Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.05.2024, 01:54
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

Simulaattori


Tarkempaa kirjoituspöytätestausta ja softan jatkokehitystä varten syntyi vielä simulaattori. Ensimmäinen versio simulaattorista lähettää Leafin 0x1DA, 0x55A ja 0x55B sanomia sekä random dataa. Random datan tarkoitus on varmistaa, että systeemi ei sekoa mistään itselle kuulumattomasta väylän liikenteestä.



Simulaattorin olisi voinut hyvin tehdä tästä omasta kortistakin, mutta käsillä sattui olemaan Arduino UNO ja siihen CAN shield interface niin tämä käytettiin tähän hommaan.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	simulaattorin_koodausta.jpg‎
Views:	1732
Size:	138,3 Kt
ID:	106987   Click image for larger version

Name:	CAN_Cluster_simulator_test.jpg‎
Views:	1726
Size:	177,5 Kt
ID:	106988   Click image for larger version

Name:	CAN_cluster_simulator_test_2.jpg‎
Views:	834
Size:	210,7 Kt
ID:	106989  
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.05.2024, 02:01
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

Valmista tavaraa


Kortteja syntyi sekä auton mittaristoon että kirjoituspöytätestejä varten.



Softaan tuli koodattua vielä testi / demo tila missä kontrolleri itsekseen liikuttelee mittareita ja vilkuttelee lamppuja.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	valmista_tavaraa.jpg‎
Views:	1767
Size:	222,6 Kt
ID:	106990   Click image for larger version

Name:	meter_test_loop.jpg‎
Views:	1753
Size:	141,2 Kt
ID:	106991  
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.05.2024, 02:06
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

Worlds first SJ413 CAN Meter Cluster


Taitaa olla maailman ensimmäinen CAN väylään kytkettävä SJ413 mittaristo.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	CAN_cluster.jpg‎
Views:	1808
Size:	215,9 Kt
ID:	106992  
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.05.2024, 07:11
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.481
Perusasetus

Sanattomaksi vetää... Hienoa kyllä jos saatte tämänkin osan konversiosta toimimaan uuden tekniikan kanssa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.05.2024, 08:25
pillimehu:n Avatar
pillimehu pillimehu ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.11.17
Sijainti: kaenuu
Viestit: 593
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Perinteisessä (virranjakajallisessa) nelisylinterisessä bensakoneessa sytytyspulsseja tulee 2/kampikierros. Tämä tarkoittaa, että tarvittava taajuus on RPM/60*2 . Esimerkiksi mittarin näyttäessä vaikka 3000 on taajuus 100Hz. Helppo juttu. Ei tarvitse kuin osata ohjelmoida mikrokontrollerin ajastinsysteemi siten, että tarvittavat taajuudet 0-340Hz pystytään tuottamaan. Tähänkin kyllä liittyy muutamia pikku juttuja.
Mittarin herkkyydestä sytytys-signaalille ei ollut mitään tietoa. No tämäkin on helppo selvittää kokeellisesti. Sytytysjärjestelmästä saatava signaali on muutama sata Volttia. Ei ole mitään järkeä ruveta synteettisesti tuottamaan samanlaista. Helposti selvisi, että mittari reagoi koin 20V signaaliin. Tähän marginaalit päälle niin toteutukseen tuli 30-40V tienoilla oleva signaali.
Joka juttuun liittyy yllätys. Niin tähänkin. Mikäli rundimittarille ajaa symmetristä kanttiaaltoa näyttää se oikein noin viiteen tonniin minkä jälkeen mittari sekoaa. No tämäkin selvisi nopeasti. Pulssin ajoituksen pitää jäljitellä oikeaa sytytysjärjestelmää. Lyhyt vakio on-aika ja lepoaika määrää taajuuden. On-ajaksi tuli kokemusperäinen Stetson vakio 1ms. Tätä suuruusluokkaa puolasytytyksissä ensimmäinen nousu on. Sitten ei auttanut kuin istua ja kukea datakirjaa. Ratkaisu löytyi ja mittarin ohjaus toimii tapista-tappiin. CAN interface syntyi Microchipin MCP2515 ja MCP2551 piireillä.
Rundimittarin 40V jännite tuotetaan lootasta löytyneillä 12/24V muuntimilla siten, että tuo noin 24V summataan akkujännitteen päälle niin saadaan akkujännitteestä riippuen 30-40V jännite.
Virtageneraattorit on operaatiovahvistin, tehotrankku ja mittausvastus + vähän muita komponentteja. Ohjaus toteutettu softalla ja PWM DAC:illa. Toiminta-alue 0-200mA. Kytkennässä varauduttu myös siihen, että ojhaus voi tulla muualta (vaikka Zombivertteriltä). Merkkilampuille MOSFET kytkimet.
siismitä...???... IHANUFOA!!!!
__________________
FJ40 1967 -vaasansatama-
BJ40 1976 -oldMama-
BJ40 1977 -afrikantähti-
BJ42 1981 -rosvo-
BJ75 1987 -hillbilly-
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.05.2024, 09:02
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.530
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Sanattomaksi vetää... Hienoa kyllä jos saatte tämänkin osan konversiosta toimimaan uuden tekniikan kanssa.
Täysin samaa mieltä, ihan ufotason hommia tämmöselle rälläkän käyttäjälle!
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 15.05.2024, 15:35
slapvete slapvete ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 29.05.21
Sijainti: Helsinki
Viestit: 17
Perusasetus

Erittäin hienoa toimintaa!
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.05.2024, 23:24
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

Live test


CAN mittariston softa v0.1 tuli testattua oikeassa Leafin CAN-väylässä. Kaikki tähänastinen tuntuu toimivan oikein. Rundimittari näyttää moottorin eteen- ja taakse kierrosluvut. Bensamittari akun SOC arvon eli paljonko häkää jäljellä. Lämpömittari puolestaan IGBT transistoreiden lämpötilan.

Laitetaan Johanneksen juutuubi linkki tällekkin puolelle.
https://www.youtube.com/watch?v=Bp70yfVsKDg

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	CAN_Cluster_live_vaylassa.jpg‎
Views:	824
Size:	201,3 Kt
ID:	107121   Click image for larger version

Name:	SOC_Fuel_Gauge.jpg‎
Views:	1307
Size:	137,3 Kt
ID:	107122  
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
M: Suzuki Samurai -88 MYYTY & Suzuki DR 650 SE -96 COWBOY O/M/V Ajoneuvot 4 19.10.2007 06:48


Sivu luotu: 14:00 (GMT +2).