Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tapahtumat

Tapahtumat Kisat, kisatulokset, safarit, ajopäivät, kokoukset, yms.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 26.10.2023, 07:39
Koivunoksa:n Avatar
Koivunoksa Koivunoksa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 06.04.10
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 300
Perusasetus

Sen enempää asiasta tietämättä. Mutta jos katsotaan tälläkin kylällä muutama vuosi taaksepäin ja otetaan käsittelyyn "jokkis".

Kisat meni AKK alle. Meni muutama kuukausi ja alkoi kisoissa näkyä osanottaja pula. Kun asiaa alettiin kyselemään alkoi syyksi paljastua AKK.

AKK:n alla alkoi tulla uusia sääntöjä. Esim. Leimavyöt ja leimapenkit. Ei enää riittänyt että ne on kunnossa ja ehjät. Piti olla leimat voimassa.

Lisäksi itse kisoihin alkoi tulla lisää pakollisisa kuluja. Kaikenlaisia järjestysmiehiä ja valvojan valvojia piti olla kisa alueella. Tuskinpa nämä siellä ilmaiseksi seisoo päivää.

Kaikkiaan kulut nousivat tuntuvasti tämän myötä ja kun katsojilta ei voi tätä rahaa ottaa niin kilpailijoilta se piti ottaa osallistumismaksuina.

Nykyään on onneksi palattu vanhaan ja jokkis kisoja ajetaan kesäisin taas.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.10.2023, 08:41
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Tuossa on muutamaan otteeseen tullut käytyä ajaan kisaa peltoendurancessa. Jossa muistaakseni alunperin sääntönä oli max.300e auto, mistä piti valot ja muovipuskurit riisua. Paljon muita sääntöjä ei tainnut edes olla? Joka tapauksessa melko yksinkertaiset säännöt ja koko kisan kustannukset oli luokkaa 500e sisältäen polttoaineet kun ajoi kohteeseen. Kypärä piti myös olla ja ihan sama mikä kypärä se oli. Pyöräilykypärä ei tainnut käydä? Mut ne oli ihan hauskoja kisoja. Himmeetä rallia vaan. Se läpimätä Corsa ei vaan kestänyt kisaa kun taka-akseli meni poikki ja takajouset/iskarit meni korin läpi. Seuraavan kisan AX oli kova rassi. Siitä hajosi sivuikkuna, minkä myötä koko ohjaamo oli aivan paskassa ja ei nähnyt eteenpäin ja sekin kisa keskeytyi. Luonto myös kiitti kun nuo romut meni paaliin kisan jälkeen.

Tuo helvetin kallis polttoaineen hinta ei kyllä harrastajia kovin helpolla lisää. Lisäksi kalusto on melko aatamin aikaista. Varmaan 95% kalustosta on sieltä 80-luvulta tai 90-luvun alusta. Mut ei tuossa tuoreemmissa ole oikein maastureita enää kun kaikki on niitä citykikkareita. Pitäisikö niitä varten harkita omaa luokkaa? Tosin ei niillä oikeasti taida kovin moni asvaltin ulkopuolella edes ajella, joten voi olla aika turha luokka kun ei sinne tule ketään kisaajaa. Mut mitä niitä eri citykikkareita itse on kokeillut niin kyllä ne kohtuu hyvin loppupeleissä etenee. Tosin maavaraa niistä ei löydy, eikä niihin saa oikein maavaraa ja ne on täynnä muovia. Mutta noita oikeasti alkaa saada jo alle tonnilla. Ne on halvempia mitä nuo 80-luvun mädät maasturit. Suurinosa niistä jopa etenee maastossa paremmin mitä tuollainen 80-luvun mätä maasturi on vakiona edennyt. Sellaisille voisi miettiä omaa luokkaa. Siinä voisi itsekin harkita jonkun tonnin Sportagen romun ostoa ja ajais sillä kisan. Vähän sama idea kuin tuossa pelto endurancessa. Määritetään vaikka 1500e maksimihinnaksi korjauksineen. Ei hajuakaan miten tuossa peltokisassa se hinta varmistettiin. Ehkä perustui enemmän siihen, että luotetaan porukan pitävän sitä max. hintaa? Mut tuo voisi olla ihan mielenkiintoinen setti mietittäväksi.

Säännöt kannattaa myös olla melko yksinkertaiset. Enkä kyllä itse oikein ymmärrä tuota kypärä sääntöä. Miksi ihmeessä se pitää olla joku hyväksytty kypärä? Noi vauhdit on niin hiljaiset tässä lajissa, että ihan sama vaikka olisi pyöräilykypärä päässä. Safareilla kukaan käytä kypärää. Enkä ole ajotapahtumissa nähnyt kellään kypärää. Eikö kisoissa riitä, että on joku kypärä? Samaten jos vaaditaan jotain palohaalareita tms. Mitä hittoa sellaisilla tekee? Edelleen kun edetään kävelyvauhtia eteenpäin niin mihin ihmeeseen tuollaisia tarvii? Milloin viimeksi jollain on kalusto edes palanut kisoissa? Noi kypärä pakot ja ajohaalarit ymmärtää hieman vauhdikkaammissa lajeissa, mut jos edetään etanan lailla metsässä, missä 10m päässä voi olla sammutin ja kaveri niin ohhoijaa kun on turhaa touhua. Muinoin kun itse meni ensimmäiseen kisaan niin toi typerä akk hyväksytty kypärä oli melkein suurin este. Yhtään mitään tarvetta muutoin sille kypärälle. Se oli täysin turha kuluerä vaan.

Noi kisat kannattaa myös pitää yleisölle ilmaisena. Saa reilusti enemmän yleisöä ja sen pääsymaksun saa varmasti takaisin makkaran myynnillä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.10.2023, 09:27
Racingrabbit:n Avatar
Racingrabbit Racingrabbit ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Sastamala
Viestit: 4.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Tuossa on muutamaan otteeseen tullut käytyä ajaan kisaa peltoendurancessa. Jossa muistaakseni alunperin sääntönä oli max.300e auto, mistä piti valot ja muovipuskurit riisua. Paljon muita sääntöjä ei tainnut edes olla? Joka tapauksessa melko yksinkertaiset säännöt ja koko kisan kustannukset oli luokkaa 500e sisältäen polttoaineet kun ajoi kohteeseen. Kypärä piti myös olla ja ihan sama mikä kypärä se oli. Pyöräilykypärä ei tainnut käydä? Mut ne oli ihan hauskoja kisoja. Himmeetä rallia vaan. Se läpimätä Corsa ei vaan kestänyt kisaa kun taka-akseli meni poikki ja takajouset/iskarit meni korin läpi. Seuraavan kisan AX oli kova rassi. Siitä hajosi sivuikkuna, minkä myötä koko ohjaamo oli aivan paskassa ja ei nähnyt eteenpäin ja sekin kisa keskeytyi. Luonto myös kiitti kun nuo romut meni paaliin kisan jälkeen.

Tuo helvetin kallis polttoaineen hinta ei kyllä harrastajia kovin helpolla lisää. Lisäksi kalusto on melko aatamin aikaista. Varmaan 95% kalustosta on sieltä 80-luvulta tai 90-luvun alusta. Mut ei tuossa tuoreemmissa ole oikein maastureita enää kun kaikki on niitä citykikkareita. Pitäisikö niitä varten harkita omaa luokkaa? Tosin ei niillä oikeasti taida kovin moni asvaltin ulkopuolella edes ajella, joten voi olla aika turha luokka kun ei sinne tule ketään kisaajaa. Mut mitä niitä eri citykikkareita itse on kokeillut niin kyllä ne kohtuu hyvin loppupeleissä etenee. Tosin maavaraa niistä ei löydy, eikä niihin saa oikein maavaraa ja ne on täynnä muovia. Mutta noita oikeasti alkaa saada jo alle tonnilla. Ne on halvempia mitä nuo 80-luvun mädät maasturit. Suurinosa niistä jopa etenee maastossa paremmin mitä tuollainen 80-luvun mätä maasturi on vakiona edennyt. Sellaisille voisi miettiä omaa luokkaa. Siinä voisi itsekin harkita jonkun tonnin Sportagen romun ostoa ja ajais sillä kisan. Vähän sama idea kuin tuossa pelto endurancessa. Määritetään vaikka 1500e maksimihinnaksi korjauksineen. Ei hajuakaan miten tuossa peltokisassa se hinta varmistettiin. Ehkä perustui enemmän siihen, että luotetaan porukan pitävän sitä max. hintaa? Mut tuo voisi olla ihan mielenkiintoinen setti mietittäväksi.

Säännöt kannattaa myös olla melko yksinkertaiset. Enkä kyllä itse oikein ymmärrä tuota kypärä sääntöä. Miksi ihmeessä se pitää olla joku hyväksytty kypärä? Noi vauhdit on niin hiljaiset tässä lajissa, että ihan sama vaikka olisi pyöräilykypärä päässä. Safareilla kukaan käytä kypärää. Enkä ole ajotapahtumissa nähnyt kellään kypärää. Eikö kisoissa riitä, että on joku kypärä? Samaten jos vaaditaan jotain palohaalareita tms. Mitä hittoa sellaisilla tekee? Edelleen kun edetään kävelyvauhtia eteenpäin niin mihin ihmeeseen tuollaisia tarvii? Milloin viimeksi jollain on kalusto edes palanut kisoissa? Noi kypärä pakot ja ajohaalarit ymmärtää hieman vauhdikkaammissa lajeissa, mut jos edetään etanan lailla metsässä, missä 10m päässä voi olla sammutin ja kaveri niin ohhoijaa kun on turhaa touhua. Muinoin kun itse meni ensimmäiseen kisaan niin toi typerä akk hyväksytty kypärä oli melkein suurin este. Yhtään mitään tarvetta muutoin sille kypärälle. Se oli täysin turha kuluerä vaan.

Noi kisat kannattaa myös pitää yleisölle ilmaisena. Saa reilusti enemmän yleisöä ja sen pääsymaksun saa varmasti takaisin makkaran myynnillä.
Millaset vakuutukset kisajärjestäjillä on vahinkojen varalle noissa peltoralli kilpailuissa?
Vai meneekö ihan omaan piikkiin jos joku kilpailija tai katsoja loukkaantuu?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 27.10.2023, 10:44
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Racingrabbit Näytä viesti
Millaset vakuutukset kisajärjestäjillä on vahinkojen varalle noissa peltoralli kilpailuissa?
Vai meneekö ihan omaan piikkiin jos joku kilpailija tai katsoja loukkaantuu?
Ei mitään tietoa. Muistaakseni vaadittiin liikennevakuutus siihen ajoneuvoon. En tiedä kattaako se sitten henkilövahingot? Mut ei tuollakaan nyt kovin suurista nopeuksista ole kyse. Sen verran oli tiukkoja mutkia, että ehkä 40km/h sai juuri ja juuri vauhtia. Offailussa ei mennä edes tuota vauhtia missään kohdassa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 28.10.2023, 15:41
PeteTurku:n Avatar
PeteTurku PeteTurku ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.09.04
Sijainti: Turkku, Finland.
Viestit: 1.869
Perusasetus

En jaksa kopioda koko Nerd-O tarinas, mut vastaan hiukan.
Onhan trialissa olemassa original-luokka jossa juurikin nämä Sportaget voisi ajella.
Mitä tulee kypäriin ja haalareihin, ni lienevät turvallisuutta edistäviä vaatimuksia. Haalareina itselläni ollut Blåkläderin 100% puuvillaiset hitsarin haalarit, eli ei ole kovinkaan iso taloudellinen uhraus. Ja autourheilukäyttöön tarkoitettu kypätä maksaa parista sadasta ylöspäin, eli ei uskoisi senkään kaatavan kenenkään harrastajan budjettia, kun näilläkin varusteilla voi ajella monetmonet vuodet.
Nämä varusteet on aika pieni osa koko lajin budjettia, eli ainakin omasta mielestäni tekosyitä.
__________________
Ai mää vai Turuust?



https://instagram.com/harborcruisers...d=YmMyMTA2M2Y=
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.10.2023, 09:09
Koivunoksa:n Avatar
Koivunoksa Koivunoksa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 06.04.10
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 300
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PeteTurku Näytä viesti
En jaksa kopioda koko Nerd-O tarinas, mut vastaan hiukan.
Onhan trialissa olemassa original-luokka jossa juurikin nämä Sportaget voisi ajella.
Mitä tulee kypäriin ja haalareihin, ni lienevät turvallisuutta edistäviä vaatimuksia. Haalareina itselläni ollut Blåkläderin 100% puuvillaiset hitsarin haalarit, eli ei ole kovinkaan iso taloudellinen uhraus. Ja autourheilukäyttöön tarkoitettu kypätä maksaa parista sadasta ylöspäin, eli ei uskoisi senkään kaatavan kenenkään harrastajan budjettia, kun näilläkin varusteilla voi ajella monetmonet vuodet.
Nämä varusteet on aika pieni osa koko lajin budjettia, eli ainakin omasta mielestäni tekosyitä.
Tämä on totta jos sitten harrastus saa kipinän jatkua. Mutta ainakin itselle on aika iso kynnys kokeilla lajia jos siihen ekaankin kisaan pitää ostaa 200+€ kypärä ja 200+€ haalari. Sitten jos ei iskekkään kipinä lajiin niin tuonki 400-500€ ois voinut sijoittaa huonoihin hevosiin ja itämaisiin naisiin.

Kokemuksesta tiedän sanoa toisen lajin puolelta. Haulikko ammunnassa ollut vuosia mukana. Ja kuullut että sellaisiakin ampujia on mukana jotka ampuu tuhansia euroja kesässä mutta eivät tule koskaan virallisiin kisoihin koska pitäisi ostaa virallisella lonkkamerkinnällä oleva ampujaliivi. Halvimmat mallit kuitenkin maksaa netissä n100€

Se on jännä että mihin sitä rahaa on ja mihin ei

Viimeksi muokannut Koivunoksa : 29.10.2023 09:13
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.10.2023, 13:09
Pertsi:n Avatar
Pertsi Pertsi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 23.09.08
Sijainti: Padasjoki
Viestit: 1.267
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunoksa Näytä viesti
Tämä on totta jos sitten harrastus saa kipinän jatkua. Mutta ainakin itselle on aika iso kynnys kokeilla lajia jos siihen ekaankin kisaan pitää ostaa 200+€ kypärä ja 200+€ haalari.
HS luokassa kypäräksi käy tieliikennehyväksytty eli käytännössä ns mopokypärä joita löytyy uutena alta 50€, haalarina voi käyttää ihan tavallista puuvillahaalaria joiden hinnat alkaa noin 20€(haalarit varmaankin löytyy autoja rakentavilta/huoltavilta jo ennestään) ja edes kilpailijalisenssiä ei tarvita. Eli näillä ei voi mitenkään perustella osallistumattomuutta kilpailuihin.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 29.10.2023, 09:40
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.115
Perusasetus

Laitetaas jotain näkemyksiä tähänkin soppaan.
En viiti lainailla hirveesti muilta, mut pysyypähän lyhyempänä.

Jonkilaisen katto-organisaation nää hommat vaatii. En ota sen suuremmin kantaa onko se Akk vai joku muu, mutta jonkinlainen yhdessä päätetty kehys kilpailun olemuksesta, jotta sapluuna säilyy saman, oli kilpailupaikka sit missä tahansa.
Eli kilpailun säännöt, kisan kulku, autojen säädökset eri luokkiin, turvallisuusasiat, vakuutukset yms. ja tämähän nyt periaatteessa on jo olemassa.
On paljon helpompaa järjestää kilpailu, kun pyörää ei tarvii aina keksiä uudestaan. Toki paikka ja radat vaihtuu, mut kilpailu toteutetaan samalla olemassa olevalla pohjalla.

Tämänhetkiseen osallistujamäärään nähden luokkia tuntuis olevan puolet liikaa. Kilvan ajosta menee heti maku pois, jos luokassa ajaa ainoastaan muutama auto. Mielekkyys ajamiseen ja yleisön puolelta seuraamiseen tulee paljolti siitä, että on muita kilpailijoita, joita vastaan ajetaan.

Suurin osa yleisöähän on täysin kuutamolla lajin säännöistä. Ei oo yks eikä kaks, jotka on tullu jakson laidalla kysymään, miks nuo autot ajelee miten sattuu edes takas ympäri jaksoa.
Katsojalle on auennut aivan uusi näkökulma seurata kilpailua, kun on selittänyt tuon idean jakson suorittamisesta. Tietty ongelma on myös siinä, että nyt idean ymmärtävä katsoja ei näe kun ehkä yksittäisiä porttinumeroita jakson ulkopuolelta, joten ei edelleenkään voi mielessään rakentaa kuvaa jakson oikeaoppisesta suorittamisesta.
Muutenhan offroad trial on ehdottomasti yleisöystävällinen laji, koska suoritusta pääsee seuraaman läheltä ja yleensä jokapuolelta jaksoa.

Mitä noihin turvallisuusasioihin tulee, ni lienee itsestään selvää, että tänäpäivänä ei juurikaan voi tinkiä kypäristä, turvavöistä, turvakaarista, yms. turvavarusteista. Yleinen paine tuntuu kaikkialla olevan ennemmin turvallisuuden lisääminen.
Tuskin kukaan haluaa tulla kisoihin loukkaantumaan?
Ja se virallinen ajohaalari tekee kilpailijoista todellisen kilpakuljettajia varsinkin yleisön silmissä. Eteenkin nuorempi yleisö katsoo ihailevasti yläviistoon ajohaalareihin pukeutuneita kilpailijoita

Haalari ja kypärä toimii myös hyvänä tuntomerkkinä jaksoon tutustuvalle autokunnalle. Joiden määrän vois hyvin rajata yhteen, tai korkeintaan kahteen seuraavaan jaksolle jonottavaan autokuntaan.
Välillä jaksolla pyörii jopa neljän jonossa olevan auton porukka + jaksotuomarin apulaiset, jolloin ei voida välttyä siltä, että väki sitä itse tietämättään vaikuttavat sijoittumisellaan suorittavan auton ajolinjoihin jaksolla.
Lisäks liika väki jaksolla vetää sinne helposti myös yleisöä. Mennään myökin tuonne, kun nuokin on tuolla. Jakson apulaiset toki paimentaa liikaa väkeä pois, mut silloin on huomio toisaalla itse asiasta.

Tuohon medianäkyvyyteen olis kova juttu jos sais vaikka Latelan porukan ajamaan HJ:llä trialkisan ja tekemään siitä ohjelmaa. Onhan ne käyny safarilla ja ajanu rallia, ni ei luulis olevan tekemätön paikka tämäkään.
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 30.10.2023, 09:09
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PeteTurku Näytä viesti
En jaksa kopioda koko Nerd-O tarinas, mut vastaan hiukan.
Onhan trialissa olemassa original-luokka jossa juurikin nämä Sportaget voisi ajella.
Tässä näkee tämän pienen ongelman, että ei ole hajuakaan miten noi laitokset etenee ja mitä niille voi tehdä. Asiaan kannattaisi hieman perehtyä. Siellä samassa luokassa sitten kisailee joku Jimny tai SJ413 niin tuollaisilla sportageilla ole toivoakaan päästä samoja reittejä. Kisassa suurin ongelma on puuttuva jakolaatikko. Ei saa sitä hidasta aluetta päälle. Noi Sportaget muuten etenee aika nopeasti 1-vaihteella. Toki sääntömuutos, ettei hidasta aluetta saa käyttää? Se tasoittaisi. Sitten esim. joku SJ413 niin riipukkeilla voit nostaa sitä ylöspäin. Ei onnistu Sportagella. SJ413 voit nostaa vielä rungolta ylöspäin. Ei onnistu Sportagella. Aika vahva veikkaus, että Sportageen ei myöskään mahdu paljoa alkuperäistä suurempi rengas pyörimään, toisin kuin SJ413 alla mahtuu pyöriä. Ja miten sääntö kohta "3.7.9.3: Sähköiset apuvälineet
Elektronisten apuvälineiden kuten radioiden, kameroiden tai tunnistimien käyttäminen on kielletty" minkä myös luistonestojärjestelmä on todennäköisesti kielletty koska se on elektroninen apuväline ja myöskin ainoa etu Suzukiin nähden. Noissa voi olla myös vakiona kamerajärjestelmiä. Mut siinä vaiheessa kun Suzukit menee tuolle radalle niin niissä voi olla aika paljonkin enemmän maavaraa käytössä kuin täysin alkuperäisessä. Kun taas se Sportage ei ole yhtään korotettu, koska säännöt kieltää sen. Lähtökohtaisesti siinä Sportagessa on myös vähemmän maavaraa kuin SJ413. Tässä on tämä pieni ongelma kun ei oikein oteta huomioon asioita. Noilla citykikkare peleillä ole toivoakaan ajella samanlaisia reittejä kuin noilla oikeilla maastureilla. Ei auta vaikka Dusteria laittaisi alle niin ei silti pääse. Tuollaisessa SJ413 voit muuten myös liukua kallio reunojen yli. Koska kaikki on turvassa rungon sisäpuolella. Mut koitappa samaa jollain Dusterilla vaikka. Siinä jää katti matkalle, moottori menee vikatilaan ja matka pysähtyy siihen. Polttoaine suodattimet on hienosti esillä siellä. Vuosimallista riippuen siellä on päästöjärjestelmien anturit hienosti ensimmäisenä ottamassa osumia. Tankilla ole mitään suojaa ja se on muovia. Kaikki piuhat menee hienosti pohjassa täysin suojaamattomana odottamassa osumaa. Oikea piuha poikki niin se auto pysähtyy siihen ja sammuu. Etkä saa käyntiin sitä enää, ennen kuin piuha on korjattu ja tietokoneelle kerrottu kaiken olevan ok. Ei ihan samanlaista shittiä ole noilla vanhoilla maastureilla.

Tuossa kun katseli standardin sääntöjä niin se sopisi paremmin Sportagen kaltaisille. Ainut, että sielläkin on sallittu korinkorotukset. En oikein ymmärrä miksi? Tuo luokka pitäisi olla juuri sellainen missä ajoneuvo on tehtaalta tullut ja mitään modauksia ei sallita. Rengas koon muuttaminenkin pitäisi olla tuossa luokassa kiellettyä. Ja sitten taas kun sportage luokkaan tuleekin Touareg ilma-alustalla niin Sportagella ole mitään toivoa päästä samoja reittejä. Itseasiassa Touaregilla voisi jo Suzukeille pärjää. Ainut, että ne on aika jäätävän kokoisia ja painoisia laitoksia noille radoille.

Sääntöihin pitäisi tehdä muutos noita citykikkareita varten. Jos on erillisjousitettu alusta niin sallitaan jousikorotus ja se voidaan myös tehdä lisäämällä ne korotuspalat sinne jousien päälle. Koska suurimpaan osaan ei ole tarjolla mitään muuta korotusta. Tosin joissain taas korotus on laitettava apurungon päälle eteen ja taakse. koska joustot on niin onnettomat niin muutoin ei ole yhtään ulosjoustoa.

Jos tuollaisia Sportagen kaltaisia pelejä olisi noissa kisoissa niin ne voisi enemmän kiinnostaa yleisöä. Koska siellä kotona voi olla sellainen Sportage. Kisojen näkeminen Sportagella voi olla taas kipinä siihen, että itsekin voisi kokeilla. Tosin kuin moni on nähnyt jossain tapahtumassa Sportagen kaltaisia pelejä? Niille vaan nauretaan aina. Ainoa missä itse nähnyt niitä maaston puolella on Salossa kun siellä pidetään vakioauto safari. Siellä on muuten niiden omistajat hieman yllättyneitä miten ne laitteet etenee maaston puolella. Punkalla varmaan minä olen ainoa ketä on noilla romuilla käynyt maastossa ajeleen? Mut ehkä tuollaisia ajotapahtumia pitäisi olla enemmän missä pääsee juuri Sportagen kaltaisilla peleillä ajeleen ja sitä kautta voisi tulla kipinää jopa kisoissa käydä sillä Sportagella. Tosin kisoissa pitää olla oma luokka noita varten. Standardi ja harraste standardi ei kumpikaan sääntöjen osalta kelpaa, koska kummassakin saa tehdä muutoksia, jotka ei ole mahdollisia noille citykikkareille ja sitä kautta niiden mahdollisuudet on heikommat pärjätä kisoissa. Lisäksi noissa citykikkareissa turvajärjestelmät pitäisi ehkä olla kisoissa pois päältä? Siellä voi yllättäen airbagi laueta ja parhaassa tapauksessa se koko auto on yhtä airbagia. Sitä en tiedä liikkuuko ne enää mihinkään jos sieltä tyyliin airbagin sulakkeen ottaa pois ja millainen homma se on sitten taas aktivoida takas? Asioita mitä ei tarvi noilla vanhoilla romuilla miettiä.

Ja sitten tosiaan jos siellä kisoissa vaaditaan jotain akk kypärää ja ajohaalaria niin ainakaan itse en sellaisia tule hankkimaan. Ihan vaan siksi kun niille ei ole yhtään mitään tarvetta muutoin. Jos ajan ehkä yhden kisan niin tuo on täysin turha kustannus. Ja tosiaan ne nopeudet on niin hitaat tuossa, että sillä akk kypärällä tai ajohaalarilla ei ole yhtään mitään merkitystä tuossa. Vai osaako joku oikeasti perustella miksi se pitää olla tuollainen akk kypärä ja ajohaalari? Miksi se ei voi olla mikä tahansa mopo kypärä ja joku haalari? Joku tuohon sanoo, että ne voi palaa. Milloin viimeksi on kisoissa palanut joku auto? En muista tuollaista tapahtuneen koskaan. Joku moottoritila saattaa syttyä palamaan, mutta ei se räjähdä yllättäen koko auto liekkeihin. Kuten jossain vauhdikkaammissa kisoissa voi tapahtua kun vedetään 300 taulussa seinää päin. Ei ihan ole loppuun asti tuotakaan mietitty. Mut totta kai pitää olla akk hyväksytty kypärä ja haalari, koska joku siitä välistä varmaan hilloa vähän repii ja siellä voi joku pyöräyttää auton katon kautta ympäri kävely vauhdista ja se akk kypärä antaa extra turvan haalareineen siinä kohtaa. Aivan naurettavaa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 30.10.2023, 12:19
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 738
Perusasetus

Nerd-O Original luokassa ei saa koriakaan korottaa tai mitään muuttaa. Ja miksi sportage miksei sorento?
Ja jos säännöt muokattaisiin suosimaan sportagea niin olisi sekin kyllä väärin. Nyt säännöt on samat kaikille ja luokkia on monta.

Modin ja promodin välillä vain kynnys on iso. Korin isompi muuttaminen heittää suoraan pro modiin ja siellä ei pelkkä korin muokkaus taas kanna pitkälle. Jossain kohtaa se kynnys kuitenkin pitää olla.

Mitä noihin kuluihin mennään niin itselle maksaa nyky polttoaineilla pelkkä normiajopäivälle meno n.120€ ja jos raision kiville lähtisi niin likelle 200€. Siinä muutama kymppi hitsihaalarista ja vaikka se 200€ kypärä ei ole kaatava.

Itsellä ja varmasti meitä on muitakin niin ajamaan lähtö on kaatunut siihen että paikalle ei pääse kun on päällekkäisiä menoja tai siihen että sopivaa kalustoa ei ole. Itse olen monesti suunnitellut tuloa, mutta HS:än radoissa ei ole muuta haastetta kuin auton kääntäminen ja modin radat olisi oikeita, mutta auto istuu vain pro modin sääntöihin. Tietenkin kytkettäävien lukkojen puute tekee kääntymisestä kankeaa, mutta ajamaan pääsisi.
Joskus miettinyt että olisiko mahdollista mahdollistaa johonkin luokkaan osallistuminen siihen sopimattomalla autolla(alempaan luokkaan siis) niin että pisteet laskettaisiin, mutta sijoitusta ei annettaisi. Olettaen että auto muuten ok. Tällöin olisi helppo tulla tutustumaan lajiin ja järjestäjälle tulisi osallistujia ja mahdollisesti joskus kyseinen henkilö muuttaisi autonsa sääntöihin sopivaksi että saa sijoituksen, mutta tämä vain aatoksella että tulisi osallistujia
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 30.10.2023, 14:01
HannuNurminen:n Avatar
HannuNurminen HannuNurminen ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 24.03.03
Sijainti: heinola 10, Finland.
Viestit: 820
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Ja sitten tosiaan jos siellä kisoissa vaaditaan jotain akk kypärää ja ajohaalaria niin ainakaan itse en sellaisia tule hankkimaan. Ihan vaan siksi kun niille ei ole yhtään mitään tarvetta muutoin. Jos ajan ehkä yhden kisan niin tuo on täysin turha kustannus. Ja tosiaan ne nopeudet on niin hitaat tuossa, että sillä akk kypärällä tai ajohaalarilla ei ole yhtään mitään merkitystä tuossa. Vai osaako joku oikeasti perustella miksi se pitää olla tuollainen akk kypärä ja ajohaalari? Miksi se ei voi olla mikä tahansa mopo kypärä ja joku haalari? Joku tuohon sanoo, että ne voi palaa. Milloin viimeksi on kisoissa palanut joku auto? En muista tuollaista tapahtuneen koskaan. Joku moottoritila saattaa syttyä palamaan, mutta ei se räjähdä yllättäen koko auto liekkeihin. Kuten jossain vauhdikkaammissa kisoissa voi tapahtua kun vedetään 300 taulussa seinää päin. Ei ihan ole loppuun asti tuotakaan mietitty. Mut totta kai pitää olla akk hyväksytty kypärä ja haalari, koska joku siitä välistä varmaan hilloa vähän repii ja siellä voi joku pyöräyttää auton katon kautta ympäri kävely vauhdista ja se akk kypärä antaa extra turvan haalareineen siinä kohtaa. Aivan naurettavaa.
Mä en nyt oikeen ymmärrä tätä jankkausta tästä asiasta, moni on jo kirjoittanut että PUUVILLAHAALARI riittää. Alla sääntökohta:
2.2.12 Ajopuku
Kaikilla jaksoilla tulee kuljettajalla sekä apukuljettajalla
olla suojaava ajoasu. Ajoasun on oltava yksiosainen,
pitkähihainen ja -lahkeinen. Materiaali joko tulelta suojaavaa tai muutoin huonosti syttyvää. Vähintään nilkkapituiset sulamattomat/ huonosti syttyvät ajojalkineet.

Ja sitten kypärä asia, ei se AKK tai järjestäjä ainakaan sitä rahaa siitä välistä hilloa, ja senkin sääntökohta alla. Siihen tulee ensi vuodelle vielä tarkennus, ja mikäli se nyt menee läpi niin se on miedoin mitä voi AKK alaisissa lajeissa olla.
2.2.11 Kypärät
Kaikissa luokissa on oltava autourheilukäyttöön hyväksytty kypärä. Ryhmässä HS ja Officrossissa on sallittu
käyttää E-hyväksyttyä kypärää.

Missään kohtaa off roadin säännöissä ei ole mainintaa että kypärän ja puvun pitää olla uusinta uutta ja päiväyksien voimassa.

Pitääkö sen onnettomuuden aina tapahtua ensin että sitä vastaan varaudutaan?

Kypäristä vielä sen verran että vaikka tämäkin tuntuu naurettavalta niin mietippä ja katoppa niiden halvimpien ja hyväksyttyjen kypärien painoja ja mieti kuin paljon se vaikuttaa niskoihin kun se pää heiluu päivän siellä kypärän sisällä.

Tämä aihe on mielestäni loppuunkäsitelty. Muita rakentavia parannusehdotuksia otetaan vastaan joko täällä, privana tai miten vaan.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Off Road Trial sääntökeskustelu! sirP Tapahtumat 136 12.04.2015 19:36
TMK OFF ROAD TRIAL RJCOBRA Tapahtumat 143 28.02.2015 12:02
MRT OFF ROAD TRIAL RJCOBRA Tapahtumat 187 02.10.2010 17:47
Off Road trial PM ruotsissa -B- Tapahtumat 2 04.05.2005 08:27
TMK OFF ROAD TRIAL 3.5.2003 imported_offroadjouni Tapahtumat 0 19.02.2003 08:52


Sivu luotu: 11:34 (GMT +2).