Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.09.2024, 01:23
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 702
Perusasetus

Hyvä lähestymistapa on koittaa selvittää mikä toimii ja mikä ei. Koittaa löytää itse vika ja sen juurisyy. Jos juurisyy jää löytymättä niin voi olla, että komponentteja saa vaihtaa useampaan kertaan ja ne menevät saman tien uudestaan paskaksi.

Tällaisesta linkistä löytyy ainakin jonkun korttiversion piirikaaviot.
https://www.jeepforum.com/threads/vi...#post-41285119

Katso esimerkiksi VFD näytön tyyppi etsi sille datalehti ja mittaa katodin hehkujännite. Kuvissa katodi (hehkulangat) näyttävät pelottavan kirkkaanpunaisilta. Normaalisti CFD näytön hehkut ei näy ollenkaan.

Viitaten noihin linkin piirikaavioihin. Irroita vaikka transistori Q2 ja katso putoaako virrankulutus.
Q2 irroitettuna tutki skoopilla tuleeko geitille mitään signaalia kontrolleripiiriltä.

Seuraavaksi kannattaa tutkia tapahtuuko prossun U5 I/O pinneissä mitään. Samoin kannattaa tutkia värähteleekö prossun kide X1.

Jos on lämpökamera niin sillä saa hyvän kuvan mitkä komponentit kortilla lämpenee. Mainitsemasi 3.9A on jo niin paljon, että sauhuakin voi näkyä.

Tutkimukset kannattaa tehdä labrapowerilla eikä auton akkusähköllä. Akkusähköllä yksi sopiva vika voi aiheuttaa täystuhon.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.09.2024, 10:53
hitsaa hitsaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.09.12
Sijainti: Stadi
Viestit: 420
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Hyvä lähestymistapa on koittaa selvittää mikä toimii ja mikä ei. Koittaa löytää itse vika ja sen juurisyy. Jos juurisyy jää löytymättä niin voi olla, että komponentteja saa vaihtaa useampaan kertaan ja ne menevät saman tien uudestaan paskaksi.
Kiitti, kun tämä elektroniikka on melkein taikuutta niin olen käynyt läpi tyypilliset skenaariot: murtuneet juotokset liittimissä, vuotaneet konkat, syöpymät edellisen seurauksena ja nyt sitten mennään näihin enemmän mysteereihin.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Katso esimerkiksi VFD näytön tyyppi etsi sille datalehti ja mittaa katodin hehkujännite. Kuvissa katodi (hehkulangat) näyttävät pelottavan kirkkaanpunaisilta. Normaalisti CFD näytön hehkut ei näy ollenkaan.
Jep ilmeisesti hehku tulee liian kovasta jännitteestä joka näkyy ulospäin kovana n 5x virran kulutuksena? Kaaviossa "FILAMENT" 1 & 2 ? Ehkä tätä vois tutkia yleismittarilla, tuleeko invertteriosioon +25V sisään. T2 tietoja tuskin löytyy.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Viitaten noihin linkin piirikaavioihin. Irroita vaikka transistori Q2 ja katso putoaako virrankulutus.
Q2 irroitettuna tutki skoopilla tuleeko geitille mitään signaalia kontrolleripiiriltä.
Ei ole näin hienoja välineitä käytössä Venäläiseltä sivustolta löytyi suppeasti ohjeistusta virrankulutuksesta mutta ei sen isompaa suuntaa, ne on vaihdelleet Q2 ja Q1 lähinnä. Q2 vaikuttaa potentiaalisimmalta, kun ohjaa korkeamman jännitteen (VFD) puolta.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Seuraavaksi kannattaa tutkia tapahtuuko prossun U5 I/O pinneissä mitään. Samoin kannattaa tutkia värähteleekö prossun kide X1.
Ainakin prossu osaa levätä ja herättää näytön ja palata lepotilaan.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Jos on lämpökamera niin sillä saa hyvän kuvan mitkä komponentit kortilla lämpenee. Mainitsemasi 3.9A on jo niin paljon, että sauhuakin voi näkyä.

Tutkimukset kannattaa tehdä labrapowerilla eikä auton akkusähköllä. Akkusähköllä yksi sopiva vika voi aiheuttaa täystuhon.
Tallilla taitaa itseasiassa olla tuommoinen poweri, niin voisi tehdä tutkimusta vähän helpommin. Palailen asiaan..
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään.

Viimeksi muokannut hitsaa : 10.09.2024 11:12
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.09.2024, 22:07
hitsaa hitsaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.09.12
Sijainti: Stadi
Viestit: 420
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Hyvä lähestymistapa on koittaa selvittää mikä toimii ja mikä ei. Koittaa löytää itse vika ja sen juurisyy.
Tämä olikin tosi hyvä vinkki. Rupesin kollaamaan piirilevyä läpi, ja sattumalta valitsin helpon tuntuisen maan (gnd) kytkennät aluksi. No mitäs kummaa, +5V ja maa on oikosessa! irroittelin U2:sen ja ei muutosta, sitten EC6:sen, sama ja lopuksi vielä C24 vaikka se onkin pintaliitoskomponentti ja vehkeet aivan liian isot. No, edelleen oikosessa. J2:sen 12 "pinni"/johto irti ja potentiaalit kohdallaan. Kolvasin irroitetut komponentit paikalleen ja huomiselle jää viimeinen oljenkorsi eli tarkistaa VFD puolelta jossa oikosulku on C1, C3 ja C5. Tuskinpa nämä on lyöneet läpi mutta toinen vaihtoehto on U1-U3 joiden saatavuus lienee 0.
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.02.2025, 16:52
hitsaa hitsaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.09.12
Sijainti: Stadi
Viestit: 420
Perusasetus

Päivitystä tännekin: ärsyttävä ominaisuus laitteessa on nopeusmittarin (neulan) ja matkamittarin suhteellinen virhe, noin 10%. Neula ei näytä sitä arvoa mitä väylästä tulee. Ajattelin ratkaista tämän vaihtamalla tilalle uudemman vuosimallin mittariston. No, 1996 vuosimalli on monella tapaa erikoinen ja kaikki ne tavat on huonoja. ABS-valon ohjaus eri päin kuin 1997-1998. Mittaristoa piti siis hieman muuttaa amerikan forumin ohjeiden mukaan:



Poistetaan diodi ja vastus ja laitetaan pari hyppylankaa



ABS-valo toimii kuin junan vessa.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	1739991055252.png‎
Views:	325
Size:	238,0 Kt
ID:	108711   Click image for larger version

Name:	1739990995829.png‎
Views:	348
Size:	655,1 Kt
ID:	108712  
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.02.2025, 20:03
hitsaa hitsaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.09.12
Sijainti: Stadi
Viestit: 420
Perusasetus

Takalasin pesuri ei toiminut, kun joku oli asentanut takaiskuventtilin väärin päin. Kuvat laitoksesta, tämän saa irti rauttamalla kattopahvia. Kuula pitää olla poispäin suuttimesta eli painetta päin:



Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	1740237737194.png‎
Views:	276
Size:	1,12 Mt
ID:	108713   Click image for larger version

Name:	1740237799390.png‎
Views:	262
Size:	24,3 Kt
ID:	108714  
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 9 (0 jäsentä and 9 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan Jeep zj 96- ECM ja taka-akseli JEEPV8 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 09.07.2018 12:54
Myyty Jeep ZJ GrandCherokee -96, diesel Jeep-Ukko O/M/V Ajoneuvot 0 10.11.2015 21:20
GC ZJ-96 sähkökaavio? pfihlman Tekniikka & Jutustelu 0 04.11.2012 07:53
Ostettu Jeep Grand Cherokee ZJ V8 -93-96 etujouset Kepu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 26.10.2010 22:42
Annetaan Jeep ZJ kori vm -96 rhm O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 9 28.12.2009 22:23


Sivu luotu: 05:01 (GMT +2).