni!



Liiman kanssa TIETENKIN (nähnyt näitäkin joskus öljypohjassa!!!)


Helpottaa hommaa kun numerot jo valussa ja suuntakin, jottei pääse "lipsahtamaan" nurinpäin...



Pikkumomentilla ensiksi...



Ja isolla loppuun



Takapäähän parit "niksit" Pirkasta... Eli "kirkkotiiviste" paikoilleen oikein päin!


Tippa tiivistemassaa jottei vuoda "läpi" -> ja muuten TODELLA vähän, jottei mene öljykanavaan!!!



Ja laakeripukki kiinni ja ylimääräiset tiivisteet vex... Muistin virkistykseksi, takapää viimeiseksi, koska siinähän on isompi momentti kuin muissa laakereissa!




Jakopää paikoilleen, koska helpoita laittaa ilman mäntiä (kevyempi pyörittää, eikä nokka pääse putoamaan!!



Ja koppa suojaksi samalla kertaa. Kuvasta huomaa hyvin, miten massaa pursuaa hieman vesikanavan tiivisteestä. Samalla kannattaa laittaa kanavien pultteihin kierreliimaa, koska vuotaessaan pultit katkeaa 100% varmuudella eikä IHAN helpolla irtoa tuo kotelokaan silloin...



Männät paikoillaan putkissa ja odottaa kiinnittämistään



Nämä mittaukseen ja sitten kiinni. Roverissa kannattaa aina mitata veivin kaulat, koska niiden laakerivaurioita on ollut aikka kuinka ja paljon. Tässäkin moottorissa oli 5-6 kaulan kulumaa jo jonkin verran, muttei vielä liikaa.



Öljypumpun huoltoa --> vanhan rattaiden jäljet jaä kanteen kun seisoi muutaman tunnin pesun jälkeen, mutta eipä tuolla ole vaikutusta toimintaan!



Eipä muuta kuin mittaamaan roottoreiden korjaus ja välys runkoon --> kunnossa oli ja kansi kiinni.
Samalla laitettu uusi paineensäätöventtiili ja jousi, johon laitettiin lisäksi vanhan jousen prikka jousta hieman kiristämään ja painetta nostamaan...

Näillä eväillä moottoritelineessä alakertaan ei muuta voi tehdä, joten on siirryttävä "hattujen" puolelle...
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.05.2009, 23:30
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Kannet kasaan moottoritelineessä


Jatkoa koneen laitolle...



Seuraavana ohjelmassa oli venttiilien läpikäynti. Koska koneella oli ajettu 196.000km ajaattelin tehdä kannet samalla kertaa kuntoon, MUTTA ensimmäinen positiivinen asia tuli eteen!
Tuolla kilometrimäärällä keinuvivustoon ei ole tullut vielä välystä, EIKÄ venttiilit ola kuluneet ohjaimistaan. Tietenkin pakoventtiileissä oli lasittumaa ja karstaa mutta imupuoli oli suhteellisen puhdasta poislukien 6:n venttiili, joka oli likaantunut pakonostimen kilahtamisen takia...

Eli venttiilit irti, puhdistus, kiilloitus ja seetin ajo. Samalla putsattiin karstat pois kanavista, jos sitä oli.
Sen jälkeen uudet öljynvalumisenestorenkaat" ja kansi kasaan.

Ja samantien kun hattu oli (n 1h hieromisen jälkeen) valmis, hattu heti paikoilleen.



Samalla laiatettiin paikoilleen uudet venttiilinnostimet ja esijännitettiin ne nokan valmistajan ilmoittamaan 1mm jännitykseen.

Kannen kiristyksessä huomasin pulttien olevan "vanhaa mallia" ja käsikirja antaa käyttää niitä uudelleen, mutta pulteissa oli jo nähtävissä venymisen tekemiä "olkapäitä", mutta päätin kuitenkin käyttää ne. Vikatikki, koska 2 pulttia ei mennyt enään lainkaan momenttii vaan alkoivat venyä.
Ei muuta kuin uusia pultteja pikaisesti ja englannista tuli pikana uusia pultteja (paketin koon takia rahti oli halvempi kuin nomaalisti!!!

Nyt kansissa on nuo uudenmallin pultit, jotka "virallisesti" on kertakäyttöisiä (erottaa siitä, ettei niissä ole prikkoja lainkaan). Tällä kertaa ongelmaksi tulikin sitten ohje, jossa SUOSITELLAAN jätettäväksi pois alimman rivin neljä kansipulttia, mutta otin ne vanhasta sarjasta, koska niiden momentti on ainoastaan 60Nm, kun muissa on 90Nm.
Edellisestä episodista viisaantuneena otin työpaikalta "vimpanpäälle" momentin ja aloitin kansien tiukkaamisen --> 1. ja 2. pultti löystyi joka tiukkauksella ja 3. rivin putit heikensivät 2.rivin pultteja. Kävin kansipultit 5-6 kertaa läpi ja sitten sain momentit pysymään oikeassa arvoissaan, joten kannattaa käyttää aikaa niiden kiinnittämiseen (olisikohan tässä yksi syyllinen, jotta kansipahveja menee????)

Samantien laitoin imusarjankin kiinni, jottei lika pääse koneeseen (kimppatalli, jossa muitakin "sorvaajia"). Kuvia ei siitä tullut, kun akku sippasi kamerasta (prkl!).

Sitten siirryttiin loppukasaukseen, eli pikkuosat kiinni ja homma päätökseen:



Öljypohjasta vanhat massat ja kupat irti jottei käy kutenhommissa (pestiin asiakkaan autosta moottori katsastusta varten ja heti pesun jälkeen asentaja tuli sanomaan, jotta auto vuotaa pihalle "jotakin". Totesin vai, jotta kone just pesty, valuttaa varmaankin sitä... Toinen heitti siihen, jotta iso on potero kun leviaa tasaisesti, mutta ei kunnolla valu. Mentiin katsomaan ja moottoriöljyt tuli pihalle! Oli pohjassa ollut iso ruostepaakku, josta tuli nyt öljyt LORISEMALLA pihaalle!!!! Asiakas ei paljoa nauranu...)



Sitten maalia pintaan ja pohjaa kiinnittämään. Koska itse olen sitä mieltä, jotta kahden eri metallin väliin tarvitaan AINA tiiviste, laitetaan tässäkin tapauksessa öljypohjaan 3.5:n korkkitiiviste.

Saumakohtiin massaa ja muutamaan kohtaan "tippa", jotta tiiviste pysyy paikoillaan paremmin. Jos haluaa vain parasta, niin pinnat puhtoiseksi ja Bostik:a alle ja kiinni. EI VUODA, mutta PRKL että ottaa kiinni kun tarvii joskus irroittaa!!!!!!!!!



Korkkitiivari paikoilleen ja





puhdas kiiiiilltävän musta pohja paikoilleen --> huimaava momentti öljypohjalle korkin kanssa 7Nm!

Sitten hypätään takaisin yläkertaan ja laitetaan sinne pikkuhilppeitä:




Suutimet (huolletut, joissa uudet suodattimet ), jakaja, vesiputket ym.ym..



LOHKON TYHJENNYS PROPUT kiinni kierretiivistysmassalla --> ollut muutaman koneen surma, kun ovat "pahassa paikassa"


Ja sitten "pikkujuttu" laturin korvaa ei saa paikalleen, kun peltisarjan (Headman) laippa on pultin edessä, eli joutuu "sorvaamaan" jonkin verran. Tämäkin olisi niitä juttuja, jotka suunnattomasti rassaa kun tekisi homman konehuoneessa, sillä tilaa sarjoilla ei todellakaan paljoa tule olemaan. Katsotaan mahtuuko edes lämmöeristysnauhat sarjan päälle???? (Panzerille tuli samanlaiset ja tilaa EI TODELLAKAAN jää paljoa rungon ja sarjan väliin!!!!)





Sitten olisikin enään laitettava nämä paikoilleen:








Sunnuntaina olisi "nostajaiset" ja ensviikolla kun putkiston saa rakennettua, niin TULTA!!!
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.05.2009, 09:49
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Thumbs up

Hyvin dokumentoitu projekti, näistä kuvista on varmasti apua muillekin... !!!

Tuon öljypohjan voisi tietysti laittaa jollain paksulla tiivistemassalla, tai silikoonilla. Korkkitiiviste + peltipohja ei ole paras mahdollinen tiiviydeltään. Lisäksi öljypohjan pultteja on aika harvakseltaan.

Valmetissa on samanlainen pohja ja tiiviste. () Kokosin sen joskus uudella tiivisteellä, ja tihkui tasaisesti kokoajan. Ei paljoa, mutta pohja oli koko ajan kostea. Kerran öljypohja osui tukkiin, ja se alkoi vuotamaan. Suoristin pohjan, ja laitoin sen kupari-silikooni mössöllä kiinni. Ei vuoda pisaraakaan enää. Irrotus voi tietysti olla joskus hieman työläs...

Proto-sisun pohjan laitoin myös kiinni massalla, se taisi olla normaalia punaista moottori silikoonia. Syynä pohjan tiivisteen hankala saatavuus, Leyland. Sekään ei enää vuoda.

Ne neljä "ylimääräistä" kannenpulttia vetävät kantta vinoon, siksi ne varmaan on jätetty myöhemmin pois. Neljä pulttia/sylinteri on yleinen määrä bensakoneissa, ja aika hyvin niillä tulee toimeen. Tosin olisin itsekin laittanut ne alarivin naulat paikoilleen.

Viimeksi muokannut sisua45 : 17.05.2009 09:53
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Auton hankintaan neuvoja Tekniikka & Jutustelu 31 01.04.2007 15:28
apuja suzukin jousten hankintaan.. Tekniikka & Jutustelu 31 23.07.2006 20:45
Kumpi gepsi? Nerd-O Tekniikka & Jutustelu 11 21.03.2005 07:38
Kumpi kone bj45lava Tekniikka & Jutustelu 4 22.06.2004 20:00
kumpi liittymä? leivos Helpdesk 3 19.04.2004 08:46


Sivu luotu: 00:30 (GMT +2).