![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Onpas jäykkää prkl. Siis taasko tuplaverotusta? Tarkoittaen sitä, että eikös noista biodieseliin tarvittavista ainesosista ole jo kertaalleen maksettu verot tähän maahan? Enhän minä mistään mitään tiedä tai ymmärrä mutta silti? Näillä dieselin hinnoilla rupiaa jo oikeesti kiinnostamaan kaikki missä voi säästää. Ilmeisesti voitelu pelaa noilla töhnillä aika kiitettävästi myös? Jenkkilässähän nuo ovat tehneet vanhoista silakkamersuista hyviä bio-pannuja. Miinuksena ilmeisesti se, että pitää kai jonkunmoinen spesiaali suodatin asentaa, ettei mene letkut tukkoon ajan oloon. Prkl kun tässä taannoin tuli ohjelma aiheesta, mutta kun sivusilmällä kännykkälaskua kasvattaessa sitä seurasin, ei paljon tyhmään päähän jäänyt.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Mikä on tänä päivänä biodieselin tilanne suomessa? Ei kai tätä jo laiteta joitain prosentteja kaikkeen dieseliin? Eli öljyja saa vaihdella 5000-10 000km välein.
http://www.biodieselmagazine.com/art...ction-problem/ Lainaus:
Viimeksi muokannut samisami2 : 31.07.2011 13:53 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Luettuani artikkelin vaikuttais siltä, että taas jälleen vanhat nakuvasarat vie voiton uusista. Mikäänhän ei estä rakentamsta vanhan moottorin perään pissaruuttaa ja nokisuodatinta ja tässäkin mainittua pakoputkeen löpön syöttämistä. Jos siis päästöjen puhtaus tippaakaan kiinnostaa. Vanhojen moottorien noki on suurempipartikkelista ja helpompi suodattaa pois virrasta kun mahdollisesti paljonkin vaarallisemmat nanopartikkelit.
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Eipä taida suomessakaan saada enää täysin fossiilista dieseliä?
Seuraavana omia näkemyksiä/mielipiteitä Muutama vuosi taaksepäin oli pikkasen ongelmia dsl "palloontumisen" kanssa, ja syy vissiin oli ettei peltoöljy pysynyt liuenneena fossiiliseen.(ongelmat alkoi jo -30c:ssä ja -35c:ssä piti puhaltaa tankin suodatin auki) Ja tuota rypsiöljyä saksalaiset ovat juottaneet ostoskärryllisiä noihin omiin dsl autoihin (nyt suomessa uniikki löytöinä ![]() Noin niinkun perussääntönä: rivipumput: kaikki käy, mielellään kuitenkin pikkasen 2T öljyä ta dsl sekaan jakajapumput: huomattavasti vaativampia kuin rivipumput, mutta Aatun perilliset tankkaa marketin pihassa ruokaöljyä kymmeniä litroja... common rail: Itse en uskaltais kokeilla paljoakaan..... Pumppusuuttimet: ehkäpä vielä vaativampi kuin common rail? Noissa kotikeitoksissa/mielipiteissä on se ongelma, että ne tehdään mahdollisesti täysillä romuilla, ja sitten kerrotaan että saatiin nakkikopilta 30 litraa ranskalaisten paistorasvaa, ja se kaadettiin 400tkm ajettuun 25 vuotiaiseen takamoottoripakuun, ja nokittiin tratista muutama ranskanperuma pois. toimi yhtähyvin kuin virallinen dsl! Epäilempä, ettei suomessa ole pitkäaikaista kokemusta noiden bio-dsl käytöstä vaihtelevissa olosuhteissa. (verrattuna esim. minun hdj:n fossiilisen? dsl kulutukseen) Toki kannatan tuota bio- tukia, tuttavapiirissä peltoa työnä, ei tuottamassa. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
No jos ehkä väljässä lotkomoottorissa toimiikin mikä hyvänsä rasva yhtä hyvin tai huonosti niin...
![]() Just sikspä onkin ihan kiinnostavaa saada jotain järjellä perusteltuja selvityksiä siihen miksi minkäkinlaiset moottorit toimii tai ei toimi biolitkuilla. Tätähän tietty voi testata myös jollain hyväksi kunnostetulla patarautasella rivipumppukoneella. Oliskin erittäin mielenkiintosta kuulla, jos kellään on mitään omakohtasempaa tietoa näistä huolella rakennetuista projekteista ja mielellään ihan mittausdataa ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Mä oon tässä jo kolmatta kesää ajellut välillä käytetyllä ranskisöljyllä, joskus ajellut raakalteenkin, mutta yleensä joku 70% ranskista/30% dieseliä suhteella, jos on mitä polttaa. Ongelmana ettei käytettyä öljyä ole kohtuuvaivalla saatavana niin paljoa kuin menis. Pa-linjassa 30-levynen lämmönvaihdin, eli öljycoctail lämpenee n. 65-70°C lämpöiseksi. Viime vuonna laitoin lattian alle toisen pienemmän tankin ja parit vaihto(magneetti)venttiilit. Eli dieselillä käyntiin ja lämmettyään napista coctail-puolelle päätankista. Ennen sammutusta nappi toiseen asentoon. Toimii kyllä ehkä 50/50% suhteellekin asti ilman lämmönvaihtimia, mutta käynti ei oo niin siistiä varsinkaan siinä vaiheessa kun jälkihehkutus loppuu eikä kone ole vielä täysin lämmin.
Kesäaikaan ei ongelmia, kyseessä siis sähköohjatulla jakajapumpulla ja tappisuuttimilla oleva esikammioturbodiesel. Ilmojen viilennettyä ryytyy aine, joten äkkiä saa olla sotkemassa lisää dieseliä tai bensaa joukkoon, pakkasella ei kestä olla enää paljookaa rypsiä seassa. Menee muuten sen verran jäykäks ettei kulje putkissa. Nollassa seisoo jo lusikka pöntössä, alkaa olla jo voita. Huipputeho ei oo ihan niin hyvä käytetyllä ranskisöljyllä, puuttuiskohan joku 15-20%. Uudella öljyllä ei varmaan jäis paljookaan, mutta tossa käytetyssä on ties mitä hookoon-blööstä sulaneita rasvoja yms. ei niin täydellisesti palavaa seassa. Osansa saattaa tehdä myös pumpun lämpötilatunnistin, en tiedä miten se syötön määrään tai ajoitukseen vaikuttaa mitä lämpimämpää öljy on... Pakokaasut haisee snägärille, eikä mustaa meinaa saada millään. Eli savuarvokin oletettavasti pienempi. Öljyn suodatan ja lämmitän ja annan saostua (vesi saatava pois) 200 l tynnyrissä, josta sitten viiden filtterin läpi sähköpumpulla painaen letkulla tankkiin. Melkosta sotkua välillä öljyt, kaikkee ei likimainkaan voi käyttää, rasvalillua/ranskiksenpalasia/muuta roskaa saa kaapia karkeesuodattimesta kauhalla pois. Ilmojen kylmettyä alle 10°C ongelmaksi muodostuu että käytetty öljy ei tahdo enää olla nestemäisessä olomuodossa, nollassa menee jo melkein voiksi. Jostain jos sais puhdasta rypsiöljyä johonkin 0.7-0.8€/litra hintaan, niin sitten olisi hommassa enemmän juonta. Jäis suodattelut ja läträilyt pois, kylmääkin kestäis paremmin. Otettava siis tuomansa vaivan takia harrastuksena, josta saa jonkinlaista taloudellista hyötyäkin. Tullillehan ko. tuotos pitää ilmoittaa ja maksaa siitä rikittömän dieselin valmistevero (36.4 senttiä/litra) ja lappu ajossa mukana. Muuten samat seuraamukset kuin löpöllä ajosta. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Näitä biopolttoaineita on hyvin moneen lähtöön, eli niiden koostumus & valmistusprosessi vaihtelee ihan laidasta laitaan. Toista ääripäätä edustaa tuo Matin ranskis-löpö
![]() Uskaltaisin väittää, että markkinoiden huippua edustaa tämä: http://neste.fi/artikkeli.aspx?path=...2c8158%2c13819 http://www.nesteoil.fi/default.asp?p...90,11993,12252 http://www.nesteoil.fi/default.asp?p...286,7849,14094 Vaikka palstalla Nestettä haukutaan mennen tullen, niin teknisesti firma edustaa alan kärkeä. Tällä aineella voi jopa pidentää moottorin öljynvaihtoväliä. Ja luulisi toimivan kylmässäkin, kun soveltuu käytettäväksi myös lentoliikenteessä. Nesteen asemilta saa Neste Green-dieseliä, jossa on 10 % tätä yllä mainittua. Itse asiassa voi olla tämä Green 100 jo myynnissäkin, ei ole tullut katsottua kun omat autot kulkee bensalla. ps. en ole Nesteen palveluksessa, eli tämä ei ole maksettu mainos
__________________
Tumpula Racing Team |