![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Juu hienoa tutkimista ja rakentamista vaikka puolet selostuksista onkin itselle aivan hepreaa. ![]() Mutta mielenkiinnosta kiva seurata.
__________________
################# Tää on ihan helpporeitti. ################# |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Tämä on kyllä mielenkiintoinen projekti.
Vielä kun ymmärtäisi jotain. ![]()
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
#3
|
||||
|
||||
![]() Askartelua
Kiitoksia kommenteista ja kannustuksesta. Tekemällä oppii.
![]() Askartelu jatkuu. EPAS aivo/tehoelektroniikka laatikko asennettu jäähdytyslevyyn. Liian pienet koneet "löivät taas kynsille". ECU ei mahtunut jyrsinkoneen leukoihin. Kiinitystä varten piti tehdä oikea reteli alumiiniprofiileista. Kesti kuitenkin jyrsinnän ja jälkikin oli ihan priimaa. Tollasen jäähdytysrivan koneistaminen onkin sitten ihan oma ja jännittävä kokemus kun rivat pyrkivät nappaamaan terään kiinni. Peltikoteloon pistehitsattujen kiinikkeiden irroituksesta ei tullut kuvia, mutta ihan yhtä jännittävää kuin jäähdytysrivan koneistus. Purkkia kun ei saa tukevasti kiinni mitenkään. Alla lisää kuvia. |
#4
|
||||
|
||||
![]() koeajoa
Koeajo jäähdytetyllä purkilla meni hyvin. Nyt oli tarkka vaaka käytössä. Osoittautui kuitenkin, että Liiterin kalavaaka on käytännöllisempi. Tämä Liko kun menee nukkumaan parinkymmenen sekunnin jälkeen ja uusi käynnistys automaatti taaraa näytön.
Systeemi ei enää putoile lämpösuojaan. Järjestelmässä on kuitenkin sellainen ominaisuus, että jos toivottomasti vääntää stopparia vastaan niin muutaman kymmenen sekunnin jälkeen systeemi pienentää moottorivirtaa ja tietysti voimakin vähenee. Palautuu heti kun tekee jonkun ohjausliikkeen. ECU:n lämmöt pysyvät nyt hallinnassa. Käytäntö näyttää miten käy moottorin kanssa. Aika hottentottia on. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Tuloksia
Tänään tuli tehtyä mittauksia ja tuloksiakin tuli. Ensin parantelin Arduino kortille hätäisesti tehtyä CAN nopeus-sanoma generaattoria. Potentiometri kylkeen ja vähän lisää softaa. Nyt potikalla voi säätää CAN sanoman sisältämää nopeutta välillä 0 ... 127mph. Kundi kommentoi heti, että eihän Yaris kulje noin kovaa. No kuittasin, että tämä onkin GR malli.
![]() Tässä kuva miten akkujännite vaikuttaa moottorivirtaan kun kaikki muu pysyy vakiona. ECU säilyttää tehon vakiona eli kun jännite putoaa niin virta kasvaa. Tämä ei ole välttämättä hyvä ominaisuus jos akku alkaa joskus oikeasti vajoamaan. Voima pysyy, mutta akku tyhjenee vaan nopeammin. Ylempi kuva 2kg puntti ratissa ja 0 mph vauhti CAN väylässä. Alempi kuva on 2kG puntti ratissa ja CAN väylä irti. Tässä kuvassa nopeuden vaikutus moottorivirtaan. Ratissa 2kg puntti ja akkujännite 13,5V. Tässä mittauksessa sivutietona selvisi myös, että CAN väylä irti tilanteessa ECU ajaa systeemiä 50mph parametreillä. |
#6
|
||||
|
||||
![]() SJ410 mittaristo ja EPAS ohjaus
Ollu tarpeeksi sadepäiviä niin projektikin edistynyt hieman. SJ410:n mittaristoa modifioitu Suzuki K100RS yhteensopivaksi. Seuraavassa vähän tarinaa tästä osaprojektista.
Taatusti Suomen ainoa ja voi olla maailman mittakaavassakin ainos SJ410 missä säädettävä ohjaustehostin. Nuppi mittareiden välissä. Voi olla, että näytöt vielä muuttuu, mutta V1.0 mallissa. - alin tehostin % - keskimäinen akun lataus/purkuvirta - ylin akkujännite tai lämpötila. Näitä lämpöjä voi tulla lisääkin. |
#7
|
||||
|
||||
![]() näyttösysteemi
Erästä muuta projektia varten piti kehittää hyvin näkyvä näyttöjärjestelmä. Näytöiksi valikoitui yksinkertaiset 7-segmentti LED näytöt. Näistä tuli ensialkuun tehtyä pari eri kokoversiota. Pienempi 0.3" moduli valikoitui tähän 410:n mittaristoon asennettavaksi. Näytöissä idea on itsenäiset modulit mitä voi sitten ketjuttaa tarvittavan määrän peräkkäin. Moduleissa voi tietenkin näyttää mitä vaan mikä pälkähtää softa-ukon päähän.
Itse prossu systeemissä on melko vaatimaton Arduino Nano moduli. Arduino valikoitui jälleen helpon kehitys/ohjelmointiympäristön ansiosta. Prossukortille joukko mittauksia ja muuta tarvittavaa I/O tavaraa. Mittauksia: - pari lämpötilaa - pulssilaskenta (rundit tai nopeus) - potentiometrin luku - virtamittari - pari jännitemittausta - lisäksi CAN väylä vaikkapa EPAS kontrollerin ohjausta varten Näyttöjen kiinnitystä varten SJ410:n mittaristoon 3D-osasto ahkeroi tällaisen sovitelevyn. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (1 jäsentä and 1 vierasta) | |
-Joni- |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty BMW K100RS -86 | J0hannes | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 01.08.2015 11:29 |
M: Suzuki Samurai -88 MYYTY & Suzuki DR 650 SE -96 | COWBOY | O/M/V Ajoneuvot | 4 | 19.10.2007 06:48 |