Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #2  
Vanha 12.10.2006, 23:52
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Noin pikaisesti:

Litrateho kasvaa aina kun yhden sylinterin tilavuus pienenee. Eli mainituista 10-sylinterisellä saadaan suurin teho. Rivi-, V- tai bokserikonstruktio ei juurikaan vaikuta tehoon. Pitkillä koneilla kampiakselin jäykkyys (tai siis sen puute) tulee ongelmaksi.

Ilmeisesti suuremmalla sylinterillä saadaan parempi hyötysuhde. Suurilla laivakoneilla on paljon parempi hyötysuhden kuin autonmoottoreilla.

Samalla iskutilavuudella on luultavasti painon suhteen optimikoko jossain alueen keskellä: yksisylinterisen vauhtipyörä painaa paljon ja pitkien koneiden rungosta tulee painava. V- ja bokserikoneet ovat tietysti rivikoneita kevyempiä.

Itse tykkään eniten nelitahtisista rivi-6- ja V-8-moottoreista kaikinpuolin hyvien ominaisuuksien vuoksi:
- tasainen käynti (kaikki 1- ja 2-kertaluvun voimat ja momentit ovat sisäisesti tasapainossa)
- positiivinen vääntömomentti koko ajan
- mukavat äänet

Nyt nukkumaan ja aamulla seitsemältä Pajalle,
Antti
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
M: Lähes uusi Schwitzer S2B HelaKone O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 27.01.2008 11:33
Vinssiin kitkalukko, pohdiskelua... Repro Tekniikka & Jutustelu 4 27.08.2007 15:39
O: maastokumit 225/75-15 lähes ilmaiset O/M/V Renkaat ja vanteet 0 19.07.2007 21:46
M: Lähes ilmaiseksi LJ romuja VMK O/M/V Muut 0 16.10.2005 21:54
Teknistä kirjallisuutta protosta? Nyyberi Tekniikka & Jutustelu 0 08.09.2005 11:51


Sivu luotu: 23:27 (GMT +2).