![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#11
|
|||
|
|||
![]()
[quote]
jos tuo huhaa toimis niin olisihan se jo valtion/eu.n taholta määrätty pakolliseksi.se siitä. Koska edelleen näkyy keskustelu käyvän kuumana sivuillanne, tuon vielä tiedoksenne muutamia tosiasiota ja selvennyksiä. Monelle taitaa olla vielä epäselvää, miksi hajoitetusta polttoainerakenteesta johtuen saadan polttoaineen kulutus vähenemään. Kun polttoaineen kemiallinen rakenne hajoitetaan pienemmäksi, saadaan hiilelle ja hapelle enäämän reaktiopintaa, jolloin polttoaine syttyy helpommin, palaa täydellisemmin ja nopeammin. Nopeammasta palamisesta johtuen saadaan moottoriin vääntöä lisää, minkä johdosta ei tarvita palotilaan enää yhtä paljon polttoainetta. Olipa kyse puun, hiilen, turpeen, öljyn jne polttamisesta, polttoaineen hajoitus parantaa aina palamista. Siksi ollaan menty mm moottoreissa yhä korkeampiin polttoaineen paineisiin. Nyt laitteiden myötä on kemiallinen rakennet hajoitettu myös suuttimissa aikaansaadun pisaran sisällä. Siksi muutokset on todettu vielä uusimman tekniikan korkeapaineisissa pumppusuuttimilla tai Common Trail-tekniikalla varustetuissa diesel-moottoreissa ja bensiini-ruiskumoottoreissa. Tässä muutama käytännön esimerkki, missä a) ei ole tehty asennushetkellä muutoksia ja b) kuljettajille ei ole kerrottu laitteiden asennuksesta Vm 2004 530 hv:n rahtiliikenteen TGA Mannissa on laitteiden aikainen 150 000 km:n keskikulutus 4,1 litraa vähemmän kuin edeltävällä 140 000 km:n matkalla ilman laitteita. Kyseinen auto kulutti jo ennestään normaalia vähemmän raskaissa ajosuoritteissa. Auto jaksaa nousta nyt mäet myös pykälää isommalla vaihteella. Erääs toisessa Kuljetusliikkeessä yksi kuljettaja saa aina menemään kaikki autot pienimmällä. Omistaja asensi laitteet häneltä salaa kahteen Scaniaan. Kummassakin autossa kulutus väheni molemmissa autoissa hänen ajamanaan vielä n 5 litraa/100 km, koska hänellä ovat tuntoaistit kohdallaan ja osaa hyödyntää oikein laitteilla saadun lisäväännön. Marraskuussa asensi eräs Kuljetusliike niin ikään kuljettajista saa laitteet Sisun E12 480 hv Mackin moottorilla olevaan rekkaan. Sohjokelissä ajetun 15 000 km:n keskikulutus oli 3.5 litraa vähemmän kuin hyvässä kelissä ajetun edeltävän jakson 20 000 km:n keskikulutus ilman laitteita. Vertailukelpoinen vähennys keliolosuhteet huomoiden on n 6 -7 litraa/100 km. Hyvistä kokemuksista johtuen Kuljetusliike tilasi hiljattain laitteet kahteen seuraavaan kuorma-autoon. Eli kyse ei todellakaan ole siitä, että hyöty tulee vain siitä, että kuljettajat muuttavat vain ajotapaansa, jos tietävät laitteiden olemassaolon kuten moni asian todellisuutta tuntematon haluaa väittää. Esim. päästöjen osalta oli 463 hv:n Iveco Trukkerin, vm 2000 savutusarvo ilman laitteita 0,8. Samalla mittarilla mitattuna laitteiden ansioista on savutus enää 0,03 eli vähennys on 96,3 %. Vm 1999 460 hv:n FH12 Volvossa oli savutusarvo ilman laitteita 0,29, mikä on Euro 2-auton normaali arvo. Laitteiden ansiosta samalla mittarilla mitattuna oli savutus enää 0,0066. Vähennys oli 97,7 %. Dokumentit mustaa valkoisella löytyvät. Jokainen voi varmistaa, onko laskennat tehty oikein kuten joku keskustelussa asiaa epäili. Käytännön pitkän linjan insinöörinä luotan enemmän käytännössä tehtyihin pitkäaikaisiin testeihin kuin laboratorioissa tehtyihin "yönyli"-testeihin ja varsinkaan, jos testaaja ei ymmärrä asian kokonaisuutta. Kotisivuillamme kerrotut käyttäjien kokemukset pitävät paikkansa ja tarvittaessa ne voidaan tarkistaa ko henkilöiltä, Kuljetusliikkeiltä, Linja-autoyrityksiltä jne. Tämän suhteen voin mennä vaikka valalle. Mittaukset on tehty pitkäaikaiskäytössä ajotietokoneilla tai tankkauspöytäkirjalla. Päästömittaukset yleisesti hyväksytyillä mittalaitteilla. Öljykattiloiden kulutuksen osalta on monessa tapauksessa 1-3 vuoden mittaisia seurantoja normeerattuna ko alueen lämmöntarveluvuilla. Monessa tapauksessa on myös kuvattu lämpöpinnat ennen asunnusta ja pitkän käyttöajan jälkeen sekä savukaasun lämpötilan laskuna. Keskusteluissa on joku esittänyt halventavia kuvia antaen ymmärtää virheellisesti, että kyseessä on markkinoilla oleva Giga Power-tuote. Kyse ei todellakaan ole samasta tuotteesta. Tuote tuli markkinoille loppukesästä 2000. Tuotteen takana on patentoitu aineseos. Normaalin keraamisen magneetin aineominaisuudet ovat vain 5-10 % Giga Power-tuotteen arvoista. Viittaus LP:n poliisin lausuntoon pitää paikkansa. Hänelta olen kysynyt, että voidaanko vastiineessa lainata hänen kommenttiaan ja antoi siihen luvan. Suomessa on tällä hetkellä jo lähes 100 muutakin poliisia, jotka ovat todenneet laitteilla saatavat merkittävät hyödyt eivätkä halua luopua laitteista. Jos 5 sadasta ei ole saanut tyytydyttäviä tuloksia, niin miksi se tuntuu olevan monelle tärkeämpää kuin, että 95 % ovat tulleet tyytyväisiksi sen takia, että heillä ovat moottoreissa tai polttimissa olleet palamiseen vaikuttavat perusasiat valmiiksi kohdallaan. Näillä 5 %:llakin käyttäjistä on mahdollista palauttaa tuote ja saada rahansa takaisin, vaikka ei olisi halunnut laittaa perusasioita kohdalleen. En tiedä markkinoilla muita tuotteita, mistä saa rahansa takaisin 3 kuukauden jälkeen hankinnasta, jos ei ole tullut ko ajassa tyytyväiseksi. Ei ole ainakaan minulle sattunut kohdalle. 3 kk on riittävä aika, koska karstan poltto mäännän päältä ja kannesta kestää 1000 - 5000 km:n ajomatkan, hyvin karstaisisissa kuorma-autoissa pahimmillaan jopa yli 15 000 km. Tuona aikana voi kulutus hetkellisesti usein jopa vähän kasvaakin, koska osa hapesta menee karstan palamiseen. 3 kk:ssa ennättää jokainen halutessaan tarkistaa myös perusasiat, jos muutoksia ei ala tapahtumaan. Mielestäni hankinnassa ei ole kenelläkään mitään menetettävää eikä kenellekään tehdä vääryyttä. Korostan vielä, että jos joku ei ole saanut muutoksia sen takia, että moottori on viritetty, perusasiat ovat ajautuneet pois oikeista arvoista eikä ole halunnut säätöjä korjata ja korjauttaa, silloin vika ei todellakaan ole laitteissa. N 95 % tapauksissa tehdassäätöisiä moottoreita tai polttimia ei kuitenkaan ole tarvinnut säätöihin koskea, mutta silti merkittävät muutokset on todettu laitteiden ansiosta hyvinkin nopeasti. En ole halunnut ketään kommenteillani loukata, vaan saada jokaisen ymmärtämään oman etunsa ja mistä oikein on kyse. Tämän syvällisempään teoreettiseen kouluttamiseen en valitettavasti keskustelupalstoilla ryhdy. Yrittäkääpä miettiä asiaa toisinkin päin, että jospa kaikki onkin totta, mitä se tarkoittaa omalta kohdalta. Toimin kattila- ja voimalaitosympäristössä puolueettomana asiantuntijana ja tähän mennessä asiakkaani ovat arvostaneet asiantuntemustani kuten laitteisiin liittyen myös moottorien ja polttimien osalta, jos vain on halunnut neuvoa kysyä. Tunnettu asia on, että uudet asiat otattavat aina oman aikansa. Osaamalla nähdä asioista positiivisiakin puolia, uudetkin asiat voivat edetä nopeammin. Hyvää vuoden jatkoa toivottaen Martti Puhakka GigaPower |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Onko kukaan rikastunut | vepele | Chit-Chat | 24 | 08.03.2006 22:05 |
Giga Power-systeemi vähentää kulutusta, tosi on | MarPuh | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 29.12.2005 13:12 |
onko kukaan? | lantikka | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 22.07.2005 20:34 |
Onko kukaan leimannu??? | bj45lava | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 26.03.2004 18:33 |
Onko kukaan nähnyt? | Nerd-O | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 03.12.2003 20:20 |