![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Useasti ollut mielessä testata pikuppi napadynossa, illalla kun ajoin tallille niin sanoin pojalle, että nyt pikkari jarruihin kiinni. Kone tässä 2H ahdettuna 12H-t pakosarjalla ja ahtimella, mitään nippoja ei ole käännelty. Perussyöttöä hiukan lisätty ja trailerin kanssa ylämäkiä varten mekaaninen pakkosyöttö helpottamaan elämää. On vaikutuksen persdynolla vuosien aikana huomannut, mutta silti hämmästys oli suuri kun otettiin numerot dynosta. 34hp ja 77nm!! Välijäähdytintä tässä ei ole, se helpottaisi koneen elämää paljon ja antaisi lisää tehiä. Aika säälittäviähän tällaiset vanhat esikammiokoneet on numeroiden mukaan jos vertaa uudempiin. Pakkosyöttöveto otettiin vähän ujosti ja asetettiin jarru 3500rpm, ilman vedettiin 4000rpm. Vääntö kyykkää ihan normaaliin tapaan korkeammilla kierroksilla, mutta muuten näyttää, että kone tykkää pyöriä eikä tehi laske dramaattisesti. Voisi hyvin pyörittää ylemmäs, mutta jotenkin ei kuulu tämän tyyppisen pannun luonteeseen korkeat kierrokset! Moottori on vakio 2H minkä remppasin tähän aikanaan, samalla laitoin em. ahdinsetin kiinni. 12-vuotta tämä on ollut ajossa enemmän ja välillä vähemmän, aina vain käy ja kukkuu. Koneosastolle on jollakin aikaa tulossa muutoksia, odotan samanlaista innostuksen hetkeä kuin tämän iltainen! Mutta ajallaan sitten.... Numerothan on sitten napatehoa, voimansiirtohäviöitä on lienee enemmän kuin jossakin etuvetoisessa.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Ite sain vuosi sitten turbotetusta 3B:stä 70 kW/267 Nm navoilta (vakio 66 kW/216 Nm kampiakselilta). Pelkästään syöttöruuvia säädetty ja painepuolen pumpunletkussa bleed-venttiili. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Tehonmittaus on mielenkiintoista, ja joskus tulokset pääsee hämmästyttämään. Monien mielestä tehiä on liian vähän, muinaisessa Esson baarin pöydässä viritetyt moottorit ei olekkaan sitä mitä kuviteltiin olevan. Tässä oman pikkarin mittauksessa en hämmästele muuta kuin tehonlisäystä pakkosyötöllä, toisaalta senkin ymmärrän. Etenkin dieselkoneessa annettu polttoainemäärä vaikuttaa paljon, jos moottori kykenee sen hyödyntämään. Dieselin saa täysin tukkoon jos polttoainetta annetaan liikaa, se paljon puhuttu mustasavu ei muutu voimaksi. Tämäkin on todettu monta kertaa.
Tehtaan ilmoitukset on monissa tapauksissa yläkanttiin ilmoitettu! Esim. sun 3B kone liki 1bar ahdoilla ja tehtaan numeroihin vain 4kw lisää voimaa ei ole järkevä. Väittäisin, että tehtaan ilmoitus on yläkanttiin 3B moottorin osalta. Voimalinjaan tällaisessa isoilla massoilla olevassa vaihdelaatikossa+jakolaatikossa häviää varmasti aika paljon enemmän kuin esim. etuvetoisen laatikkoon jossa ei ole kulmavaihdetta. Olen sitä mieltä, että silloin kun moottori on kiinni autossa pitäisi puhua aina vain napatehosta. Voimansiirron häviöiden määrittely perustuu monissa dyno-ohjaimissa rullaushäviöihin, mutta silti siellä joutuu käyttämään " hattuvakioita". Se, että ylösmittauksessa kuormitetaan vaihteistoa vaikka 400nm voimalla, sitten rullaushäviöissä painetaan kytkin pohjaan ja vaihde vapaalle ja odotellaan pyörivien massojen hidastumista. Ei enää 400nm kuormaa mikä aiheuttaa häviötä, napadynon roottorien jäähdytysripojen ilmanvastus jne. vaikuttaa. Eli kyllä minä pidän tätä mittaustulosta ihan linjassa olevana. Dyno on kalibroitu, ja missään vaparimoottorissa ei olla vielä ylitetty yli 124nm/L, myös teho suhteessa tilavuuteen ja kierroslukuun on pysynyt moottoritekniikan vanhoissa kaavoissa. Aika monet dynot saa sellaisia mittautuloksia, että ne eivät ole mahdollisia normaali polttoaineilla. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Samassa penkissä on mitattu mun FJ:stä 214 kW takanavoilta etukardaani irti keskilukko päällä. Löysin tuosta Rototestin dynosta tällaisen (ks. viimeinen sivu): https://www.team-bhp.com/forum/attac...erformance.pdf Eli keskimäärin 9% tehohäviö voimansiirrossa. No, näissä jakis välissä eli se on vähintään sen, ellei jo lähempänä 15%. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
sori, oikoluin tuon 66kw myös napatehoksi. Aika usein kuulee käytettävän 15% hävikkiä noin ylejään, eräässä inertiapenkissä omistaja käytti kuulemma 20% hävikkiä, siinä tulee äkkiä tehokkaita moottoreita.
Tällaiset vanhat dieselit on siitä hassuja, että mitättömällä syötöllä saadaan ahtopainetta yllättävän hyvin aikaan. Aikanaan Hiluxista leimalle mennessä pienensin syöttöä mututuntumalla, k-arvo oli 0,14. Katsuri suuttui minulle ja sanoi, että ei tällainen vanha esikammiomätös voi antaa noin vähän savua. Näytin hänelle katkaistun 12mm lenkin ja ruuvimeisselin, sanoin, että näillä saa vaikka 0 savut jos haluaa. 4.vaihdetta ei kyllä tarvinnut tarjota kun oli vedot hukassa. Mutta joo, on hyvä muistaa, että penkit ovat ensisijaisesti säätötyön apuvälineitä. Alustadynot antaa erilaisia numeroita riippuen onko yhdellä vai kahdella rullalla, minkä kokoisia ne ovat, miten auto sidotaan, mitkä ovat rengaspaineet, renkaan leveys, kumin laatu jne. Napadynossa vähemmän muuttujia, mutta vaikka kuinka kalibroidaan niin numerot on hiukan erilaisia. Täältä tähän, tämä oli ohikiitävä hetki tapahtumista talleissa. Mutta sen verran heräsi kiinnostus, että saatan joskus ottaa verrokkinumerot kaverin vapari HJ-60 jos orkkis 2H..... Ai niin, nyt muistin, että pikupin moottoritehoksi yli 12-v sitten saatiin eräässä alustadynossa 156 hv, kokoonpano on ollut sieltä saakka sama. Vääntöä en muista, enkä sitä, oliko ahtopaine sama. Luultavasti kyllä. Tässä muutama netistä löytyvä laskuri, nämä antavat ameriikan ISOJA hevosia!! https://www.mk5cortinaestate.co.uk/calculator4.php https://calculator.academy/wheel-horsepower-calculator/ |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Nissanin SD23 dieselistä kaivelin muistaakseni 128hp, 73 niitä japsihevosia oli alunperin koneessa muttei se kauaa kasassakaan aina kestäny
![]() https://www.youtube.com/watch?v=Nm4FhogQU-U Tuostakin on herranjumala jo 16 vuotta aikaa.... |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Juuri katoin mitä Oman Bertan otteessa lukee eli 78 kW/ 106 hepoa Ei kylläkään mitään muistikuvaa millä setillä tuo on otettu. Ja tuo siis pyöristä rullilla.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi Viimeksi muokannut Bj Andy : 14.07.2024 08:26 |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Ja moottoritehoks muutettuna otelukema.
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
Tallissa ja tallin edessä tapahtuu...
Näiden kanssa painiminen jatkuu. Tänään irtaantui ehjä moottori vaihteistosta, ja peseentyi liuottimilla painepesurin kanssa. Huolto-osatkin sain viimein tilattua, stefoja, rullia, hihnoja yms kikkaretta... Vähän puhtaampana tallin edustan katoksessa. Jospa tuossa napostelisi jakopään uusille osille, ja siirtelis hihnan katkaisseesta koneesta sähköosat tuohon. Taustalla olevaan Discoon on moottori vaihtumassa, paikallaan nostoa odottamassa enää alakerta, tallista löytyy täysin rempattu kone vikaantuneen tilalle... Tuo Disco saattaa kuulemma tulla myyntiin kunhan saa tekniikan kuntoon ja leimattua. Koriltaan takakulman kolhua lukuunottamatta siisti, manuaalivaihteinen pakuksi rekattu tapaus... |
#10
|
||||
|
||||
![]() Etenee, kaikesta huolimatta. Omaan projektiin tuli tarvittavat osat alle päivässä tilauksesta, kaverin projektissa pannuhuone tyhjeni. Aika kivasti tuolla norsulla kyllä kamat liikkuu sorapihallakin... |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Kasaantumaan päin tulevan käyttöauton moottori...
Ihan tarpeeksi hankala jakopää noinkin hyvin näkösällä, ihan helppoon en lähtisi tällä kokemuksella kone keulilla tuota tekemään. Hieman toista kuin yksinokkaiseen, tuossa ei hihna mene edes paikalleen ellei joka nokalta ole säädöt löysässä, ja pitää sattua oikealle hampaalle että säätövarat riittää... Ja siihen lisäksi kireyden säätö, siihen kun koskee niin saa kaikkia nokkien säätöjä taas muuttaa... Kaikki lukitustapit kuitenkin lopulta sain herkästi liikkumaan, aikansa kun tuota pyöritteli ja sääteli. Hieman meni uusiksi osia, 438 tonnia ajetussa koneessa näkyi kyllä kilometrit nostajakupeissa. Sekä itseaiheutettuna, ruostevikaa etukannen nokissa ja nostajissa. Sama se sitten oli vaihtaa kaikki nokat ja nostajat 220 ajetusta koneesta, toki pitäen kupit omilla paikoillaan... Paremmin talvehtineista osista löytyi vielä tuommoistakin. Takarivin keskimmäisen pytyn imuvenan nostajat, ihan kuin olisi kulunut ohueksi ja lähtenyt säröytymään? Muut 22 nostajaa oli ilman tuommoisia säröjä, etukannen kaikki nokat ja nostajat ruostuneet hieman huonoksi... Josko tuon saisi vielä tälle kesälle paikalleen, ja ajoon asti..? |
#12
|
||||
|
||||
![]() Tuossa tilanteessa meni muutama päivä, kovasti pyöri CCR:n biisi "Who´ll stop the Rain", vaan kaipa tuo luonnolle oli hyväksi..? Tänään sentään vähän kuivempaa, niin tuli sitten kadotettua edellisessä kuvassa ollut pressumöykyn sisältö... ...tuonne. Rauhallisesti edeten, naapurin kanssa, saatiin sujahtamaan takaisin pesäänsä voimalaitepaketti. Eikä vieläkään kuulunut pihinöitä ilmastoinnista, on jonkinlaista toivoa että kylmäkonekin pysyi toimintakunnossa... Onhan tuo ihan kätilön hommaa, yhtään ylimääräistä tilaa oikein missään. Eikä juuri mihinkään meinaa nähdä. Mutta kaikesta huolimatta, yläkautta ulos ja takaisin, ei kuulemma pitäisi mahtua... Nosturiakin piti ehjätä, keksi aloittaa omatoimisen laskeutumisen. Ei tuntiakaan enää pysynyt ylhäällä, vaan vajui hissuksiin alas koko ajan. Tästä selvisi kun purki alaslaskuventtiilin, putsasi kuulan pohjan, napautti tuurnalla kuulaa pesäänsä ja täytti uusilla öljyillä. Oma juttunsa oli ilmaaminen, mutta sekin meni lopulta ihan sujuvasti. Eilen tuli naposteltua sateiden välissä, kokeeksi laitoin "mittapalikan" koukkua vasten, reilussa kellonympäripyörinnässä oli aisa pisimmässä asennossaan tullut reilun millin alas. Menee hienosti hyväksyttävän rajoille, ja ylikin. Ja saihan tuo uudet öljytkin samassa urakassa, vielä oli sisällä ensiasennusöljyt 90-luvun lopulta... |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja savut tuostakin koneesta. Oli kyllä aika tuuheata savunmuodostusta hetken, mutta kummasti selkeni hetken käytyään. Pakoputkeen kun päätyi aika reilusti dieseliä, niin ehkä se siellä vielä toisenkin tovin savuaa kun pääsee antamaan happea kunnolla koneelle. Asennusöljykin varmasti pytyissä osasi savuttaa, ja kerrasta käyntiin kun sai pysymään dieselit suuttimen oikealla puolella... Tuosta on hyvä jatkaa, Nanocomilla katsottuna mitään vikoja ei olisi ja moottorin livedata näytti normaalilta. Pieni öljyvuoto helposti korjattavassa kohdassa paljastui, muuten pysyi kuivana paikat... Jarruja tuo vielä vaatii läpikäytäväksi, levyt ajettu alle vaihtorajan, palat lähes lopussa ja liukutapit jumissa. Normihommaa etenkin pitempään ajattoman yksilön kohdalla... Tämmöseen tuli ehjättyä jo tuulilasin pyyhkijät ja pesuri sekä ajovalokatkaisija. Vasen takaovi oli "ikuisessa lukossa", mutta sekin suostui yhteistyöhön kun ensin irrotti takapenkin että pääsi raottamaan ovipahvia, ja sieltä käpistelemään vivustoja. Herkistelyn ja voitelun jälkeen toiminta palautui oletetunlaiseksi, selkeästi tottelee sekä lukkonuppia että avausnappulaa/kahvaa... Öljynsuodattimet ja öljyt kun saa noudettua ja vaihdettua, sekä löydettyä paikka missä vaihdattaa tuulilasi, niin saattaisi olla jarrujen tarkastuksen jälkeen leimakunnossa tämäkin..? |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 3 (0 jäsentä and 3 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
parturissa tapahtuu | SAMROCK | Chit-Chat | 9 | 10.09.2007 18:10 |
kärkölässä tapahtuu.. | toyota4x4 | Chit-Chat | 15 | 15.04.2007 11:11 |
Kilvetön mopo tallissa? Oonko rikollinen? | kokkolanpoika | Chit-Chat | 14 | 12.12.2006 20:42 |
NHL:ssä tapahtuu.. | SamppaFIN | Jääkiekko | 3 | 05.05.2004 14:56 |
NHL:ssä tapahtuu | SamppaFIN | Jääkiekko | 4 | 12.05.2003 12:27 |