![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Bosch 0227 401001 vianhakuaBosch 0227 401001 purkkihan aukesi pienen askartelun jälkeen. Liitin ja transistorit piti juottaa irti ennen kuin piirilevyn sai irti. Ymmärrettävää 80-luvun tekniikkaa. Ensimmäinen vikakin näkyi heti. Kellertävät Rifa-merkkiset konkat ovat tunnettuja siitä, että kuori murtuu ajan kanssa, kosteus pääsee sisään ja sitten alkaa tapahtumaan. Nämä kon ovat aikanaan olleet parhaan maineessa niin myös hp, Tektronix sun muut mittalaitevalmistajat ovat aikanaan käyttäeet näitä verkkofilttereissä. Seuraus vaan on, että räjähtelevät pahan hajun ha hirveän siivon kera. Jos kiinostaa niin hakuun vaan "rifa capacitor explosion" niin lukemista ja katseltavaa riittää. Ranskalaisen piirtämän piirikaavion avulla debuggaus löhti hyvin käyntiin. Prossukin tuli tunnistettua. Philipsin tekemä, mutta arkkitehtuuriltaan Intel MCS-48 sarjan vehje. Tarkemmin 8021 variantti. Useamman tunnin istumisen jälkeen oli pakko luovuttaa ja todeta, että itse prosessori piiri on risa. Tälle vialle ei sitten voikkaan mitään. Vaikka tollasen menneen maailman prossun EPROM versiona jostain löytäisikin niin sisälle tulevaa Bosch softaa ei tietenkään saa mistään eikä mitenkään. Diagnoosiksi tuli: Prossun oskillaattori ei värähtele, kidekin tuli testattua. Vien noin 60mA virtaa ja lämpenee poikkeuksellisen paljon. Käytetty purkki tilattu maailmalta. Katsotaan mitä sieltä tulee. Todennäköisesti Rifa konkkavika ainakin mukana.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() CDI sytytys vai onko?
Purkin transistoreiden kuntoa mitatessa tuli mieleen kysymys: Miksi näitä sytytysjärjestelmän ohjaimia kutsutaan harhaanjohtavasti CDI yksiköiksi? Tämä lyhenne CDI kun tarkoittaa Capacitor Discharge Ignition eli järjestelmää missä sytytysenergia ladataan kondensaattoriin ja laukaistaan sieltä sytytyspuolaan mikä toimii muuntajana.
Tämä Boschin systeemi on menneestä maailmasta tuttu Kettering/Delco järjestelmä. Tässä katkojan kärjet on vaan korvattu transistorikytkimellä ja ohjaus tapahtuu mikroprosessorilla. Kettering järjestelmässä sytytysenergia ladataan sytytyspuolan magneettikenttään ja kipinän hetkellä vapautetaan sieltä. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Eikös toi nyt sit menis niin, että jos olis BMW "tosiharrastaja" niin hommaisi jotain tollasen boxin ja prommerilla imasis bitit talteen siitä satiaisesta? Tiedä häntä vaikka maailmalta joku sellanen tyyppi löytyisikin joka sen operaation olisi tehnyt. Sen jälkeenhän niitä prommeja voisi ohjelmoida mielin määrin
![]() Toinen vaihtoehto ehkäpä sitten kasata joku speeduino sitä mottia ohjastamaan. Täällä näköjään joku vastaavan kanssa puuhastellutkin https://www.speeduino.com/forum/viewtopic.php?t=3878 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Olisko Ignitechillä jotain tuotetta josta olisi apuja tuohon?
www.ignitech.cz Itse olen tilannut tuolta pariin Hondan XLV:hen sytkäpurkit,jolla sai deletoitua kaikki vanhenevat ja harvinaiset alkuperäiset komponentit pois käytöstä. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Sytytys- ja moottorinohjain
Kiitoksia kommenteista. Netin syövereistä tilattu vaihto.osa. Katsotaan ensin mihin sen kanssa päästään, Oikein kovan paikan tullen tuollainen waste spark ohjain syntyy vaikka valkoiselta paperilta eteenpäin.
Ajan kuluksi tutkin LE Jetronic moottorinohjainta, Sillätavoin hieno vanha disaini, että kortilla on vain yksi elektrolyyttikondensaattori, Tämä vähentää ajan kuluessa syntyvien vikojen mahdollisuutta kun ei ole vikaantuvia komponentteja. Irroitin konkan ja mittasin sen. Oli ihan spekseissään tämä 40 vuotta vanha ROE-merkkinen konkka, |
#6
|
||||
|
||||
![]() nysväystä ja 3D osia
Edelleen osia odotellessa pientä terapianysväystä. Pengottu laarinpohjalta vanhat iskarit esiin, etsitty jotenkin poimivat, putsattu ja maalattu. Takaiskareiksi löytyi muuten hyvät Girlingit, mutta toisesta oli suojakuoren kiinnitys murtunut, Tähän syntyi 3D printterillä korjausosa, Sika 521:stä väliin ja menoksi.
Kun vauhtiin päästiin niin tuli mieleen koittaa tulostaa jakolaatikon kannakkeet TPU-muovista. Vahvaltahan tämä TPU muovi tuntuu. Käytössä sitten selviää kestääkö. |
#7
|
||||
|
||||
![]() koekäytön valmistelua
Sytytysboxia odotellessa tullut tehtyä pieniä juttuja koekäytön valmistelussa. Akkukotelo kaapelointeineen ja tankin kiinikkeet sekä väliaikaiset bensalinjat.
Tankki saatu jollain tavalla pestyä. Uudet pumpun kiinikkeet ja filtteri tankkiin. Tankkia kasatessa tuli väistämättä mieleen kätilön hommat. Tässä kun 100mm reijästä yhdellä kädellä kasataan pumput ja himmelit tankkiin. ![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Eihän sitä tiedä milloin niitä tarttee ![]() ![]() ![]() Aikanaan kun tuli korjattua ihan ammatiksi tietokoneita, silloin kun niitä vielä piirilevytasolla valmistajilla korjattiin oskilloskoopin, yleismittarin, skemojen ja kolvin kanssa....pintaliitostekniikka kun tuli, niin niitäkin joku vuosi korjattiin ainakin emolevyjä, mutta sittenhän ne aika pian alettiin nakellla menemään ja uutta korttia vaan viallisen tilalle. Oheislaitteille ja näytöille kävi sama jo vähän aikasemmin (näppäimistöjä ja jopa hiiriäkin joskus korjattiin takuuaikana).
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#9
|
||||
|
||||
![]() koekäynnistys
Sytytysboxi tai oikeastaan kaksi kappaletta saapui. Boxi kiinni ja käynnistyslupa.signaalihan sieltä tuli.
Lähti kyllä, mutta kävi erittäin huonosti. Kipinä kunnossa ja bensapaineet spekseissä. Putkien lämmöistä pääteltynä kävi vain kahdella pytyllä. Tulpat irti ja tutkimusta. Tässä tuli taas sellainen "paska löystyy" hetki. Nelosen tulppa alumiinisärsselissä. ![]() Puristuspaineethyvät ja tasaiset. Osoittautui, että sörsseli on joskus reippaasti vedeltyä alumiinitahnaa. Huh. Hauska yksityiskohta. Varusteista löytyi reilu 60.000km eurooppaa kiertäneet varatulpat. Yhdestä kärkiväli kasassa muuten priimat. No käynti ei muutunut tulpanvaihdollakaan. Pitkä seisominen ja tankista löytyneet bensapumpun entisen kannakkeen jämät ja mäskit antoi vihjeitä tukossa olevista suuttimista, Kolmosen ja nelosen johtojen irroittaminen ei muutanut käyntiä mitenkään. Antamalla suoraan akkusähköä suuttimelle solenoidi lähti liikkeelle (ääni muuttui), mutta käynti ei parantunut. No nyt on tilattu suuttimien huoltokitti ja suuttimet menossa pesuun. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Nivel
Sen verran pärähti, että pääsi ottamaan ensimmäiset tyypit väliakselista/nivelestä. K100:n vaihteistosta vitonen silmään ja menoksi. Nivel ei ainakaan pyrkinyt karkuun. Eikä värinöita . Koe tosin ilman vetoa. Vasta vedossa mahdollinen momenttivärähtely aiheuttaa ilmiöitä ja mahdollisia ongelmia. Koe ei myöskään ollut pitkäkestoinen kun vaihteisto on vielä ilman öljyä ja konekkin kävi huonosti. No rundeja siitä kuitenkin irtosi.
|
#11
|
||||
|
||||
![]() Pikkujuttuja zündung boxit
Täytehommana purkuosana hankitun sytytysboxin tutkimuksia. No sieltähän löytyi kuolemaa tekevät Rifa konkat. Vaihtoon ja purkki kiinni.
Muuten pikkujuttu mutta tämä yksikkö on hankala purettava. |
#12
|
||||
|
||||
![]() Bosch suuttimet
Valmistautumista suuttimien pesuun / elvyttämiseen. Jemmasta löytyi jostain vanhasta projektista jääneitä suuttimia 0280150227. Päätin uhrata yhden tieteelle jotta sisäinen rakenne selviäisi tarkemmin. Sorvilla auki ja tutkimaan. Onhan hienosti hiottuja osia ja pieniä välyksiä. Tutkimukset antoivat aavistuksen siitä, että pesu ei tule onnistumaan tosta vaan.
Minulla ei ole tietoa mistä autosta nämä 0280150227 suuttimet ovat. Jos joku tunnistaa niin voi vastata. Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 14.08.2024 01:30 |
#13
|
||||
|
||||
![]() Suuttimien pesu
Ensimmäinen rasti oli 40v paikallaan olleitten suuttimien irtisaaminen. No lopulta irtosi ja vieläpä ehjänä.
Löysin vielä 2003 rakennetun suutintesterin. Polttoainepöntössä / painesäiliössä oli vaan kumiosat hapantuneet. Kun en parempaakaan keksinyt niin testilitkuna toimi pienkonebensa. Testerin asetukset olivat 33Hz ja 66% duty cycle. Jotta mittalasia olisi helpompi lukea vetäisin viisi jaksoa / testi. Pönttö ja retelit ei kestä täyttä 2,5bar painetta. Testit tehty 1 bar paineella. Tällä testisetupilla pääsee vertaamaan suuttimia keskenään. Vertailu speksiin vaatisi vähän lisää virittelyä. Jonkun brosyyrin mukaan näiden 0280150705 suuttimien tuotto pitäisi olla 150,8 cc/min 2,5 bar paineella. Tulokset seuraavat. 1 38 ml 2 30 ml 3 28 ml 4 13 ml toinen veto 10 ml Kakkonen vähän kyseenalainen. Kolmonen huono ja nelonen selvästi tukossa. Jopa paljaalla silmällä näki kuinka suuttimen kärki oli kovaa könttää täynnä. Mikroskoopilla kama näytti jonkinlaiselta hartsilta. 10v seisominen bensanjämät fuel railissa tekee tehtävänsä ![]() Pesunesteeksi bensaa ja injector cleaneria. Suuttimet ultraäänipesuriin ja välillä niiden päristelyä pesun käydessä. Ykkönen oli tällä mittauskierroksella luokassa 36ml. Kakkonen tokeni heti 32ml tasoon. Kolmonen 30ml tasoon ja yön liuotksen sekä lisäpesun jälkeen 34ml tasoon. Eli 1, 2 ja 3 ovat jo samassa suuruusluokassa. Nelonen parani pesun jälkeen vähän 17ml, mutta edelleen selvästi tukossa. Bensa/cleaner liotus ja uudet pesut eivät parantaneet tilannetta. Mikroskoopilla katsottuna kova könttä pysyi kärjessä kiinni ja tietysti samaa kamaa sisällä. Sattumalta keksin kokeilla piirikortinpesuainetta. Tämä tuntui liuottavan kökköä. Useamman tunnin ähräyksen jälkeen neloselle alkoi tulla 25ml tuloksia. Paranee, mutta edelleen huono. Liuotushoito jatkuu ja varoiksi uusia suuttimiakin tilattu. Saa ehdotella jos tiedossa on ärhäkämpiä suuttimien pesuaineita. Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 14.08.2024 01:32 |
#14
|
|||
|
|||
![]() konkat
Uskaltaisiko tämmönen harrastelija vaihtaa ite nuo konkat? Mistä tilastit konkat ja minkä hintaiset ne oli?
|
#15
|
||||
|
||||
![]() Zündung einheit korjaus
Ei tuosa mitään tekemätöntä ole kun vaan maltilla ja huolellisesti tekee. Kannattaa katsella viestin #17 kuvia tarkasti ennen kuin ryhtyy purkamaan. Ehkä pari tärppiä voin antaa:
- transistoreiden jalat kytketty ohkasilla kuparilevyillä piirilevyyn. Juotoskohta käännetty J-muotoon. Lähtee hyvin jollain piikillä nostamalla. Tinapumppu ja tinaimusukka hyviä apuvälineitä. - konkat liimattu erittäin kovalla/vahvalla liimalla muihin komponentteikin. Varovasti irti, että muita komponentteja ei hajoa. Konkan itsensä voi tietysti uhrata. Todennäköisesti kuori on niin hapero, että kuoret jää liimaan ja loput irtoaa. - Takaisin kolvatessa mieluummin reilusti lämpöä jotta tina juoksee varmasti juotoskohtaan. Kondensaattorit ovat 0.1uF/100nF 400VDC/220VAC johtimet 15mm "silmävälillä". Korvaavaksi sama tai suurempi jännitekesto ja tietysti tuo sama mekaaninen koko jotta sopii purkkiin. Itsellä nämä löytyivät "kotivarasta". Laitoin Panasonicin 630V konkat. Jos haet ostopaikkaa niin kaikki elektroniikan komponentteja myyvät liikkeet ovat hyviä mahdollisuuksia. Tässä esimerkki Partcon tuotesivuille. https://www.partco.fi/fi/elektroniik...2-ha-100n.html . |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty BMW K100RS -86 | J0hannes | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 01.08.2015 11:29 |
M: Suzuki Samurai -88 MYYTY & Suzuki DR 650 SE -96 | COWBOY | O/M/V Ajoneuvot | 4 | 19.10.2007 06:48 |